Bukefalos 28 år!

08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Angående om man ska byta på en 4 åring så måste det ju såklart vara som alla andra säger i denna tråden helt individuellt hur utbildad hästen är, vem som rider den och vilken talang den har. Normalt sett rider folk inte så bra att dom kommit dithän med en 4 årig dressyrhäst det får man ju ändå säga? Deimons häst ser ju väldigt framme ut för sin ålder så det skulle väl inte jag skrika så högt över även om inte jag hade valt den vägen.
 
Sv: 08:orna del 6

Nejdå, ville bara förtydliga i mitt tidigare svar att det inte är något jag tränar regelbundet, utan endast något som vi testat. När jag läste igenom gamla svar lät det precis som det var något vi tränade på :) Ja, instämmer helt med vad du (och ett par andra) skriver att det är individuellt och liknande. Jag upplever Deimion relativt välbalanserad för sin ålder och gör övergångarna mellan trav och galopp väldigt bra, så ser inget fel med att testa det i ganska ung ålder så att säga. Hade han inte varit lika välbalanserad hade jag inte kommit på tanken :)
 
Sv: 08:orna del 6

Hittade ytterligare en intressant syn på byten. Enligt Flyingemodellen lär de sina unghästar byten innan enkla byten, så det visar ju ytterligare hur delade åsikter stora namn verkar ha om detta område.

http://flyinge.se/om-oss/forskning-...bildning-2/mal-4-aringen/4-aringen-pa-hosten/

Tillägg: Såg även att de börjar med förvänd galopp så sent som våren som femåringar, alltså motsatt ordning till vad de flesta gör. Vad som är rätt eller fel vågar jag självklart inte uttala mig om, men intressant att se hur mycket olika synvinklar det finns på det som berör unghästens utbildning.
 
Senast ändrad:
Sv: 08:orna del 6

Å herregud här kommer hela kavalleriet! Intressant är att just ni, fio, traceys och hedwig är dom som ofta skriker högst av alla när någon avbryter från mängden som Deimion gör just i detta fallet eftersom ingen annan i denna tråden för 4-åringar verkar hålla på med byten.

Men ni vet ju lika bra som jag varför ni är här o gapar, ingen idé att ni försöker hålla det hemligt. Men jaga på ni, det lär inte leda nån vart iaf.

Till Deimion: Du o jag är ju överens om att vara oense, vilket är helt ok med mig. Vi har bägge bevisat att våra åsikter finns i alla led ända upp till proffsnivå.
 
Sv: 08:orna del 6

Fast byten har jag tränat med min också sedan i Juni ungefär. Fast bara i hoppsadel, så det räknas kanske inte ;)
 
Sv: 08:orna del 6

Nej, det är självklart helt ok för mig också. Det finns ju lika mycket åsikter som antalet hästmänniskor, men så länge man hittar något som funkar för både häst och ryttare så är det ju bara att fortsätta på det vinnande konceptet ;)
 
Sv: 08:orna del 6

Nejdå, ville bara förtydliga i mitt tidigare svar att det inte är något jag tränar regelbundet, utan endast något som vi testat. När jag läste igenom gamla svar lät det precis som det var något vi tränade på :) Ja, instämmer helt med vad du (och ett par andra) skriver att det är individuellt och liknande. Jag upplever Deimion relativt välbalanserad för sin ålder och gör övergångarna mellan trav och galopp väldigt bra, så ser inget fel med att testa det i ganska ung ålder så att säga. Hade han inte varit lika välbalanserad hade jag inte kommit på tanken :)

Ja som sagt det vore väl konstigt annat om man inte anpassar träningen individuellt för vad ekipaget klarar av. Intressant länk från flyinge där! Tack för den, har aldrig läst igenom deras grundutbildningar tidigare.
 
Sv: 08:orna del 6

kl

åh, idag var min lille gosse både billig och dyr ;) billig när jag TVÅ gånger under dagen fick sms om att han rymt ur hagen :eek: första gången var det en tjej som tittade ut genom fönstret och såg en rumpa försvinna bakom ridhuset -då stod han borta hos min andra häst. Andra gången traskade han bara omkring på stallplan i godan ro.... Morr!
Sedan när jag red blev han plötsligt jättedyr ;) såååå fin idag! kul för vi har haft en liten dipp nu ett tag. Idag bara allt som brukar vara svårt funkade. Gött!
 
Sv: 08:orna del 6

Bushäst!:D tur att han inte rymmer längre iaf? Mina hade säkert varit på rymmen med om jag inte räddat deras vinter genom att ställa ut en hösilagebal i hagen...

Kul att det släppt i ridningen! Är en så härlig känsla när man får till det!:bow:
 
Sv: 08:orna del 6

Jag hoppas att han inte tänker gå någonstans imorgon med :mad: Stallet ligger väldigt nära stora vägen så jag vill INTE ha honom snurrandes utanför staketen. Ska gå på en "förstärkningsrunda" imorgon och göra allt jag kan för att stänga in honom. Han är ju såpass smart att han tidigare öppnat haggrindarna (men inte gått ut). Ponnyfasoner! ;)
 
Sv: 08:orna del 6

Inte kul när dom små bestämmer sig för att ta en tur på egen hand:mad: Tack och lov får jag säga att Tara hit in tills har hållit sig i hagen:bow:

Kl
Tara var oxå billig idag. Bestämde mig för att jag skulle ta en promenad idag ist för att skritta ut. Och hon var överallt och ingenstans och noll koll på var jag var någonstans. 2 ggr hittade jag hennes ben mellan mina:mad: Och när jag sa till henne blev hon sur och bockade/sparkade.
 
Sv: 08:orna del 6

Om han öppnar handtagen så kleta in med no bite eller tjära. Går han igenom så (fick jag tipset om) ta av honom täcket så att han känner strömmen ordentligt.
 
Sv: 08:orna del 6

Om han öppnar handtagen så kleta in med no bite eller tjära. Går han igenom så (fick jag tipset om) ta av honom täcket så att han känner strömmen ordentligt.

Det är ingen ström på hagen... så det är ju inte så konstigt att han kan smita ut. Anledningen är att han går på ridbanan pga att hagarna är fruktansvärt blöta och vi har haft ordentliga problem med mugg i vinter bland hästarna -Calle har inte fått mugg, då han först flyttades över till rasthage (med ström) så fort det blev lerigt och sedan när rasthagarna behövdes till de med mugg så blev det en akutlösning att ha honom och hans två kompisar i paddocken.
Iom att han inte går i "vanlig" hage så har han inte den vanliga haggrinden nu heller så i paddocken har han inte öppnat grinden iallafall utan det gjorde han i förra stallet om man inte var tillräckligt snabb att hämta honom vid insläppsdags.....
Hursomhelst -det är ingen optimal lösning att ha honom i paddocken men jag kan inte göra så mycket mer än att förstärka staketet.
 
Sv: 08:orna del 6

Ajdå, då var det mindre roligt. Men säg till om du kommer på någon bra ide att hålla honom innan. Finns nämligen ingen ström i Taras hade heller:( Av någon anledning går inte strömmen ner, Inte går det att sätta henne någon annanstans heller, då jag inte vill att hon ska behöva gå i sjukhage.
 
Sv: 08:orna del 6

Jag ska ta mig en funderare under dagen imorgon när jag jobbar och se vad jag kan få till.
 
Sv: 08:orna del 6

Deimons häst ser ju väldigt framme ut för sin ålder så det skulle väl inte jag skrika så högt över även om inte jag hade valt den vägen.

a143.gif
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 242
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 588
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 469
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp