08:0rna del 9

Tänkte i alla fall skriva några rader här. Har som sagt fått hem en foderhäst. Lite av ett projekt har det blivit då hon både varit tunn och muskelfattig ett tag verkar det som, samt har hon haft rasp(som jag snabbt fått bukt på) Även haft en väldigt dålig hovslagare. Hade två olika storlekar på fötterna fram, samt väldigt sneskodd bak. Så vi har rättat till en del sedan hon kom. Känns tråkigt att behöva skicka tillbaka henne dit bara, för de e en riktigt fin häst.
Hej och välkommen till 08-tråden, MattiZ!
Så söt häst du fått tag på. Hon påminner mig om min första, fast det var en arab/New Forest korsning, så inte alls lika stor.
Låter som ett projekt, så det ska bli kul att höra hur det går för er.

@mooi Vad skönt att inflammationen gett med sig. Fortsätter att hålla tummarna för att det ska fortsätta gå åt rätt håll.

Här händer inte så mycket tyvärr. Nalle har blivit så besvärlig med höger fram att jag inte klarar att hålla upp den tillräckligt länge för att skruva i en brodd, och man kommer ingen vart utan broddar just nu. Går bra med hovslagaren för han orkar hålla emot, men den lille skiten vet att om han rycker tillräckligt mycket så tappar jag greppet.
 
Hej och välkommen till 08-tråden, MattiZ!
Så söt häst du fått tag på. Hon påminner mig om min första, fast det var en arab/New Forest korsning, så inte alls lika stor.
Låter som ett projekt, så det ska bli kul att höra hur det går för er.

Ja det är ett litet projekt. Nu har vi ridit i skogen ca 4 gånger och hon är fantastisk nu när hon börjar tycka det är kul. Inga problem att rida själv alls :)

Ska se till att laga transporten så vi kan börja åka till ridhuset sen. För nu verkar hon äta bättre då hon sakta men säkert börjat gå upp i vikt samt trivs hon med sällskapet i hagen :) så än så länge går allt bra och all rasp e borta! :D
 
Trevligt med nya i tråden o söt häst MattiZ!

@Natasha Men du! Så får han verkligen inte bära sig åt Nallebus!:crazy: Tycker du ska hålla upp foten varenda dag o ryta till rejält på honom när han drar, sen sätter du ned foten bestämt, lyfter den igen en stund o klappar sedan länge. Upprepa varje dag tills han slutat med sån skit.
 
@Novali01 Jaa du, det undrar jag också hur det kunde bli. :( Nu var de ju inte så illa hela tiden utan det skedde successivt, bilden är ju från det var som värst. Detta skedde ju trots diverse tillskott, blöta filttofflor, fodertran både på fötterna och i maten osv, osv. Ja vi testade nog nästan allt. Det mesta tyder på att det blivit någon rubbning i cirkulation och tillväxt, antagligen pga mediciner och de långa boxvilor han haft pga skador. Förhoppningsvis har detta rättat sig till nu (de har ju växt "normalt" när han varit barfota") men jag har även finjusterat foderstaten (ner på micromineralnivå) och anpassat hovtillskott i denna. Sen kommer han att skos på klinik även fortsättningsvis så de kan hålla koll där också. :)

Men facit i hand skulle jag dragit skorna tidigare, men jag trodde inte det skulle fungera... Till mitt försvar får jag säga att han inte hade ONT in fötterna, även om ffa den ena såg hemsk ut.

Kan det vara Hoof Wall Separation Syndrome (HWSS)?
 
@Natasha Men du! Så får han verkligen inte bära sig åt Nallebus!:crazy: Tycker du ska hålla upp foten varenda dag o ryta till rejält på honom när han drar, sen sätter du ned foten bestämt, lyfter den igen en stund o klappar sedan länge. Upprepa varje dag tills han slutat med sån skit.
Jodå, det är "work in progress" som man säger. ;) Men ryta till funkar inte med lille herrn. Han blir väldigt osäker när man höjer rösten och sedan är det kört. Det är tålamod, beröm och mer tålamod.
Men jag måste skratta åt honom, för tidigare var det höger bak man fick passa sig för men nu lyfter han så snällt på det och håller själv det i luften en lång stund. Problemet (ett positivt sådant men ändå) är att varje gång jag försöker lyfta framfoten så lyfter han bak ist och ser så nöjd ut som att han ville säga att "Nu har jag fattat vad du ville!!!" LOL! (Matte suckar, tackar och försöker återgå till att lyfta framfoten...)
 
Kan det vara Hoof Wall Separation Syndrome (HWSS)?

Tror (och hoppas) inte det... Då borde de ju delat sig mer även utan skor tycker jag? Sen delar de sig egentligen inte men hovväggarna/hornet är skört och smuligt. Eller var, nu verkar det *peppar, peppar* bättre. Gått 5 v med skor nu och sömmen har inte ätit sönder hornet än iaf...
 
Tror (och hoppas) inte det... Då borde de ju delat sig mer även utan skor tycker jag? Sen delar de sig egentligen inte men hovväggarna/hornet är skört och smuligt. Eller var, nu verkar det *peppar, peppar* bättre. Gått 5 v med skor nu och sömmen har inte ätit sönder hornet än iaf...
Vad skönt :)
 
Var på återbesök på kliniken idag. Har var inte bättre, snarare sämre.. Nu är han utdömd :cry::cry::cry:
Lantbrukstjänst kommer, (antagligen på måndag morgon). Det är så overkligt! :crazy: :cry: :banghead:

10986855_350030365189656_1147313461109007983_o.jpg

10974168_350030415189651_8752684675508683975_o.jpg
 
@Lydia Är ju ny här, men verkligen tråkigt att det blev så. Du får styrkekramar av mig med! Beklagar verkligen :(

kl.
Annars verkar Aqua trivas bra och vi lär känna varandra för varje dag som går. Saker och ting går bättre med allt tycker jag och imorgon ska det ridas igen. Kan inte åka iväg på invänjning av ridhuset tråkigt nog än, för min transport är på lagning pga att bromsarna låser sig när man "parkerat" den och tar av den från bilen. Nästa gång man ska använda den då så rubbar den sig inte. Men de löser sig nog!

Sedan till en lite roligare del, har ingen aning om någon av er känner igen honom men vet att han varit med i tråden innan! Var och provred honom med min kompis som då är intresserad av honom och ja en häst helt i min smak trotts sina missförstådda problem! Underbar, Aston Martin tror jag han heter och är född 08 alltså, e. Corlensky G ue. Urbino :)
Ni får säkert höra mer om honom ifall min polare köper honom.

Dålig mobilbild, men det är från idag iaf :)
10968523_10153074515338094_1195691105666278514_n.jpg
 
Här håller vi på att bygga upp kondis o muskler, men det går sakta... Älskar att det är snö ute så att man kan träna o hoppa i hagen med hemma-hinder, axeln har pajjat o har ingen ridbana. Riktigt kul, vi hoppade ju för första gången uppsuttet ifjol (-14). Vi hann med några träningar hos duktiga grannen, överlag gick det super. Om än fort o med avfälling ibland! :p Mitt mål är att komma ut på någon låg P&J innan bete. Känns vågat men ändå helt genomförbart med lite mer träning! :)

Jag är så nyfiken på @niphredil (?), var det inte du som födde upp ett sto e Daytona? :) Hur går det med henne o hur är hon idag? Jag har ju halvsyrran Dona. Tänkt mycket på er, hon såg alltid så fin ut när jag var aktiv i tråden för några år sedan!
 
Var på återbesök på kliniken idag. Har var inte bättre, snarare sämre.. Nu är han utdömd :cry::cry::cry:
Lantbrukstjänst kommer, (antagligen på måndag morgon). Det är så overkligt! :crazy: :cry: :banghead:

10986855_350030365189656_1147313461109007983_o.jpg

10974168_350030415189651_8752684675508683975_o.jpg
Nä fy vad tråkigt, lider med dig! Aldrig roligt att ta bort en häst :cry:
 
Var på återbesök på kliniken idag. Har var inte bättre, snarare sämre.. Nu är han utdömd :cry::cry::cry:
Lantbrukstjänst kommer, (antagligen på måndag morgon). Det är så overkligt! :crazy: :cry: :banghead:

10986855_350030365189656_1147313461109007983_o.jpg

10974168_350030415189651_8752684675508683975_o.jpg
Så oerhört trist! :( Kramar från mig med och hoppas att du orkar igenom dagen.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 920
Senast: jemeni
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 157
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp