10:orna del 7

hur har det gått?

Tack för din omtanke! :) Hästen var plötsligt ohalt igår när jag linade honom. Mycket märkligt som han var rejält halt så sent som i måndags. Idag var han också ohalt, så vi red en kort tur på 25 min helt utan hälta. Möjligen en böld som värkt ut eller har han gått omkull? eller som någon påpekade ätit något olämpligt? Ja jag vet inte, jag är bara lättad och glad! :)

Veterinären fick ett akutbesök idag och flyttade tiden tills imorgon. Jag har beställt en veterinärbesiktning av 6-åringen som åker till fodervärd på måndag. Dennis avbeställer sin tid som han nu är fit-for-fight igen.
 
Nu har Våd vilat i två veckor om jag räknat rätt. Värme och semester har gjort att vi taggat ner lite.
Men idag tänkte jag ta mig en tur igen. Perfekt ridväder idag oxå :D

Annars så sa jag upp mina boxplatser igår och kommer i slutet av augusti flytta till nytt stall. Fast nytt är det inte för mig, mitt gamla "hemmastall" som jag stått i flera år tidigare. Flyttat därifrån för att prova lyckan på annat håll men ständigt verkar återvända. Men nu är vi tillbaka för att stanna! :up:
Längtar till flytt :banana:
Få tillbaka alla gamla härliga ridvägar (även om dom vi har nu oxå e bra), ridhus på gården som ingår i hyran (nu lånar jag grannens mot en kostnad varje gång jag e där), klätterbackar, tränare, rida till sjön och bada, mindre jourer mm...
Varför flyttade jag från första början?! :wtf:

Vart en härlig kvällstur igår på mycket pigg häst :p
Tänkte att 2 veckors vila och en rund gräsmage skulle göra honom lite slö, men tji fick jag när han taktade av stallplanen.
Dock märkte jag att han börjar bredda sig ur sin sadel :(
Så blir att ta ut sadelprovare och få lite tips om vad som kan passa herrn.
 
Jag rider en liten 10:a fn, (som inte är min, rider i mån av tid) En väldigt charmig o trevlig kille.
Lite vinglig och det är svårt att hålla reda på alla långa ben när man växer för fullt. Jag rider i skogen o tömkör en hel del. Han ska musklas för att bli stabilare i sin kropp helt enkelt. Kommer att följa denna tråd lite, även om han är efter era på många sätt, och bara grundrids.

Har ingen egen bra bild än, men här är han i aktion i ett tidigare liv :)

Namnloumls_zpsbfa1a21c.jpg
 
Ja de blir ju lite slöt med ridningen dom dagar det har varit så varmt. Min plan är att köra en p&j till i aug sen ska han få en längre vila.

Knoppa man ja de är de inte lätt när dom är oroliga lika så att linda ben, fast jag får hålla mitt till ardenerfläta då jag vill ha lång mann på min ponny:love:

Måste till hööks snart igen såg att de äntligen fått lila i utrustning:d
 
Här har vi börjat komma igång igen. Härligt.

Pigg och glad häst. Skönt att ha skogen så man alltid kommer ut en liten tur,

1919639_10152304578951819_2542258800402623124_n.jpg


Vi skrittar alltid ut i skogen en sväng före och efter. Perfekt framridning

På tisdag är det dags för träning och på lördag har vi en liten tävling inplanerad. Ska bli grymt skoj.

Mindre tråkigt är att andra hästen lyckats dra av sig en baksko rejält så vi får se hur det går att slå på en sko på detta. TYpiskt. Jag som skulle starta igång båda efter semestern. :(
 
Jag och stallkompisen (som oxå har nordsvensk och som ska flytta till samma nygamla stall igen) tog oss en tur i fredags kväll. Och kväll vart det. Klockan var halv tio innan vi red iväg och jag fick rota fram reflexer. Hade städat undan dom nu under sommaren men fick göra en djupdykning.
Var två räserponnys på tur kan man lugnt säga. Hade fullt sjå att hålla dom i första galoppen :p
Känns bra att komma igång igen :D
 
Kl
Kaptenen har nu gått på bete ett par veckor och trivs bra med sin nya kompis. De ligger och sover i en hög och busar en del också. Kul! Han har börjat komma ikapp sig i kroppen igen nu äntligen och verkar inte lika växtpåverkad längre. Mätte honom idag och det inte hänt nånting på höjden, men han har breddat sig och blivit mer färdig på andra håll.

Igår hittade jag honom med två skor borta. En framhov var väldigt ful och sönderriven av sömmarna så det blev paniksamtal till hovis. Jag raspade ner så han inte skulle flisa sönder sig helt men usch vad illa det såg ut... Idag blev det en promenad hem, han blev glad åt att se sina kompisar, fick en ordentlig rykt och fick stå inne en stund i väntan på hovis. Sen fick han nya skor runt om och fick på sig framskor med sidokappor för första gången. Båda framfötterna har ju haft sprickor i tårna vilka stadigt blivit bättre, men självklart så blev den ena foten värre nu när skon rivits av. :( Rätt djup spricka, han har dock inte ont av den, men nu får han ha de här skorna ett par perioder så får vi se om det hjälper. Hoppas hoppas den går tillbaka...

När hovis var klar tog vi en ridtur tillbaka till betet. :) Han skötte sig som vanligt kalasbra, som om det var senast igår fast det var flera veckor sen. :love: Klev på med stora raska steg och spetsade öron!

IMG_20140803_133857_zpsj0whv1gx.jpg


IMG_20140803_150531_zpsw0cco9ei.jpg

(Har grimman under tränset, det är den som halkat bak i nacken.)
 
Kul att höra att fler är på G igång igen :)
Någon som har några särskilda mål/planer inför hösten?

Mina är:
*Jag SKA komma över mina egna hjärnspöken och lita på mig och min häst så vi kan rida ut själva. Tror inte det skulle vara några större problem för Våd utan att det sitter i min skalle bara :/
*Sen vill jag börja rida för tränare nu när vi byter stall och har eget ridhus på gården.
*Jag och kompisen har blivit tillfrågade om vi vill representera vår lokala del i rasföreningen i bruksridning så det hoppas jag oxå vi kan komma igång med.
*Sen vill jag gärna köra in kusen oxå.

Idag vart det ingen ridning pga åskvädret. Dundrar på bra ännu.
En lada och tre andra byggnader på en gård på andra sidan gärdet från mig totalförstördes ikväll efter att blixten slog ner. Vädrets makter är läskiga ibland :(
Var "bara" materiella skador.
 
@KrullTroll Fy vad läskigt med nedbrunna lador!! Var en gång i ett stall där blixten slog ner och det var nog en av dom läskigaste upplevelserna jag varit med om. Som tur var så var det plåttak så blixten spred sig över plåttaket och följde sedan stuprännorna ner i backen men smällen kommer jag aldrig glömma, det var inget muller som man hör annars när åskan går utan en en väldigt skarp smäll som ett extremt högt pistolskott. Har väldans respekt för åskan sedan dess!!

*kl*
Uppdatering från oss. Mysen är äntligen frisk, peppar peppar, så jag har börjat köra igång med tömkörning och håller på att lära honom one rein stop. Skulle helst vilja att någon sadelfast red honom några gånger innan jag sitter upp men tyvärr så har några hästar i stallet ringorm så det går inte att åka någonstans. :( Tur i oturen är väl iaf att Mysen verkar ha klarat sig, peppar peppar... Så jag hoppas att det snart är över så vi kan sätta fart ordentligt. Försöker peppa mig själv att sitta upp på honom, jag vill ju hemskt gärna men känner mig lite osäker efter dom senaste ritterna.. Nu är han ju dock inriden ordentligt men samtidigt så var det ju ca två månader sedan inridaren satt på honom. Hu vad tiden går!! Hur skulle ni ha gjort?
 
Kul att höra att fler är på G igång igen :)
Någon som har några särskilda mål/planer inför hösten?

Mina är:
*Jag SKA komma över mina egna hjärnspöken och lita på mig och min häst så vi kan rida ut själva. Tror inte det skulle vara några större problem för Våd utan att det sitter i min skalle bara :/
*Sen vill jag börja rida för tränare nu när vi byter stall och har eget ridhus på gården.
*Jag och kompisen har blivit tillfrågade om vi vill representera vår lokala del i rasföreningen i bruksridning så det hoppas jag oxå vi kan komma igång med.
*Sen vill jag gärna köra in kusen oxå.

Idag vart det ingen ridning pga åskvädret. Dundrar på bra ännu.
En lada och tre andra byggnader på en gård på andra sidan gärdet från mig totalförstördes ikväll efter att blixten slog ner. Vädrets makter är läskiga ibland :(
Var "bara" materiella skador.


Hemskt med de här åskvädren :( usch jag är normalt inte åskrädd men de här har varit lite väl häftiga. Rider i åska gör jag inte.

Ang att rida ut själv har "min" lilla kille inte varit van vid skog och mark så det har varit mycket konstigt för honom. Har haft sällskap för det mesta men en gång själv, hittills , ska rida ut själv imorgon. Jag vet inte riktigt hur han är än, men verkar lyssna mer på mej när vi är ensamma än då andra hästar är med. Ja vi får se :)
 
Förresten har båda varit lediga ett tag och den som skötte sej bäst var inte min mogna dam på 13 utan 4-åringen. Hon vara riktigt stökigt, nästan som när HON var 4 och tyckte att hennes åsikter om tempo mm gick före mina...
 
@tracys Ha ha det där känner man igen. Har precis likadant hemma. Gudasnäll skötsam 4-årong och ett fuxsto på 13 med väldigt mycket egna åsikter det sista :D

@super Jag skulle nog försökt ta mig upp om än så bara för att skritta för att komma igång igen. Di har ingen som vill komma ut till dig/någon i stalllet som kan sitta upp?

@Maja_Kandi Rokigt att jan blir så fin i kroppen, K
 
@Maja_Kandi Vilken häst! Jättefin verkligen.

@KrullTroll Bra att sätta upp mål så där. Det borde jag bli bättre på.

Empa har vilat i drygt 2 veckor nu, det blir minst 1 vecka till. Hon har blivit lite jämnare i kroppen igen nu men jag tror hon behöver mer vila för huvudet.

Jag ville ju att hon skulle gå kvaliteten, men så blir det inte, i och med denna vila. Hinner inte få igång henne ordentligt och jag åker dessutom till Irland en vecka innan så känns inte som det skulle vara en god idé.

I stället har jag några små tävlingar inplanerade i september och oktober, både några hopp och någon dressyr. Målet med dem är att bara ratta runt lite lätt så där för att ge henne en bra upplevelse. Vad lätt det där lät? Hoppas det är lika lätt som det låter..
 
@Diabetikern Grejen är den att han har exploderat redan från skritt på mina inridningsförsök och ena gången bockade han rakt in i väggen och andra gången hade jag hjälp på marken och då bockade han så medhjälparen åkte på fötterna efter och avslutade med att resa sig så jag mosade min läpp mot hans hals och skar sönder den mot mina tänder, har fortfarande ärr efter båda gångerna. Han är väldigt svår att läsa, lite dr Jekyll and mr Hyde.. Kan vara stencool ena sekunden för att explodera i nästa. Misstänker att han är lite introvert och döljer alla spänningar tills det blir för mycket och då utåtaggerar han extremt istället. Har hört att Sandro Hit lämnar lite sådana problem och han har ju Sandro Hit bakom, visserligen morfars far men det kan ju slå igenom ändå.. Jag hoppas ju att med lite rutin så ska det bli bättre, han är ju trots allt bara riden ordentligt i en månad. Hoppet är ju det sista som överger en säger man ju..
 
@KrullTroll Fy vad läskigt med nedbrunna lador!! Var en gång i ett stall där blixten slog ner och det var nog en av dom läskigaste upplevelserna jag varit med om. Som tur var så var det plåttak så blixten spred sig över plåttaket och följde sedan stuprännorna ner i backen men smällen kommer jag aldrig glömma, det var inget muller som man hör annars när åskan går utan en en väldigt skarp smäll som ett extremt högt pistolskott. Har väldans respekt för åskan sedan dess!!

*kl*
Uppdatering från oss. Mysen är äntligen frisk, peppar peppar, så jag har börjat köra igång med tömkörning och håller på att lära honom one rein stop. Skulle helst vilja att någon sadelfast red honom några gånger innan jag sitter upp men tyvärr så har några hästar i stallet ringorm så det går inte att åka någonstans. :( Tur i oturen är väl iaf att Mysen verkar ha klarat sig, peppar peppar... Så jag hoppas att det snart är över så vi kan sätta fart ordentligt. Försöker peppa mig själv att sitta upp på honom, jag vill ju hemskt gärna men känner mig lite osäker efter dom senaste ritterna.. Nu är han ju dock inriden ordentligt men samtidigt så var det ju ca två månader sedan inridaren satt på honom. Hu vad tiden går!! Hur skulle ni ha gjort?

Har du nån hemma i stallet som kan hjälpa dej att hålla i när du provar?
Jag hade definitivt sett till att han var avrastad först genom tömkörning tex.
Har ju inte hängt med här tidigare, men vad gör han? Kan han ha sadeltvång?

Edit: såg att du hade skrivit mer om det nu! Låter inte alls kul! Undrar om sadeltvång ändå?
Gjorde han så med inridaren också?

Usch jobbigt med ringorm som är så smittsamt oxå. :(
 
@traceys Jag tror med tanke på hur det gick sist någon höll i att det bara blir värre då, jag upplevde verkligen noll kontroll då, visserligen hade jag noll kontroll när han bockade in i väggen men nu borde han vara mer styrbar i och med att han faktiskt är ordentligt riden, det blev liksom mer hysteriskt när någon hängde i linan eller vad jag ska säga. Han bockade även med tillridaren men den personen hade ju klister i arslet och red bara vidare som inget hade hänt. ;) Jag tror inte att det är sadeltvång för han bryr sig inte ett skvatt när man drar sadelgjorden eller hoppar upp, tillridaren tror att föregående ägare klantat sig så han har lärt sig att blir det tråkigt så sätter man bara av den där jobbiga människan på ryggen.. Därför tror jag att det ska till någon riktigt sadelfast som rider igenom detta så han lär sig att människan inte går att få av. Jag brukade inte ha problem med att sitta kvar på stökiga hästar men i och med att förra hästen var skadad så mycket så jag har blivit lite ringrostig och den dåliga starten med Mysen gör att mitt självförtroende är rejält stukat. :(
Nej ringorm var verkligen inte en kul nyhet!! Nu är dock alla hästar behandlade, även dom utan symptom samt stallet sanerat så förhoppningsvis så har vi fått bukt med det!
 
@traceys Jag tror med tanke på hur det gick sist någon höll i att det bara blir värre då, jag upplevde verkligen noll kontroll då, visserligen hade jag noll kontroll när han bockade in i väggen men nu borde han vara mer styrbar i och med att han faktiskt är ordentligt riden, det blev liksom mer hysteriskt när någon hängde i linan eller vad jag ska säga. Han bockade även med tillridaren men den personen hade ju klister i arslet och red bara vidare som inget hade hänt. ;) Jag tror inte att det är sadeltvång för han bryr sig inte ett skvatt när man drar sadelgjorden eller hoppar upp, tillridaren tror att föregående ägare klantat sig så han har lärt sig att blir det tråkigt så sätter man bara av den där jobbiga människan på ryggen.. Därför tror jag att det ska till någon riktigt sadelfast som rider igenom detta så han lär sig att människan inte går att få av. Jag brukade inte ha problem med att sitta kvar på stökiga hästar men i och med att förra hästen var skadad så mycket så jag har blivit lite ringrostig och den dåliga starten med Mysen gör att mitt självförtroende är rejält stukat. :(
Nej ringorm var verkligen inte en kul nyhet!! Nu är dock alla hästar behandlade, även dom utan symptom samt stallet sanerat så förhoppningsvis så har vi fått bukt med det!

Ja det verkar ju inte så roligt alls, och om det bara kommer utan synbar anledning. Kan inte inridaren hjälpa dej att sätta igång och vara med när du ska rida också i början?
 
@traceys Inridaren bor för långt bort och jag kan ju tyvärr inte åka någonstans nu, annars skulle han säkert ställa upp. Nej jag har då inte sett några tecken förutom att han har strukit öronen sekunden före han har exploderat..
 
@super Det är ju svårt att förstå hela problemet när man själv inte sett det IRL, men om jag förstår det rätt utifrån din beskrivning är hästens problem att den börjar bocka när den blir uttråkad? Jag antar då att det inte är nått problem att sitta upp och skritta de första stegen? Har han exploderat nån gång i markhanteringen eller bara i ridningen?
Jag hade nog gjort som så att hästen får springa sig trött i ridhuset för att bli av med överskottsenergi, följt av lite longering/tömkörning för att återfå fokus. Sen hoppa upp och hålla hästen sysselsatt. Halt, igång, svänga höger, halt, svänga vänster osv osv. Skulle hästen försöka dra iväg så ta tag i en tygel och gå på med ytterskänkel för att bryta tankebanan och rid sedan vidare.

Smörj sadeln precis innan och ha stövlar på dig så blir det som klister ;)

Och framförallt - tro på dig själv när du sitter upp, lugnt och behärskat och förvänta dig att det ska gå bra, sinnestämningen är a&o!
Det är ju bättre att ta tag i det så fort som möjligt tycker jag så det inte går ännu längre tid sen nån satt på honom. Det fixar du! :)
 
@Maja_Kandi Rokigt att jan blir så fin i kroppen, K

@Maja_Kandi Vilken häst! Jättefin verkligen.

Vad glad jag blir! :) Tack för fina ord om min prins! Nej juste, Kapten var han ja. ;)

Ang planer för hösten så vet jag varken ut eller in. Det känns inte så kul att annonsera ut honom igen, folk lär ju undra varför han är kvar om de sett honom tidigare och det känns som att man tappar spekulanter direkt. Samtidigt är det ju sommaren som är typ enda möjligheten att ens prova sälja häst. Så tja. Jag har funderat på om jag ska sälja nordisen istället, det får vi se. Har inte tid att hålla igång tre stycken, ponnyn kommer alltid gå först iom att hon ska hållas igång i kondition. Sen kommer grabbarna hamna på delad andra plats, och det kommer definitivt inte bli daglig aktivering för någon av dem. Så nån skulle behöva säljas, för allas bästa. Sen vette tusan vilken som är bäst. Så lite jobbigt känns det faktiskt... Känns lite svårt att planera när man inte riktigt bestämt sig. Nu kommer jag ha galet mycket på jobbet framöver (andra skörden står för dörren) så just för tillfället är det fortsatt vila.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 351
· Visningar
44 533
Senast: VLMF
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp