07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Ja jag menade ju att ni inte kan rida samlad galopp men att ni helt klart klarar av arbetsgalopp.

Släpp lite på perfektionisten i dig. Bestäm dig vad som är viktigast.
1. galopp
2. i form
3. i ett lagom tempo
4. rakriktad
5. med perfekt sits
Du kan liksom inte gör allt 5 på en gång om ni inte kan göra 1. är du med?
Fatta vid A el C istället då? galoppera genom hörnet och halvvägs ut på långsidan. Man får ha hästen ställd i fattningen om det funkar bäst, du kommer inte bli skjuten för det.
Orkar hästen galoppera i djupsnö så kan hon galoppera i ett ridhus med dig på ryggen rakt fram. Låt henne inte lura dig något annat.
 
@sommarminne Superfin pålle! Ser inte översta filmen men de två sista :)

*kl

Tog en tur till ridhuset idag pga två dagars vila. Kändes väldigt fin i skritt och trav, jobbade med öppna, serpentiner, volter och hade stort fokus på att få henne på yttertygeln. Tyckte att jag lyckades ganska bra för att vara ensam och med tanke på senaste ridpassen. Följde fint med när jag längde tyglarna och gjorde några riktigt fina halter från trav :)
Men det här jäkla galopperandet alltså. Får verkligen Inte till det på rakt spår :banghead: Försökte att komma i öppna och sedan rakställa och fatta på olika ställen för att hon inte ska börja spänna sig vid samma ställe varje gång. Men det går verkligen inte. Hon fattar och bryter sedan av till slängtrav efter 1-3 språng. Trots att vi håller ett friskt temp och hon känns framåt. På böjt spår är det inga bekymmer.

Tur att jag har en intensiv träningsvecka nästa vecka. Träning på måndag för tyska tränaren och sedan har jag fått plats för min gymnasielärare på helgen :) Hoppas verkligen nu att jag får gå ifrån jobbet...

Ställ dig i lätt sits och galoppera fram från första språnget. Har man bekymmer med fattningar och att bibehålla galoppen hade jag backat bandet och försökt hitta bjudningen istället för att tänka på att det ska se fint och prydligt ut. Jag hade låtit henne galoppera ur sig ordentligt så att man hittar ett ärligt sug framåt i varje fattning för att först då börja fundera på att sätta henne i ramen. :)
 
Nu har jag tränat för hemmatränaren i förrgår! Hon tyckte grundformen blivit mycket bättre på honom nu över vintern och det upplever jag också så det kändes skönt att få bekräftat. Vi gjorde bara travjobb (och lite skritt), först skolorna och sedan red vi igenom de nya vägarna i LA:4an, hon är ju även dressyrdomare och de har nyss haft domarkurs och gått igenom t.ex. halvvolterna med eftergift på innertygeln så det var bra att få input på hur de ska ridas! Sedan skall man ju kunna genomför det också :angel:
Red ut ihop med en kompis sedan igår, hennes häst har stått ett par veckor så vi skulle bara ta skritt och lugn trav, det tyckte Bruce var trist så han körde på skritt och bockserier istället :banghead:
 
@Jfrelin men man måste ju sitta vettigt om man ska kunna göra nåt öht. Sitter man som hej kom och hjälp så kommer hon inte att fatta galopp öht. Men visst kan jag ju sänka kvaren på formen, dock har jag alltid i bakhuvudet tränarens ord "gör bara saker med kvalitet och har du inte kvalitet så låt bli att göra dem" vilket i min tolkning då blir att jag inte vågar göra 10 fattningar om jag inte är säker på att minst 7 blir bra.
Idag är sista dagen jag har tillgång till ridhus innan träningen på måndag så jag ska ta åt mig av tipsen jag fått och prova dem:)
 
@stjarnfrugt Är helt säker på att du inte sitter som hej kom och hjälp mig. Jag får en känsla av att du gör det väldigt svårt för dig.
Vet du hur många skitpass jag har haft på Divan? Pass där vi inte har kunnat fatta galopp från skritt, inte kunnat rida 10 m volt, inte fått ett steg skänkelvikning utan spark mot skänkeln. Ändå har vi på något magiskt sätt lyckats rida på nästa 70% i LA.
Ibland måste man ta skiten helt enkelt. Man får sitta som en åsna om det är det som krävs.
Det kommer ju ta mastodontlång tid att komma framåt om du ska ha sådana superkrav på dig själv att allt ska vara så himla bra hela tiden.

Jag tränar just nu på att sätta Divan ganska ordentligt på bakbenen i galopp genom att minska volten. Går hon perfekt? Nä långt ifrån. Formen är inte så igenom som den borde vara och lite väl öppen men det viktigast är att hon sitter på bakdelen just nu. Det andra får komma.
För 2 veckor sen kunde vi ju inte fatta galopp. Kan säga att om jag hade struntat i det och tänkt som dig hade vi fortfarande inte kommit till galopp. Det var knappast fattningar på tygeln eller på hjälpen men hon fattade iallafall galopp till slut.
Nu fattar hon på hjälp och i form för att jag tog igenom det.
 
Kl
Igår kväll var det hoppträning! Jag red själv då tjejen som ska få hoppa henne framöver har mycket i skolan. Det började skit. Hästen var stark och pigg och vi hade ingen broms alls. Efter att vi joggat fram själva var det nästan så jag ville kliva av. Lite samling där vi gick igenom dagens övningar och sen skulle ha gemensam uppvärmning. När tränaren pratat klart pratade jag med henne en stund. Vad gjorde J förra gången som jag inte får till? För då var det tusan ingen dragkamp! Jävligt nyttigt att ha sett nån annan rida som löste hästen så fint, då vet jag ju att det går liksom. Tränaren menade på att jag försöker ha för mycket kontroll, jag måste våga släppa och låta hästen skjuta till och hjälpa mig tillbaka och ta lite ansvar också. Fram med händerna, reglera inte så mycket i handen och på med ben, höj formen lite. Jahapp tänkte jag, det är väl för tusan självklart? Det är ju så vi jobbat på dressyren, hur kan det va så svårt att rida likadant bara för att det är bommar med i spelet? :banghead:

Två varv med helkasst resultat, men sen släppte det. Ponnyn blev nöjd, började ta stöd i bettet och jobba mer uppåt än framåt. Tänk att det ska va så svårt! Resten av passet, dvs hela träningen, gick jättebra. :) Hon var tokfin i värmningen i trav, öka, flytta och öppna längs långsidorna, vi fick till riktigt fina öppnor framför allt undan högerskänkeln. :) Galoppen är inte lika bra, men hon är inte så värst tränad i galoppen heller så det förstår jag. Avbrotten är halv katastrof...

Själva hoppningen gick också ruggigt bra faktiskt! Jag kom ihåg att hålla om och följa med och Jisses, då hoppade hon som en kanonkula, nådde fram överallt och jag hade jätteroligt!

Men det bästa var ändå att jag äntligen fick ha en bra känsla under en hoppträning. :) Äntligen!!! Ingen dragkamp, inga onda händer och stumma armar. En ponny som skummade så hon var alldeles vit om munnen och frustade nöjt hela passet. :) Äntligen!

Och i eftermiddag är det dressyrträning! Yeeeeey! :banana:
 
@Jfrelin tusen tack för pepp :) ska ta tjuren vid hornen idag och se vad som händer. Kan inte bli mer än katastrof och isf har jag ju tränare nästa vecka...
En del av min perfektionism utgörs nog av att folk ser upp till min ridning här, och då vill man inte sitta och fulrida. Och sen att den jag har som förebild och i viss mån bollplank är än värre perfektionist än mig. Men idag är jag ensam i ridhuset mest troligt och då slipper jag ju skämmas :cautious:
 
@stjarnfrugt Hahahaha du bryr dig helt klart för mycket vad andra tycker om dig. Behöver man fulrida så gör man det. Annars vinner ju hästen. Jag skulle skita fullständigt i om så Carl Hester var i ridhuset. Måste jag ponnysparka så måste jag liksom :p Så länge man inte rider illa, alltså rycker och sliter i hästen, så får man göra som man vill tycker jag.
Dessutom är de flesta så upptagna med sin egna ridning, samt titta på hästens vackra öron:p, att de sällan ser hur andra ser ut när de rider :p

Många ser upp till min ridning också men jag skulle aldrig komma till den fina lösgjorda hästen som alla tycker är så fin om jag inte var tvungen att ta några strider ibland. Så ifrågasättande är iallafall min häst :D
Senast i måndags ponnysparkade jag Divan med innerskänkel för hon ignorerade den i öppnan. Resultat = fina öppna nästa långsida.
 
@sommarminne Superfin pålle! Ser inte översta filmen men de två sista :)

*kl

Tog en tur till ridhuset idag pga två dagars vila. Kändes väldigt fin i skritt och trav, jobbade med öppna, serpentiner, volter och hade stort fokus på att få henne på yttertygeln. Tyckte att jag lyckades ganska bra för att vara ensam och med tanke på senaste ridpassen. Följde fint med när jag längde tyglarna och gjorde några riktigt fina halter från trav :)
Men det här jäkla galopperandet alltså. Får verkligen Inte till det på rakt spår :banghead: Försökte att komma i öppna och sedan rakställa och fatta på olika ställen för att hon inte ska börja spänna sig vid samma ställe varje gång. Men det går verkligen inte. Hon fattar och bryter sedan av till slängtrav efter 1-3 språng. Trots att vi håller ett friskt temp och hon känns framåt. På böjt spår är det inga bekymmer.

Tur att jag har en intensiv träningsvecka nästa vecka. Träning på måndag för tyska tränaren och sedan har jag fått plats för min gymnasielärare på helgen :) Hoppas verkligen nu att jag får gå ifrån jobbet...
Men hon kan galoppera på böjt spår?
Min fundering:
Galoppera på stor volt (som du ev kan göra lite längre så den blir lite oval). Växla mellan detta böjda spår och att göra om den till en fyrkant, växla tillbaka till det runda spåret.
Kan vara värt att prova.
 
@Jfrelin tusen tack för pepp :) ska ta tjuren vid hornen idag och se vad som händer. Kan inte bli mer än katastrof och isf har jag ju tränare nästa vecka...
En del av min perfektionism utgörs nog av att folk ser upp till min ridning här, och då vill man inte sitta och fulrida. Och sen att den jag har som förebild och i viss mån bollplank är än värre perfektionist än mig. Men idag är jag ensam i ridhuset mest troligt och då slipper jag ju skämmas :cautious:

Ridningen måste funka. Funkar det inte spelar det ingen roll hur snyggt och perfekt man sitter och hur små hjälper man gör.
Alltså måste man fulrida om det krävs. Målet är så klart annat. Men för att komma dit måste man våga vara i det fula. Satsar man på perfektion för tidigt blir det bara kosmetiskt och inte funktionellt. Då kommer du iaf ingenstans.

Jag tror alla som kan något är väl medvetna om det. Och ingen sån skulle tycka det vore märkligt att man går in i fulridning när det krävs. Däremot hade man tyckt det var märkligt att INTE göra det.
Man blir bra på det man tränar på. Och en häst som tränar på att gå emot blir bra på det.
Vill man vidare skiter man i det kosmetiska för stunden och tar igenom problemet på det sätt som krävs. För att snabbare kunna komma till lätthet, mjukhet etc..

Man kan inte bry sig i vad andra tycker då man rider. Det finns alltid någon som har en åsikt som inte stämmer överens med din.
Jag är hellre den som folk ser upp till för vad jag kan GÖRA med olika hästar, hur man kan förändra dem till det bättre och få finare samspel/bättre rörelser/blabla än för att jag ser extremt korrekt ut jämt.

Så skit du i vad andra tycker här och nu och se vad de säger när hästen går bättre och bättre framöver.. Du grejar det! :)
 
@stjarnfrugt Hur har de gått för dig med galoppen?

Jag bytte tillbaka till ett nygammalt sprenger-bett idag och blev lite irriterad över att jag bytt till de jag ridit på innan för pollen kändes mycket nöjdare. Kändes väldigt fin idag för han tog halvhalterna för en gångs skull. Han verkar ha glömt bort dom lite de sista när det mest blir skogsridning och jag måste verkligen börja kräva att dom går igenom även om de är ute vi rider.
Jag hoppas på att de inte blir allt för dåligt väder nu dagarna framåt för de är träning inplanerad på lördag men idag höll jag knappt på att komma ifrån stallet pga all snö och slask så det ser inte allt för ljust ut. Så ledsamt!

Stackars hästen ser vettskrämd ut men han fick nytt pannband idag:)

 
Nu har jag tränat för hemmatränaren i förrgår! Hon tyckte grundformen blivit mycket bättre på honom nu över vintern och det upplever jag också så det kändes skönt att få bekräftat. Vi gjorde bara travjobb (och lite skritt), först skolorna och sedan red vi igenom de nya vägarna i LA:4an, hon är ju även dressyrdomare och de har nyss haft domarkurs och gått igenom t.ex. halvvolterna med eftergift på innertygeln så det var bra att få input på hur de ska ridas! Sedan skall man ju kunna genomför det också :angel:
Red ut ihop med en kompis sedan igår, hennes häst har stått ett par veckor så vi skulle bara ta skritt och lugn trav, det tyckte Bruce var trist så han körde på skritt och bockserier istället :banghead:

Hur ska de ridas? Insidan måste ridas mot domaren då antar jag?
 
Nja, de rids ju samma som förut bara med eftergiften, så först är det högerbåge med insidan mot domaren och sedan vänsterbåge med utsidan mot domaren.

Jaha du menar den där åttvolten därnere vid domaren. Men då fattar jag inte.. vad är skillnaden mot förr? Insidan skulle väl vara eftergiven även då i volten?
 
Visserligen men det är ju i princip samma sak. Så nu ska glappet visas eller vad? Ska fråga på tisdag för då ska jag på programridning för vår domarutbildare i distriktet.

Helt slak under minst en hästlängd, det är ju svårt att se uppifrån exakt hur mycket det blir men jag tror jag gör som i galoppen, fast med bara inner då:

 
Halvt KL
Full fart i tråden som vanligt :)
Ang diskussionen om att orka galoppera osv så håller jag verkligen med @Jfrelin s tankar runt @stjarnfrugt s funderingar ! Tror man gör sig själv en rejäl otjänst i fråga om att komma ngnstans om man börjar tänka i banor att din häst inte skulle vara i kondition nog att orka galoppera rakt fram ....

Däremot ang kvalitet osv så är det ju som med allt annat - kvalitet är inget statiskt när det gäller hästar, ridning osv öht det är ju snarare tvärtom det är totalt och ständigt föränderligt och en del av själva ridningen , det MÅSTE man vänja sig vid som ett faktum som ryttare !

Istället för att fastna i det som brister för tillfället osv får man lära sig att som ryttare då kunna analysera prioritera och ställa om så att man utifrån lägena som infinner sig och statusen man finner sig i för dagen eller en period , ändå kan rida ur det och komma vidare .

Är ju det som är själva utmaningen med att utvecklas som ryttare (och kunna utveckla hästen man sitter på ) :)
 
Har ridit lite korta dressyrpass på GP nu ett par kvällar, mjuk o fin ridbana. Gick riktigt bra igår trots att det regnade både kors o tvärs lagom när jag skulle rida. Det jobbiga med att rida i mörker är när det kommer bilar som smäller på helljus, man blir helt bländad! Min ridbana ligger väldigt nära en vägkorsning så det är mycket trafik där. Inget jag störs av i vanliga fall men att rida på en helt upplyst scen utan att veta exakt var man är är en lite märklig känsla.

Idag blir det ingen ridning, sitter o kollar lite hästfilmer på youtube på tvn. En jätterolig kanal, eddiesgun91 har lagt upp många trevliga filmer. Inte tävlingsridning precis men lite allt möjligt, inridning, hantering, hoppning, frihetsdressyr. Kan rekommendera det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp