Bukefalos 28 år!

09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag som för en gångs skull tänkte filma lite och så är båda två latare än någonsin:D

Menar du att han blir över 180?:eek: Jag får skaffa stege.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

:D Ja, de växer olika mycket de små. Kitan är bara 1.53 vid manken och ca 5 cm högre på baken.. Hon blir 1,5 år den 18 januari som först.

Brrr! Idag är det 20 minusgrader här i söder. Har ni täcke på Era små när det är så här kallt? Jag har bara ett regntäcke på Kitan...men hon verkar aldrig frysa. Fri tillgång på hö borde väl hålla ångan uppe hos dem... Vi tar in dem över natten.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

jag har inte täcke vid kyla, men däremot om det blåser storm eller snöar blötsnö. Idag har vi 17 minus men det snöar - men den snön är så kall så den lägger sig bara på deras ryggar och pälsen under är alldeles torr.

Jag tycker att lamour tappar lite över rumpan nu när det varit så svinkallt i evighet (i snitt 22 minus hela december tror jag...) De har i princip fri tillgång i hagen när det är så här kallt men känns som jag borde köra på henne lite kraftfoder oxå nu. Vad tror ni hon ska ha? Bara protein eller ett "riktigt" kraftfoder med energi oxå? svårt!
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag har täcke på Nova när det kommer blöt snö hela dagen och när det är -20 grader. Mitt stall är så varm och tycker att det blir sån skillnad för henne att först stå inne i värmen och sen komma ut i -20 grader. Men det kanske bara är jag som är jollig :)

Jag hade lagt på henne ett kraftfoder med både energi och protein, troligen kraft 125. Fast det beror ju på vilka värden du har i ditt hö.

Idag har vi -23 grader och i natt har det varit -30 brrrrrrrrrrrrrrrrrrr:eek:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

det blev lucern till att börja med :) rådfrågade ridskolechefen som lämpligt nog även jobbar på granngården ;) eftersom hon inte tappat "på riktigt" utan man bara skönjar att nått är på g så tyckte hon lucern :) ev olja.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

tänkte precis ställa samma fråga :D

Jo mina har just nu täcken på sig. Herkules fryser inte men han är så stor och ligger mycket och mina har bara skog, ingen ligghall, så jag trycker på honom 100 gram fodrat halvhalstäcke när det är kallare än 15 minus eller när det är storm. Han är ute mellan 7 och 18.

Juvel har täcke dygnet runt, rambo newmarket fleece inne och rambo wug ute. Hon tappar hull annars.

Min har fri tillgång hö i hagen, 4 kilo över natten samt 2 kilo avels musli samt 1 dl olja. Hur äter era?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Mina har fått "doserat" hö i hagen när det var normalt vinterväder, nu när det är jättekallt har de i princip fri tillgång i hagen. (jag ger dem oftare och större givor fast så fort det blir minsta varmare så måste jag dra in för då bara grisar det med höet som de inte äter, är det kallt så käkar de ju mer per automatik) Lamour äter mellan 5-6 kg hö på natten oavsett dagsgiva. 6 dl blöt betfor för magens skull och mineraler. Nu även lite lucern i förebyggande syfte, började med ett halvt kilo idag, vet att man kan ge mer på en gång men är lite nojjig vid foderbyten ;)

Tycker det är jättesvårt med foder till de unga liven! man vill inte att det ska bli nått tok nu när de växer så mycket! Vet hur fort det kan gå när de hästar tappar hull o hur svårt det är att fodra upp dem igen.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Min går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder så hon har inget täcke, idag är det -25 och hon ser oberörd ut. Likaså när det är -30 det som blir är att hon blir lite frostig runt mulen och ögonfransarna:) Men hon har en hel del hull och massa päls, får förutom den fria tillgången 1 kg kraft groov om dagen. I höstas tunnade hon ur då kompliterade jag med lusern. :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag tycker inte Kitan har så mycket vinterpäls, men hon verkar inte frysa. Regntäcket åker på då det snöar eller är extremkallt. Det är just skillnaden mellan varma stallet och kylan ute som gjort att hon fått ha täcke.

Mina äter mest hela tiden tycker jag. De får hösilage ca fem gånger per dag och då i så stora givor att det räcker länge (så i princip fri tillgång) därutöver får hon mineraler och ca 6 dl müsli (för digivande ston och unghästar), lite betfor, morötter och ev. äpplen.

Ikväll vid insläppet var hon helt galen och busade runt så det stod härliga till i snöstormen. Kom i 190 och tvärstannade vid grinden hos mig för att pipa och dra järnet flera gånger. Det blev till att använda den barska tonen då hon trodde matte ville busa då hon sedan leddes in:eek:. Bara ren glädje men vilka krumbuktsprång de kan få till! Tur hon inte fattar själv hur stark hon är...:angel:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Idag var det 30 minus så jag tänkte vara vänlig och ta in mina busar några timmar tidigare. De tyckte mest jag var konstig... de frös nog inte ett dugg (otäckade), stod ute och hade lämnat höet kvar i ligghallen... Så det gick nog ingen nöd på dem ;) Fast när jag ändå var ute i kylan så fick de komma in ändå hahaha Man går inte ut frivilligt direkt...
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

mina små står och hänger och vill in:rofl:
Så här stod Juvel när hon hörde att vi var på väg till stallet. Utan täcke såklart eftersom vädret var vackert

166477_473712994505_749409505_5957095_5355124_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Härlig julbild! :bump: Kitan och jag önskar också en riktigt God Jul till alla kära cyberpållar och mattehussar!:love:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Tack:)

Juldagen har ägnats åt sadel på 09:orna. Jag förväntade mig liten reaktion men den uteblev.

163766_476996144901_524144901_5912116_6165411_n.jpg
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Här har det varit fåk och våra hästar har stått inne i nästan två dar..
Dörren ut till hagen vart helt igensatt så när jag öppnade igår möttes jag av en snövägg.. Vi kunde inte heller gå runt då det är så höga drev att det inte går att komma igenom med en häst..
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Här har det varit fåk och våra hästar har stått inne i nästan två dar..
Dörren ut till hagen vart helt igensatt så när jag öppnade igår möttes jag av en snövägg.. Vi kunde inte heller gå runt då det är så höga drev att det inte går att komma igenom med en häst..

Ah hästarna tar sig alltid igenom (även om det är värre för oss att hänga med) vi har haft samma väder här, småkillarna älskar det även om de blir hemskt trötta av att ta sig igenom de värsta drivornade hoppar fram som kängrur där det är som värst.
Fattar faktiskt inte varför det är så många som låter hästarna stå inne för att det är djup drivsnö är likadant här nere nästan inga hästar ute. Pojkarna är ute som vanligt från morgon till senkväll (lösdriften stängd på natten för att inte snöfylla den helt och för att de skall få sova lugnt utan full storm inne) och tvärtom så är de ute mkt mer än vanligt när de får välja själv de älskar att vara ute i all snön.
De andra är värre att få ut för där måste man själv ta sig igenom drivorna iom att de måste ledas ut, funderade faktiskt på att jag skulle rida ut de gamla som skulle längst bort för de har bra mkt lättare att ta sig igenom drivorna än en själv som har alldeles för korta ben men man får hänga i hästarna så drar de med en igenom, har man väl gått igenom drivorna med en häst så har de spårat så med nästa tar man helt enkelt och går själv där första hästen gick så blir det lite lättare även om man är helt slut när man väl kommer till hagarna. Jag är mer rädd för kolik vid stillastående inomhus än vad jag är för att kämpa igenom drivor.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Maken har plogat och plogat och plogat:cool: så här är det framkomligt. Våra är ute varje dag från morgon till kväll oavsett väder....annars river de stallet!:eek:

Mest galen blir (i vanliga fall ursnälle) gamleman på 22 år:devil: Far runt som ett segelskepp och sparkar i väggarna och de gamla ungdomstakterna kommer fram....
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

det är samma här. Jag är fullkomligt livrädd för kolik så mina åker ut hur jävligt de än må vara! Får man inte upp dörren får man skotta sig fram helt enkelt. Allt går bara man vill ;) Jag gör som dig, hänger mig fast i grimskaftet så åker man med av bara farten. Lamour älskar vintern! En kväll blev det 30 minus så jag tog in dem tidigare, de förstod inte alls vitsen.... Dagen efter var Lamour helt tossig! minus 34 grader o hon brallade, hoppade, sparkade rusade o pep av glädje när jag tog ut dem.

Idag är det sex minus och fullkomlig snöstorm! De har regntäcken för att få lite skydd men annars står de ute (har ju ligghall fast än de står på box på nätterna) och se hur pigga o glada ut som helst fast än det viner runt dem och man knappt kommer fram pga all snö både på mark och i luften! Man skulle vara häst :cool:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Mina är också ute varje dag oavsett väder men täcke åker på om det är mycket snö i luften som blåser omkring. Med täcke far Nova omkring i hagen men är hon utan vid sådant väder så står hon i lä och trycker. Hon gillar verkligen att få ha täcke som sin mamma, man kan ju tro att hon tycker att hon blivit stora damen :angel:;););)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 366
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 917
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 734
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp