Bukefalos 28 år!

07:ornas tråd nummer 7.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

KL!

Hur många dagar i veckan rider/aktiverar ni era 2007: or nu? Hur länge rider ni per gång? Rids de endast ut eller rider ni även i paddock/ridhus?
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Har skrivit ett par gånger i den gamla tråden, men tänkte bli lite mer aktiv i denna!

Har en valack på ca 170, e.Guido-Fullblod
Han har varit behandalad för en luftvägsinfektion men är nu igång igen, äntligen!
Är superrolig att rida!

Har nu lärt sig: Galoppfattning från skritt, hoppa studs! Han går stadigt i form i alla gångarter utan att tjafsa så nu så ska jag inte lära honom något nytt utan bara befästa och stärka tills våren.

Filmar snart!
dsc_2410_103252256.jpg
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Kan tillägga också att han går fem dagar i veckan: 1 "hoppning", 2 dressyr, 1 longera, 1 backträning/uteritt. Ca 20 min. på banan, kanske 30-35min ute :) Har inte ridhus utan det är härlig ridning i padock i ur och skur!
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Blir väl en 4-5 dagar i veckan. Har inte ridit Cero på ett tag nu men ska snart sätta igång honom lite smått igen. Min nya vagn kommer i helgen och då är planen att köra mycket för att bygga muskler och kondition, saknar vagn för tillfället så kan inte köra honom.. Så just nu ser det ut så här:
1 ridpass (ute, skritt och ev trav)
2 tömkörningspass (1 inne och 1 ute, jobbar på formen)
1 lekpass (trickträning/lek, i princip bara psykisk träning)

Tanken är att det ska se ut ungefär så här:
1 ridpass (ute, skritt och ev trav, framåt november nått pass i ridhus då och då)
1 tömkörningspass (jobba på formen)
2 körpass (2 ute alt 1 inne 1 ute, träna kondition och styrka och smått börja träna precision)
1 lekpass (trickträning/lek, i princip bara psykisk träning)

Ridning 15-20 min just nu, tömkörning 20-25 min, körpassen lär ligga runt 30-40min, lekpassen ca 30min..
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Jag rider min tjej 1-2 gånger per vecka i paddocken
Ute 1-2 gånger i veckan och jag tömkör ca 1 gång i veckan.
Sammanlagt aktiverar jag henne 3-4 gånger i veckan.

Jag skulle vilja tömköra 1 gång i veckan, paddocken 1 gång och rida ut 2 gånger i veckan men så fort det blir blött ute har vi väldigt dåligt med bra ställen att rida ut på :(

När jag rider i paddocken gissar jag att jag rider 15-20min
Ute kanske det blir 30-40min.

Idag har vi hoppat för första gången! :bump: tror vi tog oss över den extrema höjden av 50cm. Jag kan säga att det INTE var vackert men Ibban tyckte det var jätte kul!! Hon hoppade av ungefär 1meter för tidigt men sista språnget fick hon till.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Idag har jag ridit Chatsi igen och vi var jätteduktiga! Medhjälparen hade oss i longerlina men höll sig på långt avstånd och vi tränade svängar och halter, och sen provade vi trav i bägge varven! Chatsi travade glatt på som om hon aldrig gjort nåt annat, med ett lätt stöd i handen. :love:

Nu har jag fått känna lite på hur det ska kunna bli! :bump::):)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Hur många dagar i veckan rider/aktiverar ni era 2007: or nu? Hur länge rider ni per gång? Rids de endast ut eller rider ni även i paddock/ridhus?

Nu är ju Ariel ledig några dagar till, men normalt rids hon tre dagar i veckan och aktiveras eventuellt avsuttet någon gång. Uppsuttet blir det max 55 minuter, men det beror lite på vad som görs. Efter månadsskiftet är det 60 minuter som gäller. Jag försöker dela upp det två gånger ute och en gång i paddocken, men ibland blir det tre gånger ute. :p
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Nu är min kropp lite mer back on track efter avramlingen och vi körde ett toppenpass idag! :laugh:
Vi har nyss stallat in hästarna och oj vad det märkes på Amazing! Hon vaknade utvilad och jobbade på som aldrig förr, höll en stadig form och bar sig i galoppen likt en vuxen häst! :love::love::love:
Hon längde verkligen ut traven och höll en hög och rund galopp hela tiden! :d

Blev inte några kort i helgen pga pissvädret :cry: men på torsdag är jag ledig från nya jobbet så då tänkte jag passa på att fota om det är lika bra väder som idag! MÅSTE ha nya kort känner jag! Tror att jag tar mig en ridtur då också, men kommer absolut att hålla mig i hagen!

På lördag blir det även löshoppning, A´s första gång i ridhus, det skall bli spännande! :D Innan har vi bara tagit några småskutt i padock men nu är det organiserat för en av världens bästa tränare! (Lotta W för er som vet)
Är så sjukt taggad! :banana:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Har hon löshoppning på lördagar nu? Då måste du ju ta med kamera!

kl
Jag rider/tömkör ca 2-3 dar i veckan. Tänker fortsätta med det tills han ska ha vintervila:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Tackar, tackar - säger jag till er....

På lördag kl.10-11 är Qvintus åter hemma hos mig. Jag känner mig som ett barn dagarna före julafton. Märkligt. Det otroliga är att han kommer tillbaka frisk. Enda orsaken jag kunde tänkt mig är om han inte varit fullt frisk. För det är en kanonbra häst (super temperament) och priset var löjligt lågt, då jag satt i en knivig sits, med honom ensam kvar.

Men nu blir det rida av i höst.

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Kul att du behåller honom ett tag till :)

Jag kikade faktiskt på annonsen när du flaggade för att han var till salu, håller lite extra koll på Qalle-avkommor eftersom det generellt verkar vara hästar som växer till sig med åren och levererar stadiga prestationer då det blir lite äldre. Men jag fick hindra mig själv där, det räcker faktiskt med en 95:a, en 02:a, en 05:a och en 07:a :angel:
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Får man någonsin nog med hästar? :o Säger jag som har fyra och bara ville ha två... :grin:

Stopek: Kul att ha dig tillbaka! :bump:

KL
Igår skulle jag egentligen tömköra Queenie, men efter ett litet missöde vid grinden där mitt avelssto smet förbi och kom lös så blev det lite åsidosatt... Halv panik i hagen när mamma försvann och den stackars 10an som blev ensam kvar i hagen (hade 08an inne just då) sprang nästan benen av sig och skrek och skrek. Mamma traskade helt oberört iväg och betade bakom närmaste hus så att ingen kunde se henne... :grin:
Jaja, syrran slängde raskt tillbaka Queenie i hagen igen och gav sig av efter mamma. Jag slängde ut tvååringen och följde med. Det roliga var att vi fick fast mamma Kandi helt utan problem (hon är alltså inte mamma till ponnyn, men till 08an och 10an) och hon hade minen av "ÄNTLIGEN lite tid för mig själv"! Vi passade på att ta in henne i stallet för en omgång under borsten. De andra tre sprang runt som idioter och trodde hela världen höll på att gå under... :p
Queenie är nog den coolaste treåringen jag stött på! Hon fattade ganska snart att det inte hjälpte att rejsa fötterna av sig utan ställde sig istället att vänta vid grinden. 10an tydde sig snabbt till henne och stod sedan snällt och spanade runt hörnet utan ett ljud. 08an däremot var helt ifrån sig av sorg och ropade på mamma konstant! :p

Tur att Queenie fanns att skydda sig hos när storebror var så knäpp! :D

Summa sumarum: Det blir tömkörning idag istället! ;)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Detta är på Stora Höga! Kommer att vara 1 gång i månaden om det är tillräckligt med intresserade! :laugh:

Jag hoppas att mamma kan vara med och filma, annars får min stallvärd ta lite bilder om vi hinner med, jag kommer att ha fullt upp med att hänga som en vante efter A! ;):D
(Kedja på! :devil: :D)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Ha ha....jomen han får bli kvar tills våren åtminstone och bli inriden. För inte kan han säljas nu när köparen suttit på honom tre ggr och han dunkat henne i backen två ggr. Märkligt. Så nu blir det lite darrbent när man skall upp. Hoppas han har glömt hur det var där och bara hur det var här.

Hoppas, hoppas att jag återfår min hästlust.

Idag är jag slut. Spån, hö, kraftfoder och stängsla upp igen närmast huset, där jag ville ha det lite öppet utan hästar. Puhhl...

Hälsning Maja
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Yes hoppas verkligen att du får lusten tebax och att bockningarna berodde på förra ryttaren.Lycka till
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

*kl*

Idag skrittade vi ett varv på terrängspåret i sällskap av 2 andra hästar. Chatsi uppförde sig jättebra. Hon var lite spänd när jag suttit upp på den stora ridbanan, men så fort vi kom ner på vägen så slappnade hon av. Knaprade på sitt bett och skrittade på så duktigt. Gick till och med över en upphöjd bom, klafsade genom ett träsk och gick i små backar. Superduktig!

Fortfarande medhjälpare i lina, men den behövdes inte. Får nog vara kvar lite till dock, är rädd att ta för stora steg med henne nu.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Det jag spontant kommer att tänka på var en häst som jag assisterade vid inridningen av. Som 3-åring hade de försökt rida in honom men han kastade av ryttaren fortare än kvickt och kunde inte slappna av för fem öre så fort han fick utrustningen på sig. Efter det fick han av flera orsaker (skada bla.) vila resten av sitt tredje år.

När vi sedan satte igång med honom på våren när han skulle fylla fyra så hade han mognat. Då kunde vi rida in honom som vilken annan häst som helst i normal takt. Nu är han 5-år och är helt med i utbildningskurvan igen. Så han fixade det helt enkelt bara inte just då men sedan var det inga problem alls, han bockade inte en enda gång under inridningen som 4-åring.
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Vilken tid är det? Funderar på om jag ska vara med iaf om det bara är en gång i månaden. Kanske ska höra med Lotta:)
 
Sv: 07:ornas tråd nummer 7.

Det är kl 17 men det är ju själva klubben som har det så mejla till dom och anmäl dig! :laugh:
Kanske lite sent nu tills på lördag men nästa gång hade vart kul om du kom, vi ska försöka vara med varje gång! :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: lewellyn
·
Övr. Hund Tripphultsläger nummer två hade ju sitt avslut igår, men när jag väl kommit hem hägrade bara duschen och sängen. Nu tänkte jag dock...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 957
Senast: wtf
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 114
Senast: Magini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp