Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

kl

Idag red vi ut en liten sväng tillsammans med en i stallet. Plutten skötte sig bra men var väldigt pigg, han sparkade tom bockut en gång men det tror jag mest berodde på att han hade fått på sig en älgloppa för han verkade riktigt irriterad. Sen travde vi några varv i paddocken för att testa en sadel som vi inte haft förrut. Kunde krasst konstatera att den inte heller låg bra, men tur var väl det för jag satt som jag vet inte vad i den... hua.
Ska prova en annan sadel här i dagarna och se om den ligger bättre. Svårt att hitta en bra dressyrsadel till min klotrunda lilla häst!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

usch jag vet hur det är med sadlar! jag lånade hem en dressyrsadel häromdagen och det är den absolut skönaste sadel jag någonsin ridit i!! :love: Tyvärr tror jag den är på gränsen till för smal. Sadelprovare kommer i morgon. Min häst är bred och runt så jag tippsar dej att prova Crown om din häst även har en rak rygg.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Hej Allesammans!

har vart lite oaktiv här då tiden inte räkt till men vi går fortfarande sakta fram fick våra första gloppsteg tillsammans, ofrivilligt men ändå =). Hade även världens kanonkänsla när vi red nu senast i helgen och de gjorde ju bara att jag blev ännu mer sugen på att rida!!!

Igår va vet även på besök för lite sprutor och även för att ta de ädla stengarna! allt gick bra men nu väntar vi och ser efter svullnader. Hoppas att allt år bra!!!!

31647714.jpg

31647732.jpg

31647729.jpg

31647730.jpg

Ursäkta bildbomben =)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Kanske nån minns att jag flög av när jag provade en ny sadel och fick en fraktur i nacken för tre veckor sedan. Jag har fått förlängt ridförbud till slutet på oktober och ny röntgentid i början av oktober.
Trist när man precis börjat komma igång med ridningen. Men om två veckor ska hästen gås igenom av en duktig kiropraktor för att kolla så det inte finns några problem efter transportolyckan hon var med om i våras. Kanske var det därför hon exploderade i kombination med att sadeln vi provade inte passade. Har nu köpt en annan sadel som ligger bra på hästen, har ju dock inte kunnat rida i den, bara suttit i den på en sadelbock (en ny Wintex 500 Close Contact Cair). Den kan jag anpassa allt eftersom hon breddar sig.

En positiv sak är att igår åkte Effie och jag hästtransport en liten sväng. Hon är lasttränad efter olyckan man av olika anledningar har hon inte blivit körd. Så igår stod jag hos henne i släpet en stund och det gick bra. Både hon och jag var nervösa. Jag har fortfarande färskt minne av hur hon satt fast under bommen... Så nu ska vi ta en sväng om några dagar igen. Vid längre turer får shettisen följa med, men jag har en 2-åring här hemma ett tag till och honom vågar jag inte lämna kvar helt ensam. (men fy vad otäckt det är att åka i ett hästsläp, ändå var detta ett stort och fint Boj boggie och vi tog det jättelugnt, ett under att hästarna vill åka... Vet att man inte ska stå där, men alla hästägare borde faktiskt testa för att känna hur det känns...)

Mina hästar har en lösdrift att gå in i, så de får nog gå ute nån månad till, sen åker 2-åringen hem till sin ägare över vintern. Lägger på ett täcke vid busväder. Men så länge det inte är riktig storm eller minus på nätterna stallar jag inte in.

Längtar sååå efter att rida. Men så fort hon är genomgången och jag vet att hon är OK så tar jag upp longering, tömkörning och löshoppning igen. Sedan ska jag ta lite hjälp till den första veckans ridning innan jag själv sätter mig i sadeln igen.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Nu har Krasse (troligen) fått en spark på hasspetsen, 4 cm brett och 1 cm djupt, så nu blir det mest sårskötsel ett tag framöver. Stackarn:( Hoppas verkligen det läker bra och inte börjar vätska sig så vi måste åka in till klinik med honom för han skadade sig i en transport i våras och fick ett otäckt sår på bakknät så jag är inte så förtjust i att transportera honom.

Och jag hade bokat en ridlektion till nästa lördag det kan jag fetglömma nu :( Men huvudsaken är att han blir bra.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Skönt att det ändå går framåt för dig! Jättejobbigt med lång konvalecens.


Jag skulle ha longerat min donna i onsdags, fick istället åka till djursjukhuset med min katt. Är nu i skåne över helgen och kompisen fixar med Chatsi. Älskade katten fick somna in igår kväll. :cry:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Oxo


Jag skulle vilja se bilder på din lilla 3-åring från det han var föl till nu.
Vad hade han för färg när han föddes och som åring?


/ Toscanova
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Såhär såg han ut som föl. Föddes svart.
23305647.jpg


åring
25621498.jpg


2-åring
28937534.jpg


Nu som 3-åring
31348416.jpg



kl.
Idag provade vi en ny sadeln en Bates Isabelle Werth. Låg jättebra på honom men tyvärr satt jag dåligt i den så en sån vill jag inte ha iaf. Så det var synd men det är bara att leta vidare.
Så idag red jag i paddocken en sväng för att testa sadeln men jag halkade mest omkring så någon bra rining blev det inte så jag satt av och gick en promenad istället! Söt hästen som ändå försöker trots att matte studsade omkring som en nybörjare:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jättefina bilder!!!

kl
Red lillan idag! Första gången sen hon började få havre, och satan i gatan vad hon var PIGG! Hon formligen exploderade när jag gav galoppskänkel! :o Eftersom det regnat här ville jag inte svänga för snävt på lägdan heller så det var till att hålla i sig! :D Dock så bockade hon inte, bara studsade uppåt i galoppen och så fort man lättade minsta lilla i tygeln så drog hon järnet! Snacka om överskottsenergi! :rofl:
Så nu måste vi nog leta reda på en bra galoppstig så att vi kan springa av oss lite... :grin: Tyvärr finns det just inga bra galoppstigar här omkring på somrarna när det regnar mycket, det blir så sankt i backen... :crazy:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Det har varit lite turbulent hos oss ett par dagar!

Det hela började med att jag och min vän N skulle ta o rida ut en sväng, det blåste och hade varit VÄLDIGT regnigt så vi skippade longeringen, det skulle vi inte gjort!
Hon var sjukt taggad och joggade fram som en galopphäst innan start med måånga inslag av passage och lite allmäna hopp! ;)
TUR som var så tog vi ett grimskaft med tanke på blåsten som hon nästan inte brydde sig om :love:
MEN oj vad hon ville vara med och bestämma! Åsneface fram och sen tog det stop, hon ville stå still minsan! :grin:
Men sen gick hon på och vi kommer en bit till, och då bestämmer hon sig för att stanna igen! Vi lockar och pratar ett bra tag tills hon helt plötsligt skakar loss med halsen och skriker :angel: NU SA JAG ATT VI SKA STÅ STILL, FATTA!!! :devil:
Då kastar hon sig bakåt utan att tänka på att mamma sitter på ryggen och tappar såklart balansen, vilket medför att jag ramlade av och tappade andan totalt! Vilken sjuk chock att ramla av sitt hjärta! :crazy:
TUR att N var med!!! :love:
Jag fick iaf sitta upp, darrig men relativt oskadd (gaaalet mör i kroppen ännu) och vi fick skrittat hem, efteråt var alla trötta och A orkade knappt äta upp sin mat! (Vi kollade henne efteråt, inga men där inte, trots att hon satte sig på rumpan)
Mycket oturligt nu när allt gått så bra! Men det var ju verkligen en olyckshöndelse, hon ville vara med och bestämma och det gick lite för långt, men ändå, otrevligt!!!

Dagen efter tog vi det lungt och tömkörde ett pass, hon var PIGG och hade MYCKET överskottsenergi men jobbade på bra!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Eftersom vi har slitit med Jacks bärandsröta i ett år och senaste tiden på klinik så känns det äntligen som vi är på G iaf och kan sätta igång med inridningen ordentligt.

Stoppar funkar ibland och ibland inte och inget jag kräver i nuläget
62782_1373737992045_1489658793_30789355_7865622_n.jpg


62782_1373738032046_1489658793_30789356_2298815_n.jpg


62782_1373738072047_1489658793_30789357_3637797_n.jpg


62782_1373738112048_1489658793_30789358_1348449_n.jpg


62782_1373738232051_1489658793_30789361_2529364_n.jpg


62770_1373738872067_1489658793_30789365_1821231_n.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Trött och sur var jag idag efter ett ridpass på min stora som jag mest är i konflikt med just nu. Så egentligen hade jag inte tänkt rida min lilla då jag dels inte hade något ridsällskap för att rida ut och dels för att det är för blött på fältet. Men så har stallkompisen en sadel till salu som jag tänkt provrida, så jag tänkte att jaja, jag kan ju göra det iaf i ett par minuter på ridbanan.

Men vilken tur att jag gjorde det. Hon gick fram så himla fint, sökte sig fint mot bettet i en form som vi inte riktigt haft förut, bra framåtbjudning, fina avsaktningar utan att gå emot bettet och alla fyra galoppfattningarna blev rätt och jag tror att kommandot börjar trilla dit då det känns som att själva övergången kommer när jag trycker till bra med ytter utan att vi har så hög fart.

Ibland är det skönt att ha två hästar, när det strular med den ena så gläder den andre. :love:

Och sadeln, jo, den låg nog inte så tokigt alls faktiskt. Får provrida den fler gånger och känna efter.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

kl
Var ett tag sedan jag skrev,vi "jobbar" henne ca 3 ggr i veckan nu och har börjat med lite bomträning under ryttare som hon tycker är skojigt:)
DSC02058.jpg

DSC02044.jpg

DSC02078.jpg
.
Skoj att läsa hur era fina unghästar utvecklas:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Fin! :laugh:


KL
Mätte damen idag, hon är nu 141 cm, dvs lika hög som i vintras... Så hon har inte vuxit nånting! :crazy: Jag som trodde hon skulle vara iaf 143 eller nånting, men icke! Hoppas hon är en långsamväxare så att hon iaf landar på 145.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Tack så mycket joo hon börjar växa i sin kropp nu fast har inte mätt henne på länge.Har nog vuxit en del under sommaren.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Det går framåt med småpojkarna :laugh: Mille och hans ryttare red ett pass i ridhuset häromdagen. Eftersom de bara har varit på galoppslingan ända sen första gången han reds var det riktigt kul att se hur duktiga de båda har blivit. Mille var väldigt koncentrerad, vilket ovanligt för att var honom :angel: Vi har också introducerat en till ryttare, en tjej som rider fälttävlan på sin ponny och hon ska börja hoppa honom inom de närmsta veckorna.

Luxus och jag har varit iväg och tränat och han var duktig som vanligt, lite snackig kanske men gjorde allt vi begärde honom. Tränade på fattningar och tempoväxlingar i galopp och avslutade med att förlänga travstegen. Luxus är annars en sån häst som bara går och går, man märker inte på honom om han skulle vara trött men han tyckte det var lite jobbigt att tänja i traven så det blev en del galoppinslag :D Jag provade sen några dagar senare att öka ute, rakt fram på grusvägen och det var mycket lättare så jag ska fortsätta jobba där istället tills han har förstått vad jag vill. Min sambo var med mig i stallet i fredags och filmade ett ridpass inomhus. Filmen är inte klar men tog ut två bilder, därav kvalitén.

Travar.jpg


Travar_2.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Vilka härliga bilder!

Kul att ha på dem genom hela uppväxten :laugh:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Qvintus kommer hem på lördag. Han har inte kommit överens med sin presumtiva köparen. Han var bara insutten och skrittad lite på innan han åkte till henne. Hon har suttit på honom tre ggr och två av dem har han bockat av henne.

Känns både bra och inte bra, för jag har saknat pålle i stallet. Hoppas bara inte det blivit till en vana att slänga av.

Han kommer att få sällskap av en femåring som också skall ridas in av sin ägare som stallar in honom hos oss. Det skall bli kul att få sällskap i stallet och kunna hjälpas åt.

Qvintus är SWB e.Qalle ee.Quite Easy ue. Elfenspuk. Bara en massa hopp i honom, så jag måste väl skaffa mod till det.

Så nu är jag tillbaka i tråden. På onsdag blir det till att stängsla upp igen.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 957
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 114
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp