10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Jaha, ojdå..

Här växer gräset på sina ställen och det är verkligen vår, känns helt underbart måste jag säga.

Nu sitter jag och letar som en tok efter när det är OK att släppa ut dom i hage dygnet runt utan vindskydd. Men jag vette fasen vad jag ska söka på?

Hittar bara om beten och lösdrifter typ... Grr
 
Sv: 10:orna del 4

De får gå ute när gräset växer så nu eller kanske om 1-2 v. kan de börjar gå ute dygnet runt utan ligghall
 
Sv: 10:orna del 4

TACK!!!

HUR sökte du? haha
Hittade något om det också men dom skrev fortfarande om vindskydd osv då.

Ja jag tänkte låta dom gå kvar en vecka till i vinterhagen, sen får dom hoppa över i den andra helt enkelt.
Men dom finaste dagarna nu har dom faktiskt fått sova ute som sagt, och dom verkar gilla det!
 
Sv: 10:orna del 4

Mina har ju lösdriftshall men dom väljer att sova ute nu när det är sol ute =)
Kl. Idag hade mina små "solstrålar" sparkat sönder vattenkoppen. ( uppvärmd ) Tur i oturen har vi en reserv som min far håller på att sätta fast nu. Fyllde upp ett badkar med vatten och där blev det lek med vattnet kan jag säga ;) Får väl se om jag hittar någon ståendes i badkaren när dagen är slut ;)
 
Sv: 10:orna del 4

Ja, jag har lösdrift med och mina har valt att sova ute så därför har jag låtit dom göra det. Jag har också lösdrift.

Delvis kl.

Puuh, idag har jag varit i farten igen, fortsatte bara lite på nya hagen med att sätta upp fler stolp sedan har jag promenerat med en sjukt pigg Miraz. Men hon lyssnade faktiskt väldigt bra även om hon ville göra lite bus emellanåt.

Sedan har jag promenerat med en till samt ridit en, NU tänker jag bara slappa!
Förtjänat lite kladdkaka med för den delen :o
 
Sv: 10:orna del 4

Det låter som att du har förtjänat en vilostund efter den här helgen. ;)

knapp.

Idag har jag ridit min lilla "på riktigt" första gången, med sadel, i alla tre gångarterna. Det går inte ens att beskriva hur det kändes, det är helt overkligt. Hon är jätteduktig, vissa saker sitter bättre på henne efter en månads ridning än vad det gör på en del vuxna hästar jag har ridit. Hon har lite problem med det här med rätt galopp ibland, men hon rättar sig ofta själv direkt när det blir fel. Jag är helt lyrisk idag. :D :love:

dsc_0369_517d14819606ee336294788b.jpg


dsc_0390_517d2caaddf2b3732e5729a5.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Ååh vad roligt! Grattis!!! :)

Molin: Låter som en välförtjänt vila ja. ;)

oanki: Det verkar vara en favoritsysselsättning hos alla hästar att demolera just vattenbehållare... :cautious: Mina vattenhinkar får inte vara ifred så jag köpte en större balja och gjorde en ställning där den kilas fast och måste bändas loss. Tror du inte att 11an lyckades lista ut hur man gjorde ändå!? Suck...

aida: Vad fiiiiin hon är! :love:


KL
Här har hovis varit idag igen, tappskon på plats och nu hoppas jag att den får sitta sina fem veckor tills nästa gång... Nästa gång blir det skoning på klinik för att sätta ett specialbeslag på den där framfoten som envisas med att flyta ut. Jippie! Eller nåt.

I övrigt har hästarna väldigt starka vårkänslor tror jag! Det är fullt ös från morgon till kväll och knappt att det blir nåt vilat där emellan. Det blev sen morgon idag så de kom inte ut förrän vid nio, och det blev race på direkten. Men går man ut med kameran blir det lugnt, går man in i stallet en sväng blir det race och visar man sig ute blir det stillastående igen. :grin:

Här kommer iaf lite bilder på gangstern. Fick en hyfsat bra bild när han stod stilla, sen att han är skitig och står lite i uppförsbacke får man bortse ifrån. ;) Tycker ändå han är inte i en riktigt bra fas nu!

DSC_0002_zpsa43c7c28.jpg


DSC_0014_zpsb1588ed8.jpg


DSC_0039_zpsf4a08c85.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Och din snygging :)

Det där med tappskor börjar säkert för oss alla snart.
Speciellt där folk har lera i sina hagar osv.
 
Sv: 10:orna del 4

Alva fick bakskor idag för första gången, framskor fick hon första gången förra skoningen.

Satt på min häst för första gången i fredags, gick super!

Nu har jag anmält till genrep inför 3-årstestet på onsdag, men jag ska inte rida henne då.
Hur fin brukar man göra dom inför ett genrep?
 
Sv: 10:orna del 4

Nixi fick skor i januari, skodd runt om =) Har en 2 åring som fick skor för 1 månad sen, men han har haft problem med hovbölder under hösten och jag tänkte undvika det så gott som det går under våren =)

Linus: Jag har också anmält mig till genrepet dock så är vårat den 9:de, jag vet inte heller hur väl putsad man måste vara ;)
Funderar på att knoppa då jag bara gjort det 1 gång under fölvisningen! Men jag har en duktig dressyrryttare i stallet så jag ska fråga henne hur man gör dessa "flyingeknoppar" ( kommer sluta med att hon får knoppa,haha ):D

Maja-kandi: Ja dom är hopplösa ibland! Tur att dom är söt mellan varven ;) Fick ett sms nytt att Nixi stod med framfötterna i badkaret jag fyllde upp igår, hon måste tycka det är viktigt med rena hovar :D
Din lilla fux är så fin! Jag är liiite partisk då min 11:a är lite lik din.
529679_10151436195368460_430506696_n.jpg

För att inte förstöra tråden med en 2 åring så gömmer sig Nixi i bakrunden till vänster ;)
 
Sv: 10:orna del 4

Så fint det ser ut :D

Maja: Det tror jag med. Min ska alltid hålla på och slafsa i vatten. Inte bara vattenbaljor för den delen, nu har vi en liten göl i nya hagen...vem tror ni står där och RULLAR sig varje dag. De andra gör inte det, men min ska dit hela tiden.

Ia: Min fick framskor i november pga felverkning av annan hovis. Sen fick hon bakskor i januari tror jag pga hon slet så mycket. Min häst har inte sagt något alls någongång om skorna eller att hovis spikade. Nu ska hon skos om i veckan inför 3års testet, sen tror jag vi drar de nästa gång och låter henne gå utan i sommar. Beror på vad hovis tycker.

Oanki: Oj, vad din och Majas är lika!

KL

Min är som sagt anmäld till 11 maj. Skitnervös är jag. Igår var sista hoppningen, och hon hoppade som vanligt. Man kan inte riktigt säga att hon har scope, men hon är framåt och tycker det är kul, så jag tror hon kommer få högre poäng på temperamentet än tekniken.
Nu ska visaren komma och springa en gång med henne för att testa, hon ska skos om och vaccineras och så ska hon ridas lite i skogen för att få mer framåtanda. Nu har hon ju blivit lite varm i kläderna och vet vad hon ska göra i ridningen och har börjat ifrågasätta lite om vi verkligen är säkra på att vi ska galoppera etc. Så jag tror att lite mer i skogen nu, 1-2 gånger, en gång på bana i början av nästa vecka, sen går hon testet på lördagen och sen får hon smälta allt till oktober :D
 
Sv: 10:orna del 4

Kl

Tack alla för era kommentarer :) Jag är supernöjd med damen.

Nu har jag tid att skriva lite mer, slängde in bilden "i farten" för att jag var så nöjd efter dagen. Jag fick gången innan denna nämligen åka ganska mycket rodeo...
Jag har kännt de senaste gångerna att hon inte riktigt har fattat de framåtdrivande hjälperna och svarat med att bli lite osäker och spänna ryggen istället för att gå fram ordentligt. Så jag tänkte att det var dags att backa ett par steg och försöka ta igenom dessa ordentligt. Sagt och gjort! Tog henne på lina utan ryttare först, svarade fram fint för rösten. Hoppade upp och ner på henne några gånger med medhjälpare på marken, inga problem. Skrittade med ledare och använde skänklarna tillsammans med röst, inga problem. Bara skänklar med ledare, inga problem. Driva fram i trav, Bock!
Fortsatte ta igenom framåt framåt framåt och hon bockade bockade och bockade! Efter ett tag så slappnade hon av och travade fram jättefint! Då pustade vi lite, sen trav fram igen -bra och galopp, då började vi om, bock bock bock, fram fram fram sa den jobbiga matten på ryggen! Fick åka runt så några varv innan poletten trillade ner och hon kunde fatta och galoppera fram. Både hon pch jag var rätt så trötta efter detta kan jag lova!

Efter detta fick hon helvila 2 dar och sen upprepade vi proceduren i lördags. Jag var beredd på ungefär samma sak. Men hon travade fram super direkt! Sen kom det lite gunghästfasoner i första galoppen. Men det släppte snabbt och hon gick fram super! Så jäkla glad!

Fick en liten film med. Jag inser att jag har en hel del styrka och stabilitet att jobba upp med mig själv, jag har inte ridit ordentligt på ett par år.
http://youtu.be/JNf16FnQTvw
 
Sv: 10:orna del 4

Rozzie är skodd runt om. Jag skodde fram för 3 skoperioder sedan, för 2 gånger sedan fick hon skor runt om och nu är hon skodd runt om igen förra veckan. Efter 3års tar vi av alla igen så hon får gå barfota hela sommaren och kanske hösten med, beroende på hur det går.
 
Sv: 10:orna del 4

Jag hade nog knoppat i alla fall. Vet att vissa hästar hatar knoppar så det kan vara bra att de har fått testat att ha dem innan ;)
Jag har inte/ska inte åka på något genrep, hade gärna gjort det om jag hade haft möjlighet dock. Så jag tänkte testa att knoppa henne och hoppa henne med dem en gång innan :)
Jag hade nog inte brytt mig om att bada och sånt, men borstat lite extra.
 
Sv: 10:orna del 4

Min är oskodd, och jag hoppas att hon kan vara det några år till. Enligt hovslagaren har hon starka hovar, och även hennes halvsyster har bra hovar, jag vill gärna undvika skor så länge det går. Tanken är sen bara att sko henne fram.
 
Sv: 10:orna del 4

KL. på mig själv =)

Räkan och jag hade genrep på unghästkursen igår! Hon fick bada innan och så knoppade jag och frisserade lite öron. Hon var superfin på genrepet.

Passar på att lägga upp en bildbomb från att hon var bebis till nu =) Har bara bilder från uppfördaren från när hon var fölis så de lägger jag inte upp..

här är hon 8 månader gammal och ganska så nyss hemkommen:

Kanske syns varför hon till slut fick heta Räkan ?

Standard posen när jag försökte fota henne som ettåring




Sommaren som två-åring:



Nu som treåring innan badet:


Direkt efter:


Fixad innan "genrepet" (ser lite ut som en kamel )


Löshoppar:http://www.youtube.com/watch?v=LhfyYyEDn8A

och fortfarande så är hennes standard pose såhär:



Och så en bonus



Nu ska hon jobba 3-4 dagar den här veckan, nästa tisdag ska vi rida lektion och sen ska hon få vila och kanske gå någon promenad ons-fre. Lördagen den 11 är det 3års! Red henne på genrepet också. Inga problem alls och hon var superfin! Fick tipset att rida på ännu lite mer framåt och då började hon helt plötsligt röra sig riktigt bra!

Har nu efter lite om och men bestämt mig för att inte springa själv med henne utan kursledaren ska visa henne för hand åt mig. Tror att hon får bättre poäng då och jag kommer nog trots allt vara för nervös för att få fart på mina egna ben (jag blir liksom lite lam och seg som en sengångare när jag är nervös)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 335
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 108
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp