Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tittat på en liten gård idag. :) Huset är egentligen mycket större än jag behöver (och gult tegel med källare, jag ska rött trä med torpargrund :p ) men hemtrevligt och bra uppbyggt. Det är en ordentlig lada där en tredjedel har boxar, skötselplats och sadelkammare och en tredjedel gammal koinredning och en tredjedel oinredd/maskinhall/förvaring. Sen fanns ytterligare en maskinhalls/verkstadsutrymme. Båda de senare går enkelt att fixa lösdrift i med anslutning till två olika hagar och sen är det en dryg hektar bra åkermark till. Grannen är min tränings och klubbkompis så trevliga grannar är garanterat. :D

Problemet? Nästan en timmes pendling till jobbet och på gränsen för min ekonomi. :arghh:

Åh vad jag velar. Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hus och gärna ha hästarna hemma samtidigt som jag är livrädd för att bli den där hästtjejen som köpte gård och sedan slutade rida för att allt annat tog över. Det här är dock nog bland det vettigaste att finna både till pris och skick inom det område jag letar.

Hemma från visningen tog vi en tur i skogen och idag var det stora stenar och stockar äter hästar-dagen. Vi överlevde dock, båda två. :D
Vad spännande med gård! :D Bara du kan avgöra om det är rätt. En timmes körning till jobbet låter jobbigt tycker jag, men det beror såklart på vad man är van vid. Kan du inte hitta ett arbete nära gården istället :p
 
@sassiball Jag kör totalt drygt en timme alla sträckor ihop på en arbetsdag, idag. 25 min till jobbet, 20-30min till stallet och sen 20min hem från stallet, icke jobbdagar blir det 20*2 tor stallet. Så blir ju betydligt mer restid än vad jag har nu.

Jobb närmre gården finns inte som jag skulle stå ut med, inte nu iaf. Kanske om tio år eller så. :p
 
Jag är helt slut. Skulle kunna gå och lägga mig och sova en timme. Kommer precis hem från stallet och en ridtur med min häst. Skulle ju försöka jogga lite försiktigt idag för att se hur hon kändes... Jo hejsan.

Skrittade till ridhuset eftersom vi hade stabilt sällskap med oss som brukar inverka positivt. Fantastiskt nog höll hon sig i skinnet och spände bara till litegrann emellanåt, dock får hon ju upp pulsen rätt rejält när vi ska gå förbi travstallet så hon var ju ganska i gasen när vi väl kom fram även om hon skötte sig. Man får ju dock ha en halvmeter mellan händerna och skänkeln om ordentligt för att hon inte ska börja vingla åt sidorna och hitta på hyss :o

Men i ridhuset alltså :banghead: Hon var inte direkt avslappnad i skritt så efter ett tag tyckte jag vi kunde jogga lite så spänningarna skulle släppa. Hej och hå. Ett halv varv på volten och sedan var cirkusen igång. Hon hoppade och for som en jävla vildhäst. Det gjorde inte precis saken lättare att en liten unge satt och smackade konstant på en liten ponny runt runt i hela ridhuset. När min häst exploderat tre gånger var jag den tråkiga kärringen som fick be dem sluta smacka i vartenda steg för att min häst gick öht inte att kommunicera med pga detta... hon trodde ju att ungen smackade åt henne och blev galen.
Dessutom trångt i ridhuset och inget utrymme att hålla sig på för att min galna häst inte skulle störa andra.

Så i uppskattningsvis 40 min försökte jag få hästjäveln på mattan. Vet inte hur måna gånger hon exploderade, tappade faktiskt räkningen. Och jag vet ju att det enda sättet är att rida henne, skritt hjälper inte utan man måste RIDA. Så av ren självbevarelsedrift struntade jag i joggandet. Vi har nu kört passage och trav varvat med explosioner i 40 min utan att min häst en enda gång visat en tillstymmelse till hosta. Så luftvägarna är det då fanimig inget fel på :devil:
Jag var så arg att jag ville bryta ihop. Jag tänkte att jag går hem utan min häst och hämtar transporten och kör hem henne.
Efter att det försvann några ekipage kunde jag dock koncentrera mig bättre och hon slutade åtminstone gå i passage och kändes förhållandevis fin. Så blöt i svett båda två red jag hem henne ändå. Ville inte ha en sjöblöt häst i vinterpäls ståendes och frysa i en box i väntan på släpet, och hon var ju rätt nöjd och rastad ändå...
Men inte var hon då det minsta trött inte så jag fick rida hem på ren ilska med händerna som inspänningstyglar och skänkel stenhårt om. Dock i skritt. Hästen ungefär en meter kort, redo att explodera hela tiden och på väg ner i krondiken och fan vet vad, men jag var så jävla arg så jag höll henne i skruvstäd hela vägen hem och varje gång hon for iväg bankade jag runt henne på en liten volt. Är inte stolt över min ridning det minsta lilla men jag tänker faktiskt överleva den här igångsättningen...

Så ja, förnuftsmässigt vet jag att hon ska ta det lugnt. Men vad fan göra man när hästen beter sig såhär? Det GÅR inte att hålla henne i skritt alltså, det finns inte en chans såna här dagar när det är för många triggers. Antingen får man sitta på en bockande vildhäst eller så får man se till att rida fanskapet framåt för skänkeln, ordentligt, så att hon tänker på annat.

Är så arg så jag vill gråta. Egentligen inte på min häst. Utan på att vi ska behöva ha det såhär, om och om och om och om igen. Är inte det här sista igångsättningen nu på jävligt länge (vi snackar åratal) så stryper jag antingen mig själv eller den fyrbenta. Jag orkar inte med att jag ska måste blir så förbannad så jag nästan kokar över, för att hästen ska lyssna och gå i rätt gångart och rätt riktning :rage:
 
@stjarnfrugt Äsch skit i det dåliga samvetet. Uppenbarligen är allmäntillståndet för henne fullt tillräckligt bra för att hon ska fara omkring och då är det bara till att rasta loss. Är som att välja mellan pest och kolera där jag alla gånger väljer mitt liv före att hästen prompt ska skritta:). Ha inte dåligt samvete var istället STOLT över dig själv som reder ut ditt monster!
 
Får jag hoppa in och fråga er dels iom. @stjarnfrugt inlägg om ET. Är det något ni använder er av regelbundet? Av vilken anledning och vad får ni ut?

Nej, har aldrig använt vare sig kiropraktor eller ET till någon häst. Däremot massör på veterinärens inrådan. Resonerar som så att när något dyker upp så undersöker vi det och om annan behandling än medicinsk är lämplig så tar jag det i samrådan med veterinären. Jag har dock en dressyrtränare som även är väldigt duktig på hästen fysik och vad man kan göra i form av massage och stretching för att underlätta träning och lossa spänningar, vi följer upp med passande övningar att göra allteftersom det behövs i träningen. Märker stor skillnad på långben när han stretchas kontra när han inte stretchas efter specifikt hårda pass, men så är han stor och har allt som oftast någon liten låsning (däremot aldrig återkommande på samma ställe).
 
@Werze Otroligt vacker häst! :) Är det där en NH-grimma du har, eller vad dom nu heter (är inte insatt i ämnet desto mer som märks), hur funkar det?

Ja, jag tror den kallas Monty Robertsgrimma. Jag tycker den är bra när man vill ha lite mer koll än vanlig grimma. Brukar använda den vid lastning också, det är lätt att få hästen att förstå vad man vill med den!

Tack alla för era kommentarer på bilderna!
 
@Fiorano Ja monster är rätt ord. Hon är fan inte rolig för tillfället. Det värsta är att jag måste vara arg och rida mig igenom det, för det funkar inte med nåt lullull. Det är tydligen att visa henne att man är värre än henne som är det enda som gäller. Och det är inte roligt att rida då. Men det är väl några veckor att plåga sig igenom innan hon är normal igen. Jag vet ju att det är så, men det är inte mer inspirerande för det :meh:

Ja, det går inte att skritta så det är inte ett alternativ. Är mkt tacksam att det inte är någon skada som kräver skritt, utan bara är en lugn igångsättning som försummas.
Ska vi ta det lugnt så är det isåfall att åka med transporten till ridhuset när det är folktomt eller bara är kontrollerade ekipage (max två) och gott om plats så att man kan hålla sig undan. Och det vet man tyvärr inte innan man baxat sig dit. Tackolov är jag ledig nu två vardagar och då kan jag rida mitt på dagen då risken för sällskap är liten. Imorgon blir det nog att ta transporten, tänker då att på tisdag har hon rastat ordentligt i två dagar och då kan vi försöka oss på att rida dit utan att det är dödsdömt från början. Tråkigt bara att jag sedan jobbar alla dygnets ljusa timmar mellan onsdag och måndag nästa vecka så rida ut går inte då jag fan inte tar ute den här i mörkret för mindre än att någon betalar mig en miljon.

Trist är också att hon har så mkt päls och blir så svettig att jag behöver klippa henne. Men jag kan ju ärligt säga att den extra energikicken är det sista jag behöver just nu :banghead:
 
Jag behöver verkligen alla tips som finns på hur jag ska kunna sitta ner i traven... Jag hittar ingen känsla över huvud taget sedan förra träningen när vi började be honom om att trampa på lite mer. Han travar mig ur sadeln och jag tycker att det känns som att jag inte sitter vettigt i ett enda steg:yuck: självförtroendet är i botten och jag fick för mig att jag borde sälja stackars hästen :crazy:. Usch va tråkigt de är när de känns sådär flängigt och skumpigt!

Jag har tyvärr inga tips, men hakar på frågan! Hur i hela friden lär man sig sitta ordentligt i en dressyrsadel!? Jag har knappt aldrig ridit i en, och det är så satans svårt att komma ner och att inte tappa stigbyglarna. Jag har ingen koll alls på mina skänklar... Plus att ponnyn travar mig till månen...

@Kirre
Men Shit va kul med gården! Synd att det var så långt till jobbet bara. Förstår dilemmat!

@Gabby_Ossi
Vad roligt! Grattis till fina resultat! :)

@stjarnfrugt
Vad tråkigt det är när det blir så... :( Men som sagt, kan hon gå på sådär utan hosta så kan hon garanterat ridas på framåt också när det kör igång. ;)


Kl
Igår var vi på dressyrträning! Så kul! Det gick så bra! Jag kom i bra tid och fick till en bra värmning. Hon kändes med och jag kunde koncentrera mig på sits och inverkan. Red mycket som förra träningen, rakriktning och att hålla ut henne på vänstertygeln och försöka få fram skänklarna rätt.

Fick sen mycket beröm av tränaren för att jag tänkt helt rätt på uppvärmningen, så kul! :) Så sen var det bara pang på rödbetan direkt och jag fick rida som aldrig förr. :o Jag fick träna mycket på sits genom hela passet - så nyttigt! Och träna på att rida ordentligt i nedsittning, vilket jag ju inte är så van vid... Vi hittade en trav som jag inte trodde jag skulle mäkta med, hon skickade mig ur sadeln hela tiden. Stigbyglarna fladdrade omkring, jag blev jättefrustrerad över det. Men tränaren menade på att om det här är typ femte gången jag sitter och rider i en dressyrsadel så är det inte så konstigt att det är så. "Rom byggdes inte på en dag, så mycket som du tränat och utvecklats på de här två veckorna så är problemet löst i maj när du ska ut och tävla". Jag älskar min tränare! Hon är så bra på att både peppa och lära ut. Hon ser verkligen allt och kan ta fram det allra bästa ur var och en för dagen. :) Bara jag får till det blir hästen som en miljon, så otroligt fin! Men stackars pålle att stå ut med sånt skräp i sadeln. :o

Tränaren utbrast på slutet "tänk vad du skulle kunna sälja den här ponnyn DYRT om du utbildar henne lite mer! Du skulle kunna tjäna en rejäl hacka och köpa dig en fin stor häst!" Jag blev både jätteglad och lite sur. Min ponny är finast i världen! Såklart kul att få det bekräftat så, men hon är inte till salu. Och jag fattar inte varför jag skulle vilja byta till stor häst. Jag har ju precis bytt ner mig ett par dm. ;)

Jag har film från nästan hela passet, men frågan är om jag törs visa, mina skänklar år pinsamt fladdriga åt alla håll. :o :p
 
@Maja_Kandi Klart vi vill se film! Ganska ofta känns skänklarna mer fladdriga än de ser ut:p. Min nya dressyrsadel har kommit idag så får se hur lätt jag kommer att tycka att det känns att sitta i den efter att bara ridit i hoppsadel i en dryg månad nu...
 
Tävling igår alltså, sista MsvC för detta året! Började med lite halv-ohoh, kom på att jag glömt sporrarna och hann inte vända, men hade för mig att man får rida utan på regional. Så skulle dubbelkolla i TR, men den texten om att man inte behöver sporrar har ju fallit ur så hann bli lite nervös där ett tag :cautious:, innan jag efter en liten Buke-sökning hittade att den fanns med i ett tillägg ;).

Första klassen kändes lite halvsegt, tyckte inte riktigt jag fick igenom honom i skolorna och hela högergaloppen. Sista förvända åt vänster och uppridningen på slutet var typ det enda jag var nöjd med och med tanke på att vi hade 60,0% sist för samma domare så förväntade jag mig inte så mycket, men det såg bättre ut än det kändes för en gångs skull :angel:.

Ganska mycket 7or i traven, bla på vänsteröppnan, och 6,5 på båda slutorna! 7 på ryggningen också, sedan 6or i skritten och genom hela galoppen fram till mellangaloppen där vi fick lägsta 5,5. Men sedan 7or igen i vänter förvända och på ökade galoppen! 7 på gångarter, 6,5 på framåtbjudning, 6 på lösgjordhet, 6,5 på ryttaren och 6 på korrektheten. Totalt alltså 63,83% vilket är nytt personbästa i det programmet! :D 11 av 20 starter.
Kommentar: "Flott häst som behöver bli mer eftergiven. Strävar för mycket uppåt idag"


Andra klassen bestämde jag att jag ville sätta lite mer tryck, och tyckte han svarade jättefint! Fick inte riktigt så fint flyt i halvcirklarna i traven som vi brukar ha men nöjd med galoppen framförallt. Sedan hade vi kanske fått bättre poäng om jag inte hade ridit på det där lilla extra, domaren tyckte visst det gick för fort men för framtiden känns det ändå bra!

Inledde med 7or på inridningen, mellantraven och vänsteröppnan men sedan nästan bara 6or i traven. Första bakdelsvändningen märktes det att jag inte hade sporrarna, han fastnade ett steg så där fick vi en 5a och sedan gjorde jag nästa ganska stor istället. 6,5 på vänsterslutan också. 7 på ökade skritten och sedan mest 6,5 i galoppen, 7 på första enkla bytet!
6,5 på gångarter, 6 på framåtbjudning, 6 på lösgjordhet, 7 på ryttaren och 7 på korrektheten. 64,33% totalt, 11 av 18 starter.
Kommentar: "Fint ekipage som behöver dämpa tempot. Höjer ofta nacken och sänker ryggen."

 
@Gabby_Ossi: Trevliga ritter tycker jag!

Vi åkte på tömkörningträning igår, för en tjej som tävlar körning på hög nivå. Denna gång var det bara hon som tömkörde för att känna på hästen. Chatsi rör sig betydligt bättre efter behandlingen i ryggen, traven var stundtals riktigt fin! Helt ren bak också, trots lite stenig ridbana. Men galoppen var tråkig och passig igen igår. Hon är rätt så spänd i muskulaturen igen, undrar om hon behöver en ny behandling vid nästa återbesök. :(
Chatsi uppförde sig iaf hyfsat och tränaren tyckte det var en väldigt trevlig häst! På onsdag provar vi igen, och då ska jag också få prova på och få lite bra tips hoppas jag.
Ikväll är det hoppträning, jag har ju missat de 3 senaste, men hittade ingen reserv till dagens träning, så jag tänkte att vi åker ändå och känner hur det känns. Får ju ta det lite lugnt, men det ska bli kul!
 
@Marvin Gud så roligt med tömkörningskurs :) Hade önskat att jag fick lära mig det ordentligt, har bara provat enstaka gånger med handledning men skulle aldrig ge mig in på det själv. Känner tyvärr ingen här uppe som är duktig på det, men det kanske kommer. Jag tror att min häst skulle må bra av att tömköras varje vecka, att man byter ut det mot ett ridpass.

*kl

Gjorde en repris med transporten till ridhuset idag, som en äkta dressyrtant :o Var betydligt mindre livat där idag och min häst var entusiastisk men på rätt sätt. Glad och positiv och inte överladdad som en bomb, däremot hade hon inte varit rolig att rida dit så jag gjorde helt rätt i att ta släpet. Jag kände det på hennes dagsform så att säga, att bomben varit ett faktum om vi laddat upp i tio minuter på vägen dit...
Red mestadels i skritt men joggade i lång och låg form i trav och tog några varv i vardera galopp bara för att hon skulle få röra sig. Jag tyckte att hon gick väldigt bra fram till bettet idag så jag är nöjd med det :) Däremot är hon stel och träig och man måste gå på hårt med innerskänkeln för att forma henne, men samtidigt rama in duktigt på ytter för annars drar bogen iväg. Red lite utåtställt på volter och det brukar lösa problemet med bogen fint. Men man känner att hennes rygg inte direkt mått bra av att vila i 6 veckor, hon är spänd och stel i ländpartiet men är inte direkt öm. Jag tror att det är dags för vetekudden inför passen igen. Man känner även i ridningen att det inte är helt bra i bakkärran att hon vilat. Så vi får väl börja om, igen... hon var ju ändå hyfsat jämn innan senaste vilan så det verkar ju iaf vara nåt som går att rida ur.
 
Har skrittat en halvtimme på den lurviga lilla ponnyn idag. Fyra veckors vila och hon är världens snällaste att bara sitta upp och tuta iväg med:).

Har även fått hem min nya dressyrsadel, en Amerigo CC. Den är främst köpt till Juno men tanken är förstås att även Barb ska ha den. Det svåra med Barb är dock att hon inte har någon manke. Alls. Det är bara en rund kulle liksom. Så när men lägger på sadlar ser det ju alltid helt skevt ut... Den här är iofs också lite för smal eftersom den är tokstoppad framtill, ska lämna in den imorgon för att få urplockat. Så här ser det ut nu:p:
10639626_10204296536925470_187408386310583918_n.jpg


Här syns hur extremt stoppade bossorna är, de ska vara typ hälften så stora...
10678836_10204296537205477_4876711294902140256_n.jpg
 
KL
Okej, med risk för halshuggning kommer här en film på oss från gårdagens träning. :) Jag har låtit originalljudet vara kvar. Roligt att man hör att tränaren tycker att ponnyn är ljuvlig, vilket hon sa till några tjejer som satt på läktaren. ;) :love: Jag tar gärna emot konstruktiv kritik. Jag vet att våra brister beror på mig själv. Jag försöker ALLTID tänka på följande när jag rider: Ge stöd i vänstertygeln och sluta glappa med den. Sitt till höger, sänk vänsteraxeln. Trampa ner i stigbyglarna, fram med skänklarna, framåt med tårna, slappna av. Räta ut vänster handled, upp och fram med tummarna. TITTA UPP. Varför ska det vara så svårt att koppla ihop det för!? :banghead: ;) Har nån bra tips på hur jag ska tänka för att utvecklas mer är jag tacksam. :)


Jag tycker hur som helst att vi har utvecklats enormt sen jag började rida för den här tränaren, om jag ser på filmen från i mars så tycker jag verkligen att vi gått åt rätt håll. :) Väldigt nyttigt att se sig själv rida på film, min medis är en riktig guldklimp som vill följa med och titta och filma och fota - helt frivilligt! :love:
 
@Maja_Kandi Bah, var väl det jag trodde, din skänkel rör sig mer i ditt huvud än i verkligheten;). Tycker du är jätteduktig och ni har verkligen utvecklats:). Hon är en kalaspingla lilla ponnyn och tror ni har en fantastisk tävlingssäong framför er nästa år!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp