09:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 09:orna del 2

942946_10201087054688751_1193791181_n.jpg

Prova rid med boots isf stövel, blir så mkt enklare och du kommer närmare hästen :)
 
Sv: 09:orna del 2

*kl*

Igår var vi på hoppeträning igen. det gick bättre denna gången även om han är väldigt slarvig med att lyfta på fötterna när hinderna är små...

Vi hoppade på en stor S-båge och skulle bryta av till trav där emellan och hålla oss på linjen. Det gick helt okej efter ett par gånger, dock har han ju ett fantastiskt sug i hinderna så det är svårt att få stopp på honom.. Men det är kul att han tycker att det är roligt och han letar konstant hinder!
Kan dock bli lite vingligt när han suger tag i hinder hit och dit för det är inte alltid vi är överens om vilket det är vi ska hoppa ;)

Men mer dressyr och att hoppa serier med honom så han stärker sig och får bättre koll på sin kropp så ska det nog bli bra :)

Inte lätt att samla ihop hela kroppen och alla benen när man e så stor :o
 
Sv: 09:orna del 2

Igår var jag ute och red gulingfuling för första gången sen han kom tillbaka i förra veckan. det gick hur bra som hellst :)
Samanlagt har han nästan vilat ett halvår nu, ställde ju av dom i nov/dec förra året och är bara sporadiskt riden innan han åkte hem i mars eftersom det var snö/is så väldigt länge och nu har han inte gjort något hos ägaren.
Men allt var helt odramatsikt, bara att hoppa upp som vanligt och skritta iväg :D

Idag har jag varit ute och cantrat med Savant! Långt! :)
Hade gramanen på för att kunna hålla honom (har den som en reglerbar martingal) och det funkade super bra!
Kunde till och med bitvis bara lägga ner händerna och hålla tyglarna i brygga över mankamen och bara rulla på :d
Han tyckte det var så skönt att bara rulla och bli av med lite energi utan större krav än att han skulle ligga i ett normalt tempo. Nöjd häst och nöjd matte :)
Sen blev det duschen där hemma och sen upp i gräshagen så får han gå där och gotta sig resten av dagen
 
Sv: 09:orna del 2

Vi har nu testat tjockt tvådelat bett, både gummibett och vanligt. Nehe, där snackar vi KRIG!
Såå detta fungerade icke. Så nu är vi lite på den rutan att jag inte riktigt hittar något bett som fungerar toppen.
Vad hade ni testat? Jag har testat; Tvådelat, fasta ringar, tjockt gummibett, tjocktvanligt, smalare variant. Tredelat, fasta ringar, inte fasta ringar. En lite tjockare variant av tredelat. Jag har även testat Pelham och rakt bett.
Det som var helt okej var Pelham, men vågade inte riktigt ta i honom då, för han är rätt känslig ändå. Där av bytte jag till vanligt tvådelat och de gick sådär, satte därför på honom en remontgrimma över de och de fungerar väl inte riktigt som jag skulle vilja. Helt värdelöst ute i skogen också.
 
Sv: 09:orna del 2

Alltså jag tror att era problem med bett/hand/mun hade löst sig betydligt om du hade börjat träna för någon. Säger inte detta för att vara elak på ngtvis, men jag tror verkligen att du behöver bra hjälp från marken för hur du ska rida och lösa problemen:).
 
Sv: 09:orna del 2

Håller med Fiorano här, min häst var väldigt tjafsig i munnen oavsett bett och svår att få kontakt med tills jag fick hjälp med handens förhållande till munnen. Nu kan jag stoppa in vad som helst, funkar lika bra. ;)

I övrigt har jag helt tappat tråden, men nu har jag hunnit läsa ikapp mig här på buke. Lägger ut några bilder innan läggdags. Liten har blivit stor och verkligen tagit sig i kroppen! Nästa vecka ska vi ut på en P&J, den andra någonsin.

hp.jpg


Med Fiorano i sadeln
tr1.jpg


tr2.jpg
 
Sv: 09:orna del 2

Ja jo du har säkert rätt, jag måste bara få tag i någon tränare också som funkar med mig. Lite svårt när man bor några mil ifrån civilisation känns de som, men jag ska leta vidare ^^ Kan säkerligen vara det som är problemet!
 
Sv: 09:orna del 2

Är lite lat, så lägger in texten från min blogg från helgens träning:
Lux och jag fick ett par rejäla pass i helgen! Jocke var nere och vi hade tre pass.

Började med en hemsk Lux på fredagen, han tänkte inte låta sig styras över…

Jobbade mycket och på lördagen var han någorlunda finare och mjukare. Söndagen var vi uppe på ridanläggningen, sist vi var där var det kaos med Lux… mamma o jag var måttligt smånervösa när vi begav oss dit.
Men Lux visade att han är en grym häst, helt med på alla noter, allt gick bra!

Fick ett enkelt och bra pass. Lux var lyhörd, lugn och sansad.

En sådan här helg gör hästen trött, så Lux vilar måndag o tisdag, och så mjukstartar vi med en skrittrunda på onsdag.


Tyvärr inga bilder, men ska be mamma eller syrran fota imorgon på ridbanan! :)

// Niikon92
 
Sv: 09:orna del 2

*kl*

Nu har jag varit ute och skrittat T en runda på 50 min ca. Mycket nöjd och belåten häst :)

Behöver fixa tänderna på honom då han tar tag i v sidan och skyddar höger, gapar och lägger huvudet på sned, hoppas vet kan komma snabbt!

Så nu blir det bara skritt på lång tygel för vår del tills det är åtgärdat.
 
Sv: 09:orna del 2

Det tror jag, men det är på håret! Får se vad mätningen säger 2015. Welsh sek B och varmblodstravare :) Du har inget bettlöst alternativ tills tänderna är fixade? Så ni kan hålla igång ändå.

Mattiz: Jag hade också problem att hitta någon då jag inte har möjlighet att åka iväg utan behöver någon som kan komma till mig. Du kan ju hålla utkik efter duktiga, rutinerade ryttare öht. Jag hade jättetufft att hitta en tränare som sådan som det fungerade med.
 
Sv: 09:orna del 2

Ser väldigt trevlig ut :d

Har själv två kommande welsh korsningsbebisar så jag hoppas att det kan bli trevligt :)

Jo, jag ska se om jag kan rida honom på hack eller kapsonen tills tänderna är fixade... Hoppas att vet kan komma snabbt, även om han är super snäll så är han dock en unghäst som kan busa litta på fälten ;)
 
Sv: 09:orna del 2

Så himla nöjd med mitt Juno idag:)! Han har vilat en vecka för han har helt enkelt inte varit prioriterad. Sista passet jag red var på banan då jag tog igenom övergångarna rätt ordentligt att han skulle svara snabbare och verkligen svara ordentligt. Han är ju lite såskopp av naturen och nu börjar det fktiskt bli dags att få igenom detta ordentligt!

Gjorde samma jobb på banan idag och det var såååå mycket bättre! Han är lite kul för han är mycket bättre med bjudningen om någon annan häst är på banan:D. Kunde göra lite tempoväxlingar i traven tom och han var helt pkej för skänkeln. Imorgon ska vi ut och galoppera i skogen-om inte vattenpölarna äter upp honom förstås:p.
 
Sv: 09:orna del 2

Men dom är ju det:D. När jag skrittade hem från banan nu ikväll passerade vi en lite liten vattenpöl som han upptäckte när han var mittför den. Resultatet var att han hoppar rakt upp i luften och ser alldeles förolämpad ut. Jodåsatt, det är smarta djur vi håller på med:p.
 
Sv: 09:orna del 2

En liten bildbomb på min lilla -09a som nu är stolt blivande pappa :)

Gamla kort som är tagna i höstas så ja, han ser ut som en köttbulle :p

723FF237-AFB3-4B43-AA02-7F0032E4EF17-8716-00000285EA916059_zpscf174356.jpg
[/URL][/IMG]

CCE239E4-C7AC-4612-81DA-357E4AF7CA68-8716-00000285ECF34203_zps37ee7997.jpg
[/URL][/IMG]

301ABAEA-F7EB-49EC-932A-C19C5DC33FA8-8716-00000285EEFFA4F3_zps2babefd9.jpg
[/URL][/IMG]

D4A30B5D-3F44-432A-B938-0101EF649E9E-8716-00000285F38B129C_zps0b80901c.jpg
[/URL][/IMG]
 
Sv: 09:orna del 2

Tack :)

Jag hoppas att kommande bebisar både ska kunna röra sig och hoppa :d

Och han är 10 gånger finare i verkligheten och när har och oknoppad. Ända anledningen till att han e knoppad på bilderna är för att när han gick med en jämnårig hingst innan så lekte dom rätt friskt så både man och pannlugg blev litta avstubbat på sina ställen :cautious:

Så när vi skulle visa på 3 års och sen ta kort så fick det bli knoppat, det ser iaf bätte ut än fanta-frilla :D :banghead:

Men nu har pannluggen växt ut igen så nu går det nästan ända ner till näsborrarna :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 925
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
617
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 042
Senast: mackan
·
Western 10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Sylvatica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp