10:orna del 7

Hoho, idag red jag första gången och bet i gruset efter 20 m.... Herregud, jag är för gammal för sånt här! Jag gick ner och longerade på ridbanan och satt mig upp igen. Första minuterna var riktigt kritiska, jag vet inte om hon reagerar mot sadeln eller om det är tyngd på ryggen, ngn sorts sadeltvång men din kommer vid uppsittning. Efter en massa klappar och få steg framåt så släppte det och kändes rätt tryggt och trevligt. På hemvägen vägrade hon dock att gå ut från ridbanan och valde istället att backa och det kändes inte som att det var läge att gå på. Herregud, hur ska det här gå?!

Precis detta problem hade jag med korven. Han kunde explodera vid just uppsittning,vilket gjorde att man själv blev väldigt osäker,sen vart det en ond cirkel av alltihopa. Jag tror inte du behöver börja om helt med inridningen,utan helt enkelt "bara" komma på ett bra sätt inför uppsittningen som ni är nöjda med bägge två. Jag gick från att vara löjligt noga med att bara spänna ett hål i taget,lägga en fårskinnspad under sadeln,samt en fårskinnstunnel på gjorden,sen longera ett par varv,spänna ett hål,longera,spänna osv. När sista hålet var spänt så tog vi ett varv galopp i linan,sen promenerade vi ett varv på ridbanan innan uppsittning. Var minst 10 min jobb innan jag kunde sitta upp. Byggde dessutom en pall som var så pass hög att jag bara behövde lägga över benet,kändes MYYYYCKET säkrare då jag hamnade rätt på en gång,hade inge fötter i stigbyglar som kunde fastna (hade stigläder runt halsen att hålla mig i ifall han började),och han reagerade inte alls lika mycket/ofta då det inte vart så mycket rörelser i sadeln som att hoppa upp från marken/liten pall. När jag byggde "pensionärspallen" kunde jag i samma veva börja korta ner longeringen,till att tillslut bara gå ett varv på ridbanan när sista hålet var spänt. Ibland spände han till sig,men han exploderade aldrig längre.

Tog till sist hem en NH tränare för en lektion,hon visade mig en massa,och hon såg nog att jag var lite osäker,vilket såklart gjorde att pålle vart spänd.... Är inte så kul att hoppa upp om man vet att det kan bli rena rodeon. Det var alltså inga små skutt han gjorde,utan han var enn upp och nervänt U som studsade runt på alla fyra i cirklar,för att tillslut dra järnet iväg med bocksparkar.

Hon menade på att "om man inte vill att hästen ska vara rädd för en gråsparv,så visa den en örn" så hon gungade för fullt på sadeln så hela pållen gungade,slog i sätet så det verkligen small,vevade och "snärtade" med stigbyglarna osv,hästen såg lite osäker ut i början,men slappnade sedan av helt,fast det small så det ekade. Sen bara hoppade hon upp helt plötsligt och han står fortfarande och sover,vilket ALDRIG hänt innan. Hon bad mig fortsätta så,sen träna han att komma självmant till pallen,så jag kunde locka på han flera meter ifrån så kom han fram,sen "duttade" jag med spöt i sätet på sadeln och sa "kom kom" så ställde han sig med sadeln precis vid pallen.

Jag fortsatte dunka och vara "klumpig" vid uppsittningarna,och har aldrig haft det minsta problemet mer efter det. Hon menade på att på detta sätt så gör man att själva uppsittningen inte är den stora grejen längre.

Men det tog ett bra tag innan vi kom dit som sagt, men nu kan man ta ut han direkt från stallet och bara hoppa upp.
 
Försökte tillägga lite,men vart bara dubbelt och pannkaka av allt,så skriver det en gång till! ;)

Red även i westernsadel en period,vilket gjorde att jag kände mig MYCKET säkrare. Dels så sitter man som gjutet,och dels så har man ju ett rejält horn att hålla i om det barkar ur alldeles. Vart mycket tryggare att sitta upp i den,vart så kaxig så jag skippade pallen helt när jag red i den. Kommer i framtiden åka på utprovning för en westernsadel till honom,så sköna att sitta i,och man kan ha massa packväskor och annat mys på! :D Perfekta långrittssadlar! :banana:
 
@Fibusen Tusen tack för att du delat med dig av dina erfarenheter! Känns betryggande att andra varit med om liknande men att det blivit en lycklig utgång!
 
  • Gilla
Reactions: fio
Trimmade lite i ridhuset igår och Våd satte sig på tvären så fort vi började trava. Bröt av till skritt igen och försökte börja om, men så fort jag krävde minsta lilla som att flytta för skänkel så vart han sjukt frustrerad och antingen nitade, backade eller trippa runt. Ett och annat luftsprång vart det oxå och han vart helt klart irriterad över nått.
Hade inte bytt någon utrustning så började fundera på om han hade ont nånstans. Testade att trava igen och då gick han i någon form av krabbgång kors och tvärs. Gjorde halt, hoppade av och började klämma igenom honom utan någon reaktion. Av en händelse så plocka jag ur flätan i pannluggen och hela hästen gjorde en jättesuck!
Testade att sitta upp igen och han gick som en klocka!!
Knäppa hästen gillade helt klart inte att flätan "dunkade" honom i ansiktet så allt låste sig för honom :p

Idag jobbade jag honom lite från marken vilket tydligen var jobbigt. Han började som värsta räserponnyn och drygt 20 min senare såg han ut såhär
5AA45BE6-7E89-4EE6-8DEB-BB826B3E6242_zpsb8kkr7hb.jpg

1646CE7F-10AF-46CB-A0F9-F6679F25FA41_zpsxpf2h1pw.jpg

Men stackars liten! Skönt att du hittade vad som besvärade!
 
Men stackars liten! Skönt att du hittade vad som besvärade!

Han e en känslig kille ibland. Om inte annat så reagerar han lätt på förändringar även om det bara innebär en fläta.
Han har nog någon bokstavskombination :p

Har stallat in kusarna i veckan och nu ska "problemet" med vattnet lösas. Då dom står i uteboxar så finns det inga koppar utan det är hink/balja som gäller. Vilket är helt ok för mig, om Våd bara kunde ge f*n i att välta ut baljan varje natt.
Har bultat ihop två däck och ställt baljan/tunnan i vilket funkade på mitt förra "blötdjur". Men Våd sätter glatt hoven i och vips så är det sjöslag i boxen. Tror jag ska döpa om honom till Zlatan så som han dribblar. :wtf:
Nästa steg är att bulta fast däcken i väggen och hoppas att han inte lyfter hela tunnan...:cautious:
 
Tjoho idag har jag galopperat med Mysen för första gången och jisses vilken fluffgalopp, kändes som jag flög.. Men han skötte sig exemplariskt även om det var lite på dubbla spår ibland, bröt av till trav när han efter att jag rätat upp honom sökte sig jätte fint framåt nedåt och när vi sedan travade några steg efter galoppen så svingade han jätte fint med ryggen och fortsatte att söka sig fint framåt nedåt och sakta följa handen när jag gav efter på tyglarna så då avslutade jag på en gång. Så kul, känns som han utvecklas med stormsteg just nu.:banana:

Dock så misstänker jag att han har dragit på sig en lättare förkylning då han hostade några gånger och är lite rinnig i ögonen men ingen feber iallafall. Skulle ni rida vidare i det lugna tempo som vi har nu eller skulle ni låta dom vila? Han blir inte det minsta svettig och vi rider max 30 min inklusive skritt. Jag tänker som så att så länge han inte har feber och att jag inte rider honom svettig så är det ingen fara men jag kanske resonerar fel?
 
Tack! Hur har det gått med Kaptenen? Är han såld ännu?

På tisdag kommer tjejen tillbaka och då ska det skrivas papper, jag säger ingenting förrän allt är klart, men i princip ja, han är såld.

Kl
Idag var det många premiärer för Kaptenen! Red så sent på kvällen att det var kolsvart när vi kom hem plus att det var jättedimmigt, med pannlampa och reflexer och för första gången med ländtäcke. Det regnade rejält några timmar idag och då blir han lätt spänd och stel i ryggen för han hatar regn och står och skjuter rygg med huvudet rätt upp. När jag skulle rida hade han visserligen torkat men var fortfarande kall och lade jag handen på ryggen svankade han direkt. Därför blev det ländtäcke för första gången plus att jag ledde honom första biten så han fick bli varm innan jag hoppade upp.

Att rida i skymning/mörker var spännande. Han har aldrig varit så tittig förut. Letade spöken i dikena, tvärvände hemåt när vi skulle förbi en stillastående grävmaskin (som vi gått förbi flera gånger förut), blev typ två meter hög när vi red förbi kalvar i en hage osv osv. Han var pigg och framåt hela turen, men lite för spänd för att få ut nåt riktigt bra av det. Superfin vissa kortare bitar och då blir han galet häftig att sitta på, men det var få och korta stunder, annars var han mest spänd. Galoppen var katastrof, han bara spände sig och sprang som en älg, så den sket vi i. Han har fått tillbaka sin stora, luftiga trav och det känns att han är tillbaka i sin egen kropp igen. :) Guldstjärna till honom för att han tog allt nytt så bra, gick fram överallt, och var så positiv hela tiden. :)
 
Vi är belönade med en helt fantastisk klätterbacke i stallet (så glad att jag flyttade tillbaka) som vi gav oss på igår.
Den suger verkligen musten ur hästarna och är inget för en fegis. Tror jag ska försöka filma medan vi rider upp nästa gång så folk förstår.
Men Våd tog sig an uppgiften helt kanon!
Men han vart trött på toppen. Sen tog vi långa galopper med tempoväxlingar så han var gött svettig när vi kom tillbaka till stallet. Men fortfarande full av energi!
Det "går" inte att trötta ut honom fysiskt tror jag...en uppgift för mig att begränsa honom och hans otroliga vilja.

Har spanat in en blåbärshoppning snart som jag tänkte anmäla till :eek::nailbiting:
 
@super så kul att det går framåt, låter härligt. Vilken tur att du inte gav upp när det var som värst.
Kl
Min fjant har fått på skon och har börjat på jobbet igen:D. Red igår och han var riktigt fin gossen. Han har haft lite bråttom när jag sitter upp, ska iväg innan jag fått i foten i stigbygeln. Så nu har jag testat att ge godis när jag är helt klar. Funkade lite väl bra:o Han stod som en ostbåge med nosen i ryggen på mig innan jag kommit upp, skulle ha godis i förskott liksom:p
När jag väl var uppe och klar tog han godiset och vägrade gå. Ville klart förhandla om högre lön:meh:. Han är lättmutad han...
 
@TBT Haha Mysen är likadan, gör vad som helst för sina morötter. Har jobbat på att han ska flexa när jag hoppat upp just för att ha extra koll ifall han får för sig något och numer så står han konsant med huvudet vid endera av mina fötter och tigger morot när jag kommit upp, likadant när jag gör halt.. ;) Vad kul att du är igång igen, hoppas allt kommer flyta på igen nu!!

Ja jag är jätte glad över att jag inte gav upp och lät mig övertalas att sälja honom!!!!!
 
Haha, jag använder också godismuta vid uppsittning. Har gjort det helatiden sedan inridningen och det har liksom hängt kvar. Parkerar vid pallen, tar stigbygeln och hänger mig över på mage och ger då godis "på andra sidan" och lägger sedan över benet och tar andra stigbygeln. Rozzie vänder huvudet direkt när jag är på väg upp. Men hon är superduktig, står blick stilla och tigger inte. Hon vet att hon får en gång och inget mer sen. Däremot så kan hon knata iväg innan jag har sagt till, det får vi väl träna lite på kanske.

Tråkiga nyheter idag. Min lilla klant hade lyckats rulla fast sig i boxen nån gång under natten. Jag tyckte att det var lite skumt att det låg jord ovanpå boxkanten och vattenhinken hade hamnat lite på sniskan. Men tänkte inte så mycket mer på det då. Sen gick jag ut och hämtade henne i hagen och skulle bara rasta av henne på linan lite snabbt, hann inte rida och hon hade vilat ett par dagar. Räknade med en pigg och lätt galen häst, men hon vill knappt röra sig och var halt i traven i framförallt ena varvet. Kollade då igenom henne lite noggrannare och hittade ett skrapsår på ena hasen och ruggad päls upp längs låret och upp på rumpan på samma sida. Även lite varm och svullen på sidan av rumpan. Hasen/benet var varken varmt eller tjockt, så jag hoppas för allt i världen att det bara är muskulärt.
Jag gick sedan in i boxen igen och kollade lite mer noggrant, mycket riktigt så fanns det skrapmärken längs den boxväggen där jorden legat och vattenhinken hänger.

Håller tummarna för att det är ömma mjukdelar nu..
 
Haha, jag använder också godismuta vid uppsittning. Har gjort det helatiden sedan inridningen och det har liksom hängt kvar. Parkerar vid pallen, tar stigbygeln och hänger mig över på mage och ger då godis "på andra sidan" och lägger sedan över benet och tar andra stigbygeln. Rozzie vänder huvudet direkt när jag är på väg upp. Men hon är superduktig, står blick stilla och tigger inte. Hon vet att hon får en gång och inget mer sen. Däremot så kan hon knata iväg innan jag har sagt till, det får vi väl träna lite på kanske.

Tråkiga nyheter idag. Min lilla klant hade lyckats rulla fast sig i boxen nån gång under natten. Jag tyckte att det var lite skumt att det låg jord ovanpå boxkanten och vattenhinken hade hamnat lite på sniskan. Men tänkte inte så mycket mer på det då. Sen gick jag ut och hämtade henne i hagen och skulle bara rasta av henne på linan lite snabbt, hann inte rida och hon hade vilat ett par dagar. Räknade med en pigg och lätt galen häst, men hon vill knappt röra sig och var halt i traven i framförallt ena varvet. Kollade då igenom henne lite noggrannare och hittade ett skrapsår på ena hasen och ruggad päls upp längs låret och upp på rumpan på samma sida. Även lite varm och svullen på sidan av rumpan. Hasen/benet var varken varmt eller tjockt, så jag hoppas för allt i världen att det bara är muskulärt.
Jag gick sedan in i boxen igen och kollade lite mer noggrant, mycket riktigt så fanns det skrapmärken längs den boxväggen där jorden legat och vattenhinken hänger.

Håller tummarna för att det är ömma mjukdelar nu..
Håller tummarna att det bara är muskulärt!
 
@aida Hoppas att det bara är mjukdelarna som fått sig en törn:( Kan nog vara bra o kolla med en kiro efteråt det är ju risk för låsningar i rygg då dom gör en sån grej. Min gamla fick en låsning efter en vurpa och upptäckte den försent. Hade jag kollat upp den tidigare så hade han sluppit behandlingar och onödigt lång rehab.
 
Var ett tag sedan jag uppdaterade om oss men här är lite terräng iallafall..


1555421_10152759366136797_1716303469729329675_n.jpg


Och en bild :)

Min sommar har både varit fantastisk och fruktansvärd... har varit i väg i nästan 5 veckor månader i somras i skåne med den vita och lilla mörka grå var hos min fd hopptränare i några veckor tills jag fick en box ledig i skåne. Så han var med mig de sista veckorna. Det fruktansvärda var att min biljävel inte ville starta så jag kunde inte komma iväg någonstans direkt innan jag åkte till skåne plus att jag hade helvetiska besvär med klimakteriet så jag blev både deprimerad och håglös och annat så jag orkade bara hålla igång en häst ordentligt så det blev den vita vilket innebar att jag struntade i att satsa mot championatet detta året utan tränar vidare mot 5 års istället. Dessutom växte han så mkt i somras oxå så det gjorde ju sitt till i det beslutet, annars hade jag bett min fd hopptränare kvala honom men äsch, det kommer nya championat!

Dessutom köpte jag en ny bil :banana: Ett jävla monster haha med V8 och typ 300 hästkrafter, svindyr i drift men vafan man lever bara en gång :sneaky: Den drar 2 hästar som en dröm :love:

10583814_10152710594066797_2830886923160761945_n.jpg
 
Vart filmad igår när jag red, vilken jäkla kalldusch/käftsmäll.
Sitter fan som en jäkla kratta :(
Helt otroligt att Våd är så bussig som han e med en sån pilot i sadeln.
Bläh!:wtf:

Måste verkligen börja rida för en tränare, gärna en gestapo-variant så kanske jag inte är ett hopplöst fall.
Ingen bra dag för mig:meh:
 
I dag har korven debuterat på hopptävling! Jag är sååååååå stolt och nöjd över honom,han skötte sig exemplariskt. Som vissa vet (och andra inte) så är han utlånad på foder,det körde ihop sig tidsmässigt totalt när det inte funkade längre på lösdriften. Fick ju en plats i grannstallet,men jag jobbar ju 08-20 dom dagar jag jobbar,och hästarna gick in vid 16.. Jättetråkigt,men känns som rätt beslut,iaf tills vidare. Sälja kommer jag aldrig göra som det känns i dag,utan jag har planer att i framtiden lösa det så att jag antingen kan gå ner i tid,eller ha råd att ha han på helinakodering (har ett lån som jag amorterar MYCKET på,när det är borta så är det nemas problemas) ,har även en plan c också,men mer om det vill jag inte säga då det inte står klart än! :D

Hur som helst,det gick kalasbra i dag! Givetvis fick jag och mannen lov att medverka vid "bebisens" första tävling,han står ju bara en timme bort,så det kändes självklart! Kommer fram och hästar gnäggar,skriker,transporter hoppar,och smäller,sen kommer man fram till Korv,och han står tyst och lugnt och äter sitt hö inne i släpet. Vi lastar ur,och han får promenera runt lite bland illbattingarna :p(var flera 4-5 åringar där,så var nog första gången för många) och han går så lugnt där så. Gör klart allt och ska sadla och dom inser att sadelgjorden ligger kvar hemma i stallet! O_o :rofl:Haha,så kan det gå! Tur så fanns det massor att låna av ridklubben så det löste sig snabbt.

Framridningen går så där,taggad häst som blir lite osamarbetsvillig bland alla andra hästar,men när dom får gå till framhoppningen så fattar han grejen direkt. :D

Jättelugn och fin,och helt fokuserad på uppgiften,tävlingen går jättebra förutom en nästan nit på hinder nr 3,men han hoppade tillslut. Felfria och rosett vart det! :love:

Var många som sa att han uppförde sig exemplariskt,och berömde hans lugn när deras hästar dansade omkring,men korven är ju inte den som tycker det är värt att stirra upp sig! :p;):D

Några bilder:

10574537_10203586397754749_1128873353272073008_n.jpg


10645298_10203586397594745_9203048658761753963_n.jpg


10628058_10203586397634746_6558461922132999270_n.jpg


10678653_10203586398194760_5340284500632330630_n.jpg


Jag filmade också själva ritten,men håller fortfarande på att ladda upp videon,ifall nån är nyfiken att se så får ni hojta till så lägger jag upp den när den behagar att vara klar! :up:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 342
· Visningar
44 269
Senast: Glimra
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp