Bukefalos 28 år!

09:orna Dax för en ny tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Håller med, vi har haft kolik ett par ggr för några år sen när det varit riktig snöstorm och man inte kunde släppa ut alls så mina är ute mellan 12-14 timmar varje dag, täcke på om det går över -10. De är hyfsat nöjda men lite uttråkade. ;)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

KL

Min lilla fröken roade sig med att rymma från fölen innan idag. Hade hoppat över två(!) staket imorse - raka vägen in till pissmärrarna. De mogna damerna har en väääldigt stor hage så lösdriftsägaren brydde sig inte om att hämta tillbaka henne och jag jobbade så jag kunde inte heller direkt. Runt fyra i eftermiddag var det tydligen inte kul att vara på rymmen längre, fick ett sms som berättade att hon stod och väntade otåligt vid ingången till sin egen hage. Gissar att damerna inte lät henne komma till att äta och att de inte var speciellt leksugna heller. De sju fölisarna blev så lyckliga när lösdriftsägaren släppte in henne till dem igen - deras "storasyster" hade återvänt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Alltså finns det glasögon till hästar?:confused:
Nu är det 3e gången Q kommer in med svullet och varigt öga på ett halvår.
Varav första gången var riktigt allvarlig.
Tur denna gång också var att ögat i sig inte var skadat iaf:)
Han ska ju ha sitt huvud överallt och har ingen som helst koll på det:p
Börjar nästan tro han ser dåligt...:angel:
Men våran snälla vet kom ut och fixade till det så nu ska han ha ögonsalva i ett par dagar så blir nog detta bra också. Tur att han är så cool som han är. Jag fick tvätta rent det med bara lite protester som skakningar på huvudet.
Tycker jag har haft nog med otur i år.
Hoppas på ett friskt 2011!:banana:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Snubblade över denna tråd :laugh:
Har själv en 09.a , så skoj att kunna följa er andra med era "småttingar".

Kan se att några av er har börjat med sadeltillvänjning.
Blir själv inspirerad till att påbörja det lite smått i väntan på att ridbanan blir lite bättre att nyttja så man kan introdusera lite tömkörning och longering ( frusen och fullt med snö för tillfället )

Några av era verkar även vara riktigt stora i mkh?
Jag har ännu inte mätt min men skulle tro att han är omkring de 160cm i mkh. Han använder iallafall str 145 cm i täcke och det passar honom perfekt.

Men ni som vet lite mera om unghästars tillväxt etc..
En häst som är omkring de 160cm nu ( född midsommar 09 ) hur stor kan man förvänta att den blir:confused:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Hej och välkommen hit!
Berätta gärna mer om din 09:a. Stam, vad har ni gjort?

Jag har en 09:a som är 170 och en runt 160. Jag tror att Juvel som är 160 kommer att bli runt 167-170, Herkules som är 170 tror jag kommer bli mellan 175 och 180.:angel:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Hej och välkommen hit!
Berätta gärna mer om din 09:a. Stam, vad har ni gjort?

Jag har en 09:a som är 170 och en runt 160. Jag tror att Juvel som är 160 kommer att bli runt 167-170, Herkules som är 170 tror jag kommer bli mellan 175 och 180.:angel:

Det är nog lite väl optimistiskt att tro att de skall växa 10 cm till nu, undantagsfallen kan göra det men det är nog inte så vanligt med de stammar vi avlar på nu. Är de av gammal svensk stam så växer de ofta långsammare och längre och kan kanske knata iväg en 5 cm till men sällan de med mkt blod i de börjar bli färdiga höjdmässigt vid 2 och dit är det ju inte många månader nu.

Ser jag till mina 2 tjejer som nu blir 5 så har den ena inte växt en enda cm efter 2 års dagen (och inte mkt den sista tiden innan dess heller) och är idag 168cm vilket hon alltså även var på sin två års dag.
Den andra som var 170 på sin två års dag är idag 173cm men så såg man också tydligt på henne att hon inte var färdig som två åring väldigt mkt bebis i kroppen.

Jag har genom alla år jag haft unghästar nästintill inte haft någon som växt efter 2,5 år och det har hunnit bli många genom åren. En extrem har jag haft som drog iväg 17 cm från sin 2 års dag tills hon gick kvalitet som 4 åring, nu var den dock rejält liten och tunn och "efter" när hon kom hit som 1,5 åring efter att ha gått med 1 år äldre hästar på lösdrift och uppenbarligen inte fått komma till maten (2,5 åringarna därifrån var fina i hullet) och denna tog sig så snart hon fick ordentligt med mat här och var aldrig svårfödd.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Njae, jag brukar kolla på hur syskon växt samt vad som finns längre bak.

Herkules syskon har växt mycket mellan 1,5 och 2,5 år. Om han stannar på 170 är jag nöjd men han växer nu och är någon cm bakhög.

Juvel är ca 4 cm högre bak än fram. Om hon följer sin tillväxtkurva växer hon ca 7 cm till. Hon verkar växa sent, är valpig hela hon. Uppfödaren menar att hon blir 170, jag tror på runt 167.

Men annars håller jag med om det du skriver.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

jag har haft ett par unghästar. Min e Calando-Anthonys dream xx växte från 167 vid tre år till 174 när han såldes som 5-åring. Så att idag sia om framtiden tror jag mindre om, men den dagen de är två (juni och juli) så är jag beredd att hålla med dig om att vi börjar närma oss slutmåtten. Det hinner hända mycket på ett halvår.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja det där med höjd tror jag är väldigt individuellt. Min tränare har en valack som växte fyra centimeter mellan sex och sju års ålder... inte eftersatt eller nått, alltid bra foder osv.
Hingsten jag hade innan växte 2 cm under sitt år som treåring. (hur stor han var som tvååring vet jag ej)

Lamour ligger på ca 158-160 idag men är överbyggd i bak. Fyller två i mars. Gissar att hon landar på ca 163-165. (om hon tänker stanna i höjd nu så kommer hon se väldigt lustig ut så hon behöver dra iväg lite uppåt för att rätta till proportionerna om man säger så. Benen är nog hyfsat "klara" men kroppen är fortfarande valpig. Dvs hon ser lite ut som en förvuxen fölunge nu med lååååånga ben, rund rumpa och lite kort hals :DH Hon var mkt finare i somras)
Men några tio centimetrar har jag oxå svårt att tro att de ska växa. Men det finns garanterat undantag!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

ja, man ser nästan lättast på kroppen och benen tycker jag.
Men ingen av mina ser heller speciellt färdiga ut. 10 cm tror jag inte på men på spannet jag nämnde. Att en häst växer från ca 160 som 1,5 åring till 167 som färdigvuxen känns inte så revolutionerande :angel:
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Hej och välkommen hit!
Berätta gärna mer om din 09:a. Stam, vad har ni gjort?


Tack :)
Min 09.a är en egen uppfödning, vallack e: Balougraph 1150
u: DK imp.Oldenburg/Trakhenare.
Stoet har jag haft sedan hon var 2½ - nu är hon 9 år.
Hon går de lägre LA klasserna och hoppad upp till LA.

Ska mäta min 09.a ordentligt ikväll - men som sagt tippar på ca 160cm.
För min del får han gärna bli så stor som möjligt ;)
Stoet är 159cm.

Vad tror ni om hans kommande utifrån denna info?
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

*kl*

igår tog jag mig äntligen i kragen o gjorde något med min -09:a, tömkörde första gången och hon var fantastiskt duktig.
Hade bara grimma på och började utan ledare på helt öppen gårdsplan där hon, efter ett par korrigeringar och smackningar fattade att det var framåt hon skulle.

Så fick vi sällskap av maken som traskade på ett 10-tal meter framför. Jättekul att ha någon att följa så vi övade stopp, start och trav samt slängande tömmar mot låren och allt gick u.a. :love:
Tala om lättlärd liten sak.
Idag löshoppade vi, men det är ju inte första gången hon gör det och även om hon busar rejält så fattar hon vad hon ska göra.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Oj, det var längesen jag var här inne nu, ja, längesen jag var på buke överhuvudtaget...annat som tar upp min tid just nu...

Jätteroligt att läsa om era 09:or! Min 09:a är ett sto e. Sandakan född 25/6 som är helt ljuvlig:love: Men lite trots visar sig lite då och då:devil: Jag gör inte jättemycket med henne ännu men hon har haft täcke, tömkörningsjord och träns på sig. Hon har också följt med som handhäst. Fast nu var det ett tag sen. Har inte kunna rida så mkt sista tiden så de har mest fått gå i hagen. Hoppas komma igång lite mer här nu!

Annars så är det mest träning i vardagen som gäller. Har varit på clinics (2 ggr) för Eamond Hickey och gör lite av hans enklaste övningar såsom backa, gå fram och vända. Och BERÖM! och det älskar min lilla Ella! Hon är inte så stor. Har inte mätt men skulle gissa att hon är en liten bit över 150 cm, kanske 154. Hennes mamma är 1,63 och Sandakan är ju 1,70. Men jag hoppas att hon blir ungefär som sin morsa för jag är bara 1,59 så det är rätt lagom. Dottern vill att hon ska bli betydligt större för hon är betydligt längre än mig men jag tror att Ella blir min :devil: men vi får se ;)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Alltid intressant att läsa hur olika det kan vara, min 5-åring var 162 som 3,5 års och är nu 174... Generellt brukar mina växa ca 5 cm efter 3 års ålder, de brukar alltid vara i bra hull, men får inte så mycket kraftfoder de första åren, vet inte om det spelar roll..
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Jag tror att om man fodrar de små med mycket kraftfoder som små så växer de fortare och blir fortare klara. Men om man har ett bra hö och inte ger så mycket kraft så växer de mer reducerat. Detta har jag anammat eftersom min 5 åring växte för fort som liten så vågade jag absolut inte chansa denna gången med att ge massa kraftfoder.

Hoppas för hela mitt liv att Brinova tänker växa mer än 5 cm!!!! annars blir hon på tok för liten för mig :eek: Hon är ff ca 155 cm fram och 158 cm bak och jag är 172 cm lång :)
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Mina är uppfödda på mkt bra hösilage och minimalt med kraftfoder ;) så har även de flesta unghästar jag köpt in som 2-2,5 åringar varit och det är som sagt bara undantagsfall som växt något efter den åldern på höjden. Nu har jag inte haft mkt med svenskt blod då jag mest köper från danmark (och då mest med tyska stammar), vilket även alla jag avlar på är. Så möjligt är att de svenska generna är betydligt långsammare kan dock inte påminna mig mer än enstaka av de jag haft för inridning vid 2,5 som sedan växt något nämnvärt, när man träffat dem senare i livet.
Möjligt är att holsteiner som är det jag har stört erfarenhet är väldigt tidiga, samtliga har dessutom mer än 50% xx anlag i stammen.
Ser jag till de jag fött upp själv så vet jag ju med säkerhet att de som är efter min egen hingst har en pappa som inte har växt en enda cm sen han kom hit strax innan 2,5 års ålder. Wincents mamma är nära släkt med honom så mkt troligt att hon har samma gener vad gäller tillväxt.
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Ja du, det finns nog inga regler, min är u ett engelskt fullblod och pappan e Calino, Holsteiner hela vägen... Systern är 163 e Looping som är större... Alltid lika spännande med avel
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

kl

ingen är gladare än mig om min kille skulle stanna under 1.70 men jag har räknat på 90% regeln vid ett års ålder och då var han dryga 1.60 vilket ger enligt den modellen en höjd på 1.76 så kring 1.75 känns troligt..

Han har ett drygt halvår tills han fyller 2 och ja han är högre än 1.63 nu då han verkligen växer så det knakar.
Han får inget kraftfoder alls nu utan fri tillgång på mkt fint hösilage och mineraler. Har fått en liten giva kli och betfor för magen då han innan knaprat en del fruset gräs..

Ett annat hbl jag hade var hösten som tvååring 1.58 och var som sjuåring 1.67 men då svenskstammad e Artist -Partisan

Jag tror att man får se hur benen ser ut där får man nog ett hum om hur mkt de ska växa..
slutet av september.
garconenrougeje201009259.jpg


sen är inte mamma väldigt långbent.
74151_122229354504464_100001521995100_150043_6286948_n.jpg


Enda anledningen till att han är till salu är pga sin framtida höjd då han blir för stor för mig:(
 
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

Då måste jag fråga dig om du varit på öland efter en fåk ngn gång?

När drivorna är två meter höga ja då drar inte jag ut hästarna i det framförallt inte när jag har en ponny som är under metern hög:D

Min sambo gick en sträcka på 50 meter bort till brevlådorna och då gick han där det inte var stordrivor, snön gick honom till midjan..
Detta är absolut det jävligaste vi varit med om och under själva fåken så släpper jag inga hästar. Jag har bott i jämtland och på västkusten och upplevt sk snöstormar men just fåken här på öland är rejält otäck faktiskt för det ryker som fasiken så det går vare sig att se eller andas..
I byn en halvmil bort var drivorna uppemot fyra meter höga.. sen kan det vara helt renblåst på allvaret..

Så att ta o försöka forcera detta med fem hästar, nej tack. jag har försökt att gå igenom en mindre vall ifjol och det resulterade med en häst som sjönk 1.5 meter ner och fick klättra, det är nämligen inte heller lössnö utan skithårt packat.

Hela södra öland var insnöat och ingen tog sig ngnstans, de kom inte igenom med vanliga traktorer heller..
 
Senast ändrad:
Sv: 09:orna Dax för en ny tråd!

det är samma här. Jag är fullkomligt livrädd för kolik så mina åker ut hur jävligt de än må vara! Får man inte upp dörren får man skotta sig fram helt enkelt.:

Det är inga små puttdrivor som blir efter en vanlig snöstorm. Det skottades bort när vinden mojnat men stå i 15 sek med byar på 21 sek o skotta rent ett helt igensatt dörrhåll..
Nej tack...

Ingen kolikkänning på ngn av mina hästar.

Hade jag haft möjlighet att släppa så hade grabbarna fått testa själva men att leda dem vid hand..njaaa..skulle inte tro det..

Ska se om jag kan hitta ngn bild så ni får ett hum om hur det ser ut..
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 415
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 238
Senast: Grazing
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 908
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp