07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skriver inte så ofta längre (läs: nästan aldrig) men läser ändå. Här är det lite *peppar peppar* när jag pratar om hästen, för han är så himla fin just nu. För två veckor sedan föll polletten ner under en hoppträning och nu går han som tåget. Inom ramen, går att både rida fram och tillbaka bara med lite säte och ett trevligt stöd i handen, han går i samma tempo innan och efter hinder, är balanserad och ridbar, jag kan själv bestämma hur mycket han ska hoppa upp sig och han har fattat hur man ska göra med bakkärran. Förut var sprången stabila och med godkänd marginal, men gav aldrig en större känsla än ett förlängt galoppsprång. Nu använder han kroppen så till den milda grad att han slänger mig framåt i sprången och när vi har hoppar upp honom till övre delen av hinderstöden i serier så tappar jag tyglarna i landningen. Inte mig emot :p

Varit ute på en P&R och ridit två 110, han hoppade mig ur sadeln och gick stabilt och fint. Förutom en volt i första klassen så var han nolla. Kändes fånigt enkelt och han var så fin att jag grät när jag kom ut från andra rundan. Ridbarheten kommer så smått både i dressyren och psyket också. Han börjar bli riktigt fin på marken också med ett lite annat register, och är inte helknäpp att hantera längre trots att det är vinter och kallt nu. Det går fortfarande inte att ge sig ut själv i omgivningarna men med sällskap är han nästan lite stabil nu. Och det går att leda honom utan att man får känslan av ett överladdat heliumpoppat popcorn. Ett tydligt kvitto var att han fick tre dagars vila efter hoppträningen för att smälta allt han lärt sig, sedan satt jag upp och hade ett jättefint dressyrpass och dagen efter var det dags för hoppträning igen. Och inte en enda gång har han varit jäklig att hantera eller överladdad på fel sätt.

Vi tränar på men tävlar inte igen fören i mars nu när han visade så fin form i kontrollrundorna. Då får han gå ut direkt i 120 om träningsformen håller i sig. Sedan väntar vi mest bara på att terrängbanorna ska öppna för våren. Tänker mig fälttävlansdebut vid första maj-helgen. Dressyren får han vänta med tills det känns som om MSV:C sitter hyfsat och gå ut då, tänker att vi lägger lite krut på den i slutet av säsongen om inte annat.
 
@Undret Gud så rolig läsning! Det är så härligt när poletten trillar det, och helt plötsligt går allt jättelätt och man förstår inte själv vad som hänt. Då är det värt alla tråkiga pass där man fått slita ihjäl sig, för känslan när belöningen kommer i form av det där flowet är helt oslagbar :)

Under gårdagens träning som bitvis kändes hopplös sa min tränare att typ "Man får ta att det känns förjävligt, för det ser fint ut och tids nog kommer han (hästen) förstå vart han ska vara och då får man belöningen för det. Tills dess får man vara noga med systemet och vara trygg i att det fungerar". Så sant. Jag ska rama in det och sätta upp på väggen.
 
Kul att läsa om allas framsteg! :)

Vårt framsteg är att vi idag kommit ut på en liten promenad. ;) pigg och glad Plutt som har några kilo överskottsenergi! I morgon hoppas jag kunna hinna med en liten ridtur också.
Försökte mig på att ta ett kort ute på promenaden. Men vad kan man säga, resultatet blev lite sisådär när hästen helst vill sitta i knät :angel:
FFC76CD7-B729-4981-AA4B-3FCCF7ECB47A_zpste9fdma4.jpg
 
Det känns som att jag går sönder. Idag får lilla kissen somna in. Hjärtat är i tusen bitar

Åh, så väldigt tråkigt! :cry: Beklagar!

Min första katt fick samma sak som din, genomgick först en penisamputation pga massa sten som samlats. Man försökte sedan operera urinblåsan med den var så inflammerad att det inte gick att laga den och han fick somna in. Han var dock betydligt äldre än din lille kisse. :(
 
@Undret Gud så rolig läsning! Det är så härligt när poletten trillar det, och helt plötsligt går allt jättelätt och man förstår inte själv vad som hänt. Då är det värt alla tråkiga pass där man fått slita ihjäl sig, för känslan när belöningen kommer i form av det där flowet är helt oslagbar :)

Under gårdagens träning som bitvis kändes hopplös sa min tränare att typ "Man får ta att det känns förjävligt, för det ser fint ut och tids nog kommer han (hästen) förstå vart han ska vara och då får man belöningen för det. Tills dess får man vara noga med systemet och vara trygg i att det fungerar". Så sant. Jag ska rama in det och sätta upp på väggen.

Hehe, jag kan säga i precis vilket galoppsprång och vilken förhållning det var som gjorde att polletten trillade ner den här gången. Och jag vet ju verkligen vad som har hänt också, det jobb jag har lagt ner på honom sedan han var 2,5 år kan nu börja löna sig på riktigt. Hoppas bara att han kan hålla sig hel ett tag nu...
 
@Charlotte1975
Nej men fy vad tråkigt! :( Aldrig slut på eran otur...

@sommarminne
Nej fy vad tråkigt, beklagar! Vet hur hemskt det är. :cry: Kram!

@Undret
Vad himla rolig läsning! HGoppas det får fortsätta gå åt rätt håll nu! :) Vi vill också hitta den där polletten för att kunna bromsa utan handen, från skritt till halt sitter, ibland från trav till skritt, när hon är sådär fint med mig. Men från galopp... :cautious:


KL
Red ut med stallkompisen idag! Gick så jäkla mycket bättre än igår! Hon frös så hon skakade när hon kom in från hagen (tempade såklart, 37,6). Trots att det inte blåst nånting och var klart väder och -12, varma stalltäcket och vintertäcke med halvhals utanpå. :crazy: Så jag red barbacka med tjocka stalltäcket på. Hon kändes underbart fin! Så himla mjuk, jag blev tvungen att driva och då blir hon sådär härligt sviktande och avspänd så man vill aldrig sluta. :love: Bara skritt och trav idag och vi hjälpte varandra att hitta dit vi var på träningen i fråga om att följa bettet framåt neråt när man länger ut tyglarna. Queenie har fattat poängen där och följde tyglarna hela vägen. :) Kunde reglera formen som jag ville och hon var helt fokuserad och lyssnade så himla bra hela tiden! :love: Undantaget ett par sträckor där hon alltid stressar upp sig och fjantar sig men där försöker jag inte ens jobba henne, vi bara bråkar då så jag brukar passa på att låta henne gå fritt förbi där och pausa lite. Så idag är hon dyr igen. ;)

För övrigt riktigt sur på kliniken här som inte kan ta sig för att lägga ut datum om mätning nån gång. När jag pratade med dem sa de att det skulle läggas ut på tdb och att det skulle vara i mitten på februari, men då borde det väl ligga ute nu!? Suck...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp