Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Ptja, jag är väl en dum idiot som tänker att någon gång är den första gången man rider in en häst i egen regi. Hur gör andra som köper sin första unghäst? Jag har medverkat vid det tidigare, men aldrig basat själv så att säga. Självklart ser jag till att det finns folk att anlita som hjälper mig. Jag är inte helt olevd eller 12 år gammal och bäst i världen.

Jag tänker på den aspekten att det kan ta ett tag att vänja sig vid att äga två på heltid, då kanske det är bra att det inte är två som kräver full aktivitet varje dag. En ungponny blir det i vilket fall, jag tänker inte köpa en äldre som ridits av barn där jag får göra om allt arbete. Jag har ridit såna alldeles för mkt, och visst är det kul på sitt vis men ska jag köpa en riktigt fin gångartsponny så nej, jag tänker inte betala 150k för en som är i ålder att den meriterats. Jag ger ju hellre 40k för en kvalitetsponny som är 3-4 år än 40k för en som är 8-10 år och där det är ett jäkla jobb att få till ridningen. För så länge jag har kar min 07:a vill jag inte köpa dyrare än så.
Att just det här exemplaret var -12:a kan jag ju inte göra nåt åt. Den hade hellre fått vara en -11:a och lagom grundriden.

Ridmässigt tänker jag väl att min kommer att ridas nästa år. Så om det nu inte ska till en massa andra skador och eländen så tänker jag även att hon ska tävlas i sinom tid. Om det nu blir nåt av henne, men efter 1,5 år ska väl hästkraken kunna gå en LB med lite hopp om livet. Och kan hon inte det så har jag nog större problem än att häst nr 2 är för ung för tävlingsbanorna. Jag behöver inte ha två hästar i full tävlingskondition. Ang tävla så är det mer frusterande att ha en åttaåring som inte kommit ut på banorna trots att man är inne på fjärde året ihop, än att börja om med nåt nytt. Så känner iaf jag.
Men självklart klarar du av att rida in en unghäst tänker jag. Det är inte så himla komplicerat, inte för dig som haft häst i många år och dessutom hjälpt till med andras hästar. De flesta andra köper nog bara en unghäst och testar, så gjorde i alla fall jag och det gick bra, vilket det gör i de flesta fall.

Jag hade nog provat igen att försöka byta bort din pålla mot en ungponny. Men visst, då kan du ju inte välja och vraka bland ponnyerna men kanske ändå något vettigt alternativ dyker upp? :)
 
@stjarnfrugt Jag förstår din tanke faktiskt. Det är som att ha en dröm för framtiden som gör att man orkar kämpa vidare. Sen kan det ju gå hur som helst, men sånt kan man inte förutse, det är livet! Jag funderar också på att köpa mig en fin ridponny för att orka traggla med min nuvarande. Även för barnens skull, de rider inte nu och min nuvarande är ingen barnhäst direkt. Men om vi har en blivande ridponny tror jag de är nöjda med det, och lite ridskola under tiden. Jag har hittat en jättefin fölis och mannen är inte helt negativ...jag måste hitta en bra lösdrift, vilket inte är så lätt här i mitten av Skåne. Tar gärna emot tips!

Bild på min nuvarande...Prada B. Passande
20130606_182042.jpg
namn faktiskt...
20130606_181949.jpg
 
@Werze Fin hon är!

@stjarnfrugt Håller med sassi! Klart du kan rida in en häst. Själva inridningen är ju inte speciellt komplicerad om man bara tar det lugnt. Den vidare utbildningen kan man ju ta hjälp av tränare.
 
@stjarnfrugt ja nu var det ju på intet sätt avsett att kalla dig vare sig idiot eller för den delen påstå att du inte skulle kunna rida in en häst. Jag blev bara förvånad då jag tidigare tolkat dina inlägg som att du främst ville ha en till häst för att verkligen träna och tävla, i kombo med frågetecknen du själv uttryckte ang. Oinriden nu i förra inläggen.
 
@oxo: Japp, ser ut som att Chatsi och de 7 små grisarna har bökat runt där hela natten. :D

Minns när jag köpte henne och det var så lättmockat att mina boxgrannar ibland tog min box av bara farten... Fast riktigt sådär illa är det ju inte när hon får gå ut.

@Werze: Vilken fin modell på häst!
 
  • Gilla
Reactions: oxo
@Werze Otroligt vacker häst! :) Är det där en NH-grimma du har, eller vad dom nu heter (är inte insatt i ämnet desto mer som märks), hur funkar det?

*kl

Är jäkligt nöjd med mig själv och min häst idag. Jag tog mig i kragen och lastade in henne och utrustning och åkte den långa vägen till ridhuset (hela 3 min). Sedan böka in utrustning och häst i gäststallet och sadla och sedan skritta i ridhuset 40 min. Hade folket som var där vetat om allt mitt företag för den ridturen hade de inte trott jag var klok :o
Men jag är supernöjd! Det ger mig alltid sån energi att känna att jag inte är beroende av hjälp. Lasta själv, åka själv, lasta själv på bortaplan osv. Det är fasen inte alla hästar som man kan göra det med, tänker jag och försöker se positivt på tillvaron för en gångs skull.

Sisådär lösgjord kanske, lyckades dock få henne relativt rak och lika stöd i båda tyglar på slutet. Men är ändå impad för att hon trots energinivån inte ens tittade på att det var en annan och red samtidigt samt en 3-åring i lina. Dessutom hostade hon ingenting :)

Framförallt är jag nöjd med att jag gjorde detta, eftersom det gav mig en trevlig eftermiddag med min häst, glatt humör och trevlig skrittstund i ridhuset. Istället för tjafs och brottningsmatch att hålla henne i skritt till och från ridhuset, uppgivenhet och att aldrig se ljuset i tunneln...
 
Tyvärr har de inte blivit mkt ridning för mig denna vecka. Va ute och klättrade med Elle i måndags. Sen har både jag och dottern fått vinterkräksjukan.:wtf: Känns extra bra vid såna tillfällen att jag står uppstallad så att hästen motioneras ändå när sånt inträffar. Värt varenda krona. Annars hade de blivit 2 veckors vila, för i morgon åker vi till värmen en vecka.
 
Red sista träning inför semestern idag. Hon har känts kass hela veckan, eller jag har bara ridit mån och tis och medryttare ons, tors. I måndags var hästen som förbytt och härjade runt och vägrade göra något utan att sparka mot skänklarna först. I tisdags var hon något bättre men mina förhoppningar för ikväll var låga.

Kom sjukt stressad till stallet. Tågen var sena och sen hamnade jag bakom en grävskopa hela vägen så det tog dubbelt så lång tid som vanligt att ta sig till stallet. Varför händer det bara när man har bråttom?
Iallafall kändes hon hyfsad under framridningen och när jag väl började lektionen så fick jag ordning på henne efter ett par varv. Fick rida lite enkla byten och skolor. Inga byten idag för vi var inte där. Ingen idé att försöka göra något nytt när allt inte stämmer. Känner att det är där många slarvar. Självklart kan man göra skolor och skänkelvikningar fast hästen inte är 100 men att lära hästen något så viktigt som byten..... absolut inte. Det kan bli så jävla mycket strul. Det är tillräckligt svårt med byten att det bara är lönlöst att göra det om hästen inte är lösgjord, framme och undan för skänklarna.

Nu drar jag på semester i 3 veckor till Miami och Mexiko, eller jag åker på söndag. Kommer säkert vara inne och läsa lite :p
 
@sommarminne Ja man får ta vara på stunderna när molnen skingras ;)

*kl

Däremot inträffade en sak idag som gav mig lite huvudbry. Jag skulle flytta undan för höger skänkel och tyckte att hon stod emot lite, tänkte att hon tjurade mot skänkeln som hon kan göra ibland så gjorde ingen affär av det för hon gick ju undan sedan. Men sedan lite senare i en halt så började hon stampa med höger bak, tre korta snabba stamp och sedan ingenting....

Tänkte lite på det där och det är ju höger bak hon satt fast i och den sidan av ländryggen hon har dragit till. Frågan är om det sitter fast nåt där nu som stelnat ihop när hon bara stått och skrotat :( Får se om det går att rida loss när man får göra mer.
Ska ta ut ET framöver i vilket fall, men tycker inte det är nån ide när jag inte får rida. Vill ha igång henne i alla gångarter först.

Frågan är när man kan börja jogga lite. Vad tror ni? Hon har som sagt bara gått och dragit i hagen nu en vecka extra och är ju till synes hostfri.
 
@smulan87 Jag gör det. Tycker att jag fått ut väldigt mkt både kvitto på hur min häst är i kroppen samt lossning av småsaker hon dragit på sig tex i hagen.
Nu efter skadan har det tagit loss oerhört mkt i ryggen på henne. Kommer antagligen få göra det regelbundet, speciellt tills hon musklat sig och kommit tillbaka.

Nu har jag flyttat till en ny landsända och här finns inte samma utbud. Den förra jag hade var mkt välkänd och erkänt duktig. Kan nog tro en av de bättre i landet faktiskt. Kan inte räkna med att hitta en likvärdig här tyvärr, men hoppas iaf hitta en som funkar.
 
Känner att jag måste förtydliga ang. galoppombyten :D Tycker absolut man kan sitta och lattja med det om man inte tänkt rida högre än MSV B. Då ska man ju ändå bara göra ett men om man som jag vill rida MSV A och högre om det går så måste det gå helt rätt till från början så vi kan klara byten i serier.
 
@smulan87 Har aldrig använt ET däremot använder jag kiropraktor då och då när det känns som att det behövs. Nu var det längesedan sist men nu jinxar jag väl det :p

Kirop funkar väldigt bra tycker jag när jag har behövt använda mig av det. Funkar lika bra på mig som på hästen :p
 
@smulan87 Jag har aldrig haft ute ET till min häst. Har däremot haft en vet som är kiropraktor för att kolla över honom lite snabbt och då fanns inget.
Jag brukar inte ta ut någon om hästen känns fräsch och är jämt musklad. Är hästen inte det åker jag i första hand till veterinär.
 
@smulan87 Har heller aldrig haft ET ute. Hon har däremot kollats av vet med kiropraktikutbildning men det är ju när hon kollats rent veterinärt först.
Hade tänkt kolla henne av ET efter sista återbesöket i våras när jag visste att hon i övrigt var ok men det var så struligt att få ut vederbörande att jag la ner det och nu har det gått så längesen från veterinärbesök att jag känner att jag hellre åker in och kollar med vet först. Nu känns hon dock bra så ingen anledning till vare sig det ena eller det andra egentligen.
 
Har haft ute kiropraktor till Nova, mest pga att jag själv är sned och själv går hos kiropraktor. Blir ju gärna att jag sitter lite snett och då blir ju Nova lätt sned musklad. Brukar få lossa lite på höger rumpa.

Har varit sjuk och inte ridit så mycket. Fortsätter med sadelprovningar. Har nu provat en som jag gillar, ska bara provrida någon mer gång för att vara säker. Provat en begagnad med sadelprovaren tar även hem nya om jag hellre vill ha det. Får se hur jag gör, handlar ju om några extra 1000-lappar.
Tränade i dressyr i tisdags och Nova skötte sig jättebra. Lyssnade fint och börjar söka sig i en bättre form. Kanske kommer någonstans i alla fall!
På måndag blir det hoppträning igen!
 
Jag har tittat på en liten gård idag. :) Huset är egentligen mycket större än jag behöver (och gult tegel med källare, jag ska rött trä med torpargrund :p ) men hemtrevligt och bra uppbyggt. Det är en ordentlig lada där en tredjedel har boxar, skötselplats och sadelkammare och en tredjedel gammal koinredning och en tredjedel oinredd/maskinhall/förvaring. Sen fanns ytterligare en maskinhalls/verkstadsutrymme. Båda de senare går enkelt att fixa lösdrift i med anslutning till två olika hagar och sen är det en dryg hektar bra åkermark till. Grannen är min tränings och klubbkompis så trevliga grannar är garanterat. :D

Problemet? Nästan en timmes pendling till jobbet och på gränsen för min ekonomi. :arghh:

Åh vad jag velar. Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hus och gärna ha hästarna hemma samtidigt som jag är livrädd för att bli den där hästtjejen som köpte gård och sedan slutade rida för att allt annat tog över. Det här är dock nog bland det vettigaste att finna både till pris och skick inom det område jag letar.

Hemma från visningen tog vi en tur i skogen och idag var det stora stenar och stockar äter hästar-dagen. Vi överlevde dock, båda två. :D
 
@smulan87 Jag har faktiskt aldrig haft ET på min men kiropraktor. Hade dock mycket ET på min förra häst och vi fick massa hjälp av de så har man en häst som är lite spänd eller sned i kroppen tror jag att de kan göra underverk!

Jag behöver verkligen alla tips som finns på hur jag ska kunna sitta ner i traven... Jag hittar ingen känsla över huvud taget sedan förra träningen när vi började be honom om att trampa på lite mer. Han travar mig ur sadeln och jag tycker att det känns som att jag inte sitter vettigt i ett enda steg:yuck: självförtroendet är i botten och jag fick för mig att jag borde sälja stackars hästen :crazy:. Usch va tråkigt de är när de känns sådär flängigt och skumpigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp