07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maja_Kandi Ja de hoppas jag verkligen. Orkar inte med nåt skit nu när vi faktiskt kommit igång bra. Och jag vill inte missa den här kursen i helgen, eftersom jag redan missar ett av tre tillfällen då jag inte får ledigt från jobbet. Det betyder att jag får rida en hel (wow) kurs för den tränaren på hela terminen, om jag även missar denna...

Känns dock spännande att prova den andra hästen imorgon. Det lindrar bitterheten över min hosthäst tillfälligt ;)
 
Här kommer filmen! :) Jag försökte klippa så man hör bra vad tränaren säger också, klockrent att sambon hittade en pall precis bredvid henne som han slog sig ner på. :p Det är så galet nyttigt att se film på sig själv! Allt hon säger ser ju jag också, att det ska vara så förbenat svårt att få till när man sitter där uppepå också... :p Vrid om foten, fram med tårna, fram med underskänkeln (vad ska den bak i ljumsken å göra när man ska använda den?), räta ut de förbaskade handlederna och vrid om händerna! Sluta sitt som en soffpotatis och kom fram med överkroppen... Hela jag ska alltså framåt? O_o Utom rumpan då, den sitter stadigt, hehe :p "Bara" jag får till det där så kan jag ju länga två hål på lädren också. :p

Jaja. dagens nakna sanning. ;) Konstruktiv kritik mottages tacksamt. :)


Att jämföra med den första dressyrträningen jag fick på film....... Bättre att hoppa fram till efter tre minuter när vi börjar avsluta, det är väl där nånstans det går att jämföra kanske.

 
@Maja_Kandi Jättefina! Hon rör sig mycket mjukare nu. Tycker också det är roligt att kolla på träningsfilmer med tränarens instruktioner kvar.
Klarade bara av att se halva den gamla filmen, fick panik av att filmaren snorar hela tiden! :yuck::o
 
@sommarminne - här är en till med full sympati för dig och din katt.

Jag har också en katt som haft mer än lovlig otur, han blev påkörd och bröt ett ben. Han opererades omgående och allt såg fint ut. Men när han kom hem så kunde han inte kissa - buken var röntgad så det fanns inga synliga skador,jag var inte hemma så min son fick köra in honom, katten kom hem och fick antibiotika, kisseriet blev bättre men efter ca 1 vecka åkte jag in med katten igen pga svårigheter att kissa . Då röntgades han igen och dbifyndet är att att frakturen gått upp - ny operation, nu med yttre transfix (dvs 5 stift och platta på utsidan). Bandage som skulle bytas varje dag. Efter några dagar problem att kissa igen. Åkte in tre gånger på samma helg, kissprover ser finfina ut, inga kristaller eller proteinproppar, så vi tänker att det är pga stress (även om han inte erkar stressad utan tvärt om verkat trivas bra på djursjukhuset) All-in-all, han har funkar rätt okej, men benet har inte läkt, sista röntgen visade att han har infektion i benet och då stabiliserar inte stiften. Så ny operation och sätta en större intern platta + ta benmärg från ett friskt ben för att hjälpa skelettillväxt) och jag bad dom särskilt att kolla så att han kunde kissa. Dagen efter op ringer de och katten har feber och dessutom svårt att kissa. De bestämmer sig för att röntga igen och DÅ upptäcker de att katten har ett bråck på bukemusklerna så blåsan svävar runt lite hursomhelst. Så ytterligare en operation för att sy ihop bråcket och lägga blåsan rätt. Katten kommer hem och lyckas få av sig kragen och slicka bort Fentanylplåstret. Som tur är verkar han opåverkad av det. Själv undrar jag hur många av de 9 liven han förbrukat? Ja, just det - när han var inne gång 2 så ramlade katten ner från ett undersökningsbord - det var nog därför som frakturen gick upp.

Vi har blivit otroligt bra bemötta och faktiskt sluppit betala många av besöken, Dessutom så slapp vi betala senaste benoperationen (som skulle gått på 20 tusen). Och katten tycker själv att han mår utmärkt - jag hade aldrig gjort allt detta på en katt som inte klarat detta rent mentalt.

Så från en katt till en annan - HÅLL UT! Det kommer att gå bra!
 
Nu ringde dom från djursjukhuset och han som va veterinär idag kunde inte göra ultraljud så han måste vänta med de tills i morgon?! :banghead:
Han har dessutom lyckats ta bort kateten så dom vet inte om stenarna kommer ut utan de kan bli stopp igen... suck! När man betalar så fruktansvärt mycket pengar vill man ju att gärna att det går framåt ganska fort. Blev rätt besviken faktiskt! Nu går det ytterligare ett dygn utan någon utredning alls utan han ligger bara där och väntar på att det eventuellt blir stopp igen så att dom måste sätta in katetern igen....
Håller tummen för att de går bra med kisse.

I morgon är det dax för oss att göra ny MR. (om de inte händer något) Känns inte alls så kul att sitta och köra själv i detta väder. Sa nej till första morgontiden 7,30 just pga vädret och underlaget ute. Nu ska vi vara där till 11, men då får jag i stället köra hem i mörker på kvällen.

Fick utdrag från försäkringsbolaget om att det har godkänt MR och annat.:) (något positivt i allt skit) Kliniken ligger något efter med fakturering så har inte fått någon faktura från dem ännu. I fredags fick jag fakturan för första checken som va 1 dec, dvs 2 månader efter.
 
@Charlotte1975 Jag är inte avundsjuk på att köra transport nu. Hur långt har du dit?
Här har vi fått så mkt snö att köra släp inte är att tänka på, man tar sig knappt fram utan. :o Fick pulsa till jobbet härom dagen i djupsnö, gick inte ens att tänka tanken att ta bilen.

Håller tummarna att det nu visar sig vara bra när ni väl får detta avklarat.
 
@Charlotte1975 Jag är inte avundsjuk på att köra transport nu. Hur långt har du dit?
Här har vi fått så mkt snö att köra släp inte är att tänka på, man tar sig knappt fram utan. :o Fick pulsa till jobbet härom dagen i djupsnö, gick inte ens att tänka tanken att ta bilen.

Håller tummarna att det nu visar sig vara bra när ni väl får detta avklarat.
De är ca 9 mil enkel resa. Tyvärr flera mil på mindre väg. Hela helgen har de snöat blötsnö men nu är de 5-10 minus, så allt har fryst. Har bra bil men man är ju inte själv på vägarna...
 
@Charlotte1975 Nej den vägen är nog inte rolig vintertid, har varit där men tackolov sommartid...

Jag var livrädd för att behöva ut med hästen på vägarna vintertid. Ni har mkt sämre förutsättningar där än här uppe faktiskt. Här bygger man iaf för att det ska rymmas en plogvall, så länge man inte åker till avlägsna gårdar i skogen. Där jag bodde förr var det smalt och krokigt så fort man kom av motorvägen. Dessutom upplevde jag att medtrafikanter var betydligt farligare där, här har liksom folk förlikat sig med att det blir vinter och man blir begränsad i form av hastighet osv.
 
@cirkus Hua vilken resa ni har gjort! Jag borde inte alls gnälla känner jag:o. Stort lycka till!

Idag har dom iallafall gjort ultraljudet på kissen och det finns en sten kvar som är 2mm (vilket va litet) kvar i urinblåsan men dom hoppas på att den ska gå sönder och komma ut av sig själv med hjälp av annan kost och mer vätska så att vi slipper öppna honom. Det negativa (och positiva?) idag va att han hade fått feber och proverna visade på urinvägsinfektion. Veterinären tyckte dock att detta var positivt då de kan vara så att han har gått och dragits med en långvarigt urinvägsinfektion som gjort att stenarna bildas och då är det mindre risk för återfall så nu ligger han där inne och ska bara bli av med sin feber och har vi tur får han komma hem i morgon:banana: Han äter visst ingenting där inne och är allmänt stressad så de känns inte alls roligt att ha honom där:crazy:.


Hästen gick iallafall riktigt bra idag vilket kändes väldigt kul! Vi rider enbart på vägarna pga av dom där jäkla snösulorna men i morgon kommer hovis och slår på vanliga så att jag kan trimma lite på åkrarna. Red övergångar i öppna idag och fick till riktigt fina galoppfattningar där jag verkligen kände att han väntade på mig. Han drar gärna isär sig lite och trycker iväg annars men idag va han väldigt fin. De är inte de lättaste att bara rida rakt fram på stor häst har jag verkligen insett under den här tiden.
Jag hoppas på att kunna träna på söndag eller åka till ridhus iallafall. Ska kolla om de eventuellt går att komma iväg redan på fredag. Är grymt laddad att komma igång på allvar.

@Charlotte1975 Stort lycka till i morgon. Det bara måste ju gå vägen nu efter all väntan!
 
Älsklingsponnyn......love:. Superduperpigg idag och ville mest galoppera på tvären:p.
10959627_10204905427507354_3981942000506360660_n.jpg
 
@Charlotte1975 Nej den vägen är nog inte rolig vintertid, har varit där men tackolov sommartid...

Jag var livrädd för att behöva ut med hästen på vägarna vintertid. Ni har mkt sämre förutsättningar där än här uppe faktiskt. Här bygger man iaf för att det ska rymmas en plogvall, så länge man inte åker till avlägsna gårdar i skogen. Där jag bodde förr var det smalt och krokigt så fort man kom av motorvägen. Dessutom upplevde jag att medtrafikanter var betydligt farligare där, här har liksom folk förlikat sig med att det blir vinter och man blir begränsad i form av hastighet osv.
Av någon anledning så blir ju vanligt folk stressade av att se en hästtransport på vägen och måste köra om till varje pris.:mad: Tyvärr har de fortsatt snöa hela dagen och ska fortsätta hela natten.
 
Red idag för min tyska tränare med lånehästen. Precis som jag misstänkte var en raka motsatsen till min. Jättesvårt att rida, verkligen. Det är körhästmodell, spikrak rygg, hög nacke... den är het och inte fram för skänkeln utan den går mer uppåt och springer och drar i underhalsen. Ägare har också problem med detta. Den for iväg och bockade i första galoppen på framridningen, men gör mer hopp rakt upp än som min som bockar med ryggen. Kändes udda och jag som är van att banka på framåt när dom bockar fick hålla i mig, eftersom hästen inte går fram för skänkeln precis utan bara hoppar uppåt. Fick hålla tungan rät i mun så att säga :o

Var en stor utmaning att rida den. Är glad att jag hade tränare på marken. Det lossnade riktigt fint och jag är nöjd med tanke på att jag aldrig suttit på den innan. Galoppen blev svårare eftersom den går iväg så mkt uppåt men ägaren har generellt problem i galoppen också, så inget oväntat precis.

Den tillhör dessutom den här tråden så därför kan jag slösa lite text på den ;) Min vilar två dagar till.
 
Tjoho!
Hemma från hoppträningen och vi var så BRA idag! Hästen var taggad och "med", jag lyckades efter lite halvtaskig framhoppning skärpa till mig. Vi hoppade bana med lite trixiga avstånd, böjda spår och kombination, avslutade med två rundor efter varandra där jag klantade lite i en anridning i början, men sen flöt på bra. Sen en runda till som var vår bästa banhoppningsrunda nånsin! Bra galopp, hästen var med och letade hinder, alla avstånd stämde, jättehärligt flyt! Jag är så GLAD! :love::banana:

Hon landade dessutom i höger galopp nästan alla gånger som hon skulle det, annars blir det oftast korsgalopp då. :crazy: Upptäckte däremot förra veckan på inomhusterrängträningen att hon kan landa i höger galopp om hon vill. Vi red en linje med fyra hinder, varav ett dessutom var ett smalhinder, i typ 45 graders vinkel på trekvartslinjen som hoppades i serpentin, blev ju väldigt branta bågar. Första gången vi red den hade vi stora problem då hon for iväg framåt efter varje hinder. Andra gången vi hoppade igenom hade hon stenkoll. :cool: Anpassade galoppen, vände i luften och såg till att landa i rätt galopp för att komma igenom svängen på bästa sätt.
 
@Marvin
Åh vad härligt det låter! Så roligt med en lyckad träning! :)

@stjarnfrugt
Det låter verkligen som en utmaning att rida den där. Bra kämpat och bad roligt att det ändå gick bra! :)


Kl
Frugtis, @Fiorano och Marvin, vad glad jag blir! Håller med om att det är milsvid skillnad i avspändhet, hon kan vänta och vila mer i steget nu än förut. :) Min sits måste bli stadigare och bättre, men jodå, visst har den blivit bättre än när jag satt i hoppsadeln. :angel:


Igår red jag ut efter att hästen vilat sen i onsdags. Från börjar var hon kalasfin, vi kunde jogga lika runt och lågt som på träningen, hon var kvar i form i övergångar till skritt och gjorde halt för magen. Men sen tänkte jag att jag skulle prova galoppera nu när jag har alla tränaren ord färskt efter att ha studerat filmen hundra gånger. Hon fattade galopp fint och gjorde faktiskt ett hyfsat avbrott också, men efter det var det ju kört som vanligt... Man kan inte galoppera en gång och sen tro att det ska få bli lika lugnt och avslappnat som innan. :meh: Visst, hon drog inte i bettet utan höll sig i fin form, men hon rann iväg i 170 och pinnade bara på snabbare och snabbare. Kunde plötsligt inte skritta. Inte gå rakt och bara böja halsen heller. Så vi får ta å skita i galoppen helt enkelt. Igen. Suck... Ta nån runda i veckan och bara låta henne galoppera, men annars skritt och trav med fokus på avslappnad häst som lyssnar och väntar... Back to basic.
 
@Maja_Kandi Ja, den spontana känslan jag hade efter passet var att det var som att ta min häst, vända henne upp och ner, och sen rida ;) Min häst blir ju hellre för låg fram, har en väldigt ridbar rygg och trycker på genom kroppen. Den här paddlar uppåt med benen, inte framåt, sänker ryggen, upp med huvudet och lägger sig i handen i det läget och drar iväg...

Verkligen nyttigt att rida så olika hästar. Och ungefär som vanligt när jag ridit andra hästar så blir jag ännu mer kär i min egen och tycker hon är ruskigt ridbar och lättsam :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp