10 år sen - Gotland - nostalgitråd

alazzi

Trådstartare
10 år sen. ..jag hade fått min dotter i Kina och ridningen fick stå tillbaka helt. Som tur var så hade jag duktigt folk som kunde rida hästen istället. Vi åkte till Gotland för att ryttaren skulle kvala till SM.

http://www.youtube.com/watch?v=ukZPmI4nC44&list=UUS7OW-cElMIKJJISxaAdETg&index=2

http://www.youtube.com/watch?v=8IEsUR76UBo&list=UUS7OW-cElMIKJJISxaAdETg&index=1

http://www.youtube.com/watch?v=OPPeJVeqxWQ&list=UUS7OW-cElMIKJJISxaAdETg

Så gräv lite i gömmorna, tänk vad fort 10 år går när man får barn. Livet ändras totalt. Vad gjorde du för 10 år sen?
 
Sv: 10 år sen - Gotland - nostalgitråd

Va kul att du har filmer från så lång tid tillbaka. :laugh:

Själv så köpte min man och jag våran gård våren 2003. Jag hade året innan köpt min första quarter och fick i och med husköpet även ta över min mormor och morfars gamla nordsvensk. Minns att vi fick börja med att bygga om lösdriften, vilket var ett stort projekt då vi inte hade byggt nånting innan. :crazy: I slutet av sommaren köpte jag min andra quarter som då även var dräktig. Jag minns att jag var och tittade på Hjoko tävlingen och ville hemskt gärna vara med. Året efter var jag det.:laugh:
Tyvärr har jag inga filmer och väldigt få bilder från det året.
 
Sv: 10 år sen - Gotland - nostalgitråd

På den tiden hade ju inte de vanliga digitalkamerorna någon filmfunktion utan man var tvungen att ha en separat filmkamera. Den filmkameran som vi hade strulade jämt och var inne flera gånger för reparation tills jag till slut gav upp och slutade att reparera den.

Min första qurater köptes i december 2004 och det köpet har jag ångrat många gånger. Hästen visade sig vara halvgalen, men jag har fått ordning på honom efter mycket kämpande.

Om vi inte hade flyttat till Tyskland så hade jag antagligen haft hästen på filmerna kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: 10 år sen - Gotland - nostalgitråd

2002 köpt jag min första häst! Ett varmblodssto som hette Callie, världens snällaste häst, skolade om mig & henne till western 1-2 år senare & var ute på ngr tävlingar innan det var dax att kanske köpa en mer lämpad häst.
 
Sv: 10 år sen - Gotland - nostalgitråd

Åh, 2003... Det var ett händelserikt år för mig. På många plan. Började plugga, var också på Hjoko -det var ju jätteroligt att se.

Men det som gjorde störst skillnad för mitt framtida hästliv såväl som familjeliv var ett par svala försommarkvällar i Theodore Roosevelt National Park, North Dakota. Det var i början av juni, jag var inne på sista veckan av mitt år i ND och ville avsluta med att utforska mer av detta underbara naturområde.

Ena kvällen, längs "Coal Vein Trail", fick jag syn på ett sto och hingst ur parkens vildhästpopulation. Från en liten hög kunde jag njuta av utsikten där de betade fridfullt ett tjugotal meter bort. Jag hade kunnat sitta där hur länge som helst kände mig lite illa till mods när ett par bisonoxar passerade alldeles vid foten av min utsiktspunkt och när jag skyndade mig mot bilen höll jag på att trampa på en skallerorm :eek:

Men lyckligtvis avskräckte det mig inte och jag fortsatte att utforska parken nästa dag. Denna park är okänd för de flesta och innan sommaren riktigt kommit är det i stort sett tomt på besökare, så det kändes verkligen som att det bara var jag och naturen. Även på de mest populära utsiktspunkterna kunde man sitta länge och filosofera och det enda som avbröt var vindens sus genom de mjuka kanjonerna. Så framåt kvällen stötte jag på ett helt band med vildhästar. Det var ett stort band, de tittade vaket på mig där jag kom gående över platån men lät mig sitta och titta på dem en stund innan de tyckte jag blev för påträngande och försvann utom synhåll.

Föga anade jag då att hingsten i det stora bandet och många av parkens hästar med honom bara några månader senare skulle avlägsnas från parken och inte hade jag kunnat drömma om att han skulle vara delvis i min vård sina sista år i livet. Jag kunde nämligen bara inte släppa tankarna på dessa hästar och fann med tiden Nokota Horse Conservancy, som jag besökte några år senare och där fann jag inte bara underbara hästar utan också mitt livs mänskliga kärlek och nu har vi bildat en familj här i Sverige med både barn och nokotas.

Jag hittade en bild online från inringningen i parken 2003 där hingsten, Wanblee, är med. Det är den svarta med bläs och vitt runt ögonen, bakom brunskäcken:
427265_10151445658794530_1254598774_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 760
Senast: mackan
·
Western Nu lämnar jag ut mig fullständigt igen eftersom jag inte har någon tränare på hemmaplan som kan hjälpa mig. Jag tränar enbart för min...
2
Svar
21
· Visningar
4 300
Senast: alazzi
·
Western I min senaste pleasure var det uppfödaren till en av de startande hästarna extremt missnöjd med sin uppfödnings placering. Hon klagade...
Svar
5
· Visningar
1 379
Senast: Snubbelfot
·
Ridning Jag har analyserat min ridning och min kropp och inser att mina problem med högergloppen beror på min egna snedhet. Jag ger hjälperna...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp