Bukefalos 28 år!

09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

Jepp, två st som kommer nu i sommar. En undan ett fullblods sto och en undan halvblodssto som är e Heartbeat- Chapman

Fina bilder på er allihopa :)
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Java gör verkligen Allt för lite mat. Och då menar jag Allt ;)
Red i skogen idag och det var ju rena smörgås bordet för tjockisen ;)

20130606-211437.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

KL

Jag och Piri var iväg på våran första Pay and jump på min ridklubb och hoppade 50 cm. Det gick mycket bättre än vad jag trodde :) Så nu är jag väldigt stolt över min lilla kille!

Lite bilder :D
DSC_0740_zpsc6ebd41c.jpg

DSC_0747_zps608c08d9.jpg

DSC_0757_zps906d3fe4.jpg

DSC_0764_zpsda5ca6b9.jpg

DSC_0778_zps242bf8d6.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Red på ridbanan igår, mitt i värmen (osmart...)

Lux skötte sig bra, även om "växellådan" inte fungerade så jäkla bra... bettet blir lite för bra nu, så ska byta tills nästa gång.

Höll ganska bra tempo, rider hellre kort men intensivt pass i denna värme.
Har fortfarande problem med att rida på fyrkanten i högergaloppen, han bara går inåt, men jobbar på det förfullt.

Tränade lite öppnor och slutor med, i skritt och lite i trav. Tar bara ett steg och sedan rider rakt fram igen, tanken är bara att han ska befästa att skänkeln längre bak betyder flytta rumpan osv.

Lux var riktigt härlig igår, positiv och på hugget, om än inte riktigt framme vid bettet.

Bilder kommer ikväll, glömde kameran hos föräldrarna :p

// Niikon92
 
Sv: 09:orna del 2

Så du väljer att rida skolor innan rakriktningen på fyrkanten är befäst? Blir så nyfiken när folk väljer att göra så. Tycker själv att raktiktningen blir så mycket svårare att få igenom om man börjar flytta och trixa innan man har kontroll på bogar och hela kalaset. När dom är raka och man har kontroll på bogarna är det betydligt mycket lättare att börja flytta och hästen har också lättare för att veta var den har kroppen.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag väljer ofta att lära in sidförande rörelser ganska snabbt. Inga specifika krav, men trycker jag med skänklen så ska hästen lära sig att gå undan för den.
Många unghästar är ju mer eller mindre vingliga eller lite sneda när man börjar rida dom.

Savant tex har alltid haft svårare för höger varv. Han skyddar sig med höger bog och trillar inåt på en volt tex. Därför har jag fått lära honom att när jag ber honom flytta sig så får han gå undan för trycket och därmed kan jag reglera var hans bog finns.

Hur lär du dom att gå rakt utan att kunna påverka hästen i den ena eller andra riktningen?
Hur gör du för att lära hästen gå rakt?

Mina kan inte mer än att flytta sig från den ena sidan av tex en grusväg till den andra, inga klockrena skänkelvikningar, men dom går undan iaf.
Sen kan dom gå ställda i skritt åt ena aller andra håller men fortsätta gå rakt fram. Ingen perfekt öppna då dom inte tvärar nått speciellt men en början till det iaf.
 
Sv: 09:orna del 2

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på att parera att trycka till en bog som faller inåt/utåt och att regelrätt flytta dom för skänkeln. Jag börjar inte flytta tex över grusväg förrän jag inte behöver parera bogar på rakt spår. I allmänhet är det väldigt lätt för hästarna att lära sig att flytta för skänkeln så jag förstår inte varför man ska börja med det inte den mer basic grunden sitter? Däremot tycker jag att det är mer ofta hästarna blir överambitiösa och flyttar sig i tid och otid för skänkeln när man väl börjar flytta dom.
 
Sv: 09:orna del 2

Så du väljer att rida skolor innan rakriktningen på fyrkanten är befäst? Blir så nyfiken när folk väljer att göra så. Tycker själv att raktiktningen blir så mycket svårare att få igenom om man börjar flytta och trixa innan man har kontroll på bogar och hela kalaset. När dom är raka och man har kontroll på bogarna är det betydligt mycket lättare att börja flytta och hästen har också lättare för att veta var den har kroppen.

Jag gör det för att få kontroll över hela kroppen på hästen, för att Lux ska förstå hela tanken med skänkeln. Om han inte förstår vad skänkelns inverkan betyder så går det inte heller att rida rakt enl. mig.

Flyttningarna (typ ett steg åt gången) är för att få kontroll över bogarna, att ha "allt på plats" :)

Det är min uppfattning iallafall :)

// Niikon92
 
Sv: 09:orna del 2

Jag väljer ofta att lära in sidförande rörelser ganska snabbt. Inga specifika krav, men trycker jag med skänklen så ska hästen lära sig att gå undan för den.
Många unghästar är ju mer eller mindre vingliga eller lite sneda när man börjar rida dom.

Savant tex har alltid haft svårare för höger varv. Han skyddar sig med höger bog och trillar inåt på en volt tex. Därför har jag fått lära honom att när jag ber honom flytta sig så får han gå undan för trycket och därmed kan jag reglera var hans bog finns.

Hur lär du dom att gå rakt utan att kunna påverka hästen i den ena eller andra riktningen?
Hur gör du för att lära hästen gå rakt?

Mina kan inte mer än att flytta sig från den ena sidan av tex en grusväg till den andra, inga klockrena skänkelvikningar, men dom går undan iaf.
Sen kan dom gå ställda i skritt åt ena aller andra håller men fortsätta gå rakt fram. Ingen perfekt öppna då dom inte tvärar nått speciellt men en början till det iaf.

Verkar som du och jag har samma tänk i detta! :)
 
Sv: 09:orna del 2

Jag tycker det är väldigt stor skillnad på att parera att trycka till en bog som faller inåt/utåt och att regelrätt flytta dom för skänkeln. Jag börjar inte flytta tex över grusväg förrän jag inte behöver parera bogar på rakt spår. I allmänhet är det väldigt lätt för hästarna att lära sig att flytta för skänkeln så jag förstår inte varför man ska börja med det inte den mer basic grunden sitter? Däremot tycker jag att det är mer ofta hästarna blir överambitiösa och flyttar sig i tid och otid för skänkeln när man väl börjar flytta dom.

Och jag tycker inte alls att det är någon större skillnad på vad du kallar parera och vad jag kallar flytta undan för skänklen.

För mig är det helt enkelt så att kan hästen flytta undan för skänklen och förstår tyglens förhållning/ställning/ledande tygeltag, eller vad man nu vill kallade på det, på ett korrekt sätt så kan den också göra öppna sluta och skänkelvikning.

Hästen har inget namn på skolorna som vi lär dom, för dom är det "flytta dig för tryck" som är inlärt.

För mig är det så att hästen ska lära sig vad hjälperna betyder, både från höger och vänsten sida som betyder flytta dig, eller med båda som betyder mer framåt.

Jag tänker på det som att "öppna och stänga dörrar" för hästen.
"stänger" du vänster sida = håller i vänster tygel och trycker med vänster ben så måste du "öppna" höger sida för att hästen ska ha någonstans att ta vägen.
Stänger du alla dörrar, både framåt och med benen samtidigt så betyder det uppåt ;)
Hästen måste alltid få ett allternativ som är trevligt att välja :)
 
Sv: 09:orna del 2

Äsch då ;) När ryttaren ska ta kort så kan de slinka ner någon liten grästuva :p
 
Sv: 09:orna del 2

KL mig själv.

I fredags löshoppades java, Yay tyckte hon :) Kanske kan bli en hoppe häst av henne :nailbiting:

As kass bild dock
20130607-210823.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Jag håller helt med om att det är i regel väldigt lätt att få hästen att flytta sig. Är väl därför jag heller inte börjar rida regelrätta sidvärtsrörelser förrän hästen kan gå ett bra L:B-program. Då först börjar jag med sidförande.

Säger inte att ert sätt är fel, jag själv tycker dock att det är att göra saker onödigt svåra för sig själv. Men det kan förstås ha att göra med att jag som person gillar att ta en sak i taget:).

*kl*

Har ridit ut med Juno i skogen ikväll med sällskap av mina andra ponny. Gick som en dans att galoppera idag och han kändes himla fin:).
 
Sv: 09:orna del 2

Vi gör alla lite olika och det betyder ju inte att det ena är rätt och det andra fel :)
Så länge man har en grundtanke och en "linje" man följer och tror på så "bär alla vägar till rom" ;)
 
Sv: 09:orna del 2

delvis kl

Jag tillhör de som lärt in sidförande tidigt med gott resultat! Lite för gott, för nu tar hon till sidvärtsrörelser såfort jag försöker "parera" när hon blir pigg. Har problem med att rakrikta nu, får släppa ner benen helt för att hon inte ska bli slingrig och spåra. Hoppning går desto bättre! Varför vi har en vecka där vi helt fokuserar på det dåliga :p

ntr1.jpg


ntr6.jpg


ntr2.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

delvis kl

Jag tillhör de som lärt in sidförande tidigt med gott resultat! Lite för gott, för nu tar hon till sidvärtsrörelser såfort jag försöker "parera" när hon blir pigg. Har problem med att rakrikta nu, får släppa ner benen helt för att hon inte ska bli slingrig och spåra. Hoppning går desto bättre! Varför vi har en vecka där vi helt fokuserar på det dåliga :p

ntr1.jpg


ntr6.jpg


ntr2.jpg

Vad fina ni är!!

Har inte börjat hoppa min än... men ska börja med bommar nästa vecka förhoppningsvis. Flyttar till nytt stall till helgen, där det finns ridbana och lite småhinder :D
 
Sv: 09:orna del 2

Holmtebo Noula och jag har varit ute och tävlat lite under våren. Målet var satt att under året rida på 60% i LB dressyr och att ponnyn skulle vara trevlig att ha med sig på tävling, både vad gäller ridningen och transporterande. Hon får guldstjärna i det mesta känner jag. Vi har gjort 3 lokala starter med rosett med hem på alla, första var i maj och en avd B bland ponnyer pogram LB:1 på 66%. Nästa tävling var första helgen i juni bland storhästar, LC:2 div 3 dressyren. 67% och en 3:e placering, laget placerat 2:a som vi red i. Sista tävlingen var div 3 finalen som vi fick följa med och representera klubben på i ännu en LC:2, 73,9% och även nu en 3:e placering och laget kammande hem vinsten. Hennes största egenskap är nog den ridbarhet och arbetsvilja hon besitter, utan den skulle allt inte kännas så enkelt som det gör. Nu går hon sedan 2 juni på bete och har det gott, det förtjänar hon efter den här våren. Sedan tar vi sikte mot kvaliten som går 8/9 i höst.

Film från sista dressyrtävlingen:

http://youtu.be/_hoTg4jj24M
 
Sv: 09:orna del 2

Himmel vad duktiga ni är! Fast det finns lite mer att åka på där än här ute på bohuskusten kan jag tänka. Både vad gäller träning och tävling etc.

Ska han säljas eller varför Norge? (kan ha missat lite info någonstans känner jag) :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 994
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 243
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 660
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp