10:orna del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 2

Då är det du och jag som sitter och stirrar här på alla andra med "avundsjuka" i blicken sen då? :D För jag håller iaf på att längta ihjäl mig tills jag kan sitta på Orvars rygg! :banana:

Åhh,jag ville ju också köra in,men jag hoppar över det...:( Får se i framtiden hur det blir.

Kommer försöka våga-vägra att gå in här så ofta som jag gör nu då :D
Annars blir längtan för stor.

Är det pga att du tror han kanske har sadeltvång? För han är väl lugn annars?

Min plan blir att gå några promenader till med honom och "tömköra" honom i grimma och utan gjord. Mer lära honom gå fram framför mig.
Sen sommarbete Maj-Oktober sen ska han bedömmas igen. Efteråt ska jag tömköra honom lite mer då han är 2,5.

Kanske sadelvänja till vintern. Sitta in honom nästa vår och sen skickas på inkörning. Sen blir det sommarbete och sen äntligen inridning :D

Denna planen kan dock ändras en del. Han är väldigt stabil i kroppen redan nu men vill inte rida honom för tidigt ändå om jag kan köra in honom och träna hans balans först. MEN den som längtar på något gott :D

Massa svammel..
 
Sv: 10:orna del 2

Ja,precis,enbart för att jag misstänker sadeltvång... :( Ska se hur han reagerar sen när sadel ska på om det blir samma,eller om det går lugnare till då,för då borde trycket fördelas på ett annat sätt. Har även funderingar på att testa med en neoprengjord i stället som är lite "snällare" och se hur han reagerar på det,men eftersom ridbanan är en skridskobana just nu,sen blir den en halv sjö,så avvaktar jag tills den är bra igen så jag kan köra på regelbundet och inte bara nån gång då och då.

Ifall det är sadeltvång så kommer han aldrig bli inkörd,men om han inte reagerar i fortsättningen med sadel och dyligt efter att jag kört lite intensivt med det,samt ridit ett-två år och han inte har dampat ur en endaste gång vid sadling/uppsittning (mitt arabsto jag hade exploderade vid själva uppsittningen i fall man inte gick några varv först med sadeln helt spänd) så ska jag överväga inkörningen igen,men jag skulle aldrig vilja riskera att han bockar så som han gör nu med vagn,tömmar och hela kittet,då skulle det verkligen gå åt skogen...

Sååå himla tråkigt,hade verkligen velat köra in han,älskar att köra,men det är inte värt att riskera någonting,behåller helst orvar hel! :D
 
Sv: 10:orna del 2

Tycker du har en riktigt bra plan för din.

Man får ta det som det kommer (blöööö) kanske det kommer funka sen.

Ska du semestra i Skåne så är du välkommen att komma och köra med min :D
 
Sv: 10:orna del 2

Välkommen till skånelandet! Har flytten gått bra?

kl
Min plan för året
Gå kvar på lösdriften/bete augusti ut åtminstone. Till hösten/vintern, introducera löshoppning, sadeltämja och sitta in.

Det ska bli så spännande att se hur hon utvecklas under året, hoppas att hon växer till sig lite på höjden :)
 
Sv: 10:orna del 2

Jatack! Hästen ska vi hämta till helgen :D

Tror jag skrivit innan vad jag planerar men snabbt så

våren 2012: flyttning och skaffa kompisar :D, sedan introducera löshoppning enkelt, vänja vid bett (3 delat till en början) och fortsätta med promenader. Jag måste lastträna också.

sommaren 2012 (typ maj-oktober) bete

hösten 2012 (okt-dec) sadelvänja, sitta in o kunna "rida" alla gångarter. Beror på hur lång tid det tar men max 5-6 veckor kan jag tro o då är det lång tid.
Fortsätta löshopp.

Vila sen dec-feb 2013 typ o efter det förbereda inför 3 års.

Jag vill helst rida bettlöst men man måste ju rida med bett på 3års o så så det får jag göra. Sen kan man ju byta.
 
Sv: 10:orna del 2

Tycker du har en riktigt bra plan för din.

Man får ta det som det kommer (blöööö) kanske det kommer funka sen.

Ska du semestra i Skåne så är du välkommen att komma och köra med min :D

Åhhh,tack! :love: Försöker lura på sambon en liten ponny som jag kan "låna" i bland,men vi får se hur det blir med det....:p
 
Sv: 10:orna del 2

*kl*

Gott nytt år på er allihop :banana:

Jag har inte skrivit här på MYCKET länge men jag har läst allt ni skrivit och det är lika roligt varje gång att läsa om allas prinsar och prinsessor.

Hos oss går livet sin gilla gång och både Astro och Sorexa lever och frodas (än så länge får man väl tillägga för Sorexa lever ju fortfarande med dödsrunan halvt stämplad i pannan.)

Jag gör ingenting med mina förutom att ta dom in och ut ur hagen, lite ledträning och annat basic. Lyfta hovarna är dom superduktiga på båda två och det känns riktigt skönt.

Sorexa gör aldrig några dumheter utan ställer snällt upp på alla påhitt från min sida. Ska damma av transporten och lastträna henne lite tror jag men skulle bli förvånad om hon opponerar sig för hon har ju åkt så himla mycket som liten.

Astro börjar bli stor kille och har ibland lite åsikter om hur vi ska ha det men han är inte dum på något sätt. Är man bara lugn och tydlig så gör han i stort sett som man vill (förutom ibland då han verkar få lite tomtar på loftet :D) Han går ju ensam tillsammans med sin nordiskompis så det är lite jobbigt för honom när dom inte är exakt på samma ställe. Han blir lite orolig när nordisen inte syns till men snart är det slut på det för om en månad ungefär så ska jag släppa ihop dom med min hingst född förra året (måste samla lite kraft mentalt att våga släppa in lillplutten till dom två marodörerna bara :crazy:)

Jag har äntligen lyckats få lite halvskapliga bilder på småttingarna så här kommer en bildbomb :laugh:

Astrocruiser HW (e:Highcruiser-King Marco-Alibi)
astro0103-18.jpg

astro0103-15.jpg

astro0103-14.jpg

astro0103-12.jpg

astro0103-13.jpg


Fortsättning i nästa inlägg
 
Sv: 10:orna del 2

O nästa täckesfråga, har ni fodrade täcken?

Jag har fått låna ett 135 täcke av min kompis, ofodrat regntäcke. Min häst har ju massa päls o jag vill inte ha täcke men om jag måste ha det pga vädret (hon frös som fan när det regnade på sommaren) så känner jag att fodrat är overkill med tanke på pälsen? Det är ju mer eftersom de inte har skydd i hagen som hon isåfall ska ha täcke. Hon har aldrig haft det då hon har mycket skog i nuvarande hage.
 
Sv: 10:orna del 2

Nämän ÄNTLIGEN! :love: Ååh vad kul med nya bilder på dina "småttingar"! :laugh: Håller med ovanstående, vilken härlig man Astro har!

Men hur går det egentligen med Sorexa? Nu kommer jag ju inte exakt ihåg hur det var med allt... När/var/hur får du reda på om hon kan leva kvar eller inte? (USCH vad jobbigt det måste kännas för dig! :cry:)


Hippocampus: Min har ett tunt fodrat vintertäcke. :)



KL
Här snöar det som saaaatan idag! Hästarna fick leka porslinsfigurer igen. Kaptenen är numera trygg med att ta av och lägga på täcke - iaf EN bra sak med att han har för lite päls... :grin: Tycker det är så komiskt att se era bilder på superlurviga mystroll i hagar utan snö, när min knappt har nån päls och bor i typ 70 cm snö.... :D Ska försöka få nån bild som visar hur mycket päls han har.
 
Sv: 10:orna del 2

Tack snälla ni för de fina orden.
Jag gillar ju egentligen inte halvblod med lång man men han har så himla fin man så jag har inte hjärta att rycka den, får ta det jobbiga beslutet när han ska ska gå 3-års för då kan han nog inte ha allt det där burret kvar, knopparna kommer se ut som fotbollar :D

Maja_kandi: Jag ska åka in och röntga Sorexas bakben men jag har inte mått någe vidare i kroppen (har fel på balanssinnet) så jag har inte velat köra så långt samt hantera hästen där om jag drattar på ändan men nu börjar det ordna till sig så jag ska nog boka en tid snart.

Angående täckesfrågan så sätter jag helst inte täcke alls på mina men om dom måste ha det av någon anledning så är det tunt ofodrat som gäller (sa hon som satte på Astro ett megafodrat täcke i dag men jag hade inget annat som passade eftersom mina ofodrade är 135 och dom var alldeles för små för honom)

Astro fick prova nordisens sadel igår, ingen reaktion alls :laugh:
astromedsadel.jpg

astromedsadel1.jpg
 
Sv: 10:orna del 2

Fina hästar du har!


Bakslag idag med Alvas lastträning :( , när jag tog ut henne ur hagen vägrade hon gå framåt. Det var bara backen som funkade alldeles prima. Det är inte så enkelt att flytta 400kg tjurig häst när jag var själv, så till sist fick jag ge upp. Kändes inget vidare att hon fick sin vilja igenom. Sitter här och är arg fortfarande! Min sambo undrar om det är en säljesannons jag sitter o skriver...

Men jag får väl samla kraft och försöka i morgon och ha en medhjälpare till hands. Dom andra två gångerna innan nyår när jag provat har hon snällt gått fram och nyfiket nosat på transporten. Vet inte vad som flugit i henne. Eller är det 2-årstrotsen som slagit in nu efter nyår?
 
Sv: 10:orna del 2

Härligt, jag vill också slänga på sadel nunununu! Hugo är ju snäll att greja med och verkar inte bry sig om gjordar så jag ska försöka spara lite på sadel så jag har något att göra om några månader också :p

Var ju ute igår på en liten mini-promenad. Ledde Hugo med longerlina och hade med vovven (som dock fick gå i koppel med syster). Lite konstigt att vara hemifrån (typ 100 m..) var det allt men inget trassel. Vi gick inte så himla långt men jag vill gärna ta allt lugnt och inte gå för fort fram. Hellre det än att få bakslag, vilket säkert ändå kommer komma det också.

Apropå 2-årstrots: kan intyga att Hugo uppvisat det ett beteende ett tag.. :p
 
Sv: 10:orna del 2

Annie har visat trots sen i höstas.
"Är du säker?" Ja.
"Är du säker att vi ska gå från flocken?" Ja
"Är du helt säker" Ja
"Nu då?" Jo
"Men inte nu va?" Jo

osv :D Hon gör inget dumt utan stannar bara tvärt. Sen får man dra lite i skaftet och smacka o så fortsätter hon gå. Sen stannar hon osv.

Imorgon ska hon flytta! 5 timmar söderut. Vi får se vad hon säger om det :D Hon kommer nog trivas, till att börja med får hon ingen vuxen som kan sätta henne på plats utan ska gå med en 2åring, sen ska de in i större flock. Vet ni hur mycket hon kommer köra med sin nya kompis :angel:
 
Sv: 10:orna del 2

Fina hästar du har!


Bakslag idag med Alvas lastträning :( , när jag tog ut henne ur hagen vägrade hon gå framåt. Det var bara backen som funkade alldeles prima. Det är inte så enkelt att flytta 400kg tjurig häst när jag var själv, så till sist fick jag ge upp. Kändes inget vidare att hon fick sin vilja igenom. Sitter här och är arg fortfarande! Min sambo undrar om det är en säljesannons jag sitter o skriver...

Men jag får väl samla kraft och försöka i morgon och ha en medhjälpare till hands. Dom andra två gångerna innan nyår när jag provat har hon snällt gått fram och nyfiket nosat på transporten. Vet inte vad som flugit i henne. Eller är det 2-årstrotsen som slagit in nu efter nyår?

Var det första jag tänkte, trotsiga tonåringar :p

Låt henne vara en månad om du kan och testa igen efter det istället för att traggla. Kommer gå bra ska du se!
 
Sv: 10:orna del 2

Hur har ni/kommer ni att introducera spänning runt magen? Gjord/sadel.

Har bara lagt på filt änsålänge utan vidare reaktion. Bett kommer inte bli några problem då han gärna tar grimskaftet i munnen hehe, kliar väl ;)

Men just hur jag ska vänja honom vid gjord är jag helt idelös på.
Vill ju köra in honom så om antingen någon månad eller efter sommarbetet vill jag lära honom ha gjord på sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 280
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 513
Senast: Madalitso
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 516
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp