Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Innan jag ställde av min i november så hade jag hoppat uppsuttet två gånger. Han hoppade då enklare bana på ca 60-65 cm med plank, räcke och oxer i galopp. Kunde även byta varv och byta galopp samtidigt.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Till Alla!

Okej roligt att det går bra för er. Har ni tänkt visa era på kvaliten? 4-årschampionatet?
Vad har ni för långsiktiga mål med era?

Med C är målet i år kvaliten sen de närmaste åren är sattsningen mot Breeders och Scandinavien Open OM hon utvecklas och är mogen för uppgiften.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Har tänkt visa på kvalitén ja. Kanske 4-årschampionatet, men då ska han vara väldigt mogen och i stort sett kunna kvala av sig själv. Försöker inte om det inte känns löjligt lätt.

Det långsiktiga målet är att utbilda en fälttävlanshäst som ska vara välriden, stadig på sin nivå och lätthanterlig. Just att hästen är välriden är viktigt. Vet inte om jag kommer att behålla honom, har 4 hästar till i famlijen (han ska visa sig ha kapacitet för medelsvår i alla tre dicipliner för att jag ska tycka att det är värt att ha kvar honom för min egen skull).
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Har som mål att kvala till 4års, men säger som _underbarn_ att det ska typ vara "löjligt lätt" annars står vi över. Det viktigaste för mig är att han tycker det är kul o att vi kan ha roligt ihop så länge jag orkar! Börjar ju komma upp i åren...:o
Men det ska bli väldigt skoj att se vad vi kan göra ihop, han o jag! :love:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Däremot har avdelning B inget med sista obligatoriska mätningen att göra, man får "tävla" i avdelning B oavsett hästens ålder i hoppning och dressyr. Så jag kan starta Ariel när hon är 14 år i avdelning B hoppning om jag vill. Det är bara fälttävlan som har åldersgräns på ungponnyn.

Det stämmer inte riktigt, i dressyr får du bara starta med ungponny som överårig ryttare, ej med vuxen ponny.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jaha, är det bara hoppningen det gäller? Mina kompisar som är i tävlingssvängen sade både och. Bäst är det ju att läsa TR, då det ändras saker varje år. :)
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Det blir förmodligen inget kvalitets för Ariel, det brukar tyvärr alltid krocka med något annat. Det långsiktiga målet är att tävla DM och Lag-SM i distansritt och våga oss på debutantfälttävlan för stor häst (blir ju som P90 för henne). :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Bara hoppning, det är det som gör att man tyvärr är tvungen att "välja gren" när ponnyn blir vuxen.

I dressyr får man dessutom bara starta i mån av tid och plats (så klart, eftersom man rider utom tävlan). Jag vet inte om vissa klubbar kanske tar in andra ekipage (vuxna ponnyer, utom tävlan), men det finns inget stöd för detta i TR, eller enligt min tränare som är ÖD i dressyr och hoppning.
Jag har ridit ett år i avd B med min 06a vid det här laget och aldrig stött på annat än andra ungponnyer i samma klass. I dressyr heter det egentligen inte ens avd B längre, det finns inte, utan man rider helt enkelt utom tävlan och får en bedömning. Vissa klubbar kallar det dock avd B o då får man ibland till o med CR rosett om man uppnår godkänd procent, men det är heller inget som är självklart.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

kl.

Ny tråd igen! 07:orna måste vara de aktivaste medlemmarna här.
Jag hör väl dock inte dit, då jag skrivit knappt ett inlägg i varje tråd.

Nåja. En uppdatering från oss.

Kom igång och tränade för instruktör ordentligt i höstas. Gud vad enkelt allting blir med ett halvblod (har ridit travare allt för länge). Man förvånas dagligen över framstegen - när lärde han sig galloppskänklarna? Hur kan han sidoförande skänkeltag? Hur kan han veta att jag vill att han ska göra en framdelsvändning när vi aldrig tränat detta? Riktigt häftigt helt enkelt!

Sen blev det 1-2 månaders vila. Passade på när han tappade en sko;)
Efter jul åkte vi på "ridläger". 3 dagar med lillpållen. Det var otroligt kul och lärorikt. Jag red ett pass om dagen på honom (ville inte trötta ut honom mer) och fick låna häst de andra passen. Det blev mycket efter utbildningsskalan, men även lite hoppning. Grabben skötte sig superbra, han är helt underbar att hoppa - taxerar perfekt, jag behöver bara glida med.

Så efter denna kurs har jag insett faktum. Vill jag jobba mot mina mål (att kunna börja tävla hoppning med grabben) måste jag flytta till en bättre anläggning. Måste helt enkelt ha tillgång till ridhus och bra tränare.

Sagt och gjort. I morgon flyttar jag, lillkillen och min 20 åriga travare till stor ridanläggning. :bump: Ska bli otroligt spännande! Får se vad grabbarna mina säger. Lillkillen är ju född och uppvuxen i stallet, och travaren har campat med mig där i 10 år nu. Men det ska nog gå bra.

Japp - det var min lilla uppdatering det:laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Melroose har testat på naturhinder ute i skogen( ca 50 cm) innan vintervilan för två mån. sedan. Hon älskar det:love:.
I dag var det tänkt att hon så sakteliga skulle sättas igång igen, men det var inte lätt (oskodd som hon är i och med vilan) liknades det mest Bambi på hal is ( har inte reflekterat så mycket innan över hur isigt det verkligen är) Så det blev inte många steg idag. Hon får nog skos nästa vecka, vet inte om det får bli runt om, funderar på om det inte är säkrast att kunna brodda runt om, med tanke på dagens strapatser?
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Nu vet jag ju inte hur Melroose halkar, men när Ariel var oskodd halkade hon mest med bakbenen. Så för mig var det ett enkelt beslut att sko runt om, enbart fram hade inte hjälpt tillräckligt mycket på isen.

Hopplöst väder i år, jag minns i fjol när jag började rida Ariel, då var det inga som helst problem överhuvudtaget med en oskodd ponny.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Har du haft andra hästar som du tävlat distans med? Själv tävlade jag lite distans ett tag, men nu var det bra länge sedan. :D Då var det araber och arabkorsningar jag hade.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag har aldrig tävlat distansritt. Bara tränat fyra olika hästar mot start och varit hinknisse. Närmast kom jag med halvblodet Hecla som en vecka innan start fick lymfangit. Det var lite surt. :(

Eventuellt blir första starten i år, men på valacken. Det är dock beroende av hur han jobbar i sommar. :p
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Kl idag har jag tömkört 3 hästar men här är lite bilder på Plutten:) Lite slirigare underlag idag då vi hade 3 plus så han var lite trippig i traven. Märkligt väder!
32060049.jpg

32060053.jpg

32060054.jpg

32060056.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag har också som mål att kvala till championatet i hoppning men säger också som _underbarn_ att det det är endast om hästen är mogen för uppgiften. Dessutom är inte hästen min första prio eftersom jag har en son som är 1 1/2 år och jag jobbar heltid. Så det får bli som det blir helt enkelt.

Min häst har stått fyra veckor nu och igår när jag släppte honom i ridhuset var han helt sjövild så nu känns det som det är dags att sätta igång.

Och nu är det skynda långsamt. Den här hästen lär sig lite långsammare än de andra unghästar som jag ridit in och utbildat har gjort. Han tar tid på sig att lära sig, men när han väl lärt sig och förstår så gör han det kanon bra :)

Han har dessutom vuxit jättemycket på de fyra månader jag har haft honom så det kan också ha spelat in.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*knapplån*

Lotta är igång och tappar tänder igen...
imag0352_129781743.jpg


Så istället för att träna pussas vi mest...
imag0357_129782340.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Amigo har tagit det lugnt sedan jul... nu ska vi ska så sakteliga försöka komma igång igen. Längtar till våren med bättre underlag och ljusare kvällar!

Energi har han så det räcker o blir över =)

167218_497974252935_669557935_5909342_298317_n.jpg


169052_497974307935_669557935_5909345_6114299_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ja, våren är väldigt välkommen... en av mina patienter sa att det brukar bli tre bistra vintrar på rad.( hoppas han har fel).annars vet vi vad vi har att vänta oss nästa vinter igen.( synd att vbi inte har ridhus i närheten)
Hoppas i alla fall att ishalkan försvinner snart.
Melroose har massa energi, även gärdet är isigt så där går inte heller att rida.
 
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Jag har aldrig tävlat distansritt. Bara tränat fyra olika hästar mot start och varit hinknisse. Närmast kom jag med halvblodet Hecla som en vecka innan start fick lymfangit. Det var lite surt. :(

Eventuellt blir första starten i år, men på valacken. Det är dock beroende av hur han jobbar i sommar. :p

Är det andra du har hjälpt att träna upp deras hästar? Är din andra häst också en fjording? Jag har en bekant, som jag träffade en del när jag red distans, som föder upp fjordingar och provade lite distans med. Det är ju inte en optimal sportgren för fjordingarna. Fast vill man samla kilometer, så fungerar det ju.

Själv lyckades jag med första hästen och trodde att distans därför var så himla lätt. Efter det och andra hästar, insåg jag hur svårt det var. Så jag gav upp. Andra hästen som gick en åtta för första gången (henne hade jag sedan 2 års ålder) så tyckte jag att det vara skittråkigt. Att rida en långsam åtta, är inte roligt. Själv tyckte jag att det var roligt när hästen kommit upp i fart och distanser. För visst är det häftigt att trava och galoppera i 12 mil. Men det kräver sitt tålamod och sin tid att träna upp - av åratal av slit. Men det har du ju provat. :D

Numer blir det bara hobbyridning och jag har två halvblod.

Hälsning Maja
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 037
Senast: co-SMAD4
·
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 713
Senast: cewe
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 951
Senast: orkide
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp