Bukefalos 28 år!

08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Jättefin! Verkar stadig i ridningen tycker jag. Han har verkligen inte travarens steg eller utseende, på de travkorsningar jag sett har travarn lyst igenom ffa i gången men inte på din! Har du fött upp honom själv?
 
Sv: 08:orna del 6

Rappe har gått riktigt bra ett tag, men senaste passen har han varit "tonåring" och pigg (tittig och "inte cool"). Det är ju så isigt i en del av hagen och hård skare i resten av hagen, så de rör sig inte mkt nu. Jag har nyligen börjat mer med uppsutten galopp och det har visst "väckt" honom en del det också ;)

Jag var iväg på sadelutprovning på Mustang för en vecka sen, kom hem med en begagnad Jeremy Rudge dressyrsadel.

538472_10151251719769635_797529069_n.jpg


Idag löshoppade jag honom så han skulle få ur sig lite energi utan mig på ;) Han hoppade ca 90 cm. Jag har ett par filmer på FB men lyckades inte få till webadressen till bilderna för att kopiera in här? :o
 
Sv: 08:orna del 6

Tack så mkt! :)
Ja men precis, jag sa precis innan till honom att han skulle ta på sig mer kläder, men inte då, han skulle minsann inte frysa.. Tog väl kanske 10-15 min innan han började gnälla ;)

krusmynta Tack så mkt! Nej det syns faktiskt inte, han kan dock få upp en relativt snabb trav ibland, men den är å andra sidan väldigt stor, inte lika "trippig" som travarens eller hur man ska säga.. Kanske kan han få en fin mellantrav/ökad trav senare i livet ;)
Ja jag har fött upp honom själv, äger hans mamma. Hans mamma är ju relativt "kort" och har bra gångarter, lägger upp tre bilder på henne när hon var i bäst form (går numera som sällskapshäst)

148548_1634530858629_6832768_n.jpg

6220_1175969074871_7010483_n.jpg

148548_1634530898630_4664540_n.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

Lilla Deimion ligger verkligen på plussidan idag. Betsämde mig för att prova och klippa honom för första gången och han stod som ett ljus hela(!) tiden, sänkt huvud, gäspande och nästan kliade sig mot maskinen. . En otrolig lättnad då min förra häst tyckte det var ganska otäckt. Det blev en helklippning med halva benen samt en ruta på länden. Satte på boots ifall han skulle hoppa till, men de var verkligen inte behövliga ;)

bild169_zps60a3e287.jpg

Hade aldrig trott att det var så mycket päls på honom...
 
Sv: 08:orna del 6

Vad skönt! Jag letar efter någon frivillig som vill klippa Chelsea, har ingen maskin själv, något som jag ska inskaffa så fort det ligger lite extra pengar i plånboken.

Tror dock inte hon kommer att reagera som din... men man kan ju hoppas :)
 
Sv: 08:orna del 6

Ruta på ryggen ska det självklart stå, länden är helt klippt ;)

Sofiaspel: Ja, det är verkligen guld värt med egen maskin. Kan faktiskt rekommendera den billiga på Rusta, klipper faktiskt helt ok utan att plånboken behöver eka helt och hållet ;) låter dock en del, men det tyckte inte han var några problem. :)
 
Sv: 08:orna del 6

Återkopplar lite till vår diskussion om när man ska börja med byten o det är visst inte bara du o jag som är lite oense där...även experterna verkar tycka olika för till skillnad mot Minna så tycker Pether Markne att man ska vänta till hösten som 5-åringar...

http://www.hippson.se/fraga-experterna/expert-dressyr/pether_markne/bytesarbetet-ger-kvitto-pa-galoppen.htm

KL

Lilla Svarta har varit på sadelutprovning...hon är ju markant bredare än Grå var så nästan inget passar som jag har..och vi kan säga så här: HENNES val av sadlar var ju definitivt inte mina! Gilla läget sa utprovaren....:(:)
 
Sv: 08:orna del 6

*kl*

Idag har jag varit med Harwell på kliniken. Återbesök efter operation och vila. Nu är det låååångsam uppbyggnad som gäller. Liten hage ett par veckor till men med promenad 15 min x 2. Sen ut i vanlig hage med skritt 30 min/dag i 4 veckor, därefter trav intervaller, galopp först om 3 månader! Men han är ohalt och röntgen såg bra ut så jag är glad. :)
 
Sv: 08:orna del 6

Ja, det svaret är intressant. Det verkar, som du säger vara delade åsikter angående detta även bland så kända namn. Vill bara poängtera att vi inte tränar byten, utan det är bara något som vi provat under två-tre tillfällen. Nu vet jag att det funkar, så kommer självklart inte att nöta det förrän det finns behov att förbättra dem ytterligare förrän han är tävlingsbar i de klasserna där byten ingår. Nu lägger vi hellre fokus på att genomföra de enkla bytena bättre. :)
 
Sv: 08:orna del 6

Vad skönt för dig att han har fått ok. Innan du vet ordet av så är du uppe i sadlen och kan träna igen!
 
Sv: 08:orna del 6

Ja men det är ju positivt! :) Tiden kommer att gå jättefort. Håller alla tummar att allt går som det skall nu.
 
Sv: 08:orna del 6

Ja, det svaret är intressant. Det verkar, som du säger vara delade åsikter angående detta även bland så kända namn. Vill bara poängtera att vi inte tränar byten, utan det är bara något som vi provat under två-tre tillfällen. Nu vet jag att det funkar, så kommer självklart inte att nöta det förrän det finns behov att förbättra dem ytterligare förrän han är tävlingsbar i de klasserna där byten ingår. Nu lägger vi hellre fokus på att genomföra de enkla bytena bättre. :)



Ta det lugnt, tycker inte du behöver försvara dej :D Det var ju ingen som sa annat än att det är indivuduellt och han säger ju:

För dressyrhästen gäller det att börja träna byten på hösten när den är fem år.

Det tolkar jag som att det är hög tid då, eftersom de bör vara klara för msv om de ska gå 6-årschampionaten. Vilket är vad en proffsryttare tänker givetvis:).

Självklart är de flesta av våra hobbyhästar inte klara för att byta vid 4 men dom är ju så olika begåvade och vissa har mycket lättare för det. De kan också ha ridits olika länge, vissa ett halvår, vissa nära två år. Klart man inte börjar byta på den som är riden ett halvår..Den ska ju bara grundridas självklart och inte pressas med för svåra saker.
 
Sv: 08:orna del 6

Reuben har blivit lite småknackig bak och ser överlag stel ut så kiropraktorn ska komma ut nästa vecka (fast idag såg han bättre ut igen). Idag drog jag faktiskt av ett par brodd bak så nu går han bara med två/sko då jag inbillar mig att det kan vara det. Det har det ju smält undan en hel del också och han verkade inte ha några problem med bara två brodd bak. Blev 45 minuters promenad ute idag och han var hur piggelin som helst!


Vi har faktiskt pratat om att ha en genomgång av honom sen i somras men det har bara inte blivit av att boka men nu har syster fixat det.

Dottern hade köpt nytt träns till honom också:
2013-01-01-18.42.03.jpg
 
Sv: 08:orna del 6

Snor din knapp av två anledningar, dels för att jag är lat och dels för att höra, visst är det så att du håller till runt Jönköping?

Jag och Ubben har förhoppningsvis två inbokade clinictillfällen utanför Jönköping i vår, slutet av februari samt slutet mars. Jag hoppas verkligen på att det blir något vettigt av det och att tränaren är lika vettig! I dagsläget är det fortsatt vila och promenader som gäller. Har däremot blivit hjälmkrav vid promenader, Ubbe har blivit ett monster! Smyger intill och nafsar och när jag korrigerar så lättar han, jävla pojkslyngel (han leker). Men det blir bättre för varje gång och det är ju det som räknas.

Fick reda på igår att han kom hem knäckt från lösdriften som 1,5-2 åring så funderingarna går på om han testar gränserna med människor nu när han återfått självförtroendet igen. Men hur eller hur så måste ju beteendet bort!

Bjussar på en bild på djuren!
735231_10200358160139393_617762951_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 242
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 588
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 469
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp