Bukefalos 28 år!

08:orna del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 08:orna del 6

Jag har inget roligt väder här, isgata vart jag än ska. Kan ju säga att det är inte kul att gå i den lilla sluttningen från huset ner mot stallet :crazy: Jag gick visserligen ner till stallet och kollade till dem kl 04, efter att jag drömt om att de blev misshandlade, skurna och flådda a la skräckfilm sen jag somnade kl 00 :eek:. Båda låg och sov så sött, mammas nordsvensk blev rädd och hoppade upp när jag öppnade dörren, stackarn! De fick en tuss hö för besväret. Jäkla mardrömmar alltså!

Nu spöregnar det på isen här så förhoppningsvis blir det bättre igen... Regn och inga minusgrader i sikte på flera dagar! Jag har hållt på att laga täcken med hjälp av textillim men tillslut så brast tålamodet och jag tog bävernylon istället för ripstop, limmet vägrade fästa! Så vi får väl se hur väl det håller med ett par lager impregnering på :angel: Sitter tack och lov inte på det mest utsatta stället. Sitter dessutom bävernylon både innanför revan och en större bit utanför. Vi får se, vi får se.

Nu ska jag lägga mig i soffan igen och halvsova. Det är tur att jag kan kika in här och läsa i den ovanligt aktiva tråden, keep on! :bump:
 
Sv: 08:orna del 6

Ah, där sa du nåt, min kompis försökte laga ett par täcken till två täckesförstörare med textillim men det sitter ju inte. Nu inser jag varför när du skriver om ripstopmaterial. Förr kunde man laga så och det satt för alltid nästan Ska tipsa om att limma på annat material och impregnera istället. :idea:

Jobbigt med såna mardrömmar:eek:
 
Sv: 08:orna del 6

Ah, där sa du nåt, min kompis försökte laga ett par täcken till två täckesförstörare med textillim men det sitter ju inte. Nu inser jag varför när du skriver om ripstopmaterial. Förr kunde man laga så och det satt för alltid nästan Ska tipsa om att limma på annat material och impregnera istället. :idea:

Jobbigt med såna mardrömmar:eek:

Det är för plastigt på undersidan av ripstop. Men ska finnas nått som heter liquisole som jag fått tips om också men vet inte hur det fäster heller. Risken är ju att bävernylonet inte håller emot tillräckligt men det är ju bättre med ett helt täcke till andra dagar isåfall. Avskyr att laga täcken!

Funderade på att vända på ripstoptyget, ha den plastiga sidan utåt. Då borde det fästa. Men hur det funkar vet jag inte. Och runda av hörnen på tygbiten så minskar risken att det nånting som mamma sa, minns inte. Aaaah, soooova!
 
Sv: 08:orna del 6

KL

Jag funderar på hur vid jag ska låta Tara bli (halv)klipp. Som det ser ut just nu går det inte att rida ut:( Vilket återstår ridhuset (om jag nu inte ska ställa av henne). Problemet där är att hon blir så himla svettig. Men kan inte bestämma hur jag ska göra och mycket som ska tas...
 
Sv: 08:orna del 6

*kl*

Nu har jag tagit mig i kragen och varit iväg till ridhus för första gången med köttbullen :)
Hon skötte sig väldans bra om än något spänd så klart.
Filmat pga att hon ska säljas så hon har inte varit inne och blivit hanterad sen typ aug förutom tandraspning i okt.
Men hon skuttade rakt upp i transporten och betedde sig jätte bra när vi kom fram.

Lägger upp en liten film på pluttan, och jag ursäktar redan bristen på utrustning när jag hoppar upp och att filmen är oredigerad med ljud på :angel:
Och ignorera gärna mitt ograsiösa upphopp... :rofl:

http://www.youtube.com/watch?v=BOfyjIqJ7qA&list=UU3f0u5m-H66QIpvT5g8OsTA&index=1
 
Sv: 08:orna del 6

Knapplån

Gott nytt år allihopa! Jag hoppas ni hade en bra dag igår och att era hästar inte blev skrämda av raketerna.
Här har vi kommit igång mer och mer och det känns som att vilan gjort honom gott. Mycket har fallit på plats under tiden och han känns jättefin att rida nu. :) Idag har han fått trava över lite bommar. Han har verkligen ingen talang för att ta sig över pinnar på marken, men tyckte det var roligt iallafall. :)

Sen har det kommit in en till 08 i mitt liv. En liten grå som jag ska rida åt ägaren i ett halvår. Jättekul! Vi har inte hunnit med så många pass ännu, men de gånger jag ridit har det känts bra och jag tror verkligen att vi kommer ha mycket roligt ihop. Han är jättetrevlig och med mjuka gångarter. Dessutom kräver han verkligen sin ryttare. Gör jag inte rätt går ingenting bra, men gör jag rätt är han jättelätt att rida. Så jag kommer nog att utvecklas mycket som ryttare. De båda hästarna är väldigt olika varandra på de flesta sätt, men väldigt trevliga båda två att jobba med så jag tror att det kommer bli en rolig vår. :)
 
Sv: 08:orna del 6

Inga skrämda hästar här inte iaf :)

Har börjat igen efter halvt ofrivillig jul-vila då jag jobbat massor samt varit sjuk. Hästarna går toppen. Jobelle har jättebra egen motor numera så nu börjar jag planera tävlingssäsongen med hoppning för hennes del.
Jac tränar på i dressyren men vi hoppar lite också för skojs skull.
 
Sv: 08:orna del 6

Här var det träning och med ett annat ekipage i ridhuset var det skönt att ha någon där.

Fick jobba mycket med takten idag, att få Tara att inte springa iväg utan att bibehålla den. Oavsett om det travar en annan häst förbi eller inte. Gick för det mesta bra, förutom när fröken madame bestämde sig att att kolla om bromsen funkade på den andra hästen. Så hon sätter av med värdens bockserier tvärs över ridhuset och stannar först när den andra hästen (tack och lov) stannade bredvid henne:cool:

Trots det fick jag beröm över hur fin min häst var av dom andra!
 
Sv: 08:orna del 6

Jag skulle nog inte kunna rida alls om jag inte klippt, Appe har rejäl päls och svettas därefter.. Har klippt halva halsen och linje ner till flanken, funkar bra och torkar snabbt men fryser knappast mera än med päls (går ju täckad ute). Klippte magen första gången, nu lämnade jag det eftersom det inte är så långt, så har han lite magskydd. Blev ju så varmt plötsligt så vinterpälsen känns lite onödig!

Vi har varit till veterinär idag pga ojämnheten jag känt, jag förväntar mig ju alltid det värsta och tänkte att han kanske hade både spatt och osteochondros men röntgen såg bra ut. Han var inte heller halt, i longeringen såg det bra ut men hon förstod vad jag menade när jag red, använder inte VB fullt ut. Fick behandling i rygg och SI-leder samt underhudsblister till bakknäna. Nu vila 1 v sedan kör vi på tills åb. Är lite orolig över tornutskotten men tror samtidigt att ryggproblem ofta går att leva med genom rätt träning. Så nu blir det en lugn vecka med lite mys, kanske ta tag i trickträningen eftersom hästen visat bra apporteringsegenskaper, ska alltid bära något i munnen
 
Sv: 08:orna del 6

Tara har inte så tjock päls. Och det som gör att jag tvekar är att det är enbart i ridhuset som hon blir dyngsur av svett. Pratade med tränaren om det igår. Hon trodde att det kunde delvis beror på att Tara stressar upp sig lite i ridhuset men inte ute. Funderar fortfarande hur jag ska göra. Men iom att hon har börjat fälla kanske beslutet fattas åt mig;)
 
Sv: 08:orna del 6

Calle är klippt 2ggr hittills i vinter och nu är det snart dags igen, han blir dyngsur efter ett pass inne. Hur han får sån tjock päls fattar jag inte, måste vara släkt med mammutarna....
 
Sv: 08:orna del 6

Så är det med Angola också, hon blir dyngsur efter ett pass i ridhuset men ute bir hon aldrig svettig. Sen så har hon så tunn päls så jag upplever att hon torkar snabbt men jag funderar hela tiden om jag ska klippa eller inte.
 
Sv: 08:orna del 6

kl

Nu har jag börjat sparka igång Marlin igen! Finns ingen stallplats nu där jag haft honom tidigare, med tillgång till ridhus och tränare, men som tur är har all snö och is försvunnit så det går att sätta igång lite hjälpligt här hemma.

Han har vilat sedan slutet på September, verkar ha gjort honom gott! Har inte ridit honom än men longerat två gånger. Tycker han fått tillbaka lite mera tryck i bakbenen, och han har musklat på sig fint vid framme vid manken och över ryggen, han har varit lite takformad där förut.
Men jag misstänker att ffa hoppsadeln nog blivit för smal, så det bli kanske att ge sig ut på sadeljakt...
 
Sv: 08:orna del 6

Nu under julledigheten har jag äntligen satt igång "min" stora häst Chelsea. Ska försöka få henne klippt nu i helgen, men det kan nog bli ett litet projekt. Ska försöka komma iväg till ridhuset och introducera det för henne :)

20130104_103214_50e6c11ee087c30a4b3848dd.jpg


Min lilla ponny Stella har fått ny mat och fått mer energi, har dock lite svårt att gå upp i hull, trots fri tillgång på kraftfoder men har endast ätit ny mat i en månad så det kanske kommer. Har funderingar på att köra in henne först men det har jag nog nämnt tidigare. Letar efter ett bröstsele nu :)

Min man har tagit med Stella ut på promenad när jag har ridit och nu har hon faktiskt vant sig vid att jogga med ledare, stort framsteg! Hade planer på att ställa ut henne på en vinterutställning i slutet av januari men jag hoppar det.

20130102_112042_50e437efddf2b3405d0001b3.jpg


Den tredje 08an jag red är ute på foder nu så orkar jag koncentrera mig på dessa två :)
 
Sv: 08:orna del 6

Vad skönt att röntgen såg bra ut! Tänk bara på att blistring kan göra att de äter dåligt i några dagar så du inte undrar varför om det blir så.

Har själv satt igång min lilla o hon är bara såååå himla go att rida!:love:
 
Sv: 08:orna del 6

*kl*

Fina bilder och filmer alla lägger upp, är inte alltid så jätte aktiv i denna tråd känner jag men här kommer två nya filmer från senaste dressyrträningen.

Är riktigt nöjd med honom men har fortfarande problem ibland med att få fram honom och rida igenom honom ordentligt, men det kommer väl. Vi rider gruppträning (2-3pers) så vi rider intensivt på volt typ 10 min och sen vilar man mellan 10-20 min när nästa person rider (vilar=skrittar, travar, galopperar lite mer kravlöst) I början av varje pass rider vi alltid alla samtidigt på fyrkanten för att "jobba igång" hästarna eller hur man nu ska förklara :)

http://youtu.be/4lX1_Ka9ndk
http://youtu.be/MPqOsXsvCjA
 
Sv: 08:orna del 6

Riktigt fin häst du har!:love: Stam?

Idag står hoppträning på schemat! Ska se om vi kan bli filmade lite grann...
 
Sv: 08:orna del 6

Åå tack så mkt, han är min ögonsten! :)
Han är e. Rubesco (halvblod) u. Elma Vip (travare) ee. Rubinrot 1033

Alltid extra kul att folk gillar honom eftersom han är korsning! :)
 
Sv: 08:orna del 6

Åå tack så mkt, han är min ögonsten! :)
Han är e. Rubesco (halvblod) u. Elma Vip (travare) ee. Rubinrot 1033

Alltid extra kul att folk gillar honom eftersom han är korsning! :)

Han ser jätte fin ut! Måste bara tillägga ang en av dina filmer i början.. HAHA typsikt killar som inte tror att dom kommer att frysa.. hur många gånger har man inte stått i hallen och sagt, ska du inte ha på dig mer? Du kommer att frysa .. några timmar senare i stallet....- älskling jag fryser :cool: Som tur är börjar min man äntligen fatta att det är viktigt att klä sig när man ska till stallet :D

Jag har hittat ett sele som låg och skräpa i stallägarens bod, helt nytt dessutom, från 1975 som jag får låna, överlycklig. Longerade henne med selet idag, ett steg närmare inkörning ;)

20130105_113939_50e81f0dddf2b341c29b925b.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 502
  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: IngelaH
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 242
Senast: Niyama
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 636
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp