Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

kl.

Idag har jag provat ytterligare två sadlar, två sadlar som jag tror inte passar.
Fröken ville ha uppmärksamhet så hon dryga sig med frambenen men tror bilderna funkar, vad tror ni? Nej direkt lr?
Spände aldrig för dom då jag fick lov och byta box med Sakura då hon stod i en av dräktiga stonas box (får låna den när jag rider Miraz). Så hann inte riktigt med och spänna för osv.

Provred inte i någon då jag var osäker, men tänkte se vad ni säger utöver dessa bilder och sen får jag testa någon av dem under veckan :)

Den bruna
85A473B7-0364-4D11-A89D-2044879BD168_zps21cxibmc.jpg

3AD83A24-5290-4DB3-AA30-533C88F5CD9A_zps8qzvxfsj.jpg

AE4F9280-B1E6-4580-81F2-64F1520C933A_zpso8vtiypb.jpg


Den svarta...
2E79E5F8-5884-4E94-A275-E4AFBD4620C1_zpsjg42zzz1.jpg

4E2FD143-1342-4374-A435-1ADB072ABC38_zpsne20wffs.jpg

EF16358A-55AA-4C6D-8C27-6FB9C0C1B52B_zpsmel6zlgf.jpg


Nu när jag ser bilderna så ligger ju den svarta i bakåtlut, vilken jag inte tyckte den gjorde när jag provade den.. Undra om den blev flyttad?
Men inte ligger den för långt fram väl, lr? :S

Ingen av dem är ok va?

-------
Blev en ridtur idag med, ingen vidare lång men vi jobbade mest på skritt och travarbete idag. Lite skänkelvikningen och hon lyssnar fint och är mjuk. Fina ponnyn :heart
 
Ja...som sagt, tiden rusar iväg. Inte hunnit uppdatera nått. Men kul att läsa om er alla :)
Och sicka fina bilder ni lägger ut. Mina kassa mobilbilder känns futtiga i jämförelse. Får använda finkameran oftare och muta nån till att leka fotograf.
@Raider_ kul att se dig igen, du är inte bortglömd
@Van Remo urtjusiga bilder som vanligt. Och med tanke på hans storlek så ska du vara stolt med vart ni ändå är. Och hur lätt det ser ut, bra (!!) jobbat.
@Molin skönt att de lägger på sig igen. Ni ser ut att ha härliga ridvägar :)
Sadlarna ser inte ut att passa nej. Den svarta ligger i bakvikt och den bruna ser väldigt fel ut, dessutom ser den ut att vara för lång. Så bara att leta vidare, hur tråkigt det än är :meh:
@Catrool läste att han skulle bli valack i en annan tråd. Tycker du gör ett klokt beslut. Om hingsten inte ska användas i avel så mår den ofta bättre utan kulor. Skönt att få det gjort innan sommaren oxå :)

Och lite uppdatering från mig.
Igår red jag lite markarbete, och det märks att vi mest fräst runt i skogen det sista. Fick jobba en del innan han lossnade. Har av någon anledning extra problem med ett hörne i ridhuset där han alltid vill falla in och rusa iväg. Så oxå igår, började fundera på om det ligger på mig. Vet att jg gärna överkorrigerar och istället skapar problem. Så andades djupt, erbjöd en ram och stöd, och bara red. Jäääävlar vad bra det blev. Ryggen kom upp så det kändes som sadeln både höjdes och breddades under mig:love: vilken känsla!!! :bow:

Hade lite idétorka idag, men ville rida för att se om passet igår gett bestående resultat. Googlade fram lite övningar på hippson (vilken guldgruva det är!! :love: ) och byggde upp en liten hoppbana. Inga höjder utan fokus på kontroll och teknik.
Värmde upp och Våd kändes riktigt fin. Vet av erfarenhet att bommar i alla former har en tendens att egga upp honom. Så även idag när vi började trava över lite cavaletti först. Men jag behöll lugnet, höll ramen och han lyssnade!!! :D:banana:
Sen plocka jag upp några bommar till hinder och fortsatte övningen. De första sprången överhoppade han rejält och jag var glad åt hans långa man :p
Men sen fick vi in ett flytt och han taggade ner. Fick dessutom till en långsida med hyfsat samlad galopp.
Och efter att ha hoppat ett antal språng så var han såååå mjuk :love: hade nog kunnat rida i flera timmar till :p men gav mig, sadlade av och lät honom rulla sig medan jag plockade bort. :)
Så...med tanke på mjukheten, får man hoppa lite innan man ska in på dressyrbanan? ;)
 
Lite "onödig" uppdatering från oss; Det har seriöst blåst varje dag de senaste 5-6 veckorna, jag blir galen för Hugo blir så ofokuserad och stressad av blåsten. :mad: Det var dock jättefint väder utan blåst 2 dagar sedan (äntligen?) så då passade vi på att gå på en 1,5-2 timmars promenad. :up: Vi har även tränat med sadel några gånger nu.

Idag kontaktade vi en tjej som troligtvis kommer kunna hjälpa oss rida in Hugo nu i Juni då min hälsa tyvärr sätter käppar i hjulet och jag känner att det skulle underlätta massor i vardagen att låta någon annan göra jobbet. Annars kommer det säkert ta hela sommaren innan vi ens kommer upp på ryggen med tanke på hur mycket han får vila ibland pga min ork. :(

Jag har varit hemma i lite mer än en vecka nu och jag har börjat känna av symptomen jag hade innan sjukhuset mer och mer. T.ex. ingen ork alls, domnar bort i ben och armar väldigt snabbt, blir yr väldigt lätt (på en svimfärdig nivå) och nu ikväll har mitt bröst börjat gjort rejält ont eller som en klump i bröstet som man inte kan svälja bort. Det brukade komma innan jag åkte in till sjukhuset, men då bara när jag gjorde något som fick min puls att gå upp. Nu kom det när jag bara suttit vid datorn och spelat spel de senaste 2 timmarna. Läskigt. :crazy: Men usch, jag vill inte säga till någon heller eftersom jag verkligen inte vill åka in på hälsoundersökningar igen eller bli inlagd. Men ska på ett möte imorgon med b.la en läkare så får se hur det går. :)

Jag bjuder på en bild på Hugo i sitt Zebra-täcke han fick prova (dock rättade vi till det efter bilden var tagen, där hade det åkt bak en hel del). Han har inte behövt använda det mer sen vi provade det pga blåsten, men i sommar kommer det nog bli hans bästa vän. ;) Han ser helknäpp ut, jag vet (och det tyckte alla andra hästar i hagen med) :rofl:
11225968_10203798806793853_637315425_n_zpsti759i76.jpg
 
Vad roligt att läsa om allas framgång.

Tävlingssäsongen för herr Nilmar är helt nedlagt. Vi får satsa på Falsterbo nästa år.

Han lyckades ju slå ut 3st små broskbitar (troligtvis en oturlig liten spark från hagkompisen) Nästa vecka ska vi in för ytterligare en kortisonkur och minst 10 dagars vila sen får jag börja starta igång honom igen.
Han har tappat massor under tiden han bara lullar i hagen.

Tur man har en häst till hon är ju 01 inte 10 men tänkte hon får vara med här lite ändå. Vi var och provade terrängträning för första gången i vårat liv i söndags och satan vilken cool häst hon är. Vi blev rejäl taggade så nu ska jag ta grönt kort i fälttävlan så man kan komma ut på en liten debut.

Vi har även lånat hem en ny liten ponny till min brorsdotter. Så nu har Nilmar 3 ston som kör med honom.

11188478_10152887873091819_7349436772240310519_n.jpg



Hoppas att det är ok att Nilmars kamrater hänger lite i tråden när hn inte kan visa sig från sin bästa sida :-)

Ett kort från hoppträningen med stoet.

11149496_10152880287031819_2660383687203593256_n.jpg
 
Tack @KrullTroll för att du finns där och hjälper mig. Men då såg jag inte helt fel, den svarta såg man ju direkt (på bilden iaf).
Båda är hoppsadlar, den bruna lite mer rejält med ja dom där framåt, hjärnsläpp :S Haha

Delvis kl.

Idag skulle min medis ha haft Miraz men så blev de ikke, det har varit mycket strul nu sista tiden och därför så sa jag idag efter att ha
fått nog att hon enbart får ta Miraz dagar då hon är ledig och verkligen vet att hon hinner rida/aktivera henne. Är ju därför jag har en medis!
Sedan får hon återkomma om mer dagar när hennes nya jobb fått mer fasta tider och dagar, senaste ggr har hon som sagt kommit ut runt 20-21 på kvällarna och då bara gett maten, dessa dagar har jag kunnat rida/pyssla med Miraz när jag varit uppe också (speciellt nu när jag bara har en ridbar häst).

Skit samma :p Haha

Idag hann hon inte heller med andra ord så vid 19 tiden fick jag svar på det och då var jag i princip klar med Sakura så jag plockade in Miraz.

Tog och longerade henne idag, det var länge sedan och som jag sa förut så har hon varit förbannat seg på banan, speciellt i longeringen. Knappt fått fram henne ordentligt i skritten.
Men idag visade hon andra takter, så glad att hon börjar komma tillbaka till sitt gamla jag.

Kanske är det pga byte av päls som tar på dom samt lösdriften, nu är dom vana med att gå ute och pälsen är nästan helt klar och då orkar man mer plötsligt.

Känns skönt iaf, så vi jobbade på i skritt och trav. Tycker det gick bra, var några ggr hon försökte gå in till mig men jag shassade ut henne då och hon fortsatte.
Avslutade med och låta henne trava över en bom på marken, få henne och lyfta bakbenen mera vilket hon behöver lära sig faktiskt! Hon var så fin, önskar att jag hade kunnat filma men jag lär ha all fokus på henne för hon saktar gärna av när hon får chansen så man får fortfarande mana på men på ett enkelt sätt iaf nu.

Blev väl iaf någon bild när hon fick mumsa lite gräs också =D
Jag ÄLSKAR denna ponny!!

51BA382D-8C96-4740-B48B-7A20F8F597FD_zpsbku2p5os.jpg

751AAC6C-6B22-4D00-B465-6FD522909429_zps2oku3kii.jpg

FE2EF798-79FD-4E50-86C2-E91C1FC28525_zpsiwryde2e.jpg


Se, hon börjar få lite mage nu igen hihii :D
 
Puh igår när jag longerade M så va han helt skogstokig på lina, när man står i mitten och tittar på en häst som skenar i en kvart på lina utan att få stopp på den så börjar man undra om man tagit sig vatten över huvudet. Nåväl alla kan väl ha en dålig dag vi får se hur det går idag..
 
Puh igår när jag longerade M så va han helt skogstokig på lina, när man står i mitten och tittar på en häst som skenar i en kvart på lina utan att få stopp på den så börjar man undra om man tagit sig vatten över huvudet. Nåväl alla kan väl ha en dålig dag vi får se hur det går idag..

Haha!! Jag minns känslan när Våd kom till mig. Hade bara träffat honom på lösdriften hos uppfödaren innan, och där var han ju väldigt social om än bufflig. Visste ju oxå att han var ohanterad.
Men när han dundrade ur transporten och uppfödaren lämnade över repet (inget färgglatt grimskaft utan ett hederligt bonne-rep) till mig, så minns jag att jag tittade på vildhästen i andra änden av repet och frågade mig själv om jag hade dödslängtan...:nailbiting::wtf:
Och de första dagarna så återkom den frågan flera gånger. Men det är såååå värt det nu i efterhand :love::D
 
Puh igår när jag longerade M så va han helt skogstokig på lina, när man står i mitten och tittar på en häst som skenar i en kvart på lina utan att få stopp på den så börjar man undra om man tagit sig vatten över huvudet. Nåväl alla kan väl ha en dålig dag vi får se hur det går idag..

Inte kul när det är sådana dagar, men det kanske bara var en dålig dag helt enkelt.

Är han longerad mycket osv?
 
Haha!! Jag minns känslan när Våd kom till mig. Hade bara träffat honom på lösdriften hos uppfödaren innan, och där var han ju väldigt social om än bufflig. Visste ju oxå att han var ohanterad.
Men när han dundrade ur transporten och uppfödaren lämnade över repet (inget färgglatt grimskaft utan ett hederligt bonne-rep) till mig, så minns jag att jag tittade på vildhästen i andra änden av repet och frågade mig själv om jag hade dödslängtan...:nailbiting::wtf:
Och de första dagarna så återkom den frågan flera gånger. Men det är såååå värt det nu i efterhand :love::D

Härligt att höra att man inte är ensam och ja visst är det värt de sen
Svårt med en ny häst när man inte vet vad den reagerar på om det var något jag gjorde, utrustningen eller bara de faktum att han hade vilat i 2 dagar.
 
Inte kul när det är sådana dagar, men det kanske bara var en dålig dag helt enkelt.

Är han longerad mycket osv?

Ja hoppas på bättre dag idag! Solen skiner iaf och bjuder på 15 grader i skuggan!

Jo han är van att longeras men såklart med andra kommandon och det har gått så bra de andra gångerna!
 
Löshoppning idag, Miraz var sjukt taggad och visade upp sig riktigt fint idag!
ÄLSKAR hennes trav alltså!

Så lite bilder och sen två filmer, och ja jag vet. Vi satte ganska långt mellan varje hinder just för att det var många olika hästar som var med.
Nästa gång kanske det blir bättre!

150514%201_zpsohyd1kwt.jpg

150514%202_zpsk0gs1kxs.jpg

150514%203_zpsvwzxalx2.jpg

150514%204_zps8f43dg2z.jpg

150514%205_zpshftbpcau.jpg


Sedan två filmer :)
http://vid577.photobucket.com/albums/ss213/mysakuragirl/150514 1_zpsqhcvhhbt.mp4

http://vid577.photobucket.com/albums/ss213/mysakuragirl/150514 2_zpsfgup5jfs.mp4

Så fint matchad också!! :)
 
Puh igår när jag longerade M så va han helt skogstokig på lina, när man står i mitten och tittar på en häst som skenar i en kvart på lina utan att få stopp på den så börjar man undra om man tagit sig vatten över huvudet. Nåväl alla kan väl ha en dålig dag vi får se hur det går idag..
Idag var det en sån dag för Hugo också. Tävling på cross-banan 1km bort (högtalare och motorer..), stallägaren som klippte gräset, blåste som sjutton, hästar som passerade inte för långt borta (=hingstig hugo) och sen alla idioter som kör 120km/h på sina motorcyklar på vägen bredvid ridbanan resulterade i en häst som slet sig säkert 5 gånger. :rage: Suck... men han var duktig mellan varven. Bara typiskt att när man tänkte bryta när han gick som bäst så hände något och han slet sig. Då kan man inte bara sluta där med en stressad häst som vill springa över en. :(
 
Idag var det en sån dag för Hugo också. Tävling på cross-banan 1km bort (högtalare och motorer..), stallägaren som klippte gräset, blåste som sjutton, hästar som passerade inte för långt borta (=hingstig hugo) och sen alla idioter som kör 120km/h på sina motorcyklar på vägen bredvid ridbanan resulterade i en häst som slet sig säkert 5 gånger. :rage: Suck... men han var duktig mellan varven. Bara typiskt att när man tänkte bryta när han gick som bäst så hände något och han slet sig. Då kan man inte bara sluta där med en stressad häst som vill springa över en. :(

Nä Uch sådana dagar är verkligen inte kul. Och precis som du säger så vill man ju sluta när det går någorlunda bra och inte när de är galna! Jag mår så dåligt tiden efter ett sådant pass måste sluta ta sånt det som ett personligt nederlag och se det för vad det är! Men de är svårt!
 
Idag har vi varit på startfälttävlan :) Först märke 2 dressyr, sedan 60 cm banhoppning och därefter 60 cm terränghoppning.

Så här kommer en bildbomb :)
Bjuder på mig i vita ridbyxor.. :grin:

b148118.jpg


b148120.jpg

b148121.jpg
b148122.jpg
b148123.jpg
b148124.jpg

b148129.jpg

b148125.jpg
b148126.jpg
b148127.jpg
b148128.jpg


Sist var det vattnet som låg en bit bort. Många hade problem och jag märkte att han tittade på det. Så travade mot, han tog ett steg ner i vattnet och bestämde sig sen för att hoppa upp ur det!! Jag var inte beredd på detta 2 meter längdhopp och inte sedeln heller som hamnade en bra bit på sniskan. Jag i backen och pang sa västen. Så nu har jag provat den också. Fungerade bra, känner inte av något men landade i sanden så var rätt mjukt. Som tur var stannade Talladin några meter bort istället för att galoppera till alla andra hästar ca 1 km bort..
De var snälla så vi gick gå igenom vattnet några gånger till i både skritt och trav. Vilket gick jättebra, såklart :p
Är jättenöjd med honom. Vi har åkt transport i två timmar, dressyrat, hoppat och terrängat på samma dag och sedan åkt 2 timmar hem med extra stopp på Mc Donalds. En lång dag som han gjorde helt fantastiskt bra!! :love::love:
 
Idag har vi varit på startfälttävlan :) Först märke 2 dressyr, sedan 60 cm banhoppning och därefter 60 cm terränghoppning.

Så här kommer en bildbomb :)
Bjuder på mig i vita ridbyxor.. :grin:

b148118.jpg


b148120.jpg

b148121.jpg
b148122.jpg
b148123.jpg
b148124.jpg

b148129.jpg

b148125.jpg
b148126.jpg
b148127.jpg
b148128.jpg


Sist var det vattnet som låg en bit bort. Många hade problem och jag märkte att han tittade på det. Så travade mot, han tog ett steg ner i vattnet och bestämde sig sen för att hoppa upp ur det!! Jag var inte beredd på detta 2 meter längdhopp och inte sedeln heller som hamnade en bra bit på sniskan. Jag i backen och pang sa västen. Så nu har jag provat den också. Fungerade bra, känner inte av något men landade i sanden så var rätt mjukt. Som tur var stannade Talladin några meter bort istället för att galoppera till alla andra hästar ca 1 km bort..
De var snälla så vi gick gå igenom vattnet några gånger till i både skritt och trav. Vilket gick jättebra, såklart :p
Är jättenöjd med honom. Vi har åkt transport i två timmar, dressyrat, hoppat och terrängat på samma dag och sedan åkt 2 timmar hem med extra stopp på Mc Donalds. En lång dag som han gjorde helt fantastiskt bra!! :love::love:

Vad fina ni är , gud va kul det ser ut!! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
927
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
90 91 92
Svar
1 823
· Visningar
59 058
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp