10:orna del 7

Har tyvärr inte haft tillgång till någon som kan fota eller filma mig. Men fick lite bilder på pälsklingen på väg tillbaka till hagen efter gårdagens tur :)
10462709_10152317752843789_4577302220820395726_n.jpg

10411304_10152317752828789_8544316313973357655_n.jpg

10491289_10152317752818789_1398398164830831760_n.jpg


En annan fundering. Våd har alltid haft all sin man på höger sida, men nu har den börjat dela sig allt mer och lägger sig även på vänster. Det började med lite men blir allt mer. Har hört förr att det har med halsmusklerna att göra, att en liksidigt stark häst har delad man. Finns det någon sanning i det? Eller får jag bara leva med att jag numera av estetiska skäl får kamma över manen hela tiden? :P
Han har alltid haft lättare för höger varv, men jag tycker att vänster varv lossnar allt mer. Är det logiskt med tanke på manen då?
 
Med Snappe går det bara framåt!
Nu finns tölten där, och blir starkare för varje träningspass.
Är ganska vanligt att traven blir lidande när tölten kommer, då det laterala i tölten kan försvaga det diagonala i traven (för en kort period, styrkefråga ;) ). Men Snapsens trav blir bara bättre och bättre! Iom samlingen i tölten så blir han per automatik mer samlad i traven, enkla okomplicerade ponny :love.

Han är väldigt pigg och framåt just nu vilket leder till att han gärna vill springa väldigt fort fort fort, men kan ändå lyssna och kopplar av när man ber honom.
Bästa bebis vad jag älskar honom!

b109368.png

b109360.jpg

b109359.jpg

b109358.jpg

b109357.jpg

b109356.jpg

b109355.jpg

b109354.jpg

b109353.jpg


och så en töltbild på bästa hästen.
b109370.png
 

Tycker din häst har väldigt fin trav o galopp. :bow: Det där med tölt begriper jag inte, tycker det ser orent o konstigt ut :( men jag har ingen aning om hur det tränas förstås.
Men galoppen är härlig tycker jag.



Kl

Att jag kikar in här beror förresten på att jag emellanåt rider en 10 : a. En stor fullblodsvalack som inte är min. Underbar gång, inte minsta tendens till trippigt fullblod där inte :)
 
Senast ändrad:
Har tyvärr inte haft tillgång till någon som kan fota eller filma mig. Men fick lite bilder på pälsklingen på väg tillbaka till hagen efter gårdagens tur :)
10462709_10152317752843789_4577302220820395726_n.jpg

10411304_10152317752828789_8544316313973357655_n.jpg

10491289_10152317752818789_1398398164830831760_n.jpg


En annan fundering. Våd har alltid haft all sin man på höger sida, men nu har den börjat dela sig allt mer och lägger sig även på vänster. Det började med lite men blir allt mer. Har hört förr att det har med halsmusklerna att göra, att en liksidigt stark häst har delad man. Finns det någon sanning i det? Eller får jag bara leva med att jag numera av estetiska skäl får kamma över manen hela tiden? :P
Han har alltid haft lättare för höger varv, men jag tycker att vänster varv lossnar allt mer. Är det logiskt med tanke på manen då?
Lustigt att din har bytt mansida för det har min också gjort i sommar. Han var på vidare utbildning innan han fick vila och vänster galoppen började lossna rejält. och den har varit svår även på lina.
Tänkte också att det hade med ommuskling att göra att han bytt sida.

Min lillkille har alltid varit något innåttåad båda fram. Det har varit jättetydligt när det har närmat sig skoning och fötterna varit långa. Nu har han gått två veckor övertiden och han ser ut att vara mindre tåtrång än tidigare:confused:
Han har vuxit och breddat sig under vilan om det kan ha betydelse.
 
Har tyvärr inte haft tillgång till någon som kan fota eller filma mig. Men fick lite bilder på pälsklingen på väg tillbaka till hagen efter gårdagens tur :)
10462709_10152317752843789_4577302220820395726_n.jpg

10411304_10152317752828789_8544316313973357655_n.jpg

10491289_10152317752818789_1398398164830831760_n.jpg


En annan fundering. Våd har alltid haft all sin man på höger sida, men nu har den börjat dela sig allt mer och lägger sig även på vänster. Det började med lite men blir allt mer. Har hört förr att det har med halsmusklerna att göra, att en liksidigt stark häst har delad man. Finns det någon sanning i det? Eller får jag bara leva med att jag numera av estetiska skäl får kamma över manen hela tiden? :P
Han har alltid haft lättare för höger varv, men jag tycker att vänster varv lossnar allt mer. Är det logiskt med tanke på manen då?

Vad fin han är.
 
@KrullTroll - vet inte om det är vetenskapligt bevisat, men på min stämmer i alla fall mandelningen på hur jämn hon är i musklerna och hur liksidig hon är.

I övrigt är jag mest sängliggandes just nu, blev rätt illa trampad i lördags av en av hästarna som finns här. Inget brutet, men stortån blev det rätt illa med, så just nu är den sydd och jag hoppar runt på ett ben. Trots detta klättrade jag upp på Empa i dag.

Hej och hå vad det gick. Hon har ju av förklarliga skäl stått sen i lördags, med bara en liten promenad på förmiddagen innan olyckan. Så det var en otroligt pigg häst jag hade att försöka hålla koll på. Det som sker när hon är pigg är ju att hon inte riktigt vet vart hon ska ta vägen och blir lite studdsig, men hon tar hjälperna förvånansvärt bra trots det. Så efter en del övergångar och lite tempoväxlingar och några varv i bara rulla på galopp så blev hon riktigt fin.
Blev mest galoppjobb då det var det som var snällast mot tån min.

Här har vi Empas lilla syster e: Canvas Plus, syns inte riktigt på denna bild men de har exakt likadana virvlar i pannan.

 
@powerm84 måste testa ditt hemmagjorda flugspray! Säkerligen bättre än allt kemiskt....

Så fina bilder alla lägger in! Kul att det går så bra för många, mindre kul för oss som "sitter på vänt". Senaste om min är att vi pratar nog om minst 1 år vila (till!). Det går troll i det mesta just nu och jag är ärligt så jävla trött på hovslagare (inkl klinikhovslagare)!
Nuläget är att hästen är extremt halt, åkt in och ut på klinik 2 gånger sen förra måndagen + mediciner + 3 vet.konsultationer per telefon. Imorgon veterinär igen och så måste jag ragga en hovis som inte har semester. GE MIG STYRKA! och gärna att hästen blir frisk. Typ NU!
 
@powerm84 måste testa ditt hemmagjorda flugspray! Säkerligen bättre än allt kemiskt....

Så fina bilder alla lägger in! Kul att det går så bra för många, mindre kul för oss som "sitter på vänt". Senaste om min är att vi pratar nog om minst 1 år vila (till!). Det går troll i det mesta just nu och jag är ärligt så jävla trött på hovslagare (inkl klinikhovslagare)!
Nuläget är att hästen är extremt halt, åkt in och ut på klinik 2 gånger sen förra måndagen + mediciner + 3 vet.konsultationer per telefon. Imorgon veterinär igen och så måste jag ragga en hovis som inte har semester. GE MIG STYRKA! och gärna att hästen blir frisk. Typ NU!

Fy det låter tufft för er båda två tycker jag. Hoppas allt elände ger med sig å det snaraste !
 
Min Freule håller också på att byta mansida. Kan inte direkt påstå att den räkan har blivit mer musklad, men jag tror att hon har börjat växa lite.

Igår ramlade jag av.. Vi var på ridbanan och red när en häst passerade och skulle ut i skogen på promenad. Skulle precis sitta av och hade släppt ena stigbygeln. Hon hade planer på att följa med kompisen ut och började stegra sig när jag gjorde förhållning. Hon ställde sig bara högre och högre och tillslut när hon stod rätt upp så tappade jag taget om förbygeln.

Satt upp igen direkt och fick hjälp att ledas runt då hon inte ville röra sig en meter. Ingen större skada skedd hoppas jag..
 
@Hippocampus
Men fy vad tjatigt! Så himla trist. :( Hoppas verkligen det ger med sig med din otur nu, tycker faktiskt du haft tillräckligt på den fronten nu. Kram!


Kl
Kaptenen kom hem i söndags. :) Han skötte sig så bra när vi lastade och stod som ett ljus hela vägen hem. :) Nu går han för tillfället hemma i vinterhagen och får hö, men jag håller på att fixa bete hos en granne och ska bara invänta en kompis häst så ska han få gå på riktigt bete igen. :) Det finns mat för hela sommaren för flera hästar, men vi börjar med helvila juli ut. Sen ska han börja aktiveras lite igen, men han kommer ändå kunna gå kvar på betet tror jag. :)
 
b109364.jpg

Älsklingsskiten! :love:
Idag är en seg dag, men huvudvärk och tråkigt väder. Tog ändå tag i mig själv och åkte till stallet. Red ut en sväng och fan vad bra han får mig att må!
Bjuder på sig själv, villig och bara gör 100 gånger mer än vad man ber honom om! Underbara varelse!
 
Hoppar in i tråden med mitt nyförvärv!

Ett sto e. Balougrapf, ue. Robin Z.
Köpte henne förra veckan och hon kommer direkt från betet. Lite sutten på förra sommaren (problemfritt) men inte mer. Varken longerad eller löshoppad, dock väldigt snäll att hantera och finner sig i typ allt. Otroligt lättlärd häst som vet vad hon är avlad till! Longering förstod hon redan första varven jag provade och idag fick hon prova löshoppning , vilket hon gjorde som om hon inte gjort annat!! :D

Basilika_zps10438565.jpg

Basilika_zps10438565.jpg


Löshoppningen idag:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 763
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp