10:orna del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 10:orna del 4

Orvar var 146 cm när jag hämtade han i Juni 2011,i Augusti 2011 var han 148 cm,Januari 2012 var han 151,5,i April 2012 154 cm,i Juli 2012 158 cm.

Mäter dock med tumstock och pisk,så kan säkert fela lite. :D Tror inte han blir sååå mycket större nu,han landar nog på 160 cm eller strax över,men närmare 160 än 165 iallafall.

Delvis knapp:

Hur har ni det med hö i vinter,är allt klart? Här håller jag på att tänka sönder hjärnan. Finns hö att köpa i stallet av stallägaren,men pga hur sommaren arit så kommer det kosta 3,50:- kilot,vilket ger oss en kostnad på 2200:-/månad i bara hö... Kanske mer om man behöver ge mer kilon,för antar att det inte är den bästa kvaliten med tanke på sommaren...

Har fått nys om hösilage ca två mil från stallet (blir alltså 4 mil fram och tillbaka),vi får betala ca 700:- i månaden på det,sen tillkommer ju resan då också,men räknar med att få med fyra per gång,dvs vi klarar oss i 2 månader ("små" balar). Alternativ att han kör hem alla vi behöver till våran tomt,sen tar vi mellan oss och stallet när vi behöver,vilket ger en resa på ca 1,5 mil...

Jag hade gärna sluppit allt bök med hämtning och sånt,men nu när vi ska vara hemma med ett liten nyföding så känns det som om man lär tänka på kostnaderna.... Och det blir ju en jätteskillnad på att ha hästar för 4200:-/månad eller 2700:-/månad.... Fram till sommaren har vi tjänat över 13.000:-,för det handlar om 1500:- i månaden,och när man är föräldrarledig så lär man ju fundera på vad man lägger pengarna på...

MEn,samtidigt,orkar man sitta och transportera varje/varannan månad? Vet att jag kommer svära som en gris över det när det är 24 grader kallt och snöstorm,man ska koppla på släpet och sladda dit... :crazy::grin:
 
Sv: 10:orna del 4

Haha! :D Ser ut att vara mycket gummi i henne! Jättefin! :laugh:

Fibusen: Vad jobbigt med höproblem... Vi hade fått hem alla vi behövde, men så har vi öppnat några som varit dåliga. Tog kontakt med höleverantören och han är kanonbra att ha å göra med, jag skulle bara betala för de som gick att använda och eftersom det inte kommer räcka om fler är dåliga så kommer han skicka ett lass till i vinter. :laugh:
Men finns det ingen möjlighet att få hem balar till stallet? Det brukar ju inte ta så mycket plats att stapla några balar så det lär väl gå i utkanten av nån stallplan eller nåt? Om ni behöver 2/månad så är ju det kanske 16 balar, det tar ju inte så mycket plats. Förstår att det vore himla stökigt att ha höet hemma och släpa mellan, jag skulle bli tokig. :crazy:


KL
Kaptenen är sitt vanliga jag igen, han och lillebror busar som aldrig förr, fullt ös, balansera på bakbenen, fullt ös, bitas några minuter, stå på bakbenen, fullt ös igen. :D Så himla roligt att se! Tror att jag ska tömköra lite idag, han har ju inte fått göra nånting alls på ett par veckor nu, allt har ju bara skjutits upp pga en massa olika anledningar...


Igår hade jag en riktigt sån där skit-dag där ingenting kändes rätt med hästarna. Jag ville inte ens titta ut på dem för jag bara förväntade mig nån ny konstig hälta eller nåt annat... Men nån gång måste det väl ändå vända!? Usch för såna här perioder...
 
Sv: 10:orna del 4

haha underbar! Vilken piggelin :D
Älskar början när herr brun kommer och "jag kan också, kolla in mig! Ingen bryr sig.. "nä alltså, jag skulle bara.." Skrapar i marken..
 
Sv: 10:orna del 4

Haha härlig film!

Sådär har mina hållit på två ggr nu medans jag stått och mockat ur ligghallen, helt galna... Höstvädret eller? :angel:

Bara dom håller sig lugna när man sitter på dom så är jag nöjd! Haha
 
Sv: 10:orna del 4

Jag hade nog kört och hämtat. Är fodret bra så blir det såpass mycket billigare att det lönar sig med det extrajobbet. För dessa 13000:- kan du ju ta ledigt några timmar från jobbet obetalt och ändå gå plus. Jag hade inte vågat köra med hö i vinter heller pga risken för att det ska bli förstört. Nu kanske din stallägare fick in det medans det var bra men jag vet att det varit svårt att få torrt härikring.
Jag har mitt foder beställt. Storbal men ensilage som jag delar med några andra i stallet. Vi får en bal åt gången hemkörd även om jag skulle vilja ha plats för flera pga praktiska problem. Misstänker att värdena är lite si och så men jag är glad att jag får foder överhuvudtaget. Proteinfoder till hela vintern är i förebyggande syfte redan hemköpt :D
 
Sv: 10:orna del 4

Min hade en rejäl tillväxtspurt i våras, då hon gick från cirka 135-144 på bara ett par månader. Över sommaren har hon stått mer stilla, hon hade växt en cm sist jag mätte och då var det väl en månad emellan gångerna.

Fibusen: För min del ingår hö och hösilage i hyran, så jag behöver inte bekymra mig om det, vilket är första gången på många, många år, och det känns jätteskönt. Men i ditt fall hade jag faktiskt tagit hem höet. Som någon annan sa, 13 000 är jättemycket pengar, speciellt om du ska vara föräldrarledig. Och att packa höet hemma hos er, och bara ha påsarna med sig i bilen när det är som värst med väglaget, kanske skulle kunna vara ett alternativ?
 
Sv: 10:orna del 4

*kl*

Blev som vanligt peppad efter att ha läst i tråden och gick ut och tränade med Tore. Lasttränat med mellanväggen och killen fastbunden och det gick kanon. Tog på träns och schabrak med gjord och det gick bra. Krattade alla hovar medan han stod lös och still på gången och det gick bra. Sen skulle jag ta en promenad med honom och jag kan säga att det var nog mer han som promenerade med mig. Så hur tusan ska jag träna på det??
 
Sv: 10:orna del 4

Det är nog bara att gå på fler promenader det. ;) Och vara konsekvent med hur du vill att han ska göra. :) Kul att lastträningen gick bra!


KL
Har planerat för tömkörning idag, det verkar bli ikväll. Ska flytta lillebror till en annan hage så att jag kan tömma lilleman på volt. :) Ska försöka få sambon att fota lite också. :angel:
 
Sv: 10:orna del 4

KL
Det blev lite tömkörning ikväll! Jag höll till i hagen för jag väntade på veterinären igen (till farbrorn), och det gick så bra! :banana: Älskade underbara häst!

I början gjorde jag det lite för svårt för honom med fel tömsättning (i båda översta ringarna), men han visade väldigt tydligt att han inte förstod så jag ändrade om (inre tömmen genom nedersta ringen), och plötsligt trillade poletten ner och lilla hästen gick som en miljon! :love: För första gången kunde jag tömma honom på stor volt runt mig! I början gick han emot bettet lite och försökte få komma loss från tömmen, men i slutet hade han så fint stöd och letade sig framåt till en jättetrevlig form! :love: Ca 15 minuter i skritt och trav, första gången han höll sig i trav flera varv och han bjöd jättebra framåt! Det märks så väl när de förstår, plötsligt blir allt så lätt! :laugh:

Sambon led av kraftig paltkoma så han orkade inte fota. :cool:
 
Sv: 10:orna del 4

Har nu pratat med alla inblandade! :D

Vi hämtar en,max två balar åt gången i transporten,och underbara stallägaren kör upp dom på loftet åt oss. :love: Visade sig att hösilagebonden var bekant med mannens bror,så det vart lite kändis där också! :D

Han visste dock inte hur många balar han kunde avvara,men vi vart garanterade för 2 månader iallafall,vi skulle behöva för 6 iallafall (Nov,Dec,Jan,Feb,Mars,April),och han trodde det skulle gå.

Vi har köpt hö nu så vi klarar oss Oktober ut,sen ska det vara så pass kallt att vi vågar använda hösilage utan att behöva slänga för mycket,det var så gott som torrt iallafall sa han,så det lät ju bra.

Så 9000:- kommer vi tjäna på detta ca. Räknade lite fel förut,tänkte inte på att jag inte vill ge blött under plusgrader när vi har så få hästar. Så månadskostnaderna för hästarna (i stall och mat) hamnar på 2600:- istället för 4200:-,det är MYCKET när man bara får ut några tusenlappar på föräldrarpengen. Sen till senvåren så köper vi hö igen,men då är förhoppningsvis huset sålt,och om inte så är det iallafall varmt ute så vi slipper elräkningar på 4-5000:-/mån... :grin: Kommer även köpa hö så jag har att ge över sommaren om det behövs.

Jag HOPPAS jag får köpa nu så många vi behöver,får som sagt svar i morgon så ni får hålla tummarna. Skulle underlätta väldigt här hemma ekonomiskt.
 
Sv: 10:orna del 4

Vad skönt att det ordnade sig för er.

Jag kör med hösilagebalar också ca 300kg/st, fick 22 stycken sådana balar levererade i augusti, slutet av månaden har jag för mig och kommer få resten när dessa tar slut. Beställt totalt 45 balar men jag tror det blir fler jag lär köpa.

Mina käkar 5-6 stycken/månaden, dom går på fri tillgång och är 3 stycken... När dom bara var två (ej Miraz) så gick det åt ca 4 var månad ganska precis. Så dom käkar väl ca 2 balar var i månaden verkar det som, och sen spill på marken.

Jag trivs med hösilage, enkelt och gott ;)
Jag ger hö under maj/juni månaden innan betet dock för då blir balarna lämnade allt för länge och blir då dåliga vilket jag inte vill chansa på.

Delvis kl.

Tog en liten promenad med tösen idag, hon tiggde så enormt om det. Skulle egentligen inte göra något men i sista minuten så tog jag med henne och gick efter bilvägen för lite mer trafikträning.

Det gick verkligen super och vilken energi hon börjat ge med sig, det är som att hon inte alls är lika ömfotad men man ser det såklart ibland och märker det då hon vill dra sig lite mot gräsmarken. Så skor blir på fram iaf!

På vägen tillbaka så mötte vi en lastbil eller vad skjutton man kallar dessa saker :o Vet ni hur dom ser ut som sätter ut sådana här plastpinnar med reflex på efter vägarna? Iaf en sådan mötte vi och det blinkade med säkert 70 orange/gula lampor, när den gjorde hål i marken för pinnen så lät det som fan och sen poff ner med pinnen för att sedan brassa på mot nästa plats och ha ner nästa pinne.

Denna mötte vi och hon tog det lugnt, väldigt lugnt. Blev lite nervös/rädd när han brassa förbi oss men hon höll sig lugn och lyssnade jättefint på mig. Var lite nervig efter eftersom klantskallen till förare brassa på som han gjorde precis vid oss men hon lugna sig väldigt fort! Så nu har vi mött två läskiga stora saker och denna både lät och blinka vilket gått KANON!

Hade det varit min 08:a så hade nog hon slitit sig från mig, tyvärr... Men det är något vi får jobba med!
Miraz lyssnar och litar en väldigt massa på mig har jag märkt nu när vi varit iväg på massa saker tillsammans och fått uppleva både det ena och det andra.

Så riktigt nöjd över dagens promenad!
 
Sv: 10:orna del 4

Jag funderade också på fri tillgång och fixa fler balar,men nu är dom fyra i hagen,varav två inte vill ge fri tillgång,tycker det är bättre att dom får mer sällskap iallafall.

Korven har blivit erbjuden 15 kg hö om dagen nu,får i sig 13-14 ungefär,lika i sommras,så han verkar inte få i sig så mycket per dag endå,så tror det blir bra att fortsätta portionera ut. Nu blir det väll några kilon till när det är lite blötare än torrhö,men det har vi räknat med så. Hoppas vi inte behöver slänga allt för mycket.

Såg att jag skrivit fel i förra inlägget,ska vara att vi hämtar för en,max två MÅNADER åt gången.

Vilken duktig tjej du har! Hon kommer nog ta inridningen med lugn och ro också sen ska du se om hon är så där cool! :)
 
Sv: 10:orna del 4

Vad skönt att ni kunde lösa det så bra :)

Själv är jag glad att jag slipper hålla på med det i år. Rigel går kvar i lösdriften även i vinter och där sköter de allt.
 
Sv: 10:orna del 4

Vad tycker ni om den här sitsen jag har hamnat i? I mitt stall ingår bete sommartid, och då finns det två hagar att välja på. I normala fall så går de i den ena, som ligger vid stallet och är lite mindre, från det att de släpps ut dygnet runt i mitten på maj till midsommar. Därefter går de ner på ett större bete som ägs av en granne, och stannar där augusti ut. Från och med september betalar jag full hyra (hö och utsläpp ingår då) och då vill jag gärna ha dem vid stallet och kunna nyttja det jag betalar för.

I år har det inte alls blivit som vi hade tänkt. Eftersom tre av fyra hästar fick fång i våras, och min häst inte alls gick ihop med den ena hästen som istället skulle gå på betet, så har allihop gått på fånganpassat bete precis vid stallet. Eftersom min var gravt överviktig när jag köpte henne har hon definitivt mått bra av att inte gå på riktigt bete, hon är riktigt fin i hullet nu.

För en månad sen flyttade sommarhästarna, och då ville stallägaren att min unghäst och hennes ena skulle ner på betet ett par veckor. Jag ville egentligen inte, men gick med på det för hennes skull. Men nu är där helt avgnagt, det finns inte ett enda grässtrå i hagen och vi får inte stödfodra där, tydligen. Hon har inte börjat magra, men låter jag henne vara kvar där kommer hon snart göra det. Dessutom är jag rädd att de rymmer när de inte har någonting att äta. Det ligger utöver matproblemet så långt ifrån stallet att även om jag tar bilen så tar det minst en timme extra att hämta henne där, och det är en omöjlighet nu när det börjar bli mörkt om kvällarna, det ligger extremt avsides utan belysning och jag är mörkrädd.

Jag har försökt kompromissa om att jag kan låta min gå ute om nätterna ett tag till, bara jag får upp henne i vinterhagen där jag får ge henne hö, men stallägaren tycker att det är jättebra att ha kvar dem på betet. Hur hade ni gjort?
 
Sv: 10:orna del 4

Har du betalat nu för att dom ska få gå in? OM du gjort det hade jag helt enkelt sagt att "nu har jag betalat för det,och då vill jag kunna utnyttja det,jag vill inte stå där borta längre pga mörkret,jag kommer flytta hem min häst nu i helgen,sen får du göra som du vill med dig,men jag vill ha dit min häst nu.
 
Sv: 10:orna del 4

*kl*
Har börjat "köra" in Ove. Han arbetas ett par dagar i veckan runt 10 min/gång. Fick hem en dvd från usa som jag beställt om hur gå tillväga med att öra in minisar som jag arbetar honom efter. För stunden är han dock mindre nöjd med att få ha en liten inspänning på ena sidan :p

img_2619_5060a413e087c36b5824687c.jpg


img_2634_5060a45eddf2b3756a000986.jpg


img_2662_5060a497e087c36b6110c280.jpg
 
Sv: 10:orna del 4

Hihi så söt han är och vad rund han blivit :D

Delvis kl.

Tack fibusen för ditt svar :)
Det känns så himla bra så vi får se om jag kanske tar uppsittningen lite tidigare än tänkt iaf.

Hade tänkt under oktober månad, men iof, vänta nu... Nästa vecka är det oktober va? :eek: Gud vad tiden går fort!

Men dåså, hade tänkt hänga 2-3ggr till innan jag sätter mig, eller ska jag kanske testa att klättra upp helt om hon tar nästa hängning lika lugnt som dom två tidigare? Hm, kanske för tidigt?

Idag stod hon åter igen och tiggde om uppmärksamhet men hon fick inte så mycket mer än lite gos och lite borstning i manen. Tror hon blev lite ledsen :angel:

Imorgon ska jag inte alls ut, har dragit på mig en förkylning som inte satt igång helt men det rinner och jag har haft ont i halsen hela natten och dagen, börjat gå lite mot öronen (kliar en del). Men hoppas öronen får vara ifred!

Men på onsdag kanske jag går en promenad eller tömkör beroende på hur jag mår, sedan blir det långvila för båda mina flickor då jag tar och åker till Örebro på torsdag kväll och kommer hem på söndag kväll.

Så nästa vecka blir det lite mer ;)

Nu ska jag gå och nanna så man klarar av seg tisdagen, är era tisdagar också otroligt sega när ni jobbar? Kl står fasen still jämt!! :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 503
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 246
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp