Bukefalos 28 år!

Vad vill domaren se - filmtråd

alazzi

Trådstartare
I min senaste pleasure var det uppfödaren till en av de startande hästarna extremt missnöjd med sin uppfödnings placering. Hon klagade först till min man, och tyckte att domaren hade dömt helt galet. Sen fortsätter människan att skriva klagomål på Facebook till ryttaren. Klagar på domarens hattfärg bl.a. eftersom domaren hade en röd hatt. Jag tycker väl också att en röd hatt hör hemma på karneval och inte på en domare. Jag är FB-vän med både ryttare och uppfödare så jag har ju sett det som skrivits. Nu bryr jag mig inte personligt, tycker bara att det kan bli intressant att se hur andra dömer. Lägger därför ut två filmer från klassen för att andra ska rangordna klassen, kan bli spännande. Ingen av ryttarna lär ju se den här tråden eftersom tävlingen var i Tyskland.

http://www.youtube.com/watch?v=pSl9KYBJl0s&feature=BFa&list=UUS7OW-cElMIKJJISxaAdETg
Bli inte chockade av denna filmen, vi rider extended jog i början och det ser ju inte så pleasuremäsigt ut. Domaren lät oss göra extended jog i båda varven ganska länge och det var antagligen det som avgjorde placeringarna.

http://www.youtube.com/watch?v=vH7upx053Cw&list=UUS7OW-cElMIKJJISxaAdETg&index=3&feature=plcp

Så kom igen och döm:) Jag kommer att avslöja ordningsföjden senare när några har vågat döma.
 
Sv: Vad vill domaren se - filmtråd

Jag överlämnar nog dömandet till andra.

Jag kan tyvärr omöjligt göra mig någon uppfattning om hur jag personligen hade placerat ekipagen utifrån denna video. Man måste se hästarna ordentligt från sidan och framför allt i alla gångarter och övergångar.

Det enda jag reflekterar över är att det går väldigt fort oavsett gångart, och extended jog känns mer som mellantrav. Ser ingen jog där överhuvudtaget faktiskt.

Utöver det så är det väl lite tramsigt att gnälla så öppet över hur domaren har dömt kan jag känna, såvida inga regelbrott har begåtts av de högre placerade. Åsikter har man ju alltid men det är domaren som dömer och olika dimare gillar olika hästar och tycker olika saker är olika viktigt/oviktigt.
 
Sv: Vad vill domaren se - filmtråd

Jo, jag tycker ju att uppfödaren är otroligt pinsam. Det ser illa ut när hon talar i egen sak. Nu föder hon upp reininghästar så hennes uppfödning är inte alls rätt häst för pleasure så jag förstår inte gnället.

Nej, det är svårt att rangordna när man inte sett mer än det lilla som finns på film men jag tänkte att någon med ett tränat öga ser något som jag inte ser.
 
Sv: Vad vill domaren se - filmtråd

Det enda jag reflekterar över är att det går väldigt fort oavsett gångart, och extended jog känns mer som mellantrav. Ser ingen jog där överhuvudtaget faktiskt.

Ja, det är ju ingen AQHA klass på oss;) Blåbärsklass på en C-tävling i tyska motsvarigheten tll wras. Vet inte hur det ser iu på C-tävling i wras, någon som har filmer att visa?
 
Sv: Vad vill domaren se - filmtråd

Jättesvårt att döma när man bara ser på film! Jag tycker det är svårt live många gånger också (om det inte är på jättelåg nivå och flera hästar ballar ur ;))

Nivån är nog som på WRAS C-nivå. Kanske eventuellt snäppet högre.
WRAS förklaring för C-nivå är att det är en regional tävling men även att det skulle vara tex KM.
 
Sv: Vad vill domaren se - filmtråd

Klagar på domarens hattfärg bl.a. eftersom domaren hade en röd hatt.
Tycka kan man väl göra, men att öppet yttrycka klagomål över domarens hattfärg gör att åtminstone jag degraderar allt som en sådan person säger till irrelevant dagisgnäll. :grin:
 

Liknande trådar

Western Nu lämnar jag ut mig fullständigt igen eftersom jag inte har någon tränare på hemmaplan som kan hjälpa mig. Jag tränar enbart för min...
2
Svar
21
· Visningar
4 308
Senast: alazzi
·
Ridning Jag har analyserat min ridning och min kropp och inser att mina problem med högergloppen beror på min egna snedhet. Jag ger hjälperna...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: alazzi
·
Avel Vill gärna få hjälp med att hitta den ultimata hingsten till mitt sto. Avkomman kommer att få grå papper hur som helst så fältet är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 921
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp