Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Bah, var väl det jag trodde, din skänkel rör sig mer i ditt huvud än i verkligheten;). Tycker du är jätteduktig och ni har verkligen utvecklats:). Hon är en kalaspingla lilla ponnyn och tror ni har en fantastisk tävlingssäong framför er nästa år!

Åh tack snälla! :) Det ska bli så roligt att träna vidare i vinter! Det drygaste med skänkeln är att jag tappar stigbyglarna heeeela tiden. :meh: Och hamnar lätt med benen långt bak med tårna rätt ut åt sidorna så dom skrapar i sargen. :crazy: Svårt att forma runt innerskänkel när den fladdrar i ljumsken liksom. :p
 
Har skrittat en halvtimme på den lurviga lilla ponnyn idag. Fyra veckors vila och hon är världens snällaste att bara sitta upp och tuta iväg med:).

Jag är ju inte alls avundsjuk :angel:

@Maja_Kandi Gud så fina ni är! Är det Tanne ridhus?

Rid utan stigbyglar, tills du känner att benen är på plats och kommit ner i sadeln. När du kan slappna av i skänkeln kommer du inte tappa stigbyglarna ;)
 
Har skrittat en halvtimme på den lurviga lilla ponnyn idag. Fyra veckors vila och hon är världens snällaste att bara sitta upp och tuta iväg med:).

Har även fått hem min nya dressyrsadel, en Amerigo CC. Den är främst köpt till Juno men tanken är förstås att även Barb ska ha den. Det svåra med Barb är dock att hon inte har någon manke. Alls. Det är bara en rund kulle liksom. Så när men lägger på sadlar ser det ju alltid helt skevt ut... Den här är iofs också lite för smal eftersom den är tokstoppad framtill, ska lämna in den imorgon för att få urplockat. Så här ser det ut nu:p:
10639626_10204296536925470_187408386310583918_n.jpg


Här syns hur extremt stoppade bossorna är, de ska vara typ hälften så stora...
10678836_10204296537205477_4876711294902140256_n.jpg

Haha.. Innan jag läste din text så tänkte jag just: Men herre gud! Jag har inte tänkt på att min skulle vara i SÅ stort behov av att stoppas om. Den måste ju vara heeeelt ihopsutten.
Den är hyfsat nyligen kollad. Men det glömde jag i febervirret.
Din ser alltså rejält annorlunda ut mot min! Som visserligen är en äldre sadel. Men inte nedsutten direkt. ;)
Kul det där hur olika de kan se ut med olika stoppning och på olika hästar. :)
Min hade inte heller en tillstymmelse till manke innan jag började rida honom mer och man kunde rida upp manken på honom.
CC:an var en av få sadlar(typ den enda) som inte hotade snurra på honom. På unghäst som var lite flipprig ville man gärna att sadeln satt kvar. ;)
Så jag hoppas den blir lika bra till er! Jag älskar min och kommer behålla den om "bra att ha-sadel".
 
Jag är ju inte alls avundsjuk :angel:

@Maja_Kandi Gud så fina ni är! Är det Tanne ridhus?

Rid utan stigbyglar, tills du känner att benen är på plats och kommit ner i sadeln. När du kan slappna av i skänkeln kommer du inte tappa stigbyglarna ;)

Taaack! :love: Bara du som sett oss live av alla i tråden. Tycker nog att det börjar hända lite grejer åt rätt håll! :) Tack för tips, tränaren sa också det så jag får väl ta mig i kragen. :angel:


Kl
Glömde ju skriva förut. Vi fick i hemläxa att enbart skritta när vi rider ut för att undvika alla jobbiga konflikter som alltid blir. Så det gjorde vi idag. Herregud vad tråkigt. Men nyttigt! Man får mycket tid på sig att bara tänka på sits och inverkan. Jag hann dock börja frysa som tusan, blir mer kläder hädanefter. :o Jag köpte ett tredelat bett med fasta ringar som jag provade idag. Tyckte hon svarade riktigt bra på det och var riktigt trevlig bitvis med jämnt fint stöd i handen utan att stöka så mycket som tidigare. :) Men otålig såklart och tyckte det var urtråkigt att inte få springa. Det sedvanliga letandet efter spöken uteblev dock faktiskt nästan helt, stenar är visst bara farliga i högre gångarter.......
 
Min häst alltså! :love::love::love:

Som hon hoppade idag! Även fast jag tycker hon blivit spändare i ryggen igen, så hoppade hon som en annan häst. Jag fattade vad min ft-tränare menat när hon sa att det såg ut som att hon var stilla med ryggen i sadelläget, för idag rörde den sig och höll på att skjuta iväg mig några gånger! Mjuka, runda språng med rygg!

Hade bl a en studserie med 6 hinder och min häst bara: :bump::bump::bump:
 
@Maja_Kandi Ska du alltså bara skritta nu? Jag förstår tanken att undvika konflikterna, men om du bara åker till ridhus varannan vecka då det är träning så lär ju hästen tappar lite kondis om man säger så..?

*kl

Tog tjuren vid hornen idag och red till ridhuset, var på humöret att jag tom tänkte tanken att rida ut. Men precis när jag tog in min häst så kom en hel klunga travhästar på väg ut på träningsvägarna i skogen. Så jag skippade den iden jag hade om att rida dit :angel:
Hon spände sig hela vägen till ridhuset men det gick ändå bra och i rätt gångart utan att jag kände att jag behövde jogga henne. Väl i ridhuset gick hon superbra :) Märks verkligen att hon saknat att jobba, hon har sån energi att hon har problem med att hålla takten och bara rinner iväg. Min häst har inte ens haft problem med takten som unghäst så det säger väl en aning. Lite busig var hon i galoppen och såg nåt spöke i nåt hörn, men att dom stod med en grovdammsugare och tjöt konstant i 40 min vid ingången det tänkte hon inte ens på (min häst i ett nötskal).
Hur som haver så gick hon väldigt trevlig och sög på fram till bettet utan nån ansats till att krulla ihop sig vilket hon gör när hon är laddad. Mkt trevlig i traven och när hon började lyssna på halvhalterna blev det väldigt stor skillnad på takten också. I galoppen känner man att hon inte orkar bära sig, men det är ju inte så konstigt och vi galopperar ju så pass lite att det inte direkt är nån träning heller, jag gör det bara i rastningssyfte.

Kändes inte lika stel och tråkig idag, vet inte om det beror på att jag nu ridit loss henne lite ett par dagar eller om det gjort sitt att hon stått med BoT i hagen samt vetekudden innan ridpasset. Men i vilket fall känns det bättre än igår :)

Givetvis var hon tvungen att explodera på vägen hem. Studsade som en idiot och det gick inte att få ner henne på jorden med annat än att banka runt henne ett par varv på en minivolt. Skruvstädet på i vanlig ordning, men vi kunde iaf skritta på halvlång tygel sista biten och det är ju en seger i sig även om det inte var direkt avslappnat.

Men det tar en timme att torka henne i boxen efter ridningen, så det känns tvunget att klippa henne ikväll. Energin behöver jag verkligen inte, men det är som att välja mellan pest eller kolera. Får se om hon är helvetet själv att rida imorgon, dessutom måste jag ut i mörkret nu fram till måndag. Inte jättekul. Men jag har inte möjlighet att stå och vänta en timme på torkning denna vecka, då vi har en sjuk häst som behöver stå i boxen jag annars använder. Och ha henne på gången en timme är nog mindre populärt när man måste jobba normala tider och trängas med hela socknen...
 
@Maja_Kandi Ska du alltså bara skritta nu? Jag förstår tanken att undvika konflikterna, men om du bara åker till ridhus varannan vecka då det är träning så lär ju hästen tappar lite kondis om man säger så..?

Ja jag tyckte också det kändes konstigt, magen kommer växa också. :o Men som sagt, jag förstår verkligen grejen med att undvika konflikter och komma ur den onda cirkeln. Tränaren menade på att jag kan variera skritten i det oändliga. Öppna, sluta, skänkelvikningar, hög form, låg form, stora steg, små steg osv osv. Och sen åka iväg till ridhus två gånger/vecka för att rida ordentligt istället. Den delen förstår jag också. Men jag kommer inte ha möjlighet att göra det nån längre period, varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Min förhoppning är att vi ska kunna gå upp i trav och galopp. Men nu tar vi det från grunden och utgår alltid från en bra skritt med koncentrationen på rätt ställe först.

Du frågade förut om det var på Tanne jag red, och ja, det var det. Glömde svara. :)


Kl
Idag var andra dagen med att bara skritta och idag lämnade jag stigbyglarna i stallet. Hon var faktiskt väldigt trevlig från start! Jag fick helt rätt sug i handen jämnt på båda tyglarna, hon var koncentrerad hela turen och verkligen lyssnade hela tiden! :) Hon försöker fortfarande dryga sig om man haft lång tygel och ska korta upp den. Då stretar hon en stund, höjer näsan i vädret och biter tag. Har så lätt att i det läget börja kontrollera med händerna, men träningarna är underverk. Det där med att rida in i handen har fått en annan innebörd. ;) Och gör jag det rätt från början får jag ju självklart helt rätt stöd och hon blir så mycket mer följsam. Hon har aldrig nånsin gått så stadigt på tygeln så länge bara rakt fram och varit lika koncentrerad på mig hela tiden. :) Vi fick till ett par fina halter också, men hon tycker det är såååå tråkigt att stå still så hon kör hellre upp näsan och går på sniskan när jag börjar bromsa. Några gånger joggade vi korta bitar. När hon var som mest koncentrerad på mig och verkligen lyssnade. Genast var hon ju tvungen att börja stirra runt och spänna sig. Direkt ner i skritt och börja om från början och ett par gånger höll hon sig lugn och var riktigt riktigt fin. :) Jag travade bara en liten bit för att inte äventyra nånting. Hoppas kunna höja det mer och mer eftersom. :)

Men herregud vad jag är kort i musklerna... Hade jätteont i ljumskarna efter bara ett tag, märks att jag suttit i hoppsadlar bara... Kommer ta tid innan jag får ner mina ben ordentligt.
 
Senast ändrad:
@Maja_Kandi Jag tyckte jag kände igen draperiet ;)

Skritt är ju iofs underskattat. Dom behåller mkt bara man kan skritta, men man brukar ju få rida rätt långa pass. Och flåset tränar man ju inte riktigt, och som sagt brukar magen vara svår att hålla koll på ibland. Tror du gör helt rätt i att nu ett tag köra på skritt tills hon avdramatiserat lite. Sedan lägga in korta sekvenser med trav eller galopp när det är läge. Jag hade inte orkat bo där du bor och åka till ridhuset flera dagar i veckan, tyvärr har man ju annat göra i livet än det. Jag tycker tom att det är tidsödande att ta släpet tills ridhuset 3 min bort, jämfört med att rida från stalldörren :o

*kl

Ikväll rök pälsen på min. Kan inte påstå att jag blev impad av klippmaskinen från Jula, men det kan ju bero på att jag alltid klippt med en DeLaval innan :o Tänkte att jag borde ha önskat mig en sådan i 30-årspresent men det är ju lite sent nu.
Den lät så illa att tom min häst som är tidernas snällaste att klippa och som somnar när man tar fram maskinen, blev väldigt irriterad och skeptisk när jag började klippa halsen. Fick stoppa bomull i öronen på henne och det har aldrig hänt nånsin.
Dessutom sprutade det päls överallt :crazy: Det blir liksom en fontän med päls rakt fram i klippriktningen. Det gillade inte min häst heller. Har jag aldrig varit med om tidigare. Och trots att jag klippte flera varv och nästintill gnuggade med maskinen så blev hon helt randig...
Värst var dock att skären var helt felkonstruerade. Jag fick ta isär hela maskinen för att förstå mig på den, för som det satt var den statiska delen kortare än den rörliga så att den rörliga stack ut säkert 3 mm :crazy: Vilken tur att man jobbar som tekniker och har nåt öga för sånt. Tänk om någon börjat klippa en häst (eller ko) som skären satt, vill inte ens tänka tanken, tom min häst hade väl varit livrädd resten av livet. Lär ju ha skurit nåt enormt. Usch.
Det gick heller inte att få till som genom att sätta brickorna som de skulle, utan man fick skruva fast den statiska delen för långt fram så att den skulle sticka ut. Med följden att man hela tiden fick kontrollera att den inte lossnat, vilket den gjorde första gången...

Jag måste ju ha fått ett måndagsexemplar? Har ni med Julas maskin varit med om liknande?

Men nu är det gjort och jag hoppas det är funktionellt, för snygg är hon inte :p Detta var välbehövligt. Hon har en stor värmeknöl under sadeln och flera på andra ställen kroppen, så det märks att päls + täcke dygnet runt inte är bra. Hoppas nu att jag blir av med den under sadeln, när man kan tvätta den och torka snabbt :)
 
@stjarnfrugt Du har nog fått ett måndagsexemplar. Min ser då inte det minsta konstig ut och klipper bra utan ränder trots att skären behöver slipas. Någon pälsfontän har jag inte heller varit med om. Men den låter ganska högt men jag har tur som har en häst som inte bryr sig nämnvärt :)
 
@Maja_Kandi Jag tyckte jag kände igen draperiet ;)

Skritt är ju iofs underskattat. Dom behåller mkt bara man kan skritta, men man brukar ju få rida rätt långa pass. Och flåset tränar man ju inte riktigt, och som sagt brukar magen vara svår att hålla koll på ibland. Tror du gör helt rätt i att nu ett tag köra på skritt tills hon avdramatiserat lite. Sedan lägga in korta sekvenser med trav eller galopp när det är läge. Jag hade inte orkat bo där du bor och åka till ridhuset flera dagar i veckan, tyvärr har man ju annat göra i livet än det. Jag tycker tom att det är tidsödande att ta släpet tills ridhuset 3 min bort, jämfört med att rida från stalldörren :o

*kl

Ikväll rök pälsen på min. Kan inte påstå att jag blev impad av klippmaskinen från Jula, men det kan ju bero på att jag alltid klippt med en DeLaval innan :o Tänkte att jag borde ha önskat mig en sådan i 30-årspresent men det är ju lite sent nu.
Den lät så illa att tom min häst som är tidernas snällaste att klippa och som somnar när man tar fram maskinen, blev väldigt irriterad och skeptisk när jag började klippa halsen. Fick stoppa bomull i öronen på henne och det har aldrig hänt nånsin.
Dessutom sprutade det päls överallt :crazy: Det blir liksom en fontän med päls rakt fram i klippriktningen. Det gillade inte min häst heller. Har jag aldrig varit med om tidigare. Och trots att jag klippte flera varv och nästintill gnuggade med maskinen så blev hon helt randig...
Värst var dock att skären var helt felkonstruerade. Jag fick ta isär hela maskinen för att förstå mig på den, för som det satt var den statiska delen kortare än den rörliga så att den rörliga stack ut säkert 3 mm :crazy: Vilken tur att man jobbar som tekniker och har nåt öga för sånt. Tänk om någon börjat klippa en häst (eller ko) som skären satt, vill inte ens tänka tanken, tom min häst hade väl varit livrädd resten av livet. Lär ju ha skurit nåt enormt. Usch.
Det gick heller inte att få till som genom att sätta brickorna som de skulle, utan man fick skruva fast den statiska delen för långt fram så att den skulle sticka ut. Med följden att man hela tiden fick kontrollera att den inte lossnat, vilket den gjorde första gången...

Jag måste ju ha fått ett måndagsexemplar? Har ni med Julas maskin varit med om liknande?

Men nu är det gjort och jag hoppas det är funktionellt, för snygg är hon inte :p Detta var välbehövligt. Hon har en stor värmeknöl under sadeln och flera på andra ställen kroppen, så det märks att päls + täcke dygnet runt inte är bra. Hoppas nu att jag blir av med den under sadeln, när man kan tvätta den och torka snabbt :)
Hahaha pälsfontän ! Jag har också en från Jula och den var faktiskt lite jobbig i somras när jag sist klippte, hästen blev randig och jag fick pausa ofta.
 
@oxo och @sassiball Ja alltså det var hemskt. Det fullkomligt sprutade päls, jag var tvungen att hålla handen för, eftersom jag inte såg vart jag klippte. Hahahaha. Jag tänkte att nog blir det att köpa en DeLaval i vilket fall om detta är vad som erbjuds till lägre pris ;) Men min häst somnade tids nog, dessutom hade hon skakat ur en av öronpropparna så hon blev väl döv och obrydd efter ett tag. Så jag klippte huvudet med bulldozern trots det trista inledningen då min häst hoppade omkring och såg missnöjd ut med oljudet. ;)
 
@Maja_Kandi @stjarnfrugt ang kondis så nej : hästen tappar inte kondis på det sättet om den är i bra kondition från grunden och sen rids aktivt även om den inte är ute och kondistränar, det är stor skillnad på folk och hästar. Om en då inte ska tävla fälttävlan på stort allvar då blir det lite annat givetvis.

Maja din ponny verkar vara uppe i både grundkondition och arbetsmässigt, utifrån det så att tränaren ordinerar skritt ute nu så handlar det ju om att tränaren är ute efter att skola dig och hästen utifrån det du vill ha igenom på dressyrträningarna där ni befinner er. Tränaren tänker nog så att utifrån det så varje gång du är ute och gasar på samtidigt som du letar efter det sista grundmässigt och vill rida sånt i dressyren Osv så är det där du har möjlighet även ute att åstadkomma en del. Framför allt eftersom du rider ute större delen av tiden.

Hästen kommer inte tappa kondis pga det om den redan är i bra skick och det är den ju vad jag ser utifrån film och rapporter osv. Direktiven du fått är som sagt pga ovan och du har rätt mkt att vinna - klok tränare tycker jag.
 
@mackan Nog borde det ju bli skillnad långsiktigt att bara skritta 13 dagar och rida alla gångarter 1 dag. Men nu verkar det ju inte vara fullt så långsiktigt som jag först trodde, och jag förstår helt och fullt poängen med det upplägget.
 
@mackan Nog borde det ju bli skillnad långsiktigt att bara skritta 13 dagar och rida alla gångarter 1 dag. Men nu verkar det ju inte vara fullt så långsiktigt som jag först trodde, och jag förstår helt och fullt poängen med det upplägget.

Nej det blir ingen skillnad . Det tar minst 6 veckor i total inaktivitet generellt för en häst i bra kondition att förlora just kondis läs flås, om den i övrigt är i bra kondition innan ren vila. Ju bättre grundkondition desto längre tid tar det bortsett utöver det. En häst med noll uppbyggnad, noll kondition och noll muskler osv i grunden är givetvis inte applicerbart till detta, därav min kommentar till Maja att hennes häst är ju i kondition i grunden så frågan om att tappa kondition utifrån det är en icke fråga.

Sen hur mkt en ren dressyrträning i alla gångarter och regelrätt träning ger om man bara skrittar i 13 dagar låter jag vara , det är inget jag själv hade velat betala träning för men nu handlar inte det om hästens kondis utan om andra saker. Inte hästens kondition om vi pratar kondition i ordets rätta mening,
 
@Maja_Kandi @stjarnfrugt ang kondis så nej : hästen tappar inte kondis på det sättet om den är i bra kondition från grunden och sen rids aktivt även om den inte är ute och kondistränar, det är stor skillnad på folk och hästar. Om en då inte ska tävla fälttävlan på stort allvar då blir det lite annat givetvis.

Maja din ponny verkar vara uppe i både grundkondition och arbetsmässigt, utifrån det så att tränaren ordinerar skritt ute nu så handlar det ju om att tränaren är ute efter att skola dig och hästen utifrån det du vill ha igenom på dressyrträningarna där ni befinner er. Tränaren tänker nog så att utifrån det så varje gång du är ute och gasar på samtidigt som du letar efter det sista grundmässigt och vill rida sånt i dressyren Osv så är det där du har möjlighet även ute att åstadkomma en del. Framför allt eftersom du rider ute större delen av tiden.

Hästen kommer inte tappa kondis pga det om den redan är i bra skick och det är den ju vad jag ser utifrån film och rapporter osv. Direktiven du fått är som sagt pga ovan och du har rätt mkt att vinna - klok tränare tycker jag.

Nej jag håller absolut med på alla punkter. :) Tränaren är suverän. Tänk att man skulle börja lära sig rida 19 år efter att man började med hästar. :meh: ;) Hon ordinerade först enbart skritt ute i minst tre veckor (så att ponnyn börjar tagga ner och kommer ur den onda cirkeln med att studsa runt som en spänd pilbåge - vilket ju inte ger ett skit på nåt sätt) men sen sa hon två veckor tills vi ses nästa gång så får vi utvärdera då. Hoppas jag kan ta mig iväg och rida i ridhus nånting innan också. Hoppträning nästa tisdag iaf.
 
Nej jag håller absolut med på alla punkter. :) Tränaren är suverän. Tänk att man skulle börja lära sig rida 19 år efter att man började med hästar. :meh: ;) Hon ordinerade först enbart skritt ute i minst tre veckor (så att ponnyn börjar tagga ner och kommer ur den onda cirkeln med att studsa runt som en spänd pilbåge - vilket ju inte ger ett skit på nåt sätt) men sen sa hon två veckor tills vi ses nästa gång så får vi utvärdera då. Hoppas jag kan ta mig iväg och rida i ridhus nånting innan också. Hoppträning nästa tisdag iaf.

Ja precis ;) är ju inte konstigare än när man vill ngt öht med hästarna att lära in ngt öht, det behövs kontinuitet om man vill lära in/om ngt och fokusera på vad det nu är en period.

Utifrån hur peppad du är och att du nu lägger tid på detta så absolut skulle jag säga att du behöver komma iväg och rida på bana /ridhus gärna flera tillfällen mellan träningarna för att få verklig nytta och utbyte av träningarna du betalar för osv. Det är värt det jmf med att vara dyra upp för själva träningen sen om någon vecka och vara ha ridit ut däremellan . Blir aldrig jämförbart :)

PS: 19 år är inte så mycket ;) man känner likadant om det är + 30 - det är ett tecken på att man insett tjusningen med att rida - man kan det aldrig ;)
 
@stjarnfrugt Jag har också maskinen från Jula och den avger varken pälsfontän eller orsakar ränder:p. De senaste två gångerna Barbie klipptes gjorde min sambo det, (han såg så oerhört intresserad ut när han kollade på när jag klippte en gång så då tyckte jag att han kunde göra det nästa gång vilket han glatt tog sig an:D), och inte ens då blev det randigt:). Dessutom skruvade han till den så den klippte precis lika bra som min gamla DeLaval gjorde! Så jag är nöjd med min även om den låter som ett tröskverk. Det bekommer heller inte ens ponnierna:).
 
Min stallägares klippmaskin är också enligt utsago Julas. Tyckte den funkade fint om än ett enormt oväsen. Skären hade klippt ett antal hästar före min och tyckte ändå de funkade fint. Att det blev lite randigt tar jag mer på mig själv än maskinen. Att det flög lite päls tog jag som helt normalt och inget som störde så länge jag inte råkade hamna med ansiktet mitt i det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp