10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Igår fyllde Uri 3 år :bump:

Tänk att det redan är tre år sedan han var så här liten
46271_421946772342_3783443_n.jpg


Och 2,5 år sedan jag hämtade den här lille försiktige killen
71575_443226797342_3574523_n.jpg


Som nu har växt upp till en "stor" och trygg riktig häst
602249_10151336037227343_429040737_n.jpg
(hehe)
 
Sv: 10:orna del 4

Kl' ar mig själv... jädrar vad det skrivs när jag har mycket på jobbet!! =)

Kiwifrukt - vad fint hon hoppar!!

aida- Hon ser ju också riktigt fin ut, när var visningsdatumet för er?

-- nu kommer jag inte ihåg anv. nicken men den andra Roosevelt-ungen är också så himla snygg!! Han verkar verkligen ge vackra hästar, det står två st. Roosevelt avkommor i medryttarhästens stall som också är vackra som en dag.!

Och russen! så fina! men jag trodde att tre-års för ponnys var på hösten? lustigt om det kan skilja så mkt från region till region. Men jag kanske är ute och cyklar =)


Maja - haha stackars lilla kaptenen, stenar är elaka saker... det kan även min medryttarhäst på 14 år intyga =)

Nu har det hänt en del med Räkan igen, bara så tråkigt att jag inte har bilder =(, löshoppade i måndags - hon fick gå på max höjd och maxbredd några gånger med en bom på marken mellan hjälphinder och oxer. Hoppade ännu bättre än sist!! Sedan i tisdags så tränade jag för min dressyrtränare med medryttarhästen. Då hade tränaren med sig en elev som ska bli instruktör och vi pratade lite om hur det gick med Räkan. Hon frågar "får jag visa xx den här bilden när hon hoppar?" och jag säger ju såklart ja - och de kollar och pekar ut alla hennes fördelar i tekniken - skolboksexempel sa tränaren som också berättade att hon dömer löshoppning för unghästar nere på kontinenten och hennes elev var en duktig hoppryttare och tyckte att hon hoppade riktigt bra =) - Jag var ju glad och stolt så jag nästan sprack!! Konstigt hur det är, att jag är stolt över hur Räkan hoppar fast hennes hopp har inget med mig att göra. Det har hon i blodet och handledaren på unghästkursen har hjälpt henne att plocka fram det - Jag har ju inte gjort något liksom och är ändå stolt :D

Och igår hoppade jag upp å red första gången på över två veckor. Hon var lite spänd och hade dålig bjudning men kom sedan igång när vi hade galopperat lite. Gick på tygeln i traven och gjorde några fina avsaktningar i båda varven på tygeln och i balans :love: något hon inte gjorde sist jag red så hon har nog stärkt sig av longeringen =)
 
Sv: 10:orna del 4

4 Maj tas Rigel hem!! Känner mig som ett barn på Julafton!

När jag var uppe och hälsade på honom var det ingen vacker syn hehe.
Uppgnagad man och pälsätare lite varstans. Men söt som socker :love:

Men gud vad trevlig han var. Kände igen mig direkt och som vi mööööös :) Tänk att jag snart har den möjligheten var dag.

Min plan ser ut såhär. Jag tar hem honom och låter han komma in i nya flocken i sommar. Där tog planen slut.. Älskar att planera men inser att det inte är lönt i detta läget :p
 
Sv: 10:orna del 4

Herregud så söt! :love: Det är något speciellt med fjordingar. Och grattis till Uri på födelsedagen! :D

Bella: Vad roligt att du ska få hämta hem honom! Förstår att du längtar, jag har abstinens efter min som jag ändå träffar varje dag, bara det att jag inte jobbar med henne (mer än att jag hjälper till vid löshoppning och har hand om hovslagaren och såna grejer). Nu kan jag tycka att det var tur i oturen att den första beridaren inte kunde ta henne, jag hade gått upp i atomer om jag inte hade haft tillgång till henne alls.
 
Sv: 10:orna del 4

Men ååååh vad han var söt när han var liten! Vilken fluffboll! Härlig sista bild!

bellabus: Vad roligt att äntligen få ha honom närmare! Jag har slutat med planering, det går bara i stöper så fort man börjar planera.

supercassie: GRATTIS! Vad kul! Var det inte den som vann förut? Eller har jag blandat ihop allt nu?

Ottilia: Vad kul att hon utvecklas så fint framåt!


KL
Ikväll sitter jag här med lite blandade känslor, å ena sidan är jag sprickfärdig av lycka, å andra sidan är jag orolig och - som vanligt - nojjig. Ungefär såhär: :love: :banana: :crazy: :nailbiting:


Först tar vi: :love: och :banana:

Jag tog en kvällspromenad med min fina Kapten. Han fick på sig vuxenprylar, dvs sadel och träns med tyglar och jag utrustade mig med ridbyxor och hjälm. Så knallade vi iväg! Gick en rask promenad kanske 15 min förbi en stor bäck, läskiga brevlådor, massvis med stora stenar, några soptunnor osv. Han knallade på helt bekymmerslöst som om han aldrig gjort annat. Så kom vi till vändplatsen. Jag drog i stigbyglarna så hela sadeln gungade, hoppade i stigbygeln, ställde mig i den, gungade sadeln och sen satte jag mig. Han tittade bak på mig som om han ville säga: "Att det kan vara så svårt att bara sätta sig!?"
Sen åkte jag häst tillbaka! Han gick på precis lika bra hemåt, de gånger han klev lite långsammare för att kika på nånting behövde jag bara prata med honom och klicka lite med tungan för att han skulle hitta tillbaka till samma tempo igen. Han gick förbi alla saker som jag vet att han brukar snegla på bara jag uppmuntrade honom lite, och det kändes inte osäkert en enda gång! Åååh vilken underbar häst jag har! :love:

Totalt åkte jag på honom max tio minuter, sen hoppade jag av och ledde honom hem. Han blev inte ett dugg trött och var precis lika vaken och glad när vi kom hem. Svullnaden var kall och hade gått ner ganska mycket. :)


Men så kommer ju den där andra biten: :nailbiting:
Satt jag för länge? Var det för tidigt för ridning? Överansträngde jag benet? Var grusvägen för hård? Låg sadeln verkligen bra? Kommer benet vara stort som en ballong imorrn bitti? Jag kommer inte tordas kolla...


Hur som helst är jag nog ändå innerst inne jätteglad! Vi har varit på UTERITT helt SJÄLVA för FÖRSTA gången, och det kunde ju inte gått bättre! Det kändes att han vuxit, han var ju jättestor! Och det kändes tydligt att jag inte inbillat mig om hullet för han var väldigt mycket mindre i omfång än förut. Innan kändes det ju som att sitta på en ponny, men inte nu längre.

399925_4943560909703_215115020_n_zpsd7778ef5.jpg



Apropå hullet så har han nu käkat upp sin lusernpellets två nätter i rad och smaskade glatt i sig även nu ikväll, duktig påni!
 
Sv: 10:orna del 4

Åh vad härligt, det är säkert ingen fara med benet, du är så liten o nätt så han märkte säkert inte att du satt där ;)

Jag har också ridit ut ett par gånger själv på Fendi nu, hon går förbi även lite läskigare ställen och jag är så nöjd med henne, hon är cool men samtidigt lite pigg och laddad inför galoppen, rolig att rida helt enkelt :D
 
Sv: 10:orna del 4

Jo, du har rätt. Han vann i sin debut. Lätt.
men, första loppet som tvååring säger inte så mkt oftast.
America är (tror jag iaf) en stayer, dvs. han ska gå längre än 1600 m. när de startar som tvååringar finns inga såna lopp (vilket är bra, tycker jag).
han vann sin debut för att han var mkt mer klar i kroppen än sina konkurrenter. Nu har många kommit ikapp och man måste hitta mer rätt lopp och rätt upplägg för varje häst.

Vi tror at flexibla blinkers kan vara rätt melodi för honom, men får prova vidare. Hästen har stoooor kapacitet och är vacker som en dag att titta på med fin muskulatör, lovord för sin aktion osv, så något måste vi ju kunna plocka fram :D
 
Sv: 10:orna del 4

Jag tror inte heller det är någon fara. Sa inte veterinären att du skulle motionera honom, och att även ridning räknades in där, eller har jag fantiserat ihop det/blandat ihop dig med någon annan? Du satt på så kort tid, och åkte ju enligt dig själv bara med, så det lär inte ha varit värre för honom än att du hade gått samma sträcka med honom i linan.

Jag nojar också jämt, särskilt med min andra häst som är så gammal. Men jag försöker intala mig att man inte kan gå runt och tänka på allt som kan hända hela tiden. Vi får hoppas att det här med Kaptenens ben är på väg tillbaka nu, du har väl haft nog med otur.
 
Sv: 10:orna del 4

Jag tror inte hästen tar skada av den korta stunden! ;)
SuperCassie: Hur ser flexibla blinkers ut? Jag har ridit ganska mycket problemhästar och med "helstänk" faktiskt. Just för att dom ska koncentrera sig framåt och inte upp i luften ;)

Kl: Tog en ridtur på Nixi igen i paddocken. Och jag tror ärligt att detta är den mest ridbara hästen jag ägt. ( har haft en hel del, haha ) Travade några varv åt varje håll och sen tog hon galoppfattningen direkt! Har aldrig varit med om det på en så ung häst. Var tvungen att testa igen och nog fasiken satt 2 fattningar åt vardera håll som en klocka! Är så glad att jag fött upp en sån otroligt trevlig häst i hantering och ridning! =)

Bjuder på en dagsfärsk hagbild med "lillasyster" bredvid =)
298288_10151436195878460_2065637036_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Såhär ser de ut uppfällda

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbxB1NMLPCOU2jls-AD2nNCqshkiUh9Q1JQDZPfsyQn4blN_AnX-TN6G3r

Och såhär när de är uppfällda

http://www.svenskgalopp.se/sg/images/stories/photo/news_12_1/blinkersregler-1.jpg

Jockeyn drar i ettsnöre för att fälla upp/ner dem

Jag tycker verkligen just såna här blinkers kan vara väldigt bra för vissa hästar.
Vissa har de uppfällda från början och fäller ner ("stänger") när de kommer in på upploppet och så gör andra tvärtom.
 
Sv: 10:orna del 4

Din häst är verkligen så fin, och ser så "färdig" ut i kroppen för att bara vara tre år. Förstår att du är stolt över henne. :)
 
Sv: 10:orna del 4

Vad roligt att det går så bra! :) Hon ser så färdig ut i kroppen!

sassiball: Det låter ju som en perfekt kombination! ;)


KL
Tack för pepp allihopa, det är sannerligen inget fel på mannen idag, jäklar vad han har farit runt i hagen! Han och Balder har tränat på skolor ovan mark, balansträning på bakbenen, intervallträning upp genom hagen - lugnt ner och sen fullt ös uppåt igen flera varv, hur snabbt man kan gå från 0-topspeed osv osv. Jäkla galningar... Det har såklart resulterat i en tappsko som jag inte hittar igen. :grin: Hovis kommer på söndag!

Tog in honom och tryckte i honom avmaskningsmedel, som han genast spottade ut på golvet. :mad: Jag plockade upp det och kletade in det i munnen på honom igen och höll ihop käkarna tills han svalde. :D Fick inte upp allt så han fick det som fanns kvar i båda sprutorna (gav Balder innan) också.
 
Sv: 10:orna del 4

Vad bra att det inte blev några problem!

kl.

Idag har jag för första gången ridit på min. Mest som avslutning efter en lyckad löshoppning, men det kändes helt otroligt att äntligen få sitta på henne. Skritt och lite övergångar från halt till skritt i paddocken och lite, lite trav ute. :D :bump:
 
Sv: 10:orna del 4

10e maj smäller det! :)

Ridbild från dagen! De framåtdrivande hjälperna börjar sitta bättre och bättre nu :)
420769_10151487239323113_1047116635_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Gud vad kul =D

aida
Jättefin verkligen!

Delvis kl.

Här står det fortfarande still faktiskt och hästarna har fått börja sova ute dom dagar det varit fint väder och torrt för dom och sova ute givetvis!

Idag har jag börjat bygga upp ena sommarhagen, den jag inte delar med min kompis för hon tyckte inte det var OK att släppa dom redan i den vi delar på för det var inte alls bra.
Förstår såklart henne, men ja...

Har hälften av stolpen kvar sedan all tråd bara.
Sen är dom redo för att släppas där faktiskt, men dom kommer givetvis att få stödfodring utav hö eftersom dom små grässtrån som finns inte är till mycket.
Detta är mest för att dom ska komma undan skithagen.

Vinterhagen har jag också donat med idag, delat av den så den ena halvan får vila så nu får dom gott och väl vara i en liten del, men det har funkat tidigare år så :)

Nu är det verkligen vår alltså :)
Btw, har ni fått mycket besvär av flugor och mygg ännu? Vi har börjat få en massa vilket inte är kul... Usch!!
 
Sv: 10:orna del 4

Supercassie: Häftigt! Man lär sig något nytt varje dag! :D
Kiwifrukt, Maja_kandi :
Ja hon är väldigt fin i kroppen! Liite för rund om magen men det går ju till sig med motion. Provade min hoppsadel på henne igår och den satt jättebra så nu slipper jag köpa en sån i alla fall =)

Aida: Ser ju kalasbra ut på bilden! Kul att det går framåt för allas unghästar! =)
Molin: Här är det låångt till sommarbetet, snön har inte smält bort än. Och flugor har jag faktiskt inte sett. Några myror i stacken har vaknat till liv ;)
 
Sv: 10:orna del 4

Och russen! så fina! men jag trodde att tre-års för ponnys var på hösten? lustigt om det kan skilja så mkt från region till region. Men jag kanske är ute och cyklar =)

Det brukar vara på hösten men här på Gotland blir det för få anmälda så det brukar samanordnas med "stora" treårs... :( Lite tråkigt är det, men grabbarna är ju inte menade att bli ridhästar (och är kastrerade nu så de blir ju inga avelshingstar heller) så det gör väl egentligen inte så mycket...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 490
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 234
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp