10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Vilken söt liten en =D

Skönt att kunna duscha dom nu i vårvädret, önskar jag kunde det med!

Delvis kl.

Idag när jag kom till stallet hittade jag en liten skitunge med tråd i munnen :eek:
Den där hästen är otroligt billig emellanåt!!!!

HUR i helsike får en häst för sig att tråd är så j*drans gott och tugga på? Och som absolut inte slutar?

Jag har kommit på henne fler ggr, ni minns kanske den gången dom sprängde tråden när dom blev skrämda och då var hon och tugga på tråden samt när jag stod där och LAGADE skiten.

Idag då hade hon hittat på stumpen till den tråd jag har snurrat runt trädstolparna sen hon gick under på ett ställe förra året, alltså ingen ström i den.
Antagligen har hon hittat på den lilla stump som funnits dragit och tuggat så hon fått upp ja, 1-2m tråd som hon stod så fint och tuggade på idag, sedan stod hon och kraffra ben hoven på den med emellanåt.

Jag in direkt i hagen och jagar iväg henne :o Sen började jag dina där, upptäcker till min förvåning att hon tuggat av en hel del av trådarna på flera ställen.

Hon går mig verkligen på nerverna just för tillfället :(
Uttråkad JA jag vet, men inte ska jag behöva göra något med henne varje dag för att hon ska vara nöjd, lr?

Jag hade tänkt rida henne en sväng idag men det började regna en hel del så jag kände mig inte utmanad (börjat frysa). Så jag ska göra det imorgon och även på onsdag INNAN hovis kommer.

För hovis kommer nu plocka bort framskorna så hon blir barfota då betesägarna vill ha det så, dit jag ska köra henne om en månad drygt.

Och jag har sagt att hon ska få sin vila från 1 maj (nu blev det tidigare eftersom jag inte hunnit med henne) mer än något promenad tror jag?

Ja vi får väl se, så fort sista hösilagebalen är slut åker dom över till andra hagen och förhoppningsvis kan dom ha mer skoj där, sen är stora pluset ingen direkt lera i den hagen!
 
Sv: 10:orna del 4

Knoppat har jag provat innan o det tycker hon är okej. Jag tycker det är lite för kallt för att bada henne (4 plus o rejäl blåst) så jag får nog åka med min smutsgrå häst. Ju mer jag borstar desto mer damm kommer fram...

Hoppas på varmare väder tills den 19:e då det riktiga testet är.
 
Sv: 10:orna del 4

Hur många har fått skor på sig? När fick dem de?

Första gången januari/februari -12. Men bara en period, eftersom han var så öm när det var fruset men ingen snö. Då hade han bara fram.

Skodde runt om i augusti förra året. Han är ömfotad och får lätt hålväggar så han kan bara gå utan om han bara ska gå på gräs. Ska ta av skorna nu när det är dags för bete om någon vecka.
 
Sv: 10:orna del 4

I lördags tog vi oss en ridtur, stallägaren och jag. Dvs jag red ungefär 100 meter tills det kom en nedförsbacke ;) Uri är superpigg och jag har noll balans på den lilla hästen så jag tyckte det var lika bra att hoppa av på eget bevåg :angel: så resten av turen småsprang jag vid hans sida. Han har ingen aning om hur man gör när man går i normal takt.

11970_10151920307988298_748294718_n.jpg


Nästa gång blir det sadel. Men det får nog vänta till hösten :)
 
Sv: 10:orna del 4

På tal om skor så har jag en tappsko på Nixi, har sökt igenom hagen men den är spårlöst borta, hittar jag den får jag på den själv men det verkar som att hovslagaren måste komma hit och rikta en ny sko. Har stått och skrapat bort päls på min mammut som fäller som en tok! Igår fick jag besked att jag slipper visa själv ;) En superduktig unghästberidare/utbildare ska visa henne. Nu kommer hon inte få dåliga poäng för att jag inte kan visa =)
 
Sv: 10:orna del 4

Kul!! alltså med visaren, inte tappskon :P Ska också få hjälp med att visa Räkan. Ska rida själv, men inte springa :P
 
Sv: 10:orna del 4

Det är så roligt med såna bilder/bildserier, speciellt att jämföra med hur de såg ut som föl till hur de ser ut ridna nu. Jag tycker min blev "stor" på riktigt nu när jag tittar på bilderna av när jag rider henne, innan har hon fortsatt vara bebis. ;)
 
Sv: 10:orna del 4

Hon är så fin! :love: Kul att genrepet gick bra! När visar ni?

Glimfeather: Vad roligt det ser ut! Förstår precis vad du menar med räserfarten, mina vet inte heller vad normal promenadtakt innebär. ;)

Ottilia: Gudars vad hon har utvecklats! Hon såg ju ganska gräslig ut som bebis. :o Men så lätt hon hoppar! Ser verkligen kanonbra ut! :)

aida: Jag är lite kär i din häst! :love: Ser ju hur fint ut som helst! Låter som om ni tog igenom handbromsen i rätt tid innan den låst sig helt. :) Bra jobbat!

oanki: Tack! :) Jo visst är dom lika, lite roligt med den där uppochnervända droppen i pannan! Hade jag döpt min nu hade han fått heta Italian Drop, han har nämligen en perfekt Italienkarta på mulen. :p


KL
Kaptenen har inte gjort ett dyft annat än att springa som en galning i hagen och leka leka leka leka leka med sin kompis, herregud vad dom håller på... Han äter nu sin lusern med god aptit, sen han började få det har han även sopat i sig mineralerna som han tidigare kunnat lämna, happyface! Nu hoppas jag vi kan komma igång igen... Han blev lite ömfotad efter den där tappskon men jag tyckte det såg ut att ha gett med sig idag när han vimsade runt. Blir väl nån promenad imorrn så kan jag kolla bättre.
 
Sv: 10:orna del 4

Hon ska visas på Ingelstorp den 12 Maj:)

Va kul att ni gillar henne, kär i vår lilla som nu blivit stor:love::love:
 
Sv: 10:orna del 4

Vad roligt, ska hålla tummarna! :) Känner på mig att trådens pållar kommer ta storslam på visningarna! ;)


KL
Idag tömkörde jag Kaptenen igen, den här gången med gjorden och tog först några varv hemma på lägdan och travade honom också kanske två-tre minuter både på volt åt båda håll och på rakt spår. Jätteduktig var han, kom ihåg precis vad matte menade med allt. :)

Sen tog vi en skogstur där vi båda två fick träna på att ha kontakt hela tiden för att hamna där matte tänkt från början. Inte så lätt att snirkla sig runt bland träden! Sen gick vi längs en skogsväg, vände på en vändplan och avslutade med att leta oss ner för ett hygge ner till en bred stig som sedan tog oss tillbaka upp på gården. Duktig kille såg sig noga för och lyfte fint på tassarna. :) På ett ställe fjantade han sig och vägrade gå närmare en bäck, så då fick jag gå före - genast gick det super att gå förbi. :grin:

Duktig pålle idag! :) På söndag fyller han tre och det ska firas med knoppar och fotografering igen!
 
Sv: 10:orna del 4

Oj vad duktiga ni är allihopa, jag följer mest med tråden i tysthet eftersom det är lillsyrran som äger våran 10:a, här är den nyaste bilden på dom två i alla fall, pirayan är som sagt under inridning :)

921503_10151607058463679_923093176_o.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Vilken trevlig galopp den verkar ha, vad är det för stam?

*kl*
Jag är numera sedan några dagar ägare till ett sto -10 efter Dalwhinnie-Columbusxx. Hon kom i lördags och jag är så nöjd hittills! Hon fick åka med en travkille, sova borta, lastas igen och så mötte vi upp och hon gick på direkt i vår transport. Jag har plockat caslickstygn (vilket var lite spännande på en häst man ännu inte känner...:crazy:) och hon har blivit vaccinerad och verkad. Sadelkoll på måndag och sedan börjar arbetet;)
Hon är inkörd och trygg med ryttare på ryggen men inte skolad på något sätt.

Hur stora är era -10:or nu?
 
Sv: 10:orna del 4

Åh vad kul att läsa att du köpt ny häst!

Du fick göra av med Ceasar? Inte för att jag har med det att göra men tyckte det var tråkigt att läsa att han inte blev bra.

Min lilla är nu 161, får väl se om hon växer lite mer.

Häftigt att hon är inkörd, inte så många halvblod som är det :)
 
Sv: 10:orna del 4

Men gud vad kul att du kommer till denna tråden också =D
Ser fram emot bilder på din tösa!

Delvis kl.

Igår blev Miraz verkad och allt gick bara bra, hennes hovar är faktiskt väldigt mycket bättre, rötan sitter nu mer vid strålen så jag ska fortsätta med lite tjära emellanåt och hoppas att det tar stryk även på det.
Så det kändes KANON att det börjar gå åt rätt håll med hovarna.

Så nu är hon helt barfota igen och kommer väl som det ser ut att vara det tills hon kommer hem igen efter storbetet.
Nu ska jag beställa hem träckprovspapper och få sådant klart också.

Nu är våren verkligen här :D

Lilla beteshagen är nästan klar så får se om dom släpps där till helgen eller i början av nästa vecka.
Ska bli skönt och få dom till en torr hage även om den dom går i nu börjat torka upp riktigt bra, på sina ställen!

Ingen hantering mer än in/ut från stallet i och med att hon säkerligen ömmar nu efter verkningen. Men tänkte promenera lr tömköra i helgen, får se hur hon ser ut då, om det går.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 297
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 101
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp