Bukefalos 28 år!

07-ornas 18'e tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Marvin Låter som det där viruset som verkar härja lite här och var i vintertider. Min vän veterinären jobbar i Gbg-området och där har det varit flera stall drabbade med precis dom symptomen. Kommer varje vinter helt random och ingen kan förklara varför. Tydligen har det varit svårt att påvisa virusförekomst i blod/svabbprover dessutom, så det har inte kunnat bestämmas vad för smitta det rör sig om.
 
Ikväll har Barbie blivit uppgraderad till D-ponny. 143 cm med skor blev 141 cm på papper. Ingen jätteattraktiv höjd även om det gör mig detsamma. Hade säkert kunnat kämpa en stund med att försöka få henne lägre (dom höll på i en halvtimme med ponnyn innan oss), men det kändes lite som om det kan kvitta.

Barb, min man, @Bluefish och Jun:)
10915329_10204917787496346_1031383547441737645_n.jpg
 
@Marvin De låter ju lite som Elle hade för 2 veckor sen när hon fick virus. Jag märkte aldrig någon feber men benen svullnade rejält, hon va låg och ovillig att röra sig.

Hämtningen av Elle gick bra i går, men jag känner mig lite besviken på kliniken. Även i går så stod hon utan skor på även fast klockan va 10 när jag kom. Fick leta upp hovslagaren själv. Kliniken va nästan tom på personal och jag pratade bara med någon som jobba i stallet. Jag har alltid varit supernöjd med denna klinik innan och framför allt med bemötandet med veterinär och personal. I tisdags fick jag typ 1 minut pratstund med veterinären. Tvivlar absolut inte på kompetensen och förstår att de har begränsat med tid, men lite mera kundservice skulle inte skada. Träffade dock en mkt informativ assistent som jag frågade ut om MR under tiden som hon satte in kanylen på Elle. Hon berättade att varje MR sekvens är 3 minuter och rör sig hästen de minsta under dessa 3 minuter måste hela sekvensen tas om. Normalt tar en MR mellan 45 minuter till 3 timmar. Efter första MR så fick jag bara informationen att hästen hade varit besvärlig. Hur då besvärlig undrar jag nu? Hästen är "hårt"sederat, och att den rycker till mista lilla i ett ben på 3 minuter är väl inte konstigt. Ja ja, min irritation ökar pga allt strul.
 
Pratade precis med personalen, Chatsi är jättepigg och jättearg! Rosenrasande för att hon inte fått gå ut.... Låter ju lovande. :p
 
Pratade precis med personalen, Chatsi är jättepigg och jättearg! Rosenrasande för att hon inte fått gå ut.... Låter ju lovande. :p
Jag hade Elle inne i 2 dagar men då stod hon lugnt och va klart påverkad. Men efter blodprov och konstaterat virus sa vet att hon skulle ut i hage och promenera för att få igång blodcirkulation.
 
Ingen feber idag! Fortfarande lös mage och bakben tjocka som stockar, men jättepigg och mycket upprörd över att vara inne. Gick mycket bättre idag också. I brist på sjukhagar fick hon gå ut i sin vanliga, väldigt nöjd häst.
 
Tänk om alla dagar såg ut som denna? Sov till 8.30. Åt frukost i lugn och ro. Åkte till stallet vid 10 och red min häst plus den andre 07:an och tog en fikarast däremellan. När jag skulle rida min egen hade hon tagit en tupplur i boxen där jag ställde in henne, så jag satte mig i spånet vid henne och så tog vi en liten vilostund innan vi tyckte att vi kunde orka oss iväg till ridhuset. Kom hem strax före 17 och har nu parkerat mig i soffan med 26312 steg på min stegräknare. Känner mig lagomt trött och nöjd. Tänk om alla dagar hade det här upplägget? Så jäkla skönt. Men jag måste vinna på lotto först om detta ska bli en vardag ;)

Red först den andre hästen. Han jobbade mkt fint och nån form av polett har trillat ner för idag var han inte alls lika stretig och dragig som sist. Lättlärd och trevlig häst. Har en lång väg kvar med honom men det är en seger i sig att han inte bara kör upp skallen och drar. Inget tjafsande och stickande i galoppen heller, han blev dock lite trött på slutet och blev springig men det klandrar jag honom inte för. Han är inte van att gå såhär ordentligt och hålla sig i form ett helt pass.
Han har svårt med takten och drar gärna iväg som sagt, upp med huvudet och drar med underhalsen, eller krullar ihop sig. Men idag gick han riktigt fint i trav på slutet och kunde komma ner lite djupare i formen. Med den hästen tänker jag att ju lägre form ju bättre, eftersom han av naturen är så hög i nacken...

Min egen joggas ju bara pga hostan. Hon hostade till första travsteget och sen ingenting under hela passet trots att det blev en del trav och lite galopp. Red väl effektivt i 30 min. Hostade dock tre ggr efter sista traven och det stör mig. Nu får hon vila helt fram till träningen i helgen. Jag håller tummarna att det ska hjälpa, vill inte gå miste om min plats då jag redan nu vet att jag kommer missa 1 tillfälle av 3. I värsta fall får jag väl skritta för 1200 kr :grin:
Tränade mkt på att hålla stödet på ytter och noga med ridvägarna. Gick faktiskt riktigt bra :) Red samtidigt som instruktörerna trimmade några ridskolehästar och fick beröm för min. Känns alltid inspirerande att rida ihop med andra som rider bra. Och som kan ridhusreglerna :o
 
Låter som en perfekt dag @stjarnfrugt :)

Jag har har haft en bra dag här med. Tömkörde ut i skogen, vi har nog ute i över en timme. Stötte på en gubbe som sågade ner träd och det var ju lite läskigt men han skötte sig fint. Ute i skogen har det ju blåst ner lite träd men han traskar glatt på både under och över träden. Det verkar som att han tycker att det är skönt att få röra lite på sig igen.
Tyvärr blir det ingen ridning i morgon som jag hade tänkt pga av febrig kotte. Men på lördag hoppas jag hinna :)
 
Skulle vara hästledig idag men mamma ringde vid 17.30 och sa att hästen var svullen och varm över kotan och hoven vä bak. Suck.
Reagerar inte på visitertång men det betyder ju inte att det inte finns någon böld ändå.
Sjukhage och avvakta imorgon.
Om hon inte går på tre ben imorgon bitti för då får hon vara inne.
Avgå hela den här vintern.
 
@Jfrelin men alltså vad drygt med allt :(
Låsningar osv och nu detta !:(

Kl
Folk skriver så mycket så kommenterar inte då jag inte hinner ifatt ;)

Men @Maja_Kandi såg din film från dressyrträningen och säger grattis igen ! Fin häst, mjuk ryttare och bra tränare ! Tycker det är sällan jag ser ponnyekipage som grundmässigt lyckas med så bra grundtakt samtidigt som du får ut halsen på ponnyn så trevligt ! Nu är det bara träna vidare vettu utifrån det så kommer ni vidare i utveckling/utbildning av ponnyn :)

Har f.ö ridit en fin 07:a i dagarna , ny häst för mig och väldigt trevlig . Jättekul att rida annat än min egen och har saknat den möjligheten sen "min" Silvano-07 äntligen såldes i höstas !
 
@mackan men skoja inte! suck och stön. Finns ju 2 alternativ: hovböld eller vrickning. Döende är hon inte iallafall :p

Vad är det för 07a du suttit på?
 
@mackan men skoja inte! suck och stön. Finns ju 2 alternativ: hovböld eller vrickning. Döende är hon inte iallafall :p

Vad är det för 07a du suttit på?
De är dyra jättehamstrar att ha emellanåt hästarna . Jag har aldrig stuckit under stol med att det är inte hästarna jag tycker så synd om i sak när de tagit hål på sig själva/ har ngt vajsing - det är ägarna det är så drygt och jobbigt för mest . Man har dem inte för att fixa problem/skador öht liksom men jmf med andra djur är de otroligt skadebenägna och blir som sagt dyra jättehamstrar typ .

Det är en 07a e Aerline H .
 
Men @Maja_Kandi såg din film från dressyrträningen och säger grattis igen ! Fin häst, mjuk ryttare och bra tränare ! Tycker det är sällan jag ser ponnyekipage som grundmässigt lyckas med så bra grundtakt samtidigt som du får ut halsen på ponnyn så trevligt ! Nu är det bara träna vidare vettu utifrån det så kommer ni vidare i utveckling/utbildning av ponnyn :)

Åh tack! Vad himla glad jag blir! Vi har verkligen kommit långt sen jag började rida för den här tränaren. Hon är så himla bra! :) Takten har börjat komma mer och mer. Hon rinner lätt iväg, framför allt ute, men i ridhus börjar det äntligen falla på plats och hon kan vänta på mig och vila mer på steget. :) Och halsen börjar verkligen släppa och komma fram nu, det är en otrolig skillnad mot förut! Den har blivit helt ommusklad, underhalsen är borta och den har börjat få trevlig överlinje. :)

Jag blir så glad över allas fina ord om lilla ponnyn! :love:

Vad roligt för dig med den nya 07an,alltid kul att prova lite nya hästar. :)

@Jfrelin
Men vad träligt! Som du säger är hon väl inte döende men alla smågrejer blir ju så himla drygt...

@Marvin
Men vad tråkigt med virus! Skönt att febern släppt iaf. Ni som var så fint på gång, hoppas det går över snabbt.

@stjarnfrugt
Vad härligt det låter! Kul att även den andra 07an kändes bättre! :)
 
@mackan Vi har en Aerline H här i socknen som jag sett i ridhuset ibland. Stor som ett hus, typisk senig/knotig hopphäst, men den är trevligt riden och den faller tom en dressyrtant som mig i smaken :)

@Jfrelin Men helvete. Varför har vi dessa jättehamstrar? (fö en klockren jämförelse) Se nu till att du tar hem din 08:a så du kanske kan ha åtminstone en ridbar häst åt gången :grin:
 
Jag fick en plats på tävlingen trots en rad reserver :) Problemet nu är att min häst hostat ett par ggr. Och idag är sista dagen för att återta anmälan.
Hostan är som sagt torr, enstaka ggr i framridning/nedvärmning och inget snor eller feber eller hosta vid andra tillfällen. Hur skulle ni ha gjort? Chansat att hostan upphört till tävlingen eller avanmält för säkerhets skull? Enligt TR ska hästen inte ha visat tecken på smitta inom tre veckor före tävling. Det är mindre än tre veckor kvar. Men är detta tecken på smitta eller hur tycker ni att man ska definiera det?

Hoppet säger att hostan kommer ha upphört. Men det är samtidigt inte ens tre veckor till tävlingen så visst är det så att jag borde avanmäla? :(
 
Jag fick en plats på tävlingen trots en rad reserver :) Problemet nu är att min häst hostat ett par ggr. Och idag är sista dagen för att återta anmälan.
Hostan är som sagt torr, enstaka ggr i framridning/nedvärmning och inget snor eller feber eller hosta vid andra tillfällen. Hur skulle ni ha gjort? Chansat att hostan upphört till tävlingen eller avanmält för säkerhets skull? Enligt TR ska hästen inte ha visat tecken på smitta inom tre veckor före tävling. Det är mindre än tre veckor kvar. Men är detta tecken på smitta eller hur tycker ni att man ska definiera det?

Hoppet säger att hostan kommer ha upphört. Men det är samtidigt inte ens tre veckor till tävlingen så visst är det så att jag borde avanmäla? :(

Jag hade chansat! Kan du inte låna den andra 07:an och starta den om det skulle vara så att din fortfarande hostar.
Avanmäler du kommer hon garanterat vara pigg som en mört ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp