07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
och jag är helt under isen. Tränade igår och det har aldrig gått så dåligt.
Red inte för min vanliga tränare utan för den jag brukar rida för ibland. Igår var det som om hen pratade arabiska med mig och jag fattade ingenting och när jag försökte göra som hon sa blev det bara värre och värre.
Fick sån ångest när jag red för att det var så dåligt att jag nästan inte kunde andas, ni vet när luften inte kommer ner i lungorna.

Vad var det då som var dåligt?
Direkt när jag började rida så kändes det lite handbromsen i och det är ju inte hela världen men så började hon tjuvstanna för att hon blev "rädd" för olika saker och då tyckte tränaren att jag skulle lösa det på ett sätt som jag aldrig gjort förut och det funkade inte alls. Det blev bara värre och värre. Till slut gjorde jag som jag brukar göra och då gick det.
Sen fick jag rida ökad trav 5 varv på volten för att få henne att börja trava igenom kroppen...... funkade ju sådär. Hästen blev 8 mil lång såklart.
Sen fick jag galoppera och öka och minska galoppen. Vi är inte jättesnabba på att minska galoppen och det kan ta ett par språng innan vi är nere i samlad galopp och det var inte tillräckligt bra. Det skulle ske direkt. Jag tyckte dock att det var bättre att göra det lite pö om pö eftersom vi hade haft sådana problem med handbroms tidigare. Kom ju igenom tillslut men det var en pärs hela passet.
Kände mig så kass och besviken efteråt.
Hästen har tydligen ganska dålig attityd, vinklar inte bäckenet tillräckligt och är för tunt musklad. Thanks liksom.

Ja hon var surig igår men det är ett sto. Det är inte hennes normal status. Hon är däremot väldigt arbetsvillig normalt.
Ja hon kan vinkla bäckenet mer om man jämför med GP häst men hon vinklar tillräckligt för den nivån hon är på. Ja hon behöver mer muskler men på en sådan här häst går det inte superfort att bygga muskler liksom.

Har varit helt sänkt idag men jag hoppas min vanliga tränare kommer imorgon så jag kan få hjälp.
 
@Jfrelin Men fy vilket pass ni verkar ha och va fruktansvärt svårt att träna när det inte alls verkar va efter samma system som du brukar rida efter.:wtf: De är bara att bryta ihop och komma igen och jag tycker ändå inte att du ska ta åt dig. Du verkar va en ovanligt duktig och ödmjuk ryttare:bow:.
 
@Jfrelin Usch, så tråkigt! Det har funkat med den här tränaren innan?
Har också varit med om att tränaren kommer med konstiga råd som känns helt fel i magen, bl.a har jag fått sitta och hålla in huvudet stenhårt på min medan jag skulle sparka fram henne.
Min kompis tränade med sin häst som går upp till St George för en mycket känd svensk tränare och utbildare, och denne tyckte att hon skulle sparka på hästen tills den tog skänkeln, något som min kompis vet inte fungerar på det här stoet. Hästen stängde bara av och det tog 3 veckor innan hon kunde rida hästen som vanligt igen.

Det är inte alltid lätt att protestera, man sitter ju faktiskt i ett underläge som elev, man tror att tränaren vet bättre.

Skönt att din vanliga tränaren kommer så snart! Pepp till dig, du är duktig!
 
@Jfrelin tycker det låter mest som att tränaren inte riktigt är up to date i fråga om att vara lyhörd för er som ekipage och nu kastade in er i ngn metod som inte alls platsar med hur du och hästen oftast löser er igenom problem utifrån hur du känner hästen osv . Allt låter rätt forcerat . Inte konstigt om det blir pannkaka, framför allt blir det ju det om man som ryttare tappar lite känsla ifråga om tilltron till att tränaren verkligen är rätt ute . Det händer ju faktiskt ibland när man tränar för ngn lite mer sällan osv, även om jag inte tycker det skulle behöva hända så fullt ut som du upplevde det .

Öht tycker jag det mina tränare som jag haft förmånen att träna för , har en bra inställning i att även om man måste "fulrida" och ta igenom vissa saker i vissa lägen bestämt och koncist så aldrig ska det handla om att komma i strid med/kriga med hästen . Känns som du fick känslan av att idag blev det strid/krig helt omotiverat - sånt är tråkigt och ska inte behövas .

Pepp till dig och i morgon är en Annan dag .
 
@Jfrelin men man måste ju sitta vettigt om man ska kunna göra nåt öht. Sitter man som hej kom och hjälp så kommer hon inte att fatta galopp öht. Men visst kan jag ju sänka kvaren på formen, dock har jag alltid i bakhuvudet tränarens ord "gör bara saker med kvalitet och har du inte kvalitet så låt bli att göra dem" vilket i min tolkning då blir att jag inte vågar göra 10 fattningar om jag inte är säker på att minst 7 blir bra.

Fast det där är endera ett märkligt råd eller ett råd du gravt misstolkat känner jag . Alltså ingen skulle någonsin ens våga trava fram ur en halt eller fatta galopp eller ens svänga om allt i alla lägen skulle vara hundra kvalitet annars ska man låta bli ? Jag tror tränaren avser att den anser dig kunna såpass i fråga om egen känsla/bedömning att du inte ska sitta och upprepa femtioelva dåliga varv/övningar om det inte sker ngt bra/du inte får igenom det du vill/strävar efter med det , utan att lägga om strategi , analysera om, och prova samma sak fast på ett annat sätt . Ngt annat kan jag inte se det rimligen kunde handla om !
 
@sommarminne @Marvin @mackan
Tack för pepp. Rider ju ganska regelbundet för denna tränare men tycker normalt att hon inte kräver tillräckligt av oss så jag hamnade lite i chock igår när hon var så här. Kände inte igen det alls.
Hon tyckte att när Divan tjuvstannade skulle jag bara släppa skänkeln helt och vänta ut henne. Det funkade inte alls eftersom hon bara stannade oftare och oftare och till slut gick hon inte ens ett steg.
Jag brukar ju lösa det genom att sätta henne i ramen ganska ordentligt och rida på framåt med snabb skänkel/ponnyspark.

Jag är också med på att hon måste trava sjukt mycket framåt när hon har handbromsen i men normalt så gör jag det i samband med övergångar. Att bara rida runt i ökad trav utan att samla upp någonstans får henne knappast att vinkla bäckenet mer.

Fick precis sms från min vanliga tränare och han kommer imorgon!
 
@Jfrelin iof var nog inte tränaren öht ute efter ngt vinklat bäcken i sammanhanget tänker jag utan mer att Tjurig Häst skulle Fram punkt slut ?

Tråkigt blir det ju som sagt oavsett om det är rätt eller fel i sammanhanget om ryttaren går hem med den känslan du hade.

Om du rider relativt ofta för denna tränare osv så kan du väl ha en dialog med denne hur det känns/kändes osv och utifrån det få koll på vad som avsågs , om du ska träna för denne regelbundet som tidigare ? Jag är van vid avslutskommunikation/avrundning efter passet några snabba minuter innan nästa ekipage, liksom samma innan påbörjande av passet - hur har det gått , utifrån senaste träning, hur känns det/upplever jag det , ev specifika saker jag vill tränaren kollar av/ hjälper mig med osv just detta pass osv .
 
@mackan när jag skulle rida ökad trav på volten hade hästen slutat att tjura. Det var för att få henne trava mer genom kroppen och rida i bakbenen. Jag sa ett flertal ggr att jag inte förstod vad hon menade och hur hon ville att jag skulle göra.
Sa även efteråt att jag tyckte det gått dåligt och att jag kanske är för dålig ryttare för den här hästen.
Då sa hon att jag är en bra ryttare och att jag kommer klara det men att hästen måste lära sig bli trött och inte tjurig. Då var jag ett frågetecken igen då hon endast var tjurig i början när jag red fram och inte när vi jobbade.
Fick precis veta att en annan ryttare hade typ samma känsla som jag igår. Kände inte igen tränaren alls hon heller. Mycket märkligt. Ska ge det en chans till om 2 veckor. Funkar det inte då så kommer jag inte rida mer för henne.

Det som är extra speciellt är ju att Divan bara är såhär tjurig på vintern. Inte på vår/sommar/höst. Jag kan för mitt liv inte komma på hur jag ska lösa det. Har haft henne klippt/oklippt med samma resultat. Massor av mat/mindre mat osv Hon har ju varit såhär varje vinter sen jag köpte henne när hon var 3. Dock har hon varit lite bättre denna vinter än förra men ändå.
Det är ju inte så att jag helt plötsligt ändrar min ridning.
Skulle kunna vara att hon är ute 1-2 tim mindre på vintern men det känns långsökt.
Tror mer på hormonellt men hon brunstar inte annorlunda nu mot resten av året heller.
 
@Jfrelin Har din tränare varit på kurs/clinic/träning för någon som hen inte brukar träna för?
Hon hade själv tränat för sin egna tränare på dagen......... Och varit på clinic i helgen :D
Men hon rider svår dressyr själv och är B-tränare så man tycker ju inte det borde påverka hur mycket som helst men tydligen.
Hon har dock tränat för samma tränare i många år och det var även den som hade clinicen.
 
@Jfrelin Är nog den inne på Marvins linje att tränaren har influens från något annat och provar ny linje. Hursom skit med träningen och skit att det inte gick att ha en vettig dialog med tränaren.


Själv är jag helt däckad i en jla skitförkylning. Har inte ridit på en vecka och tycker väldigt synd om mig själv. Buhu.
 
@Jfrelin men självklart har det inget att göra med hur din häst är klippt/hålls osv ?

Tycker tränarens motivering att hästen ska bli trött känns märklig liksom övriga upplägget du redovisar och är ledsen över . Jag hoppas du gör en parentes om detta , läs kommer igen och tror på det du tror på hur du reder dig framgångsmässigt i övrigt både vardag som träning /tävling !
 
Senast ändrad:
@Jfrelin Förresten, var det den tränaren som du berättade om för ett tag sen där du fick massor av beröm för att hästen var så fin och du själv kände att hon inte var igenom? Ni (du och tränaren) kanske har glidit isär?
 
@mackan Att jag började fundera om hon det spelade någon roll om hon var klipp/oklippt var mer en fundering varför hon beter sig så här på vintern. Inte specifikt med träningen. Svävade iväg i tankarna :p
De här tjuvstoppen och bråken om hörnen osv är endast under perioden november- februari
Samt att hon är väldigt sur i stallet.
Resten av året går hon som en klocka förbi allt och bråkar inte.
Har aldrig varit med om en häst som är en häst 8 mån och en annan 4 mån

@Marvin Japp det stämmer. Har väl aldrig klickat 100 med denna tränare men hon är bra på det sättet att hon peppar en väldigt mycket, inte i onsdags tydligen :p, och hon har hjälpt mig mycket med mitt självförtroende tävlingsmässigt i höstas.
Min vanliga tränare har själv tränat för Helen Langenhaneberg i veckan men jag tror inte jag kommer få en chock på lektionen idag hahaha
 
@Jfrelin så tråkig träning igår! Ush känner verkligen med dig, vet hur besviken man kan bli efter ett sådant träningspass. Och om man liksom inte når fram till varandra tränare/elev. Då känns det ju så meningslöst.
Håller med mackan om att man verkligen inte ska komma i krig med hästen, det gör ju ingenting bättre, tvärtom det får en ju bara att känna sig som en värdelös ryttare.
Men det här fixar du ju, kommer säkert gå bättre idag. :up:
 
Här känns allt bara kaos just nu. Snöyra flera dagar i rad, ny häst i flocken, trasig thermobar början veckan , ägaren bortrest och jag är ensam med alla bestyr samt jobbar hela dagarna. Och på jobbet kaos.
Jag är helt slut.
Har ridit ut i två dagar för att motionera min häst iaf, motivationen är noll till annat arbete. Lutar mot stallbyte igen och utbudet är ju rätt skralt när det gäller utevistelsen och bra rutiner. Känns hopplöst.

Just nu känner jag mest för att sälja bort radhuset som jag inte ens tillträdit. Och sedan flytta dit pepparn växer.
 
@stjarnfrugt Fy va tråkigt att du aldrig verkar hitta en fungerande vardag. Är det vanligt med mycket nya hästar och ihopsläpp när man har hästen på lösdrift? Tycker alla på lösdrifpratar om ihopsläpp jämt:down:.
 
@Jfrelin ah då fattar jag, var nog lite trög igårkväll som inte förstod vad du menade - sorry !

Fast det där att hästarna hittar på grejer vintertid/ skygga i hörn, lite åsikter osv tycker jag är jättevanligt ! Tror det är årstiden med kallare väder, lite trist i hagarna dvs de får inte riktigt utlopp att gå runt och pyssla/beta och ofta kortare utetider osv som spelar stor roll .
 
@sassiball Eddiesgun har jag följt länge! Superrolig tjej som rider kanon! Hon har ett så enkelt o bra sätt mot sina hästar, hennes inställning är ju helt klart hästen i första hand o sen kommer allt annat... Me like!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp