Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.

Charlotte1975

Trådstartare
I dag har Elle fått nya skor. Var lite bråkig sist men skötte sig fint i dag. Fick vila I dag eftersom hon va så duktig i går.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Pay and jumps dyker väl upp lite eftersom?

Men varför ska du mäta henne nu? Om du ändå bara ska starta pay and jumps etc så kan hon väl gå som storhäst så länge? 50 cm hinderbana (gissar att det är något sånt du väljer) brukar ju inte ens ha kombinationer vad jag sett?
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag får skriva en liten rad så jag hittar tillbaka hit:D

Idag har jag klappat på min lille häst och sett så att han mådde bra:p

Sen så läste jag precis att den närmsta klubben har en klubb dressyr den 10/4 så den ska vi försöka vara med på även en klubb hoppning den 1/5 är vi nog med på om det finns någon låg clear round :)
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Här är det klubbhoppning den 7/2, funderar på att rida en CR där. (eller rättare sagt, mina kompisar har bestämt att jag ska göra det!) Beroende på vem som bygger banan, bygger stallägaren banan så vägrar jag vara med. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*gnäll*

Jag tror jag behöver en ny sadel! Har en gold medal flatback, som tyvärr lättar lite i bakkant. Dessutom vill jag ha en hoppsadel med mer stöd i, känner mig lite övergiven... Några bra tips?
Sen vill jag ju ha en dressyrsadel också. :p
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag rider i en Kieffer Lech och en Ordo Equester Mars, älskar båda och har tur som kan ha dem på alla mina hästar (med en fårskinnspad emellan och lite olika gjordar). Har även en Prestige Golden Star som "reservsadel" när flera hästar ska ridas samtidigt eller liknande, den är helt okej att rida i (jag har lite för långa ben så det är inte optimalt) men ligger också bra på alla hästarna.

De ligger bra i pris också, betalade 500 euro för dressyrsadeln bra beg och 12.000 kr för terrängsadeln ny och specialbeställd.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Åh vad spännande hoppas att det är en annan banbyggare då så du kan vara med:)

Jag har en JW flatbacksadel som jag trivs superbra i, den är inte så mycket stöd i men jag tycker att man sitter som guten när man hoppar med den. Annars har jag för mig att Kieffer Donau har stora stöd och Stübben MF special sitter man fast i.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Om jag skall kunna vara med på de lokala hopptävlingarna i närheten så måste hon ha mätintyg. Men det blir så snuskigt dyrt och krångligt att jag förmodligen avstår den här säsongen och enbart kör P&J och programridning. Men här verkar det vara tunnsått med sådant. :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*kl*

Min buse har fått lite ofrivillig vila denna veckan eftersom jag är dålig.
Men förra veckan var helt underbar. Han är fortfarande väldigt glad o positiv. Har råkat ut för en del saker som att andra hästar vi ridit ut med har galopperat iväg både "framåt o bakåt", men han har lyssnat o gjort det jag bett om fast att han blivit lite stressad av det. Han är väldigt trevlig att ha att göra med! :love:

Jag kan nog med lätthet säga att jag aldrig någonsin haft en så okomplicerad häst!! :bump: Han är lika snäll som han är stor! Vi har varit ute o galopperat en lång sträcka på heden o hoppat lite småstockar, det uppskattades verkligen. (Så till den grad att han själv letar upp grenar att hoppa över!:D)

Han känns stadigare o även om han ibland leker giraff o bara måste kika på allt som händer så kommer huvudet mer o mer i rätt position.
Tanken är att vi ska komma igång o träna igen nu när vi kan ta oss ut från stallet o kanske åka till en pnj i slutet av februari, mest för att han ska få vänja sig vid att åka bort! :)

Jag har känt mig 110% trygg på den ryggen sen första gången jag satt på honom! Han är för snäll för att vara sann! :love::love::love:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Men Habina, får du rida henne som ponny? Är det isåfall i dessa ungponnyklasser? Vart hittar man såna i vårt område? :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Numera är det avdelning B på alla hopp- och dressyrtävlingar om jag förstått saken rätt. Avdelning B = utom tävlan/clear round och vuxna är välkomna på ponny så länge ekipage är harmoniskt. Det finns inte heller någon åldersgräns, så jag kommer förmodligen kvala in Ariel till SM på ponnyhoppningar i framtiden, istället för att kvala på 0,90-hoppning för stor häst. Lite svårare banor i alla fall. ;)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Tillägg... Det finns även avdelning B i fälttävlan, men endast på fem- och sexåriga ponnyer. Sedan har jag ordnat det (:cool:) så man får tävla 0,90 och 1,00 fälttävlan med ponny i storhästklasser så länge de har hästlicens. :p
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ahaa, jag begriper! Tror jag!

Om jag mäter mina ponnyer i år då (de är ju födda 07) så kan de få gå med i avd B med mig parallellt i vanliga klasser med en ryttare under 18 ? Tills de slutmäts en gång till som 8-åringar?

Har jag förstått det rätt?

Hur hittar man avd B tävlingar? Står det avd B på dem? Är det samma dressyrprogram för ponny som storhäst? Jag fattade ju inte heller det där med bedömningarna, bed 1 bed 2 eller vad det var på LC. Suck, får väl sätta mig och lära mig... :p

Ursäkta att jag låter korkad, detta är en ny värld för mig :D Distansen har ju så mycket enklare regler :p
 
Senast ändrad:
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ungponnyer (och unghästar) måste starta i avdelning B först, innan de får övergå till avdelning A. De flesta (alla?) klasser har en avdelning B, det hör till så att säga. Det är exakt samma klass som avdelning A, med den skillnaden att det är clear round.

Hur det är med parallelltävling har jag ingen koll på, du får läsa i respektive TR. :p Däremot har avdelning B inget med sista obligatoriska mätningen att göra, man får "tävla" i avdelning B oavsett hästens ålder i hoppning och dressyr. Så jag kan starta Ariel när hon är 14 år i avdelning B hoppning om jag vill. Det är bara fälttävlan som har åldersgräns på ungponnyn.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

I tisdags var jag iväg med C igen och hoppade henne en pyteliten bana i trav på ca 50 cm och de gick jätte bra. Hon är väldigt vändbar för att vara så lite riden på ridbana som hon är. Tog ett räcke i galopp också.

Hur långt har ni kommit i hoppningen med era?
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Idag har jag tömkört och jag är såå glad över min lilla häst som arbetade fint och var supermjuk och följsam! Nu längtar jag bara tills värmen och underlaget blir bättre så att jag kan sätta igång att rida ordentligt men jag känner även att tömkörningen har gett oss så mycket så det kommer bli minst en fast dag i vecka som vi gör det i framtiden också!
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag har bara hoppat typ 50 cm i trav och galopp + en liten serie detta 2 gånger under hösten. Men han tycker att det är kul och är väldigt tacksam att hoppa för en mes som mig :p
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

I höstas var Ariel med på fyra hoppträningar. Den första var mest bomarbete och ett litet skutt över hinder, den sista både koppelräck och oxer med ett par galoppsprång emellan. Eftersom hon vilat så länge från hoppningen och jag nu skall börja hoppa henne (:banana:) så börjar vi om från början med bommar några gånger. Skall bli sjukt roligt! Vi skyndar långsamt dock, mest för att matte är en fegis. :p
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Cero är inhoppad på terrängbanan, ett hinder i taget såklart och har inte hoppat något på bana då han inte har någon bjudning, bara ett försök... Hoppat ca 60cm på terrängen.. Med en jäkla bjudning, stannar inte på något :banana:
Nu hoppas jag att han blir helt bra så han kan hoppa igen :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 856
Senast: co-SMAD4
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 634
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 837
Senast: orkide
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp