10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

En vanlig täckesgjord brukar fungera bra i början. Vi satte på tvååringen täckesgjord två gånger innan vi började med tömkörningsgjorden,
som han hade på sig ett par gånger och sedan var det bara att slänga på sadeln, som han gick med ett par gånger, sen var det bara att
sitta upp och rida ut i skogen. :d
 
Sv: 10:orna del 2

Tack för svar!

Inget man bör göra innan? Han bryr sig inte om min hand på hans rygg när vi går men känns lite pang på att bara spänna på något runt magen.
 
Sv: 10:orna del 2

Du kan pilla och killa lite runt gjordläget och under magen. Är de okej med det bör det inte vara några problem med gjorden. Är det kittligt och jobbigt så fortsätt tills det är okej innan du sätter gjorden.

Jag har gjort som Ironwill och satt en vanlig täckesgjord (elastisk) i boxen samtidigt som lite skrammel i krubban. Sen bara låtit de stå där med den på ett tag.
 
Sv: 10:orna del 2

alltså jag går nog för fort fram. Inte rent utbildningsmässigt alls, men gjord och sånt har jag knappt tänkt på. När det gäller täcke o täckesgjordar (som sitter på täcket) så kastar jag på täcket som jag gör med vuxna hästar :o Alltså de gånger vi provat täcke.

Apropå täcke så pratade jag ju med stallägaren igår om hur de gjorde med täcken. De använder aldrig täcken på unghästar oavsett väder så jag kör deras linje.
 
Sv: 10:orna del 2

Nä, jag har inte heller gjort det till någon grej på Rozzie, men då är hon ju stencool också.
Man får utgå lite från temperamentet på hästen, är man orolig för att den kommer att reagera negativt så är det bättre att vara lite försiktig.

Rozzie och hennes vänner på lösdriften har inte heller täcke på sig, de har en stor ligghall de kan häng i vid dåligt väder :)
 
Sv: 10:orna del 2

Nu har vi kommit upp i 100 sidor om våra fina 10-or, därför stänger jag den här tråden. Starta gärna en ny.

Görel - moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 273
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 494
Senast: Madalitso
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 511
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp