10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Men usch vad hemskt! Jag hade en liknanade upplevelse med min 08a som också alltid varit så snäll att lasta, men så hade han en trotsperiod och det tog en halvtimme en gång. Då körde dåvarande stallägaren, gasade i kurvorna, tvärnitade osv så vi fick inte med honom hem efter det... Slutade med att han blev kvar på klubben tre dagar tills jag kunde försöka igen, och då blev det ändå lastat med tröja över huvudet. :( Sen dess har det dock gått fint.

Jag är jättenojjig när jag lastar och kör, blir alltid skitnervös innan. Idag var första gången jag körde helt själv, och det gick som snabbast 40 km/h. :D Men mjukt och fint och hästarna stod som ljus! :laugh:
 
Sv: 10:orna del 4

Ja det var hemskt, var så himla förstörd och inget kunde jag göra för vem vet om hon ställt av transport och mig efter vägen om jag skällt ut na ordentligt!

Nä fy, men jag hoppas det går bra senare för annars vet jag faktiskt inte vad. Hon som aldrig varit någe problem att lasta och åka iväg med. Känns hemskt!

Nu ska jag dra mig utåt dit, får se om jag hinner med en liten tömkörningsvända eller om det bara blir en promenad med lillfröken.
 
Sv: 10:orna del 4

Jag brukar ta det som ett kvitto när jag kör, behöver hästen trampa om så går det för snabbt. Kurvor och inbromsningar ska tas mycket långsamt. Rakt fram är det inga problem att rulla på lite, bara insaktningarna är planerade.

Molin det låter inte som någon trevlig resa för din tjej. Men gör inget grej av det när det är dags att åka nästa gång, lasta bara som vanligt så går det säkert jättebra.

Jag tror att det inte blir problem med att lasta och köra om hästen aldrig upplever det som något speciellt och/eller obehagligt :)

Sen kör jag helst mina hästar själv, jag är så gott som aldrig nöjd med hur någon annan kör ;)
 
Sv: 10:orna del 4

När jag vande av henne från sin mamma fick hon flytta upp till min kompis på Lerbäcken. Jag tyckte det var bra att hon fick bo i flock och hanteras av olika människor.

Jag kör sällan med mellavägg. Mammahästen var ett helvete att lasta tills vi kom på att vi skulle ta bort mellanväggen och inte bara ställa den åt sidan. Nu går hon rakt in. För en vecka sen körde jag ettåringen också utan mellanvägg och hon vände sig inte heller.
 
Sv: 10:orna del 4

Tack för ditt svar, känns lite bättre.

Föraren körde så lugnt och fint första gången och likaså på vägen till ridbanan men hem då var hon stressad eftersom "hästenjäveln" inte ville på gå släpet. Inga glada miner alls där.

Du har säkert rätt, som sagt när jag provade lite lätt förut så kändes det som om hon var på väg rakt in, men hejda ju eftersom transporten inte stod kanoners men tillräckligt för att iaf klara tyngden på lämmen eftersom det var så jag tränade lillan...

Som sagt så har min älskade karl inte fixat dragkroken (men jag är på han) så att åka iväg någonstans blir inte än på ett tag trist nog.

Delvis kl.

Update om min snutta!

Jag hann med en tömkörning och vet ni vad, idag starta vi direkt från hemmaplan och det gick strålande :banana::banana: Lite segt förbi hösilagebalarna men sen rulla det på bra.

Hon var väldigt pigg idag också så vi travade på en del också!
Min fina flicka!! Öronen spetsade framåt heeeeela tiden :love:
 
Sv: 10:orna del 4

Vad kul att det gick så bra! :)


Kl
Blir ingen löshoppning imorrn iaf. Kaptenen bestämde sig för att få kolik istället... Efter diverse spring hit och dit verkade det till slut lossna. Nu står han avslappnat och äter igen... Så gonatt för nu, imorrn hoppas jag blir en bra dag...
 
Sv: 10:orna del 4

Thanks!

Nej men usch så hemskt!
Hoppas verkligen att han mår bättre imorgon och att det inte blir något mer symtom. Vet hur det är, tyvärr.

Du om någon har väl haft nog med problem nu! (hovbölder osv) och nu detta.
Håller tummen för honom :)
 
Sv: 10:orna del 4

Men vad f*n! Era stackare :(
Jag som hade ett stort leende på läpparna när du berättade hur duktiga killarna var med transporten till hovslagaren och att du ändå skulle få åka och löshoppa.

Ibland är det surt!
 
Sv: 10:orna del 4

Duktiga tjejen! Är tanken att köra in henne sen? :) Du kanske redan sagt det så ber om ursäkt om jag missat.
 
Sv: 10:orna del 4

Men vad tusan! :(

Visst var det han som hade något konstigt i magen i sommras också? Eller om det var i våras? :(
 
Sv: 10:orna del 4

Vilken hemsk upplevelse det måste ha varit för både dig och hästen! Min andra häst har varit riktigt rejält svårlastad hela tiden sen vi fick henne, men nu har hon inte åkt sen 2007 och när vi provade att lasta henne ihop med 10:an gick hon rakt på, dock med mellanväggen skjuten åt sidan. Så hon har nog behövt de här åren utan att åka för att inse att det kanske inte är så farligt.

Maja: Tråkigt med Kaptenen, hoppas han mår bättre idag.
 
Sv: 10:orna del 4

Ja det var det, då blev det ju i samband med nån form av förkylning också. Den här gången fick han troligen foderstrupsförstoppning som sen fortsatte till ett kolikanfall, det var iaf så det verkade. Han kom in helt som vanligt, åt upp betforen i snabba ryck och sen började han flema och stå och veva med frambenen. Försökte känna om det satt nåt i strupen men hittade inget, så plötsligt lade han sig ner och stirrade på magen. Jahapp, på med grimma och ut på promenad. Han var i början väldigt ovillig och gick och slog med huvudet och ville stanna och lägga sig, så jag satte fart och började gå snabbt. Tillslut ville han hellre trava så då sprang vi en liten runda. Han gjorde ifrån sig både en och tre gånger så när vi kom hem provade jag stoppa in honom i boxen igen. Han slängde sig direkt på backen och skulle rulla... På med grimma och longerlina också longerade jag honom ute på gården (det var ju kolmörkt så jag kunde inte gå nån annanstans). Han skötte sig så himla bra... Fick både skritta och trava åt båda håll och stannade några gånger för att göra ifrån sig. Provade låta honom stå stilla igen, men då försökte han lägga sig igen så vi tog en till springtur. Joggade typ en km med honom (konstigt vad mycket man orkar när man måste) och sen när vi kom hem provade jag boxen igen. Då stod han helt stilla och bara stirrade in i väggen ett bra tag. Till slut slappnade han av mer och mer och började äta hö helt som vanligt. Stod ändå kvar nån halvtimme och stirrade på honom för att se så det inte blev nåt mer.

I morse kom jag ut och hittade honom pigg och glad. Han och lillebror drog en repa i hagen direkt. Men är det inte det ena så är det ju det andra... Lillen har precis haft sin tolfte hovböld, Kaptenen drog av sig en sko och fick kolik, och nu imorse stod nordisen på tre ben och vägrar sätta ner foten. :( Alltså jag begriper inte vad det är... Jag ska tydligen inte ha hästar. Om ni bara visste hur nära det är att jag bara ger upp.
 
Sv: 10:orna del 4

Duktiga tjejen! Är tanken att köra in henne sen? :) Du kanske redan sagt det så ber om ursäkt om jag missat.

Tanken var från början att börja tömköra henne för att få kommandona att sitta att hon ska lära sig gå ut i skogen först och "själv" samt svänga osv.
Men inkörning har jag också haft i baktanken och funderar på om jag ska köpa mig en vagn igen nästa sommar eller till hösten där. Vi får se!

Jag är inte den duktigaste på longering eller töm på volt och därför väljer jag att tömköra ut i natur och efter vägar och diverse för dom lär sig så himla mycket tills det att det är dax och rida då, mer än när man bara går en promenad vid hand med dom.


Ja det var det, då blev det ju i samband med nån form av förkylning också. Den här gången fick han troligen foderstrupsförstoppning som sen fortsatte till ett kolikanfall, det var iaf så det verkade. Han kom in helt som vanligt, åt upp betforen i snabba ryck och sen började han flema och stå och veva med frambenen. Försökte känna om det satt nåt i strupen men hittade inget, så plötsligt lade han sig ner och stirrade på magen. Jahapp, på med grimma och ut på promenad. Han var i början väldigt ovillig och gick och slog med huvudet och ville stanna och lägga sig, så jag satte fart och började gå snabbt. Tillslut ville han hellre trava så då sprang vi en liten runda. Han gjorde ifrån sig både en och tre gånger så när vi kom hem provade jag stoppa in honom i boxen igen. Han slängde sig direkt på backen och skulle rulla... På med grimma och longerlina också longerade jag honom ute på gården (det var ju kolmörkt så jag kunde inte gå nån annanstans). Han skötte sig så himla bra... Fick både skritta och trava åt båda håll och stannade några gånger för att göra ifrån sig. Provade låta honom stå stilla igen, men då försökte han lägga sig igen så vi tog en till springtur. Joggade typ en km med honom (konstigt vad mycket man orkar när man måste) och sen när vi kom hem provade jag boxen igen. Då stod han helt stilla och bara stirrade in i väggen ett bra tag. Till slut slappnade han av mer och mer och började äta hö helt som vanligt. Stod ändå kvar nån halvtimme och stirrade på honom för att se så det inte blev nåt mer.

I morse kom jag ut och hittade honom pigg och glad. Han och lillebror drog en repa i hagen direkt. Men är det inte det ena så är det ju det andra... Lillen har precis haft sin tolfte hovböld, Kaptenen drog av sig en sko och fick kolik, och nu imorse stod nordisen på tre ben och vägrar sätta ner foten. :( Alltså jag begriper inte vad det är... Jag ska tydligen inte ha hästar. Om ni bara visste hur nära det är att jag bara ger upp.


Jag vet inte vad jag ska säga, tycker så himla synd om dig :(
Men himla skönt att han mådde bra i morse, mindre synd om nordisen..

*kramar*
 
Sv: 10:orna del 4

Men vad tråkigt med nordisen nu också då! :( Vet vad du menar,vi har haft veterinärräkningar varje månad under ett halvårs tid nu,behöver jag säga att jag börjar bli less?

Inte är det samma djur heller så flera självrisker,och försäkringen täcker inte allt man gör heller så ja,pengarna rullar iväg...:crazy:

Ang nordisen,det kan inte vara nån hovböld där också då? Våran gammelman fick ju en pytteböld som han vart rejäl halt av,ville inte stödja på benet knappt,efter ett jodopaxomslag över natten på hoven så var han som en ny häst. Tänkte eftersom lillen haft så mycket...

Och det är ju hemskt många hovbölder i Dalarna i år,inte så konstigt när det så gott som regnade varenda dag från typ april till augusti....:crazy:
 
Sv: 10:orna del 4

Jo det är tydligen jättemycket hovbölder häromkring också i år. Hovis har haft fullt upp... Men nordisen blev sömtryckt (heter det väl?) vid senaste skoningen så han blev halt direkt efter. Jag misstänkte hovböld så hovis kom ut och skodde om den hoven, sen blev det bra. Igår när jag var borta med småkillarna hade han sprungit som en idiot hela tiden (var genomsvettig när jag kom hem). Igår när jag tog in dem hade jag först fullt upp med lilleman som ska skuras fötter på. Sen blev Kaptenen dålig så då var det fullt upp med honom. Jag såg inget konstigt när nordisen gick in, men nu stödjer han inte på benet alls. Har såklart haft veterinär ute som klämde med visitertång, jodå det var foten... Sen om det är nån liten inflammation efter sömmen eller om det blivit en hovböld är svårt att veta. Det visar sig, om det är bättre imorrn är det inflammation, annars böld. Yeeey...

Enda positiva med kvällens äventyr var att jag fick se att Kaptenen verkligen älskar skorna! Han travade på som aldrig förr fram och tillbaka på grusvägarna, underbart skönt att se.
 
Sv: 10:orna del 4

Usch vad jobbigt! Det är så tråkigt när man kommer in en sån period, hade det förra året med min andra häst, tre fångattacker mellan oktober och mars, och när hon äntligen blev bra fick hon en hovböld som ett paket på posten. Har varit riktigt mycket skräp med hovarna i år, min har haft fång tre gånger på ett år, och båda stallägarens hästar fick det i våras. Den ena är bra nu, det är den som går med min lilla, men den andra är fortfarande inte helt okej.
 
Sv: 10:orna del 4

Ush vad jobbigt med kolik. :( Och alla dessa hovbölder. Förstår att det är tjatigt men förhoppningsvis får de starkare fötter när de blir större och kommer gå skodda.

Tog in mina pållar igår kväll för det öste ner. De tyckte det var väldigt skönt att vara inne. Och Fendi fick lära sig hur ett hönät fungerar, hon fick fatt i själva nätet flera gånger, var nästan rädd att hon skulle slita ut tänderna.

Men hon lärde sig nog för hon hade tömt nätet i morse. Kommer nog bygga en hökrubba istället så hon inte fastnar, tyvärr lägger hon gärna en hög mitt i höet så det går inte att bara ha det på golvet.
 
Sv: 10:orna del 4

Oj vad vi skriver! Kul :):)

Bifogar en bild från höstbetet
218005_10151037901132343_1048750446_n.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Min lilla blev ju akut dålig (hovbölder och hålväggar visade det sig sedan) och var tvungen att åka till Ultuna (i augusti alltså) då var hon inte lastad på länge och jag bor ju 13 mil bort så den underbara stallägaren som var alldeles ensam hemma lastade Stina själv och åkte iväg, Stina är så otroligt följsam så det hade bara tagit ett par minuter att få in henne. Så skönt.

Jag hämtade henne och hade då samtidigt återbesök på Ultuna, då hade jag hyrt en liten B-korts lastbil för även min gammelvalack skulle hem. Hon gick bara rakt på bilen, både från stallet och från Ultuna. Hon är så otroligt lätt.

Vi löshoppade i söndags, lite lyxigt med ridhus på anläggningen där hon står och varannan söndag är det löshoppning vi hjälps åt attt bygga och riva och det brukar vara 4-6 hästar som jobbas då.

Igår så var vi på riktigt lång sadelpromenad - säkert 45 minuter var vi ute i skogen
 
Sv: 10:orna del 4

Åh löshoppning vad roligt det låter. Skulle vilja komma iväg med min men har bara haft 2 chanser i våras och det blev inte av.
Hur är det med era och växtperioder? Min dam växte ca 1 cm i månaden augusti 11 till mitten av februari 12. Sen dess har hon stått still på höjden även om hon utvecklats rejält i kropppen. Nu verkar hon ha kommit igång på höjden igen. Mätte henne idag till 148 cm (beräknar att hon bör bli drygt 150) då var hon lite väl spänd så drar bort lite och säger 147. Hon började ungefär i mitten av augusti i år. Hur hon växte innan aug förra året vet jag inte då hon var på lösdrift i 6 månader och kom hem runt den 5-10 aug. Det rörde sig dock inte om någon större tillväxttakt den sommaren heller då jag har anteckningar om storleken innan hon åkte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 503
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 246
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp