09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Haha, det är för att galishimo är lite svårläst och får idiotryck för minsta lilla. Till och med tränaren missbedömde honom...
"Lita på mig. Jag kan det här. Om du gör så här så kommer han inte att bocka"
Sedan blev det rodeo. Ha! ;) jag börjar lära mig och sitter i alla fall kvar. Det var ju inridningen som var jobbigast... :)
 
Sv: 09:orna del 2

Jag tycker inte att det var särskillt konstigt sagt faktiskt.
Jag har också tränat för några utländska tränare och när man ska kommunicera på engelska så behöver man inte alltid ta det ordagrant.
A Big challange behöver inte betyda något negativt, utan som du själv säger, han är en svår häst. En svår häst är en utmaning pugnt slut ;)
Behöver inte betyda att " det här ekipaget är så dåligt så att det blir en utmaning för tränaren att få dom på rätt spår"...

Tycker också att ni var fina på bilderna. Sen att bilder ett ögonblick så gäller det ju först och främst att få det att gå så lång tid som möjligt mellan hans damp ryck, och ju längre tid det går mellan rycken ju mer framgång för just er som ekipage :)

Man får ju se till hur det var från början och vad som är framgång för just er som ekipage. :)

Är det en tränare som du ska fortsätta träna för eller var det bara en som var på besök?
 
Sv: 09:orna del 2

Men det jag reagerade på är att jag förstod det som att själva ekipaget var utmaningen-är det hästen som är en big challenge kan jag ju köpa det hela på ett annat sätt. Jag hade inte tagit det bra om min tränare refererade till mig och min ponny som en big challenge:o.
 
Sv: 09:orna del 2

Självklart så hade min häst varit bättre i händerna på Jan Brink. Tobbe Larsson hade inte heller sett honom som en Big Challenge. Så självklart är det kombinationen av oss som är utmanande, eller mest intressant i praktiken är väl att hans övningar inte gav önskat utfall på oss. O_o

Jag har ägnat mig åt helt andra sporter än ridning, under flera år. Jag ser inget konstigt alls med att vi utvecklas i vår egen takt och att det blir lite bakslag på vägen.

Kan också tänka mig att rida för samma tränare, trots att jag inte gillar honom som person, om han ger mig bra övningar och det blir en utveckling. Han måste ju få en chans att lära känna både mig och hästen, också.

391477_10201087060248890_637345288_n.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Alla våra hästar hade säkert vara bättre i händerna på ett proffs, men hur roligt är det för oss;)? Klart att vi vanliga dödliga också ska kunna fixa utan dåligt samvete att vi inte är det bästa för hästen. Hästarna skiter nog i vilket så länge man tar väl hand om dom.

Själv hade jag inte velat rida för en tränare som inte bygger upp en både mentalt och ridskickligheten:).
 
Sv: 09:orna del 2

Jag tänker då på de här idiotrycken han gör (dina egna ord). Är han kollad av veterinär?
Araber har ju lite problem med cystor i bakknäna, och de kan få väldigt konstiga symptom, och det är inte säkert att det syns på böjprov heller för den delen.

Kan ju vara en ide att kolla det kanske?
Hade själv en häst som var väldigt svår. Efter många år så visade det sig att han faktiskt var skadad. Men araber är ju grymt bra på att dölja sådant.

Flera ggr har jag kommit till veterinären och denne säger att hästen är rent och fräsch, medans jag som då känner hästen ser tydligt att något är galet.
I slutändan har jag fått rätt (tyvärr).

Har du redan kollat honom ordentligt och röntgat bakknäna så kan du helt bortse från mitt lilla inlägg ;)
 
Sv: 09:orna del 2

Den klassiska rullningen slår aldrig fel ;)

Kl

Ett tag sen jag var här inne nu. "Min" Lilleman är inte så liten längre! Har växt ifrån ponnylooken (huvet är dock lika ponnysött :D ) och även nån centimeter på höjden! Satt ner på honom endel för första gången i söndags, mest för att vi var uppklädda (jag hade tävlat innan och mamma+kamera var med = passa på att få fina bilder). Inga konstigheter.







Här är även en film från 3:e ggn vi hoppar mer än ett hinder :)
http://www.youtube.com/watch?v=7hKi0NCDFWI
 
Sv: 09:orna del 2

Ååh så vacker :love:

KL

I morgon gör Java sin andra start i livet :) Det blir en LB:1 :)
Dock får jag inte fason på denna näsan. Hon drar gärna in den. Värsta av allt är väl att jag inte känner det heller :crazy: .
 
Sv: 09:orna del 2

wiie duktig liten skit idag :p
59,65% Inte så illa pinkat :) Blev lite off och krullade ihop sig. Men jag är nöjd. allt detta är träning helt enkelt :d
Dock kände jag att LB var liite för mycket för dagen. Balansen var inte på topp o galopp delen.

http://www.youtube.com/watch?v=09oRvndwGhA

Så här glad blir man :)

IMG_4484.png
 
Sv: 09:orna del 2

Vad fina ni är :)

Savant går också väldigt gärna lite väl lågt och runt ibland när man rider dressyr. Det var till och med så tränaren frågade sist om det var jag som hade placerat huvudet där eller om det är han själv som vill gå där.
Jag sa att det är han själv som vill gå så lågt just nu och då tyckte vi att det då får han gå där om det är där han hittar sin balans bäst.

Har ju inte ridit så våldsamt mycket "ren" dressyr på honom så tycker inte alls att det är konstigt att han inte orkar bära sig riktigt i en "högre" form :)

det kommer med tiden och styrkan :D
 
Sv: 09:orna del 2



En riktig snygging du har, kul att det går framåt med er i alla fall :)

Själv har vi tagit något slags bakslag. Fast öm åt fel håll? Vet inte riktigt. Har bytt bett igen, verkade bra i paddocken. Snarare super bra. Han är mycket stabilare och jag får enklare ner honom i farten eftersom han kan ta ett ordentligt stöd och lyssnar bättre. Doooock satt det inte som det skulle eftersom de inte var lika tungt som Pelhamet. Så var tvungen att lägga på pannbandet igen. Såå ja mer förbättringar, vi har jätte roligt i träningen i paddocken, lite längre pass med. Allt går bra, men när jag sedan väl rider i skogen är ALLLT CHAOS. till Hundra procent menar jag CHAOS. Vet inte vad som hänt och det verkar vara för att jag inte förstår vad som är fel också. För han är stressad på ett sätt jag aldrig sett förr :S Han går rent dock i böjt spår osv osv i paddock så vet inte riktigt vad som är felet i skogen helt plötsligt. För mycket energi, men de skulle väl inte gör så att han får panik så fort vi ska trava? Galoppen är inga problem, där tar han fint stöd och bär sig bra ute i skogen. Men just traven är verkligen så att när jag försöker ta ner tempot är det stress, takta, ingen riktig trav, allt ska gå sjukt fort. Bla bla bla. Han vill heller tillslut inte gå på stigen så att säga utan ska springa på tvären ut i snåret. Hel tokigt. MEeeeeeeen Vi jobbar på det.
 
Sv: 09:orna del 2

Så söta dom är!! :love:

*kl*
Min lille plutt har fått en veckas vila nu pga otroligt mycket jobb just nu, men det har nog bara gjort honom gått :)

Igår tömlongerade jag honom lite på kvällen och det gick bra. Dock stod tjejerna vid staketet och kollade på så det var ju "klart" att han var tvungen att visa upp lite passage på just den biten av volten ;)
men fin är han när har samlar sig på det där viset iaf :d

Ikväll blir det en uterunda och sen på söndag ska jag försöka ge mig iväg på hoppträningen.

Hade egentligen tänkt att starta honom på vårt KM hemma i dressyr på torsdag, men, som vanligt så jobbar jag ...:cautious:
 
Sv: 09:orna del 2

Hehe överreagerade, problemet hittat och vi jobbar på det. Tror de går över ganska snabbt. Ska väl försöka få med en ny film snart så ni får se våra framsteg. Har dock verkligen inte haft tid att inhandla ett nytt bett så just nu går han fortfarande bara på ett vanligt tvådelat. Inte speciellt tungt eller tjockt som jag gärna hade velat testa. Får bli snart. Dock gör vi stora framsteg i träningen i paddocken :) Han går mycket bättre och jag har lagt om träningen lite. Mycket skritt för att värma upp, sedan galopp och sedan trav. För att han är så övertaggad och det har hjälpt väldigt mycket, så han börjar ta ner tempot nu och får en mer balanserad trav. Så vi tar oss frammåt! :D
 
Sv: 09:orna del 2

Jag tänker då på de här idiotrycken han gör (dina egna ord). Är han kollad av veterinär?

Har du redan kollat honom ordentligt och röntgat bakknäna så kan du helt bortse från mitt lilla inlägg ;)

Nej han verkar frisk som en nötkärna. Han ska inte iväg på någon klinik så lämge han gör tydliga månadsvisa framsteg (med variationer från dag till dag) Men han reagerar kraftigt på ljud och synintryck. Och så blir han stressad för att han blir stressad så då är spiralen igång. Han har dock blivit avsevärt duktigare de tre senaste passen. Vi hade måååånga störningsmoment idag (hund, cykeltuta, svårlastad häst 50 m bort, kassar, skottkärror, trimmade mopeder...) allt gick bra! Det finns hopp!! :D
 
Sv: 09:orna del 2

Det är kanske så att han bara är lite bakskygg helt enkelt?

Jag hade en höst som jag red in för X antal år sedan. Han var verkligen världens snällaste med allt. Inga problem när jag började tömkörs honom, sadla, hänga på honom, sitta upp, allt gick bara som smorjt!
Men Gud både den dagen när jag satt upp och reste på mig så jag satt upprättad!
Han fick fullkomligt spunk!
Han slet sig från mina med hjälpare och skenade iväg med linorna hängandes runt benen... Jag trodde faktiskt att min tid var kommen för så rädd var han...
Men, han lugnade sig och stod blickstilla efter ett tag och jag kunde hoppa av.

Denna häst bockade dock aldrig eller betedde sig illa utan lite då och då när man red honom så fick han spunk helt plötsligt och skenade i väg. Spelade ingen roll om jag var i ridhus, bana eller ute i naturen..

Det var bara som att han helt plötsligt ibland kom att tänka på att " skit, nu sitter hon där uppe igen!!!!:nailbiting:" och så flög han iväg en runda...:banghead:

Känner igen din beskrivning lite bara det att den hösten jag hade inte bockade, men det kan ju yttra sig olika på olika hästar!
 
Sv: 09:orna del 2

Lånar knapp på mig själv :)

Jag tror att jag får ta och byta bett på min pigga pollebus..
Gud vad han är stark nu!
Han har börjat sätta emot nu och testar lite om vem som ska bestämma hur får det ska gå..:meh:

Nu går han på ett tjockt vanligt tungt tränsbett med remont nosgrimma.
Funderar om jag ska byta till ett vanligt tredelat? Eller kanske prova dom här anatomiska som finns på h**ks tex..? Någon som har provat dom? Vad tyckte ni?

Jag är lite anti egentligen med att börja byta bett på honom eftersom jag har haft sånt strul med att då honom att acceptera bettet innan men nu känns det snart som att jag inte har något val.. Jag hatar att behöva hålla så hårt i honom och ha dragkamp genom varje galopp...!
Traven är inga problem att hålla honom och inte heller om jag rider inhägnat. Men det är som att han fullkomligt glömt bort hur man galopperar lugnt och samlat ute, han bara stretar och tar jag i honom så blir det liksom fyrtaktigt och han faller isär och vill bryta av.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag har iprincip samma problem, har ju ett två delat nu som han går jätte fint på i paddock, men i skogen så blir de lite av en dragkamp. Men ska testa ett tjockare tvådelat iaf, för hittade ett i stallet nu ikväll :) Så de ska jag testa med för å se om han trivs bättre med det i skogen också ^^
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 925
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 045
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp