10:orna del 7

Nä kommer inte köra någon längre sommar vila. Men kör på halvfart med mycket ridning i skogen. Tänker mig att Sessan får någon månad i slutet på året när jag brukar hamna i en liten svacka. Hatar mörker. ....

Men nu över sommaren hon går på bete dygnet runt, med 5 andra hästar i en stor kuperad hage så hon får den biten.

Ja man får ju passa på att rida ut mycket dessa fina sommarkvällar, tids nog väntar mörker och kyla :) Min går också på bete dygnet runt med 3 ston, är tuppen i hönsgården. Rider som mest 4 dagar per v oftast bara 3, varav högst 2 på banan. Han är ju som en 3-åring.
 
Många fina hästar att lära känna här! :) Låter alla sina hästar vila under sommaren? Hur länge? Vi kör nog på ett tag till då det har varit en del ofrivillig vila här med sticksåret bl a. Tänkte han ska bli riden lite grann nu och sedan få en viloperiod och smälta det hela.
Min har som sagt vilat typ hela juni. Men nu kör vi igång!
Kvalitén och en del starter inplanerade under juli och augusti!
 
Många fina hästar att lära känna här! :) Låter alla sina hästar vila under sommaren? Hur länge? Vi kör nog på ett tag till då det har varit en del ofrivillig vila här med sticksåret bl a. Tänkte han ska bli riden lite grann nu och sedan få en viloperiod och smälta det hela.

Hade en tanke om att Våd skulle få 3-4 veckors vila. Ville att han skulle få gå och äta, vila, smälta allt och växa till sig.
Men nu har han börjat bredda så fint ändå, hullet kommer och likaså en snyggare överlinje.
Han funkar dessutom så himla bra i ridningen nu och som många andra så bävar jag för att det skulle bli en lika kass vinter igen med bara regn och lera.
Så håller igång på halvfart nu istället :)
 
Han funkar dessutom så himla bra i ridningen nu och som många andra så bävar jag för att det skulle bli en lika kass vinter igen med bara regn och lera.
Så håller igång på halvfart nu istället :)

Härligt att din häst är så fin i ridningen! Helt klart bäst att passa på när vädret är som bäst och allt flyter på! :) Tids nog brukar det bli viloperioder ändå p g a väder, skador och annat..
 
Många fina hästar att lära känna här! :) Låter alla sina hästar vila under sommaren? Hur länge? Vi kör nog på ett tag till då det har varit en del ofrivillig vila här med sticksåret bl a. Tänkte han ska bli riden lite grann nu och sedan få en viloperiod och smälta det hela.

Min får ingen sommarvila alls, han är på utbildning hela sommaren. Han reds in sent i höstas och vilade två veckor i februari, så nästa vila blir efter Kvalitén (eller efter championatet om jag skulle ha sån tur att han kvalar till Flyinge). Brukar hellre vila mina hästar över jul och nyår då det ändå är kallt o äckligt och inga tävlingar.
 
Ni som inte låter era bäbisar vila under sommaren, oftast är det ju under denna ljusa period och om de går på bete som de tilltar i växt. Royal har växt och breddat sig en hel del nu på bara en månad ser man, så en vila passade bra här. Vill inte anstränga honom om han går in i en växtfas. Har fått lära mig att det inte är bra. Men sen så ser man ju på sin häst om den börjar växa eller ej. :) Och lite skillnad på min som är väldigt stor oxå kanske ;)
Intressant att läsa hur olika alla tänker och gör iallafall tycker jag! :up: Allt verkar oxå funka, för i denna tråd finns de snyggaste hästarna om man frågar mig :idea: :D

*halft kl*
För övrigt så går det inte så jättebra för oss. Hade sadelutprovare ute för några dagar sen, helt plötsligt får Royal nåt slags sadeltvång/blir rädd för nåt, i stallgången. Han ligger på backen helt plötsligt, alla benen fick skrapsår, han spräckte upp och bet sig i läppen REJÄLT(behövde dock inte sys), samt så är ena framtanden av, så vi ska in och röntga den på måndag :( Han äter bra och verkar inte ha så ont längre, så tänkte hoppa upp i grimma idag och äntligen få sitta i nya fina sköna dressyrsadeln iallafall! Den låg jättebra på honom, såd et är inte det. Han hade inga problem att ha sadeln på sig sen, efter denna incident, testade direkt efter, samt dagarna efter nu, och då har det inte varit några problem alls. Vi testade en såndär fransk gjord, och den måste man ju spänna lite mer när man tar första hålet, än på en vanlig dressyrgjord som man kan ha väldigt lös i början. Jag undrar om det var den som gjorde det, för soms agt, inga problem emd min vanliga gjord:crazy:
Så håll tummarna för oss på måndag, att vi bara behöver fila till tanden, och inte dra ut den. Inte kul att starta livet med en tand för lite, han lär behöva alla han kan få sen när han sak bli gammal och vis!
 
Sessan växte i våras när första brunsten kom, det märktes tydligt då hon växte bak först. Självklart fick hon vila då. Har mätt henne här hemma då jag trodde hon skulle växa mer nu under sommaren men ligger kvar stadigt på 170cm manken och är inte högre över rumpan.
 
Kaptenen är ju ute på prov så det är lite annorlunda för honom nu. Han växer så ända in i bomben nu och har så gjort sen mitten på maj. Hade han varit hemma hade han bara fått gå i hagen och skrota, men nu är det som det är och spekulanten måste ju få prova honom ordentligt så hon rider/tömkör/promenerar. Hon är ändå så duktig på hästar så hon tar det efter dagsform.


Kl
På måndag ska vi höras om fortsättningen. Antingen vill hon köpa honom eller också får vi se... Hon har möjlighet att ha kvar honom där nere hela juli till en början och då utbilda vidare och även kunna visa honom för andra intressenter, mot att hon får en % på köpesumman i provision. Eller också tar jag hem honom och börjar om i sälj-djungeln. På ett sätt känns det som att jag hellre tar hem honom, låter honom vila växtperioden ut och sen börjar om, visst kan jag låta honom vara kvar där nere men det känns inte riktigt som att det blir nån direkt utbildning iom att han är så växtpåverkad, och då kan han ju lika gärna vara hemma. Å andra sidan är det nyttigt för honom att vara borta och hon som har honom är jätteduktig. Så jag velar verkligen...

Först och främst får vi väl avvakta över helgen, vill hon köpa honom är ju problemet löst av sig själv. Hon är dock väldigt velig hit och dit och han har inte alls kunnat visa upp sig som han kan, så det känns negativt på den fronten.
 
Ni som inte låter era bäbisar vila under sommaren, oftast är det ju under denna ljusa period och om de går på bete som de tilltar i växt. Royal har växt och breddat sig en hel del nu på bara en månad ser man, så en vila passade bra här. Vill inte anstränga honom om han går in i en växtfas. Har fått lära mig att det inte är bra. Men sen så ser man ju på sin häst om den börjar växa eller ej. :) Och lite skillnad på min som är väldigt stor oxå kanske ;)
Intressant att läsa hur olika alla tänker och gör iallafall tycker jag! :up: Allt verkar oxå funka, för i denna tråd finns de snyggaste hästarna om man frågar mig :idea: :D

*halft kl*
För övrigt så går det inte så jättebra för oss. Hade sadelutprovare ute för några dagar sen, helt plötsligt får Royal nåt slags sadeltvång/blir rädd för nåt, i stallgången. Han ligger på backen helt plötsligt, alla benen fick skrapsår, han spräckte upp och bet sig i läppen REJÄLT(behövde dock inte sys), samt så är ena framtanden av, så vi ska in och röntga den på måndag :( Han äter bra och verkar inte ha så ont längre, så tänkte hoppa upp i grimma idag och äntligen få sitta i nya fina sköna dressyrsadeln iallafall! Den låg jättebra på honom, såd et är inte det. Han hade inga problem att ha sadeln på sig sen, efter denna incident, testade direkt efter, samt dagarna efter nu, och då har det inte varit några problem alls. Vi testade en såndär fransk gjord, och den måste man ju spänna lite mer när man tar första hålet, än på en vanlig dressyrgjord som man kan ha väldigt lös i början. Jag undrar om det var den som gjorde det, för soms agt, inga problem emd min vanliga gjord:crazy:
Så håll tummarna för oss på måndag, att vi bara behöver fila till tanden, och inte dra ut den. Inte kul att starta livet med en tand för lite, han lär behöva alla han kan få sen när han sak bli gammal och vis!

Vad tråkigt att han gjorde illa sig. :-( Han kanske blev rädd när det var lite magplatta på gjorden? Om det var en Tixerantgjord?
 
Min vilar ju hela tiden.....ypperligt när det är den mest lättfödda hästen i universum... Men ni kan få sen en bild att hon fortfarande kan galoppera fast hon är tjock :D

Visst är det intressant hur olika de rör sig beroende på hull osv? Min är ju totalt omusklad och tjock, hon får en helt annan trav (briljaderar mer) nu och inte alls så rund galopp.

Den lilla irländskan :D

 
Kaptenen är ju ute på prov så det är lite annorlunda för honom nu. Han växer så ända in i bomben nu och har så gjort sen mitten på maj. Hade han varit hemma hade han bara fått gå i hagen och skrota, men nu är det som det är och spekulanten måste ju få prova honom ordentligt så hon rider/tömkör/promenerar. Hon är ändå så duktig på hästar så hon tar det efter dagsform.


Kl
På måndag ska vi höras om fortsättningen. Antingen vill hon köpa honom eller också får vi se... Hon har möjlighet att ha kvar honom där nere hela juli till en början och då utbilda vidare och även kunna visa honom för andra intressenter, mot att hon får en % på köpesumman i provision. Eller också tar jag hem honom och börjar om i sälj-djungeln. På ett sätt känns det som att jag hellre tar hem honom, låter honom vila växtperioden ut och sen börjar om, visst kan jag låta honom vara kvar där nere men det känns inte riktigt som att det blir nån direkt utbildning iom att han är så växtpåverkad, och då kan han ju lika gärna vara hemma. Å andra sidan är det nyttigt för honom att vara borta och hon som har honom är jätteduktig. Så jag velar verkligen...

Först och främst får vi väl avvakta över helgen, vill hon köpa honom är ju problemet löst av sig själv. Hon är dock väldigt velig hit och dit och han har inte alls kunnat visa upp sig som han kan, så det känns negativt på den fronten.

men är det inte beroende på att han växer? Då brukar ju inte så mycket fungera och det är väl därför man inte rider de.
 
Min vilar ju hela tiden.....ypperligt när det är den mest lättfödda hästen i universum... Men ni kan få sen en bild att hon fortfarande kan galoppera fast hon är tjock :D

Visst är det intressant hur olika de rör sig beroende på hull osv? Min är ju totalt omusklad och tjock, hon får en helt annan trav (briljaderar mer) nu och inte alls så rund galopp.

Den lilla irländskan :D


Hon är söt ändå trots magen! Däremot heter det biljardera, inte briljadera har jag lärt mig i alla fall (sorry för språkpoliseriet, inte ont ment!).
 
Hos oss känns det tyvärr rätt uselt. Det fanns ju två lösa benbitar på vardera framkota som satt lite underligt till (på utsidan) vilket gjorde att vet misstänkte ngt sorts trauma. Vi har återbesök nu 8:e juli så hon också ska ultraljudas. Jag kan faktiskt känna mig lite less på att de inte kunde göra det direkt och sedan skicka henne på operation istället för att behandla. Jag är livrädd att hon är helt bra till återbesöket och så står jag med en halter häst igen om 2 månader. Till på köpet är hon fet som en val nu så jag vågar inte låta henne gå på helbete eftersom jag inte heller kan motionera henne. Fångesten är total. Mina sommarbeteskompisar har varit snälla och hjälpt till med in- och utsläpp men jag kan inte begära att de ska fortsätta göra det då de egentligen vill ha hästarna på helbete. Jag känner att hela vår semester blir smått sabbad då jag måste vara tillgänglig både morgon och kväll + all bensin som går. Puh
 
Om det bara var magen hon var tjock om :D Jag har också total fångest!

Men vad ska de behandla? Det enda är väl operation som hjälper? Vet inte vart du bor men Palle Brink på Jägerso är verkligen en av Sveriges bästa på det!
 
Om det bara var magen hon var tjock om :D Jag har också total fångest!

Men vad ska de behandla? Det enda är väl operation som hjälper? Vet inte vart du bor men Palle Brink på Jägerso är verkligen en av Sveriges bästa på det!

Det släckte ju helt när de bedövat kotorna och efter röntgen behandlade de med kortison. För mig känns det ju helt självklart att benfragmenten stör. Antingen vill de blåsa mig (försäkringsbolaget?) genom att utföra en behandling. Försäkringsbolaget ersätter inte lösa benbitar om det inte medicinskt kan säkerställas att de orsakar inflammationen så jag vet inte om det är det som de vill kolla?
Pissigt nog bor jag så långt bort från allt, i Boden (där de kommer upp från Mälarkliniken) gör de inga operationer förräns tidigast i augusti, så då har jag Finland eller Timrå (en herrans massa timmar på släp....) som alternativ eller att använda Umeåkliniken. Och jag hade självklart helst velat få klart det här nu direkt! Visst skulle jag kunna skicka henne söderöver men då uppgår bara transportkostnaderna till knappt 10 papp och jag är inte sugen på att själv köra så länge...
 
men är det inte beroende på att han växer? Då brukar ju inte så mycket fungera och det är väl därför man inte rider de.

Jo, det var väl det jag skrev? Att han är så otroligt växtpåverkad så han är inte riktigt herre över sin egen kropp. Han har inte alls samma gång nu som i vanliga fall och självklart är energin knapp. Det är just därför spekulanten velar också, eftersom att han inte kunnat visa upp sig ordentligt så vet hon ju inte om han kan vara tillräckligt kvick osv för henne. Sen är det lite andra omständigheter som jag börjar tycka är ganska drygt med hela alltet men ja, vi får se efter helgen vad hon säger.
 
@Sar
Men vad tråkigt, som sagt kändes det ju lite knäppt att dom inte kunde ultraljuda på en gång? Det är såna gånger man önskar att man bodde söderut...

Jobbigt med fångest också, min börjar släppa lite om ponnyn och nordisen, för äntligen är hela betet nerbetat till golfbanestruktur så nu kan dom gott gå och gnaga på det som finns! ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
879
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 557
· Visningar
51 245
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp