Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

@sassiball Gud vad kul att hopppasset gick så pass bra och att du är nöjd, det ska du vara! Duktig tjej!
Se, jag tror att du gjorde rätt igår och nu kommer hon nog ihåg det med ;) Verkligen superkul att hon inte stannade för dig och att du "bara" behövde rama in henne utan påverkan av något annat. Super bra!

Till övriga ridpasset, trist när hon blir så stressad av det minsta lilla men skönt att hon taggade ner efter hoppningen och galopparbetet.
Du ska se att ni kommer få bort både stanna på hinder och få bort lite av stressandet lr allt bara ni jobbar vidare.
Som du nu gjorde, valde att rida på galoppsträckan istället för att gå in och göra det dumt på banan är ju riktigt bra val, det lilla gör mycket.

Vissa hästar behöver få värma upp i skog/mark innan ett pass på banan, kanske är din en av dom? Värt och prova som du säger :)

Verkligen kul att det gick bra för er idag =D
 
Jag tog mig upp på hästryggen idag =D Gick faktiskt ganska bra, gjorde ont i nedförsbackar lr för mycket trav där det liksom skumpa lite (tex ökad trav). Men annars var det underbart!

Blev barbacka, tog den tjockaste stötdämpningspaden jag har (är till en bomlös) så tror den säkert hjälpte lite med. Miraz var riktigt pigg och framåt idag, behövde inte bråka någonting med henne idag. Hon gick iväg direkt när jag hade hoppat upp och bett henne gå framåt. Kändes ganska underbart, som alltid :heart

Vi var kanske ute i 40-50min? Mesta delen skritt som sagt men körde på en del trav där det gick bra.
Tog och filmade lite när vi går nedför, i slutet börjar hon trava så jag tappade balansen, hahaha :p Men jag satt kvar såklart! Var inte alls berädd på det för hon vet mycket väl att man inte travar nedför!!

Våra ridvägar ser i stort sätt ut som det gör på filmen, vägarna/stigarna. Helt underbara =D Galopp, galopp typ..

Bilder och en film

Tro det eller ej men Miraz börjar få tillbaka hullet lite nu och formerna, rumpan är fortfarande väldigt spetsig men det kommer =D
92A91F5D-7E62-4D0E-A9C0-5D46F1DC257E_zps0g9ywjph.jpg

53A736A6-C2B7-440B-BBEC-8513074727D5_zpsogfi0jkq.jpg

F46EFD5C-DC26-47B2-8879-C5428CBD26FB_zpscjvxzqek.jpg

CD04D4C5-6B5D-4808-AFB6-36A2349F623A_zpsoowzt50u.jpg

EB34EFE7-FA92-4D9B-BADF-CF863E2E3546_zpsvesuzdo8.jpg


FILMEN...
http://vid577.photobucket.com/album...2-C185-4206-B886-6C54E7ABE0E6_zpsnjzlrw9x.mp4
 
jaha nu är man ute och letar stallkompis då ägaren till fölet vill ta hem det snart, har satt ut annons här och var men inga svar :(

vi lunkar på i skogen och klättrar mycket och snart åker han till tränaren....

var med en kompis idag på p&j och hennes opolitliga häst kom åt att sparka mig i magen så jag flög omkull, hade en dyr filmkamera i fickan + plånbok som tog smällen så de skyddade lite(kameran gick sönder)

för övrigt har jag fått bytta koppjärn i min Thorwgood sadel igen, denna gång till x-vid :angel:
han har blivit bredare och växt till sig så tur man har en sadel som man kan bytta på

@Van Remo tänkte på de måste man ha speciell transport till så stora hästarO_o
 
jaha nu är man ute och letar stallkompis då ägaren till fölet vill ta hem det snart, har satt ut annons här och var men inga svar :(

vi lunkar på i skogen och klättrar mycket och snart åker han till tränaren....

var med en kompis idag på p&j och hennes opolitliga häst kom åt att sparka mig i magen så jag flög omkull, hade en dyr filmkamera i fickan + plånbok som tog smällen så de skyddade lite(kameran gick sönder)

för övrigt har jag fått bytta koppjärn i min Thorwgood sadel igen, denna gång till x-vid :angel:
han har blivit bredare och växt till sig så tur man har en sadel som man kan bytta på

@Van Remo tänkte på de måste man ha speciell transport till så stora hästarO_o
Ush åh fy med en spark I magen, tur att kameran tog smällen. Har din häst ett föl som kompis? förstod nog inte riktigt. :D Hoppas det löser sig med sällskap, min lille hingståring är utlånad just som sällskap, är lite osäker på om hon ska behålla honom ett tag till eller om hon vill lämna tillbaka eller kanske köpa. Men köpa tror jag inte.
 
@Molin min dator bara krånglade så kunde inte se filmen, men ni verkar ha toppenridvägar!
Skönt att hon är på väg upp i hull igen.

Jag tror nog jag ska få rätt på Fendis pigghet/stress, det svåra är för mig att inte göra för mycket, hon är så känslig och det är helt enkelt svårt att rida tycker jag. Min andra häst är mycket mer förlåtande om jag gör fel och jag är väl helt enkelt inte en så duktig ryttare... Bara att öva vidare. När hon väl går bra är hon underbar att rida och man känner hur hennes gångarter kommer till sin rätt. Att hon var så laddad idag var säkert pga att hon fick ett par rapp med spöet igår, det satte sig liksom direkt.
 
Haha, vet du jag hoppade I dressyrsadeln för sådär 15 år sen, kommer inte ihåg exakt, men hinderhöjden kommer jag ihåg, 120. Hade en häst som gick stadigt 120 så det var Inga problem tyckte jag, han stannade inte heller man jag höll verkligen på att flyga av då också! Då tänkte jag att det där gör jag inte om, men nu iom att hindret var så himla lågt så tänkte jag att jag bör verkligen klara det.
Galningar :p

*kl*
Helgen har bara rusat iväg och jag har inte hunnit med Våd alls :( han njuter väl iof av att äta gräs hela dagarna men...
Så har ställt klockan på "tidigt" för att hinna rida imorn morgon innan jag ska sätta mig med plugget igen.
Funderar över antingen lite hoppning eller dressyr. :)
 
Min helg och vecka har också rusat iväg! Har inte riktigt hittat tiden till hästarna nu i flytten, men de verkar väldigt nöjda över att gå och äta gräs så får väl bli en liten minivila nu helt enkelt. Hoppas kunna rida lite i helgen som kommer iaf, då är jag långledig!
Nu har flocken utökats med en till också, så nu blir det lättare för mig att ge mig iväg med min ena häst utan dåligt samvete över att lämna den andra ensam ;)
img_4409.jpg
 
Min helg och vecka har också rusat iväg! Har inte riktigt hittat tiden till hästarna nu i flytten, men de verkar väldigt nöjda över att gå och äta gräs så får väl bli en liten minivila nu helt enkelt. Hoppas kunna rida lite i helgen som kommer iaf, då är jag långledig!
Nu har flocken utökats med en till också, så nu blir det lättare för mig att ge mig iväg med min ena häst utan dåligt samvete över att lämna den andra ensam ;)
img_4409.jpg

+ @KrullTroll

Inte alls kul när man inte hinner sådant man planerar eller vill ha tiden för. Men nu är det NY vecka med nya möjligheter ;)
Och iof, hästarna brukar sällan vara missnöjda med och bara gå och käka massa gott nytt gräs heller.

Vad kul att ni fått tillökningen, då ska du se att det går betydligt bättre och ta dig ut på ena hästen. Vad skönt!
Riktigt söt är den med :)
 
@Lovise tror inte hästarna tar illa vid sig av lite vila, de ser rätt nöjda ut :)

@Molin - jag har ju inte vart med hela vägen men har det hänt något med Miraz med tanke på hullet? Skönt att det går åt rätt håll iaf! :)


Jag har bestämt mig för att kastrera M efter en massa funderingar fram och tillbaka, så nu rider jag lite intensivt fram till kastrationen som är bokad till 19/5. Blir liggande under narkos på klinik eftersom han är så pass gammal, hoppas allt kommer gå bra!
 
@Catrool
Svårt och hänga med när man är nu :) Men vad ska man säga, vi flyttade till denna lösdrift för att min andra vantrivdes i det stall vi stod kort i och rasade i vikt.

Lösdriften har fri tillgång på hö, inte det bästa höt tyvärr (mest gult med något grönt i), dom hade vita slowfeedingnät från början och där gick det bra, S (min andra) gick till och med upp i vikt och Miraz som var fin i hullet men som tappat alla muskler i princip började lite lätt ta form i muskler med men sen bytte ägaren ut näten till något stelare nät, grönt är det. Det skall inte frysa under vinter tex och sen ska man inte behöva flytta ner näten allt eftersom dom äter ner höet i höhäckarna (det gjorde vi med det vita).

Och bara en kort tid efter vi haft dom gröna näten började S tappa i hullet igen, jag trodde det var dels för brunst och sen för att dom börjat fälla enormt med päls men sen när även Miraz (som brukar vara för rund istället) börjar tappa så misstänkte vi näten.
Tog dock en tid innan vi förstod att det var näten, har kikat på hur dom äter och dom får knappt tag i något i varje tugga och ibland igenting, inte konstigt att dom står där i princip hela tiden på dygnet då.

Men med detta gröna nät tröttna dom också och blev lite småsuriga eftersom dom var hungriga men inte fick i sig den mängd dom ville i varje tugga, och jag har sett flera i flocken som tunnat ur en hel del. Nu påverkar givetvis fällningen sitt.

Nu har mina sått själva sen i fredags med fri tillgång på öppen bal, alltså inget nät och båda mina har lagt på sig mycket igen även om revbenen syns en del och känns framförallt på S.
Idag kom en från lösdriften förbi och hon sa det också att dom har lagt på sig fint trots den korta tiden.

Nu får dom också kraft, proteinpellets, lite betfor och sele e vitamin, men det är nödvändigt i och med det inte så näringsrika höet.

Ska bli skönt och få ut dom på bete snart, men går det i denna fart med och fodra upp dom så är dom nog väldigt fina innan betet och det känns väldigt bra också, så dom inte gluppskar i sig för fort liksom.

Oj, jag tänkte dra det kort men drog visst i princip hela historian :p Sorry.. Jag lyckas jämt!

Och till dig, vad trist att det blir kastrering. Men ibland är det de bästa.
Får jag fråga, jag minns inte om du skrev något om det. Skulle han förbli hingst för avel lr var tanken att ev kastrera från början?

Och varför blir det kastrering? Måste ha missat något.. ?
 
Typ 100 år sen jag var här inne! Kommer ni ihåg mig? Kul att se att tråden fortfarande är igång :D

Min lilla räka och jag har bytt stall och jobbar nu mest ute i skogen (där vi har både travbana och sandbacke) för att bygga muskler och öka på kondisen. Har blivit otroligt taggad på att satsa på ft istället för hoppning då hon är en riktig tiger ute, så snart ska vi åka och testa lite riktiga ft-hinder!
Bjuder på lite bilder från senaste tiden!





Hade lite photoshoot i helgen :love:






Finns inget ont i denna häst och hon bara gör precis som jag ber henne, så kul att jobba och umgås med!!
 
Igår tränade vi för vår tränare, ett(som vanligt) väldigt svettigt pass för mattes del, men gick så himla bra i slutet, han kom verkligen fram så bra och fick en oerhört härlig och fin bärig trav! :love: Det tar lite längre tid för oss när han är så himla stor, det vet jag. Men ibland kan man inte låta bli att vilja mer o mer, som andra jämngamla och mycket mindre hästar än Royal kan utföra. Men vi kommer dit, lite senare bara :idea:

Idag har vi haft en underbar lååångtur vid Göta kanal idag. Royal var såå duktig och gick både över broar, mötte bussar/lastbilar etc, utan problem!:love:
Blir nog en tur i helgen igen:heart
11206530_10153240119016067_4390681937618175310_o.jpg
11124792_10153240118991067_3554590236389396288_o.jpg

10986813_10153240119026067_3024884495574697761_o.jpg
 
Igår tränade vi för vår tränare, ett(som vanligt) väldigt svettigt pass för mattes del, men gick så himla bra i slutet, han kom verkligen fram så bra och fick en oerhört härlig och fin bärig trav! :love: Det tar lite längre tid för oss när han är så himla stor, det vet jag. Men ibland kan man inte låta bli att vilja mer o mer, som andra jämngamla och mycket mindre hästar än Royal kan utföra. Men vi kommer dit, lite senare bara :idea:

Idag har vi haft en underbar lååångtur vid Göta kanal idag. Royal var såå duktig och gick både över broar, mötte bussar/lastbilar etc, utan problem!:love:
Blir nog en tur i helgen igen:heart
11206530_10153240119016067_4390681937618175310_o.jpg
11124792_10153240118991067_3554590236389396288_o.jpg

10986813_10153240119026067_3024884495574697761_o.jpg
Så fina bilder, ser ut som värsta reportagebilderna om ridsemester eller dylikt. Han ser så trevlig ut på bilderna, du rider honom väl trots att du ser ut som en liten pygme på honom. Imponerad!
 
Så fina bilder, ser ut som värsta reportagebilderna om ridsemester eller dylikt. Han ser så trevlig ut på bilderna, du rider honom väl trots att du ser ut som en liten pygme på honom. Imponerad!

Åh tack snälla för så fina ord!! :love:
Det är riktigt mysigt att rida vid kanalen, speciellt nu när alla träd börjar slå ut så vackert :)
 
Jag menar det! Jag som är 168 och har en liten häst på 162 borde ju kunna rida henne perfekt. Men det känns inte som om det blir så.
 
Åh vilka fina bilder ni lägger ut!! @Van Remo @Raider_
Jag hoppas det blir lite soligt väder under långhelgen, då ska jag dra med mig sambon och fota lite ridning-på-gräs-bilder! =)

Skönt att höra att de rundar till sig igen! @Molin

Nu känns det faktiskt som att vi har kommit i ordning lite efter flytten och jag nu kan lägga lite mer tid i stallet! Red ut på Kaprifol i går och det gick toppenbra så nu har jag hört mig för om det finns någon ledig plats på unghäst-terrängträning på söndag. Vore väldigt roligt att prova på det!
img_4723.jpg
 
@Catrool
Svårt och hänga med när man är nu :) Men vad ska man säga, vi flyttade till denna lösdrift för att min andra vantrivdes i det stall vi stod kort i och rasade i vikt.

Lösdriften har fri tillgång på hö, inte det bästa höt tyvärr (mest gult med något grönt i), dom hade vita slowfeedingnät från början och där gick det bra, S (min andra) gick till och med upp i vikt och Miraz som var fin i hullet men som tappat alla muskler i princip började lite lätt ta form i muskler med men sen bytte ägaren ut näten till något stelare nät, grönt är det. Det skall inte frysa under vinter tex och sen ska man inte behöva flytta ner näten allt eftersom dom äter ner höet i höhäckarna (det gjorde vi med det vita).

Och bara en kort tid efter vi haft dom gröna näten började S tappa i hullet igen, jag trodde det var dels för brunst och sen för att dom börjat fälla enormt med päls men sen när även Miraz (som brukar vara för rund istället) börjar tappa så misstänkte vi näten.
Tog dock en tid innan vi förstod att det var näten, har kikat på hur dom äter och dom får knappt tag i något i varje tugga och ibland igenting, inte konstigt att dom står där i princip hela tiden på dygnet då.

Men med detta gröna nät tröttna dom också och blev lite småsuriga eftersom dom var hungriga men inte fick i sig den mängd dom ville i varje tugga, och jag har sett flera i flocken som tunnat ur en hel del. Nu påverkar givetvis fällningen sitt.

Nu har mina sått själva sen i fredags med fri tillgång på öppen bal, alltså inget nät och båda mina har lagt på sig mycket igen även om revbenen syns en del och känns framförallt på S.
Idag kom en från lösdriften förbi och hon sa det också att dom har lagt på sig fint trots den korta tiden.

Nu får dom också kraft, proteinpellets, lite betfor och sele e vitamin, men det är nödvändigt i och med det inte så näringsrika höet.

Ska bli skönt och få ut dom på bete snart, men går det i denna fart med och fodra upp dom så är dom nog väldigt fina innan betet och det känns väldigt bra också, så dom inte gluppskar i sig för fort liksom.

Oj, jag tänkte dra det kort men drog visst i princip hela historian :p Sorry.. Jag lyckas jämt!

Och till dig, vad trist att det blir kastrering. Men ibland är det de bästa.
Får jag fråga, jag minns inte om du skrev något om det. Skulle han förbli hingst för avel lr var tanken att ev kastrera från början?

Och varför blir det kastrering? Måste ha missat något.. ?

Ah då förstår jag. Vad jobbigt för er men tur att de går själva nu med öppen bal och att de börjar lägga på sig! :)

Nej tanken har nog eg aldrig varit att han ska gå i avel. Jag köpte honom inte speciellt för att han va hingst heller. Jag har hela tiden tänkt att jag kan komma att kastrera och om det går så hade det vart kul att visa honom som hingst. Men huvudsyftet är att han ska bli en trevlig tränings och tävlingskompis.

Han är jättetrevlig men han är rel burdus och äter på allt och på alla hela tiden. Jag har fått bukt på det rel bra men han ifrågasätter ofta och jag vågar inte låta min sambo hantera honom som det är nu. Som sagt super trevlig för att vara hingst men jag känner att jag inte tycker om att hela tiden ha ögon i nacken och vara på honom. Jag vill ha en häst att kunna mysa med om jag vill, åka själv på träning och så vidare. Jag vill att min sambo ska kunna gå in i hagen med hö eller släppa ut honom på morgonen ibland. Så därför har jag bestämt mig för att kastrera. Känns OK ändå som sagt han råkade bara vara hingst som jag föll för, var inte ute efter just en hingst överhuvudtaget

Men visst lite tråkigt är det de ska jag inte sticka under stolen med..
 
Igår tränade vi för vår tränare, ett(som vanligt) väldigt svettigt pass för mattes del, men gick så himla bra i slutet, han kom verkligen fram så bra och fick en oerhört härlig och fin bärig trav! :love: Det tar lite längre tid för oss när han är så himla stor, det vet jag. Men ibland kan man inte låta bli att vilja mer o mer, som andra jämngamla och mycket mindre hästar än Royal kan utföra. Men vi kommer dit, lite senare bara :idea:

Idag har vi haft en underbar lååångtur vid Göta kanal idag. Royal var såå duktig och gick både över broar, mötte bussar/lastbilar etc, utan problem!:love:
Blir nog en tur i helgen igen:heart
11206530_10153240119016067_4390681937618175310_o.jpg
11124792_10153240118991067_3554590236389396288_o.jpg

10986813_10153240119026067_3024884495574697761_o.jpg

Fantastiska bilder!! :love:
 
Ah då förstår jag. Vad jobbigt för er men tur att de går själva nu med öppen bal och att de börjar lägga på sig! :)

Nej tanken har nog eg aldrig varit att han ska gå i avel. Jag köpte honom inte speciellt för att han va hingst heller. Jag har hela tiden tänkt att jag kan komma att kastrera och om det går så hade det vart kul att visa honom som hingst. Men huvudsyftet är att han ska bli en trevlig tränings och tävlingskompis.

Han är jättetrevlig men han är rel burdus och äter på allt och på alla hela tiden. Jag har fått bukt på det rel bra men han ifrågasätter ofta och jag vågar inte låta min sambo hantera honom som det är nu. Som sagt super trevlig för att vara hingst men jag känner att jag inte tycker om att hela tiden ha ögon i nacken och vara på honom. Jag vill ha en häst att kunna mysa med om jag vill, åka själv på träning och så vidare. Jag vill att min sambo ska kunna gå in i hagen med hö eller släppa ut honom på morgonen ibland. Så därför har jag bestämt mig för att kastrera. Känns OK ändå som sagt han råkade bara vara hingst som jag föll för, var inte ute efter just en hingst överhuvudtaget

Men visst lite tråkigt är det de ska jag inte sticka under stolen med..

Tack för ditt svar, nu förstår jag varför du valt och jag skulle göra precis likadant som dig i denna situation.
Förstår att det kanske är lite trist men du gör absolut rätt, det bästa för både er och honom som det låter i beskrivningen :)

@Van Remo
Som vanligt riktigt fina bilder, som en annan sa. Ser ut som lite ridsemester reklam eller något i den stilen. Ni är så fina och du gör ett bra jobb!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
935
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 897
· Visningar
61 303
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp