10:orna del 7

@Sar
Wow! Vilken häst! Den där kommer bli ruggigt ruggigt fin! :love:


Kl
Min pålle är i princip såld... Bara underskrifter som fattas. Jag känner mig så nöjd med köparen, det känns verkligen jättebra! :) Han kommer stå kvar hemma några veckor till så jag får se till och njuta av min fina kille nu sista tiden! Motigt är det såklart också, man vrider och vänder och tänker alldeles för mycket. Jag kommer säkert ångra mig, men jag vet att han kommer få det jättebra. :)

Ojoj, nu händer det grejer minsann. Vad kul att du hittat en köpare och att du är nöjd.
Du ska se att det kommer bli bra, förstår att du känner lite så men du gör ju det bästa för honom med.

=D
 
Hoho, idag red jag första gången och bet i gruset efter 20 m.... Herregud, jag är för gammal för sånt här! Jag gick ner och longerade på ridbanan och satt mig upp igen. Första minuterna var riktigt kritiska, jag vet inte om hon reagerar mot sadeln eller om det är tyngd på ryggen, ngn sorts sadeltvång men din kommer vid uppsittning. Efter en massa klappar och få steg framåt så släppte det och kändes rätt tryggt och trevligt. På hemvägen vägrade hon dock att gå ut från ridbanan och valde istället att backa och det kändes inte som att det var läge att gå på. Herregud, hur ska det här gå?!
 
@Sar, sicken snygging!
Hoppas hon landar snart och stabiliserar sig lite.

@Maja_Kandi, skönt att du hittat ett hem till kaptenen. Hoppas det blir minst lika bra som det känns för dig.

Idag har vi hoppat :)
Och jag kände knappt av min hopprädsla alls. Inför första hoppet kanske men sen var det som bortblåst. Känner att vi börjar hitta varandra allt mer :D
Ställde upp två hinder i ett V så att jag kunde ligga på en åtta runt.
Våd tog i för kung och fosterland och siktade rätt mot stjärnorna.
Min osäkerhet i hoppningen visade sig lite genom att jag ville "styra och ställa" väl mycke. Bra att ha fotfolk med som kan hjälpa till.
Testade att låta honom sköta mer själv ovh lita på honom och det blev genast mycke bättre. Men satan vad han tar i och då hoppade vi ca 60 :p
En låg och enkel pay&jump känns inte allt för avlägsen ändå :)
Underbara häst!!!
 
@Sar Låter som en känslig madam. Hon landar säkert snart som krulltroll säger. Kanske du kan ha någon med första gångerna du rider, som leder igång er precis i början så hon slappnar av? Kan ju vara för att hon inte är riden på länge. Blir säkert en duktig och mycket fin sprattelhäst!

Jag red ett superpass på Rozzie i kväll, så grymt rolig att rida nu och går att inverka på riktigt bra. Jag har börjat öka kraven på formen i galoppen och det köper hon rakt av, men hon tycker att det är riktigt jobbigt och orkar av förklarliga skäl inte så länge än. Och efter lite sånt galoppjobb så är traven en ren fröjd att rida.

Häromdan red vi ut själva och galoppade längs skogsvägarna, som är perfekta i underlaget nu. Bara en liten bit i från stallet så ligger att strövområde med tillhörande parkering som vi skulle passera på väg ut i skogen. Där var det massor med folk som dessutom hade gjort upp eld för att grilla, jag trodde att det skulle bli ordentliga problem att ta sig förbi. Men det enda hon reagerade på var en hund som stod en bit från stigen vi gick på (kopplad), efter att hon stannat och glott på den ett par gånger så knatade hon rakt förbi alla stojande människor och den flammande elden! Knasiga lilla söta häst :D
 
@Sar Ta det försiktigt nu så du inte blir rädd som jag blev och framförallt så du inte skadar dig! Kan du ta hjälp av någon från backen som kan leda dig precis som aida skrev? Alternativt någon riktigt sadelfast människa som kan rida igenom det? Och longera alltid innan första tiden. Håller tummarna att det bara är en övergångsfas som snart ger sig när hon lär känna dig!

Jag måste faktiskt skryta över min jätte duktiga bebis idag! Var storm här så grenar flög och det gick knappt att andas för det blåste så mycket, dessutom så håller dom på att bygga ett ridhus på gården och höll på att lossa en stor kontainer med hjälp av bilkran.. Mitt i allt detta så skulle jag rida.. Tänkte först fega ur och hoppa över men samtidigt var jag så ridsugen så jag tänkte äh jag provar.. Så länge dom höll på med kranbilen så var det omöjligt att hoppa upp för Mysen höll ju på att skita på sig av allt slammer med kättingar och dylikt, fast han var riktigt söt för så fort han blev riktigt rädd så tvärvände han och kom kutande till mig och sökte trygghet, lilla pussgurkan. ♡ När dom till slut var klara så hoppade jag upp och trots tidigare anspänning och stormen så skötte han sig exemplariskt och klarade till och med att flytta sig några steg i trav undan inner skänkel på volt så då avbröt jag och mutade med morötter. Han är bra dyr nu min prins!♡♡ :D
 
@Sar När du provade henne, fick du se vad hon gjorde när de sadlat o sen satt upp eller satt ryttaren på ryggen när ni kom? Låter ju som sadeltvång så prova att longera en kort stund varje gång innan du sitter upp. Var rädd om dig!:)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag köpte henne bara på film och hade inte provridit. En klar chansning men eftersom jag bor långt upp i landet så blir min resa och sedan hästens transport över 10.000 kr... Jag hade ju sett nytagen film och även en film för ett år sedan. Det jag märker nu är att jag antagligen får rida in henne igen ( vilket jag hade velat slippa då hon är hela 6 år). Idag tömkörde jag i skogen och det var jobbigt för henne bara att lämna stallplanen. Stackarn verkar endast ha blivit snabbinriden på bana och i ridhus och är ytterst ovan att själv gå iväg. När man leder är hon trygg men hon blir otrygg och konstrar när hon ska gå först.
Vi kom dock iväg på den tur jag bestämt så jag hoppas att det ger henne mer självförtroende! Hon är helt obrydd med tömmar runt benen, att gå i ris etc sådär vi bara bukt med självförtroendet så hoppas jag att hon kan bli en bra uteridningshäst! Jag satte på tixerandgjorden idag, jag hoppas att den ska hjälpa henne ( och mig). På torsdag kommer en duktig tjej ut, jag har fått en frivillig " kamekazeryttarinna" och ett tips på en tjej spm tar emot problemhästar inte alltför långt ifrån. Jag ska fortsätta härja med tömkörning i skog, uppsittningsträning och får nog ha det som mål i vinter ( fast jag vill riiiiida!!!!). Går det inte får jag skicka iväg henne flr försäljning och ta förlusten...tack fördom omtanke, jag ska försöka vara rädd om mig!
 
@Sar Hoppas att det löser sig snabbt bara hon fått landa. Mysen var ju iväg på inridning i en månad och det räckte för att få bukt med hans problem så det löser sig säkert ska du se, skönt att du har fått hjälp iallafall!

En kompis köpte en häst som skulle vara inriden och klar men gick på ungefär samma nöt som du, hon var dock ändå och provred men det visade sig ändå när hästen väl kom hem att dom i princip alltid hade hoppat upp i farten och när någon då satt upp stillastående så fick hästen fullständig panik. Det löste sig dock för dom med, men dom fick lov att börja om från början lite grann. Hur som helst så hoppas jag verkligen att det blir bra men vet hur hopplöst det kan kännas! Du får gärna uppdatera hur det går för er. :)
 
@Sar Så otroligt vacker hon är! :love: hoppas hon lugnar sig snart :)
Är jag ute i cyklar, men varför är hon med i denna tråd om hon är 2 år äldre? *smått förvirrad* :p
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Liten uppdate från mig och Empa.

Vi ska tävla på lördag! Börjar bli lite smått nervös, men mest är jag lite oroad över Empas päls! Här går hästarna fortfarande ute på nätterna. - Mat, täcke och skydd för vind och vatten har de. Men hon har redan börjat odla vinterpäls!
Hon är aldrig klippt, och jag tror inte jag har tid att göra det nu de närmsta dagarna. Och klippa på fredag känns väl riskabelt om hon får för sig att bli vrålpigg av en klippning?! Det räcker med den energin hon har!

I söndags var vi iväg och hade lite genrep inför tävlingen, satt upp en oxer och ett räcke på en linje med 6 galoppsprång emellan. Och hej och hå vad hon hoppar! Lika förvånad varje gång att jag inte hittar mig själv uppe i taknocken eller i en gran, var dock nära en gång när hon blev lite sur för att hon petade på bommen med bakbenen, då la hon av en serie bocksprång i landningen. Men jag satt kvar!
Nu känner jag mig i alla fall väl förberedd inför tävlingen på lördag, jag själv hittar verkligen en god ridning på Empa, kan vara för att hon är så fruktansvärt lättriden. - ni vet så där skolboks rätt. Känslig både framåt och bakåt, går dit man tittar. Sen att hon har explosivitet som en galopör direkt från banan och energi för 10, det är ju verkligen bara positivt!

Min fina fina fina häst!

Morgon i hagen för någon vecka sedan. "matte, jag vill ha mat, NU!"
 
Hon är med här eftersom jag tidigare hade en -10. Rent utbildningsmässigt räknar jag henne hit men om det stör flyttar jag givetvis till - 08 tråden :)

Tycker inte heller det vore några problem att du fortsätter här.

Trist att hon visat sig såhär :( Du ska se att med mer markträning och "lära känna" träning så skall du se att det blir bra.
Hon är på nytt ställe och behöver, som dom andra sagt landa lite.

Sen kan hon kanske testa med?

Jag hoppas det lugnar sig snart för er, du ska se att det gör det!
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@Sar Trist med en dålig start med din fina häst:( Blir nog bättre när hon landat hos dig och ni lärt känna varandra. Min blir otroligt ängslig och spänd om någon annan rider. Och då är det inridaren som sitter upp, men om det gått ett tag imellan så gillar han inte läget.
Min behöver jag longera några varv varje gång innan uppsittning, annars spänner han sig. Kanske din också behöver spänna av innan uppsittning

kl
Nu har min fjant joggats igång igen. Idag var han jättefin:). Fick hjälp av en stallkamrat som kikade på oss och fick lite inputt. Får lite hjärnsläpp ibland och börjar åka häst. Det var ju ca 1år sedan som jag red på "riktigt" .
 
@TBT Det är helt otroligt vad lite input och tips kan göra, det kan klart förändra ett helt ridpass. Jag tänker ibland att vi ridfolk skulle vara lite mer generösa med varandra och ge tips. Det känns ibland som att man öppnar plånboken konstant. Men det finns ju de dom tar illa upp av tips också så man vill ju inte tränga sig på...
*kl*
Idag satt jag kvar! Jag hade ut en tjej som är väldigt duktig på hästars beteende. Hon coachade mig i longering där målet var avslappning och inte springa runt i 120 men spänning i kroppen. Galoppen var definitivt svårast. Sedan fick jag lite verktyg för vad jag skulle göra om hon spände till under passet. Mkt värdefullt!
 
Jo, det känns 1000 gånger mer hoppfullt men jag märker ju att det är en " Ferrari" jag när vid min barm;) Lättridningen gick bättre sedan jag kortat stigbyglarna
 
Trimmade lite i ridhuset igår och Våd satte sig på tvären så fort vi började trava. Bröt av till skritt igen och försökte börja om, men så fort jag krävde minsta lilla som att flytta för skänkel så vart han sjukt frustrerad och antingen nitade, backade eller trippa runt. Ett och annat luftsprång vart det oxå och han vart helt klart irriterad över nått.
Hade inte bytt någon utrustning så började fundera på om han hade ont nånstans. Testade att trava igen och då gick han i någon form av krabbgång kors och tvärs. Gjorde halt, hoppade av och började klämma igenom honom utan någon reaktion. Av en händelse så plocka jag ur flätan i pannluggen och hela hästen gjorde en jättesuck!
Testade att sitta upp igen och han gick som en klocka!!
Knäppa hästen gillade helt klart inte att flätan "dunkade" honom i ansiktet så allt låste sig för honom :p

Idag jobbade jag honom lite från marken vilket tydligen var jobbigt. Han började som värsta räserponnyn och drygt 20 min senare såg han ut såhär
5AA45BE6-7E89-4EE6-8DEB-BB826B3E6242_zpsb8kkr7hb.jpg

1646CE7F-10AF-46CB-A0F9-F6679F25FA41_zpsxpf2h1pw.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 364
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 555
· Visningar
51 148
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp