08:0rna del 9

Kan väl uppdatera att äntligen så rider jag igen efter graviditeten och det går faktiskt bättre än väntat :):up:

Än så länge så rider jag bara ut men tänkte träna för min dressyrtränare om 2 v faktiskt, ser verkligen fram emot det :bump::banana:
 
Ha haha ja jag är lite galen! Satt o tittade på hästar på hästnet, skulle absolut inte ha nån mer, men sen blev jag lite sugen på att rida championat igen, tycker det är så himla kul, men unghästar här är ju väldigt dyra så jag började fundera på att importera nåt syskon till mitt sto. Fanns ingen tillgänglig inom min budget o sen funderade jag allvarligt på vad jag egentligen vill göra. Jag vill rida ut o ha kul varje dag i skogen, jag vill ha en lugn snäll häst som inte har en massa tricks för sig, jag vill åka på terrängträningar utan att riskera livet, jag vill hoppa upp till 120 utan att få höjdrädsla o framförallt vill jag tävla fälttävlan o där har jag en dröm om att ta mig upp till *-igt igen. Var hittar man en sån häst med låg budget dessutom? Irland såklart. Så jag började surfa på deras "hästnet", googlade bara på irish horses for sale, och hittade ett antal jag ville prova. Sen var det bara den lilla detaljen att ta sig dit utan att bli ruinerad...är rätt dyrt att flyga till Irland men jag lyckades till slut hitta budget resa o vi kastade oss iväg.

Ska säga också att jag har en kontakt på Irland som gjorde vissa förhandsundersökningar så jag inte skulle hamna hos hästhandlare som inte var seriösa, hon tyckte jag hade lyckats bra med att sålla bort såna och godkände alla de ställena jag hade på min lista.
Vi hade vansinnigt roligt sambon o jag, när vi kryssade oss fram på dessa enormt smala små asfaltsvägar mellan höga häckar! På kvällarna sov vi på små hotell och käkade på pubar med helt fantastisk mat! Så är man bara lite om sig o kring sig så är detta helt klart nåt jag kan rekommendera.
 
Ja alltså det är aldrig fel att ta det lugnt efter en graviditet. Bättre det än att få komplikationer senare, du har ju all tid i världen med din häst, hon är ju bara 7.
 
Ja alltså det är aldrig fel att ta det lugnt efter en graviditet. Bättre det än att få komplikationer senare, du har ju all tid i världen med din häst, hon är ju bara 7.

Nej, jag vet men hur kan man låta bli när det är så kul ;):D

Har faktiskt varit in till BM och fått ok men jag skulle ta det lugnt ett tag och det var 2 v sen så då blir det 4 v sen jag fick ok. Är inte det att ta det lugnt ;);)
 
Jo det är helt ok!:D Jag ska inget säga..red efter 3 veckor med bäbbe nr 2...men efter 1:an tog jag faktiskt det lugnt, gick upp mer med honom så jag var inte i trim kan man lugnt säga. När bäbis nr 2 var på G hade jag bestämt mig för att jag skulle vara i trim så fort det gick och då krävde jag även mer av pappan när det kommer till att ta hand om sina barn så jag kunde rida.
 
Jo det är helt ok!:D Jag ska inget säga..red efter 3 veckor med bäbbe nr 2...men efter 1:an tog jag faktiskt det lugnt, gick upp mer med honom så jag var inte i trim kan man lugnt säga. När bäbis nr 2 var på G hade jag bestämt mig för att jag skulle vara i trim så fort det gick och då krävde jag även mer av pappan när det kommer till att ta hand om sina barn så jag kunde rida.
Hehe precis vad jag tyckte :D

Nä men seriöst så skrittde jag förra veckan så det var i helgen jag började trava och galoppera :)
Så om jag tränar om 2 v så blir det 2 månader sen födseln :)
 
Varför skulle vi inte kunna diskutera dressyrbedömning av våra 7-åringar här? Klart vi kan o det är ju en jättekul diskussion speciellt eftersom vi har @Natasha som sitter inne med "facit"! Så kör på bara, jag läser o begrundar.

Under tiden kan jag berätta att jag har köpt ett litet nytillskott! Sambon o jag kvistade hastigt över till Irland förra helgen där jag provred ett antal hästar. Vansinnigt roligt tyckte jag och sambon fick sin guiness så allt var lugnt...:D Nåväl, med hem i resväskan, nästan iaf, togs en 5-åring som är så himla snäll o go att jag är döförälskad!!!:love: Harriet får ursäkta men det är ändå sedan Grås tid som jag var så kär i en häst..,:heart

Bosse som jag kallar honom är en Irish Sport Horse som har gått lite jakt och några terrängtävlingar, s k Hunter Trials. Han har världens längsta ben och sötaste ansikte!
Det där var ju ett äventyr som heter duga! Va kul att ni faktiskt fick med en pålle hem dessutom. Vet inte om jag skulle palla för att köra en häst genom Europa på båtar och med alla papper mm. Eller fick du den "hemkörd"?
"Supersnäll och utan trix när man galoppar runt i skogen" - det låter som min drömhäst också. Kan va bra att veta var man hittar de om jag någon gång skulle få för mycket tid och pengar. ;)
 
Nej han blev hemkörd såklart, hade varit lite väl långt i transport annars.:) Ja han är löjligt snäll ute!! När jag provred gång nr 2, hann nämligen med 2 ggr och att vara med på besiktningen, alltsammans på 3,5 dag! så i vilket fall, när jag provred andra gången så red vi ut. Det var som i en engelsk film, vi skrittade ut på den smala asfaltsvägen mellan de enormt höga häckarna, rätt igenom en by där hundar hoppade upp o skällde, folk klev ut mitt framför hästarna, lastbilar kom o trängde sig förbi och han skrittade helt lugnt förbi varenda grej! Sen kom vi till ett gärde, alla iaf nästan alla bönder lämnar en remsa runt om gärdena som man får rida på! Herregud DET skulle varit här det! Så där gick vi in o galopperade vildsint längs med gärdet. Jag galopperade först o visst kutade han på men lyssnade hela tiden till vad jag ville!! Längst bort på gärdet lutade det rejält nedåt så jag började sakta in men då sa min lille häst, näe vet du va, här galopperar jag VARJE dag! Underbart! Så längs ned gick vi i en bäck, rättare sagt hasade oss genom leran rätt ned i en bäck..slafsade runt där o sen upp på andra sidan där en hel hästflock kom springande! Jeeeeelp, tänkte jag, NU blir det åka av!:arghh: Men han stod bara lugnt kvar o tittade på dom o sen gick vi ned i bäcken igen o upp på fältet o galopperade vidare...hade precis startat när det FLYGER upp en fasan med deras fasansfulla oväsensljud de gör när de blir skrämda! Jag fick hjärtattack o dog!:laugh: Men inte min häst för han galopperade lugnt vidare...så ja, han är bombsäker men ändå väldigt pigg o framåt. Jag är så kär i honom....:love::love:
 
Nej han blev hemkörd såklart, hade varit lite väl långt i transport annars.:) Ja han är löjligt snäll ute!! När jag provred gång nr 2, hann nämligen med 2 ggr och att vara med på besiktningen, alltsammans på 3,5 dag! så i vilket fall, när jag provred andra gången så red vi ut. Det var som i en engelsk film, vi skrittade ut på den smala asfaltsvägen mellan de enormt höga häckarna, rätt igenom en by där hundar hoppade upp o skällde, folk klev ut mitt framför hästarna, lastbilar kom o trängde sig förbi och han skrittade helt lugnt förbi varenda grej! Sen kom vi till ett gärde, alla iaf nästan alla bönder lämnar en remsa runt om gärdena som man får rida på! Herregud DET skulle varit här det! Så där gick vi in o galopperade vildsint längs med gärdet. Jag galopperade först o visst kutade han på men lyssnade hela tiden till vad jag ville!! Längst bort på gärdet lutade det rejält nedåt så jag började sakta in men då sa min lille häst, näe vet du va, här galopperar jag VARJE dag! Underbart! Så längs ned gick vi i en bäck, rättare sagt hasade oss genom leran rätt ned i en bäck..slafsade runt där o sen upp på andra sidan där en hel hästflock kom springande! Jeeeeelp, tänkte jag, NU blir det åka av!:arghh: Men han stod bara lugnt kvar o tittade på dom o sen gick vi ned i bäcken igen o upp på fältet o galopperade vidare...hade precis startat när det FLYGER upp en fasan med deras fasansfulla oväsensljud de gör när de blir skrämda! Jag fick hjärtattack o dog!:laugh: Men inte min häst för han galopperade lugnt vidare...så ja, han är bombsäker men ändå väldigt pigg o framåt. Jag är så kär i honom....:love::love:
OK, så du har alltså köpt en häst som är döv och nästan blind, eller.... :p :D Skämt åsido - det låter helt fantastiskt så det är bara att gratulera!!!! Förstår att du älskar honom, för jag är lite kär jag med bara på den beskrivningen. :love: Hoppas att han förblir lika härlig och trevlig här i Sverige då.

KL
Trampade ut med Nalle på töm igår, men nu är korna ute och även på distans tyckte Nalle att det kändes osäkert, så han backade ut på ett gärde och sedan var det nästan lögn i 17 att komma därifrån. Det fanns ju gubevars GRÄS att äta där!!!
Jag kan tänka mig att det nog såg väldigt komiskt ut (om någon hade sett oss) med en liten tant som försöker smacka fram en häst som står med framhovarna på en kort, brant slänt och oberört betar av gräset på vägkanten utan att behöva sänka huvudet något nämnvärt.

Efter en lång viljornas kamp, där han gjorde sitt bästa för att få ner huvudet och käka, och jag gjorde mitt bästa för att styra honom runt i snäva cirklar och åttor så att vi kom tillbaka till vägkanten, tog jag til slut hem segern i och med att Nalle med en lätt frustrerad suck lämnade gräset och larvade hemåt. Puh! Jag hoppas bara att han inte får för sig nu att han kan smita ut på närmsta fält när han inte vill gå framåt!
 
Måste fråga även om jag tror jag förstår varför men VARFÖR gick du inte bara fram o tog tag i tränset o ledde ut honom igen? Jag har ju lärt mitt lilla svarta bus sto hur man bär sig åt ute i skogen genom att leda henne förbi alla otäcka gröna skogstroll och nu har dom flyttat nästan allihop! :D Vad jag menar är att jag hade inte tagit den fajten från ryggen med kossor så jag fattar inte varför du tog den bakom honom o inte ledde honom förbi?
 
Måste fråga även om jag tror jag förstår varför men VARFÖR gick du inte bara fram o tog tag i tränset o ledde ut honom igen? Jag har ju lärt mitt lilla svarta bus sto hur man bär sig åt ute i skogen genom att leda henne förbi alla otäcka gröna skogstroll och nu har dom flyttat nästan allihop! :D Vad jag menar är att jag hade inte tagit den fajten från ryggen med kossor så jag fattar inte varför du tog den bakom honom o inte ledde honom förbi?
Bra fråga faktiskt! För att jag är lika enveten som han? :grin:

Jo, men visst hade det varit lösningen om han "bara" hade varit rädd för korna.
Nu var de mer en utlösande faktor för att vi hamnade på gräset; efter det brydde han sig inte alls om dem utan koncentrerade sig helt på att strunta i mig och äta istället. I det läget vill jag helst få igenom att han ska lyssna på mig när jag går där bak, för om jag hade löst det med att leda upp honom vet jag av erfarenhet att jag alldeles säkert hamnat där lika fort igen. Lille herrn är nämligen expert på att pröva och utnyttja alla möjligheter han kan hitta. (Speciellt om det innebär att han får äta!) Tyvärr är han oftast starkare och snabbare än jag :meh: men när han testat alla utvägar och jag lyckats parera, så ger han sig väldigt snällt och accepterar mina "förslag" utan krångel.
(Med det inte sagt att jag tänker rätt, men så tänker jag i alla fall. :D )
 
Jag är sämst på att uppdatera här, men vi tränar och står i. Racét är riktigt fin stundtals och för någon vecka sedan var andra piloten och herr gul iväg på klubbtävling.
Om inte annat är han fin, vår häst :heart

11020803_10153083532061676_2436406160410174024_n.jpg

10672074_10153083530971676_2357386182603499866_n.jpg

1939569_10153083531976676_6780441992923136328_n.jpg
 
Jag är sämst på att uppdatera här, men vi tränar och står i. Racét är riktigt fin stundtals och för någon vecka sedan var andra piloten och herr gul iväg på klubbtävling.
Om inte annat är han fin, vår häst :heart
Hi-hi, jag är så svag för isabeller att jag tyckt han är fin även om han hoppat baklänges över hindren. :D
 
Välkomna båda två! :)
Hoppas du tänker presentera honom lite närmare. :)

Det kan jag göra med en gång :)
född 08. Belgiskt halvblod. Imperial är ett sto som kallas Bella :) Hon är 169 cm hög och efter över 1 års letande efter min första storhäst så hittade jag henne. Provridningen kändes så himla bra och trots att det kommer ta ett tag innan vi har lärt känna varandra så känns det som om vi kommer komma långt tillsammans:love: Hon kom hit idag och imorgon ska jag alltså rida henne för andra gången någonsin. Så jag har inte så mycket mer att säga om henne än men kommer bli en hel del uppdatering här :bump:
(Har henne på foder i 1 år innan köp) Planen är att hon och jag ska tävla hoppning tillsammans :D
 
Det kan jag göra med en gång :)
född 08. Belgiskt halvblod. Imperial är ett sto som kallas Bella :) Hon är 169 cm hög och efter över 1 års letande efter min första storhäst så hittade jag henne. Provridningen kändes så himla bra och trots att det kommer ta ett tag innan vi har lärt känna varandra så känns det som om vi kommer komma långt tillsammans:love: Hon kom hit idag och imorgon ska jag alltså rida henne för andra gången någonsin. Så jag har inte så mycket mer att säga om henne än men kommer bli en hel del uppdatering här :bump:
(Har henne på foder i 1 år innan köp) Planen är att hon och jag ska tävla hoppning tillsammans :D
Spännande!
Himla sött huvud på henne förresten.
 
KL
Fick en förfrågan häromdagen - undrar vad ni andra hade svarat, för jag vet inte riktigt hur jag skall göra.

Grannen till Nalles stall frågade om jag kunde tänka mig att byta hagar i sommar med Nalle och hennes häst. Anledning; hennes häst behöver mer gräs än vad hon har tillgång till hemma och Nalle är ganska lättfödd.
De har vad jag kallar "ponnybete" hos sig - två skogshagar och max en halv hektar ängsplätt, och vi (eller de jag hyr hos då) har några större, öppna fält. Hagarna är inte "skötta" med putsning och gödsling osv mer än vad hästarna själva fixar, så det är inte frågan om något "fett" bete, bara mer.

Jag skulle gärna hjälpa grannen, och Nalle skulle säkert inte må dåligt på ett "fattigare" bete med tanke på att han inte direkt arbetar ihjäl sig, men till saken hör att Nalle är knotthäst och även om det givetvis finns en hel del knott även på våra marker, så blåser de bort mycket bättre på de stora öppna ytorna.
Så, hur skulle ni ställa er?
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 951
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 065
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp