10:orna del 7

@WBanna Jo precis en sån gjord var det. Så var ju dumt av mig att inte tänka på att han kanske skulle reagera på något sådant nytt :/ men men, lätt att vara efterklok :(
 
Jo, det var väl det jag skrev? Att han är så otroligt växtpåverkad så han är inte riktigt herre över sin egen kropp. Han har inte alls samma gång nu som i vanliga fall och självklart är energin knapp. Det är just därför spekulanten velar också, eftersom att han inte kunnat visa upp sig ordentligt så vet hon ju inte om han kan vara tillräckligt kvick osv för henne. Sen är det lite andra omständigheter som jag börjar tycka är ganska drygt med hela alltet men ja, vi får se efter helgen vad hon säger.

Det kan ju vara ett så att hon förbereder för en ordentlig prutning.
 
@Sar
Men vad tråkigt, som sagt kändes det ju lite knäppt att dom inte kunde ultraljuda på en gång? Det är såna gånger man önskar att man bodde söderut...
Men visst, möjligheterna är ju helt annorlunda vetrinärmässigt....

Jobbigt med fångest också, min börjar släppa lite om ponnyn och nordisen, för äntligen är hela betet nerbetat till golfbanestruktur så nu kan dom gott gå och gnaga på det som finns! ;)

Vi har kört motsatt koncept, jättebete som är övervuxet för att de inte ska få i sig det nya späda gräset (men de får tyvärr för mkt i magarna varje tugga). Hugget som stucket vad som är bättre. De är dock väldigt sugna på att få i sig höet och kommer från betet direkt man ropar så jag tror faktiskt att de känner att de behöver få i sig de torra stråna.
 
Min har som sagt vilat typ hela juni. Men nu kör vi igång!
Kvalitén och en del starter inplanerade under juli och augusti!

Vad härligt remmis att du äntligen är i gång! Min har oxå vilat nästan hela juni , han har växt och breddat sig och växt lite till, nu börjar han äntligen se lite vettig ut.
 
Ni som inte låter era bäbisar vila under sommaren, oftast är det ju under denna ljusa period och om de går på bete som de tilltar i växt. Royal har växt och breddat sig en hel del nu på bara en månad ser man, så en vila passade bra här. Vill inte anstränga honom om han går in i en växtfas. Har fått lära mig att det inte är bra. Men sen så ser man ju på sin häst om den börjar växa eller ej. :) Och lite skillnad på min som är väldigt stor oxå kanske ;)
Intressant att läsa hur olika alla tänker och gör iallafall tycker jag! :up: Allt verkar oxå funka, för i denna tråd finns de snyggaste hästarna om man frågar mig :idea: :D

Ja men exakt! Det är ju nu dom växer, nu när det är ljust och finns mkt näring i gräset! Tror tyvärr det finns för lite kunskap om hästarnas växtperioder.. Min har ju som sagt vilat nu och blivit riktigt riktigt snygg i kroppen. Äntligen!!
 
Ja men exakt! Det är ju nu dom växer, nu när det är ljust och finns mkt näring i gräset! Tror tyvärr det finns för lite kunskap om hästarnas växtperioder.. Min har ju som sagt vilat nu och blivit riktigt riktigt snygg i kroppen. Äntligen!!

Jag blir också väldigt konfunderad när jag läser om hur folk resonerar.
Jag förstår inte hur man dessutom planerar sin hästs träning ut efter väderlek?!
Jag resonerar på ett helt annat sätt, mina hästars träning går i första hand och sen får det regna och hagla bäst fan det vill.
Vila på sommaren och när det behövs pga växtfas.
 
Halloj allihopa!!!
Har inte orkat läsa tillbaka där jag slutade, så jag frågar istället :)
Hur har det gått för er som ville kvala till 4-års championatet?
Vi tog två steg framåt - ett steg bakåt under våren och nu har Mowgli välbehövd vila, så för oss blir det inget championat :)
 
Halloj allihopa!!!
Har inte orkat läsa tillbaka där jag slutade, så jag frågar istället :)
Hur har det gått för er som ville kvala till 4-års championatet?
Vi tog två steg framåt - ett steg bakåt under våren och nu har Mowgli välbehövd vila, så för oss blir det inget championat :)

Det blir inget championat för oss heller. Allt flöt på väldigt fint i början, ja det har det väl iofs gjort hela tiden, men vi backade lite med hoppningen och har bara travhoppat ett tag för att få bättre språng och mer styrka. Just nu växer han och har semester nån vecka.

Tänker mig att vi skyndar långsamt och satsar på att vara redo i tid till våren istället.
 
Ni som inte låter era bäbisar vila under sommaren, oftast är det ju under denna ljusa period och om de går på bete som de tilltar i växt. Royal har växt och breddat sig en hel del nu på bara en månad ser man, så en vila passade bra här. Vill inte anstränga honom om han går in i en växtfas. Har fått lära mig att det inte är bra. Men sen så ser man ju på sin häst om den börjar växa eller ej. :) Och lite skillnad på min som är väldigt stor oxå kanske ;)
Intressant att läsa hur olika alla tänker och gör iallafall tycker jag! :up: Allt verkar oxå funka, för i denna tråd finns de snyggaste hästarna om man frågar mig :idea: :D

*halft kl*
För övrigt så går det inte så jättebra för oss. Hade sadelutprovare ute för några dagar sen, helt plötsligt får Royal nåt slags sadeltvång/blir rädd för nåt, i stallgången. Han ligger på backen helt plötsligt, alla benen fick skrapsår, han spräckte upp och bet sig i läppen REJÄLT(behövde dock inte sys), samt så är ena framtanden av, så vi ska in och röntga den på måndag :( Han äter bra och verkar inte ha så ont längre, så tänkte hoppa upp i grimma idag och äntligen få sitta i nya fina sköna dressyrsadeln iallafall! Den låg jättebra på honom, såd et är inte det. Han hade inga problem att ha sadeln på sig sen, efter denna incident, testade direkt efter, samt dagarna efter nu, och då har det inte varit några problem alls. Vi testade en såndär fransk gjord, och den måste man ju spänna lite mer när man tar första hålet, än på en vanlig dressyrgjord som man kan ha väldigt lös i början. Jag undrar om det var den som gjorde det, för soms agt, inga problem emd min vanliga gjord:crazy:
Så håll tummarna för oss på måndag, att vi bara behöver fila till tanden, och inte dra ut den. Inte kul att starta livet med en tand för lite, han lär behöva alla han kan få sen när han sak bli gammal och vis!

Usch vad jobbigt :( Säkert den nya gjorden som han reagerade på. Kör också med en Tixerantgjord och har upplevt att den ändå funkar bättre på känsliga hästar. Min unge herre reagerade inte alls på den, men han är inte så känslig för gjorden heller.
 
Jag blir också väldigt konfunderad när jag läser om hur folk resonerar.
Jag förstår inte hur man dessutom planerar sin hästs träning ut efter väderlek?!
Jag resonerar på ett helt annat sätt, mina hästars träning går i första hand och sen får det regna och hagla bäst fan det vill.
Vila på sommaren och när det behövs pga växtfas.

Vila när det behövs självklart :) Vid tillväxtfaser och för att smälta utbildningsperioder. Gå lugnt fram med unghästar är viktigt. Men när det är vinter och fruset ute är det svårt att hålla igång hästen på ett bra och säkert sätt om man inte har rätt förutsättningar som t ex tillgång till ridhus. Så ja, det kan vara en poäng med vintervila också.
 
Vill bara inflika och förstärka min ståndpunkt i den här växtperioddebatten, om nån nu tyckte att jag resonerade konstigt? Jag låter alltid hästarna vila när de växer, märker man på dem att det är jobbigt i kroppen (eller för den delen i knoppen) så är det vila som gäller, bara få vara häst. Men som sagt blir det ju annorlunda för min just den här gången, men vi får se hur det blir framöver. Vi skulle pratas vid imorgon. Kommer han hem är det helvila som gäller ett bra tag. Nu har det varit mycket både i aktivitet och mentalt med nya ställen osv.
 
Vi red markarbete för instruktör idag. Tyvärr på tok för varmt och mycket insekter fastän det var kväll. Hästen var trött idag. Vi red ett skogspass igår och det hade nog också tagit på hans ork som det var ganska kuperat. Så matte hade dålig tajming med både klockslag för träning och förberedelse inför träning. Dock var han rak och fin över bommarna och mycket smidigare i serpentinbågarna. Så nästa träning ser vi fram emot! :)
http://www.ladda-upp.se/bilder/dnbqznqslpstul/
 
Ett inlägg i tillväxtdebatten.
Min grabb växer nu, inte hysteriskt uppåt, mer bredd och mognad. Han visar inga tecken på att ha besvär av detta. Börjar han visa på nått sätt så är det totalvila som gäller.
Istället kör jag ett mellanting. Han går på halvfart, färre pass i veckan och med lägre krav. Jag kräver det han redan kan för att låta honom lyckas med alla moment och inte skapa konflikt eller för mycket huvudbry.
Min häst är av en mindre, kraftig och långsamtväxande ras. Vilket jag tror är en anledning till att hans växtperioder inte märks lika tydligt som hos andra "snabbare" hästar.
Men samtidigt så vill jag inte "missbruka" detta och låter honom därför gå på halvfart med ett öppet sinne för helvila :)
 
Till alla er som har problem med era hästars skador osv en jätte kram och hoppas allt löser sig snart.

Vi kör med på halvfart han växer väldigt jämt och långsamt har alltid gjort, hoppas på en snörik vinter allfall så man kan rida utan att halka omkring som bambi.

Var på WE träning igen och de gick bra men han tyckte de var läsligt att gå över brohindret
 
Halloj allihopa!!!
Har inte orkat läsa tillbaka där jag slutade, så jag frågar istället :)
Hur har det gått för er som ville kvala till 4-års championatet?
Vi tog två steg framåt - ett steg bakåt under våren och nu har Mowgli välbehövd vila, så för oss blir det inget championat :)
Vi har under våren gått från målet championat i dressyr till det nya målet championat i hoppning.
Kvalitén om 1 månad är ett delmål likaså själva starterna i 1m för att kvala. Tar han sig till semifinalen så blir jag överlycklig!
 
WohoOo bra dag på kliniken!! Nu är tänderna fixade, en vargtand drog vi ut oxå på giraffen. Samt så fick vi klippa läppen lite så den läker fint. Otursfågeln fick två rejäla sparkskador igår oxå, släppte ihop med nya hästar, vilket inte var en bra ide. Rejält sår högt upp på knät. T.o.m veterinären sa Aj aj detta ser inte bra ut bär vi kom in idag, just för sparken satt så "olägligt". Men han är varken halt i skritt eller trav, och röntgen visade ingenting. Ibland ska man ha tur i oturen!
Så lite vila i hage, ENSAM, 7-10 dagar sen är det bara att rida på om allt går som det ska. Sen blir det inget mer "experimenterande" med hästar, han får gå med en annan häst jag vet att han funkar med. Trött på skador nu!
Men glad är jag :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
880
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 558
· Visningar
51 254
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp