Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

@Lovise skönt att se förbättring :)
Jag hat gjort som så när jag ska försöka vänja en häst att vara ensam att jag till en början inte lämnar den själv i hage. Utan den får följa med den andre in först och sen släpper jag den själv. Verkar vara stor skillnad på att bli lämnad och släppas ensam.
Sen när det funka utan problem så försöker jag börja lämna ensam. Bara att växla mellan att ta in/ut i olika ordning brukar oxå hjälpa :)

*kl*
Här är det busväder. Vart genomkyld efter mockning trots bra kläder så hoppade över ridningen idag. Passar på att ägna lite extra tid åt familjen istället, klart uppskattat :)
 
Hugo fick testa sitt flugtäcke och flughuva idag när han gick ut i hagen efter blivit borstad av min lillasysters klasskompisar (=massor av uppmärksamhet och godis ;)). Tog dock av flugtäcket innan vi åkte hem eftersom de andra hästarna först blev rädda för honom, sen inte förstod att det var Hugo och bråkade på honom lite för mycket. :grin:
Dock fick han behålla flughuvan på och blev lagomt förundrad vad flärpen över mulen var för något. Stod och försökte få bort den med läppen ett bra tag, och så lyckades jag ta en skärmdump från när jag filmade, så charmig. :rofl: Orkar inte lägga upp filmen, för mycket jobb :angel:
11000336_10203777288735915_6885593241111914153_n_zpsov8ze6tu.jpg
 
Hugo fick testa sitt flugtäcke och flughuva idag när han gick ut i hagen efter blivit borstad av min lillasysters klasskompisar (=massor av uppmärksamhet och godis ;)). Tog dock av flugtäcket innan vi åkte hem eftersom de andra hästarna först blev rädda för honom, sen inte förstod att det var Hugo och bråkade på honom lite för mycket. :grin:
Dock fick han behålla flughuvan på och blev lagomt förundrad vad flärpen över mulen var för något. Stod och försökte få bort den med läppen ett bra tag, och så lyckades jag ta en skärmdump från när jag filmade, så charmig. :rofl: Orkar inte lägga upp filmen, för mycket jobb :angel:
11000336_10203777288735915_6885593241111914153_n_zpsov8ze6tu.jpg


Hihi så söt :)
 
Vad kul med lite filmer =D Sånt kanske vi ska bli bättre på, trist dock att det inte går och få direkt bild/film från photobucket som jag använder. Då hade jag kunnat visa lite mer filmer med kanske ;)

Delvis kl.

Idag har jag och min medis flyttat mina två flickor till en ensam hage, min veterinär vill att Sakura tas ur flocken så att benen får läka, hon visade hälta igår i traven och något stel i skritten och vet tror det kan vara pga den rejäla svullnad hon fått från det nya såret hon fått :(

Så nu går mina själv och med fri tillgång på hö UTAN nät =D Hoppar av lycka ;) haha

Sedan så har vi duschat dom små idag, väldigt skönt men glömde såklart schampoo så det blev bara en avsköljning. Duktiga Miraz stod stilla för första gången ever, vet inte om det var för att Sakura stod en bit ifrån eller något.
Kändes toppen!

Sedan blev det en liten promenad!
Slänger in lite bilder senare, ska strax och skriva kontrakt på nya lägenheten :D
 
NU kommer det en drös med bilder =D Alla är från igår när jag upp så fröken är lortig (innan hon blev rengjord)!

Sen bjuder jag på en bild från idag, i deras nya tillfälliga hage!
Känns surt att ta dom från flocken givetvis men det är det bästa just nu och ingen av mina verkade direkt bry sig i det, dom hade massa mat för sig själva och äta så :p HAHA

Här står dom i nya hagen då!
42C9CFE7-B46C-442D-927A-ABDE7720ED3B_zpsuyxsmkwp.jpg


Från igår..
3D8B0AA5-A3EE-4112-835F-AABB0EC36DB5_zpsozjfunbi.jpg

9A71C008-5048-4C54-851E-18FB4C83D457_zpsqevfqrqd.jpg

716AAE45-0929-493C-AC69-26BC1BF24019_zpsxcyr3tom.jpg

085F3B94-8BED-4887-94BE-028D5E8619EE_zpsofxo4cw3.jpg

Miraz är igång med brunsten IGEN... Och hingsten går i hagen där bredvid dom (ni ser han på andra sidan staketet)..
F398B33C-4D9B-4F3C-8D83-9FCF3310A1FA_zps6gtutqt2.jpg
 
Har inte skrivit på hur länge som helst! Har bytt nick också så ni kanske inte kommer ihåg mig...
Hästen heter iaf Lincoln S e. Hip Hop - Little Boy.
Han blev rätt mycket bättre än vad jag trott och är nu till salu. Har all kapacitet i världen så jag hoppas att det kommer någon duktig som kan ta tillvara på honom!
Slänger in en film från senaste tävlingen, en 110. Första ute för säsongen, han trivs bättre ute med lite mer ytor. (Klippte bort de två första hindren för jag red så förbaskat dåligt...)


 
Var det löshoppningens dag igår eller? :)

Vi löshoppade med! Första gången på riktigt sedan treårs tror jag. Annars så har jag bara tagit fram ett hinder eller två och släppt lös hoppgalningen så har hon roat sig själv. Men nu blev det då under lite mer ordnade former. Det är så roligt att se, hon älskar verkligen att hoppa, går som en klocka och vet exakt vad hon ska göra ...om än något snabbt :angel:

En vän var snäll och fångade henne på film

:love:
11070820_10153078071273113_8069627154175452726_n.jpg
 
Idag blev det en kortare tur i skogen. Har varit på begravning hela dagen så behövde fylla på med lite positiv energi, men klockan var mycke när jag kom iväg till stallet så därför en kortare tur.
Våd har stått i två dagar och var superladdad. När vi skulle galoppera gjorde han en helt ok fattning men ville sen bara rusa. När han inte fick det så vart det kort-kort galopp, på gränsen till på stället och bokningar. Manade på framåt och han ville rusa. Var lixom bara två växlar.
Har ont om tid imorn men hoppas jag hinner rida honom, känns som han behöver det. Vart tog min "mogna" häst vägen :p :D
 
Vad roligt med löshoppning. Empa är bara löshoppad en gång hemma hos mig. Har inte tillgång till manege eller ridbana för det.

Men vi roade oss med att dressyra på Gärdet i går. Efter lite vila var det segt att komma igång. Både Empa och jag kände nog mer för att göra något annat, galoppera i full fart eller så.
Men efter massor av övergångar och skänkelvikningar blev det riktigt bra! Övade uppridningar i trav, svårt men nyttigt. Och i galoppen fokuserade jag på att verkligen rida rakt fram. I högergaloppen lägger hon sig gärna och trycker mot vänsterskänkel, så där fick jag försöka tänka lite öppna och se till att min skänkel bara finns där men inte stötta upp för mkt, hon måste ju gå rakt fram av sig själv. Väldigt nyttigt arbete som gav superfint resultat, för när hon kom bort från vänsterskänkel satt bytena helt klockrent!
Tänk vad fint det blir när ryttaren uppe på gör rätt?!

Efter passet skrittade vi av i skogen och sen fick Empa hjälpa mig att klippa gräset vid halmförrådet :)

image_zpsomkakp0i.jpg
 
@Esswe
Så himla fin =D

kl...

Idag fick Miraz bara sig en ompyssling då jag var orolig över att Sakura skulle springa runt i hagen. Dom kan vara själva båda två, dom kan stå och skrika efter varandra men eftersom dom står i en ny hage och själva igen så blir det väl lite extra mellan dem när någon försvinner.
Men det gick bra så länge som grisen såg oss vid uppställningen utanför stallet, en av platserna där så ser man hagen till mina.

Provade en ny sadel också men den var för smal och försvängd, tyckte den såg svängd ut när jag fick den men dom sa att den legat på rak rygg. Undrar hur många som kollar sina sadlar ordentligt på sina hästar? Har dom ut någon sadelutprovare?

Nåja..
Härligt väder har vi iaf och hästarna verkar nöjda med hagen och all mat, men samtidigt verkar dom fundersamma för Sakura kommer direkt till grinden när jag kommer och sen följer hon mig som en hök till grinden och står där och väntar. Men det släpper väl, hon är väldigt nöjd iaf och inte alls lika hungrig som igår tex!

Bjuder väl på nya bilder igen (sorry)

Ska vi inte göra något kul matte?
68874286-7375-468C-B49E-267BE340C5F4_zps5zahum8f.jpg

Japp närgången brud har man :p
A5663517-E40C-48C8-8707-EE0B8589EF17_zpslyolmyly.jpg

23C42ED2-19A9-452D-B634-E1DC966E8C8F_zpsrchayru2.jpg

9DA3B943-4BD0-4D10-9B3B-E0FAF4DB233D_zpswewmng4c.jpg

ECBEECD9-5A80-41AA-ACED-F46DF72D970B_zps0dnmfefn.jpg

4326FEFE-AD69-4669-9137-42458BABDE1D_zpsc5tx5xbb.jpg

På denna bilden ser ni hagen nere till vänster om Miraz :)
A9AD7D44-A665-4C5D-A93B-E533B2BEF9D9_zpsqfojwz2s.jpg


Tack för os igen :p
 
Har ridit min lilla fis idag, pigg o glad var hon, red ca 40 min dressyrpass I dressyrsadeln. Sen hade jag tänkt avsluta med att gå till ridbanan och ta några få språng bara, eftersom Fendi fått för sig att gärna stanna vid det första hindret man rider mot när man ska hoppa. Jag tänkte motverka detta genom att ta några språng ofta så att det blir naturligt att hoppa och inte krångla till det genom ett förargligt stopp till en början.
Sagt o gjort, I dressyrsadel och utan att ändra stigläderslängden red jag emot vattenmattan I trav, tänkte det hindret är lågt och hon har hoppat det mycket. Tvärstopp naturligtvis och då valde jag att ge henne ett par rapp med dressyrspöet eftersom jag tycker det är färdigdaltat nu varvid hon tar ett jättesprång så jag höll på att ramla av :eek: :p. Höll krampaktigt tag I manen och råkade vifta till med det långa dressyrspöet så hon tog även ett språng extra efter hindret.
Sen hoppade jag alla hinder några gånger utan krångel. Himla idé hon fått för sig!
 
Vad tråkigt att hon fått för sig en sådan idé, men tror som du säger att ta det lite oftare så släpper det nog snart :)

Ojdå, men bra gjort och sitta kvar, jag hade nog flugit av misstänker jag!
Vad skönt att det gick bra och hoppa alla andra hinder utan krångel, kanske blev hon förvånad när du gav dig på henne med spöt också.
 
Vad tråkigt att hon fått för sig en sådan idé, men tror som du säger att ta det lite oftare så släpper det nog snart :)

Ojdå, men bra gjort och sitta kvar, jag hade nog flugit av misstänker jag!
Vad skönt att det gick bra och hoppa alla andra hinder utan krångel, kanske blev hon förvånad när du gav dig på henne med spöt också.
Ja jag tror hon blev lite paff, jag brukar inte direct använda spöet I den sitsen, hittills har jag bara låtsats som att det regnar när hon stannar men jag tycker nu att jag vill ha en förändring, hon ska gå fram när jag kräver det.
 
@sassiball
Jag förstår dig fullt!
Klart man till slut lär ta till om det fortsätter i samma bana liksom, vem vet. Nu kanske hon hoppar direkt nästa gång ni skall på första hindret?
Ska bli spännande och höra från dig nästa gång du hoppar, du måste uppdatera då :)
 
Har ridit min lilla fis idag, pigg o glad var hon, red ca 40 min dressyrpass I dressyrsadeln. Sen hade jag tänkt avsluta med att gå till ridbanan och ta några få språng bara, eftersom Fendi fått för sig att gärna stanna vid det första hindret man rider mot när man ska hoppa. Jag tänkte motverka detta genom att ta några språng ofta så att det blir naturligt att hoppa och inte krångla till det genom ett förargligt stopp till en början.
Sagt o gjort, I dressyrsadel och utan att ändra stigläderslängden red jag emot vattenmattan I trav, tänkte det hindret är lågt och hon har hoppat det mycket. Tvärstopp naturligtvis och då valde jag att ge henne ett par rapp med dressyrspöet eftersom jag tycker det är färdigdaltat nu varvid hon tar ett jättesprång så jag höll på att ramla av :eek: :p. Höll krampaktigt tag I manen och råkade vifta till med det långa dressyrspöet så hon tog även ett språng extra efter hindret.
Sen hoppade jag alla hinder några gånger utan krångel. Himla idé hon fått för sig!

Bara att du fick för dig att hoppa i dressyrsadeln ska du ha en eloge för ;)
En kompis lånade min dressyrsadel och red dressyr samtidigt som jag hoppade lite på banan för ett tag sen. Så vart hon sugen på att hoppa hon med. Jag frågade om jag skulle sänka men nej, det var inga problem.
Hon travar emot och jag set hur hästen tänder till och hoppar ifrån som om det var ett hinder på 1.10. Det här går inte bra hinner jag tänka...och mycke riktigt fick hon tugga sand på andra sidan :p
 
Bara att du fick för dig att hoppa i dressyrsadeln ska du ha en eloge för ;)
En kompis lånade min dressyrsadel och red dressyr samtidigt som jag hoppade lite på banan för ett tag sen. Så vart hon sugen på att hoppa hon med. Jag frågade om jag skulle sänka men nej, det var inga problem.
Hon travar emot och jag set hur hästen tänder till och hoppar ifrån som om det var ett hinder på 1.10. Det här går inte bra hinner jag tänka...och mycke riktigt fick hon tugga sand på andra sidan :p
Haha, vet du jag hoppade I dressyrsadeln för sådär 15 år sen, kommer inte ihåg exakt, men hinderhöjden kommer jag ihåg, 120. Hade en häst som gick stadigt 120 så det var Inga problem tyckte jag, han stannade inte heller man jag höll verkligen på att flyga av då också! Då tänkte jag att det där gör jag inte om, men nu iom att hindret var så himla lågt så tänkte jag att jag bör verkligen klara det.
 
Hade ungefär samma upplägg idag, eller det var tänkt så men fick göra lite ändringar då hästen var tokpigg och då blir dressyrpassen aldrig bra. Vet inte varför men hon är så himla känslig och vill inte att man ens försiktigt håller om henne med skänklarna utan att hon blir stressad o far iväg. Försöker rida lång och låg och vara lugn o stilla I sadeln men så fort jag ändrar mig minsta lilla stressar hon upp sig. Känns som en omöjlig uppgift att få henne att varva ner.

Bestämde mig för att ta en galopp på grusvägen I stället för att få henne lite trött. Det funkar lite bättre än att galoppera på ridbanan. .... det här borde jag verkligen ta tag I med hjälp av en tränare, men känner att jag varken har tid eller råd eller ork just nu.

Nåja , efter galoppsträckan på grusvägen så var det dags för lite hoppning och hon hade tänkt stanna idag med men jag bara höll om henne (hade inget spö alls) och eftersom hon då inte vet vart hon ska ta vägen så var det ju bara att välja rakt fram = över hindret. Sen efter det flöt hoppningen på kanonbra, var nog ett av våra bästa hoppass, trots dressyrsadeln haha. Efter hoppningen var hon också lite lugnare och äntligen kunde vi göra normala galoppfattningar utan att rusa iväg och det kändes rätt bra. Kunde även göra tempoväxlingar i både galopp och trav och de blev bättre än vad de brukar.

Nu får hon vila ett par dagar. Funderar på att lägga om mina ridpass så att jag börjar med en uteritt där hästen liksom får rasta av sig och sedan går man in på ridbanan. Får testa det nästa gång.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
990
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 485
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 550
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp