10:orna del 7

Skönt med vila. Min ska bara gå championatet, sen ska han få vila 8 veckor. Det ska bli spännande att sitta upp sen efter vilan, lär bli en del luftturer. :D

Hur mycket har din gått innan vilan? Min reds in i oktober/november förra året, vilade ett par veckor i februari och sedan har det varit full fart.
Har din gått sen november med vila bara i februari eller har han/hon haft sommarvila också?
 
@Fibusen Jag vill se film! Kommer ihåg när han var svåruppsutten så det är verkligen så roligt att läsa hur långt ni kommit sen dess :)

Min fyraåring är bara morsa just nu..
 
Var ett tag sedan jag uppdaterade om oss men här är lite terräng iallafall..


1555421_10152759366136797_1716303469729329675_n.jpg


Och en bild :)

Min sommar har både varit fantastisk och fruktansvärd... har varit i väg i nästan 5 veckor månader i somras i skåne med den vita och lilla mörka grå var hos min fd hopptränare i några veckor tills jag fick en box ledig i skåne. Så han var med mig de sista veckorna. Det fruktansvärda var att min biljävel inte ville starta så jag kunde inte komma iväg någonstans direkt innan jag åkte till skåne plus att jag hade helvetiska besvär med klimakteriet så jag blev både deprimerad och håglös och annat så jag orkade bara hålla igång en häst ordentligt så det blev den vita vilket innebar att jag struntade i att satsa mot championatet detta året utan tränar vidare mot 5 års istället. Dessutom växte han så mkt i somras oxå så det gjorde ju sitt till i det beslutet, annars hade jag bett min fd hopptränare kvala honom men äsch, det kommer nya championat!

Dessutom köpte jag en ny bil :banana: Ett jävla monster haha med V8 och typ 300 hästkrafter, svindyr i drift men vafan man lever bara en gång :sneaky: Den drar 2 hästar som en dröm :love:

10583814_10152710594066797_2830886923160761945_n.jpg
Du är så himla duktig! Han ser så fin ut! Och vilken härlig bil, vad är det för sort?

*kl*
Idag har vi gått på promenad längs rakbanan. Jag " halvtömkörde" och gick på sidan av rumpan. Det märks att hon blev bekvämare med att inte behöva gå helt själv därframme, min plan är att gradvis ta mig längre och längre bak.
Tömkörningen på banan gick väl någorlunda men jag får henne inte så avslappnad som jag önskar.
På tisdag får jag sadelutprovning så att jag går bästa passform på sadeln
 
Senast ändrad:
Presenterar min 2010:a som jag köpte förra sommaren då som en relativt ohandterad 3åring..
Hon är efter en icke godk. hingst och UE. Camiell Flamingo Z
Av olika anledningar så har inridningen fått skjutas fram men i sommars så var det dags!
En mkt. positiv tös till att jobba och göra rätt för sig så detta ska bli en rolig resa att få vara med på!


 
Tackar för tummhållningen! Det såg mycket bättre ut redan idag! Svullnaden har lagt sig, värmen borta och mycket piggare :up: Jag kunde inte se någon hälta idag heller. Hon ska ändå fa ta det lugnt några dagar och vi tar nog några promenader vid hand den här veckan för säkerhets skull. Hoppas att vi har haft en jäkla tur och det inte blir mer av det!
 
@aida Vilken lättnad att det verkar vara lindrigt!!

Idag har Mysen och jag varit på skogstur och jag fick mig en liten resa när Mysen fick för sig att svampplockare var ute efter honom men allt gick bra och jag fick ganska snabbt kontroll på honom och satt utan problem kvar så även om det inte var så roligt så känns det ändå skönt att jag redde ut situationen. Så nu är snart mitt självförtroende tillbaka till vad det brukade vara innan idiotbockningarna.. ;)
 
@fio och @Fibusen
Jätteroligt med nya uppdateringar! :) Har saknat er båda två!

Jobbigt @aida med olyckan i boxen, håller också tummarna för att hon repar sig snabbt, skönt att det redan är bättre. :)

@KrullTroll, jag håller med om att det är hemskt att se sig själv på film... Men ack så nyttigt! Man får försöka se det som en chans till utveckling. :)


Kl
Red ut med sällskap av ponnyn idag. Som vanligt blir Kaptenen en riktigt trögboll när det är nån annan häst med... Nån fler som har en likadan knäppis? Han är jättepigg med turbomotor när jag rider själv, men har jag sällskap är han trögare än en sengångare... Han skötte sig hur som helst jättebra. Bär sig fint och blir kalasfin när han väl bjuder till och går fram för egen maskin. En bit släppte vi på i galopp. Ponnyn typ försvann, Kaptenen gungade på i sin egen lilla värld, jag fick verkligen väcka honom och jaga på honom för att han skulle ta upp tempot. :p Tjoade lite glatt, lösa tyglar och smackade, då kunde han faktiskt länga sprången lite. ;) Han är lite farsan baloo i sin egen lilla värld när man har sällskap... Sällskapet kan försvinna och han bryr sig inte ett skvatt.
 
Ja @super svampplockare är inte att leka med, många har ju tillomed kniv med sig hua...Tur att det gick bra.

Kl
Då var det dax igen. En framsko åkte av igen och denna gången är han ömfotad:mad:. Provade en dressyrsadel på honom idag som låg bra. Eftersom han var ömfotad longerade jag bara 2 varv för att se om sadeln låg stilla och satt sedan upp för att känna hur den kändes. Han var jättelugn och var inte spänd alls, snart kanske jag kan sitta upp utan longering, yes.
Kändes så konstigt att sitta på min dressyrhäst i en dressyrsadel, har bara ridit hinom i hoppsadeln innan. Många vuxenpoäng idag:)
 
Sant @Maja_Kandi. Jag vet om mina brister i sitsen, men hade fått för mig att det var bättre numera. Men stundtals var det fan illa, såg ut som en jäkla fällkniv. O_o
Vart så jäkla besviken på mig själv...

Idag tömkörde jag en runda i skogen. Hade med oss lite sällskap, bla i form av kompisens nordisföl som tränas att gå lite utan mamma. Jag säger då det att när det är dags för liten att vänjas av så kommer Våd sörja mer än fölets mamma :D:p
Han tar sin "barnvaktsroll" på största allvar. Fölis gick typ 10 meter före och Våd visste inte vilket ben han skulle stå på. Han utförde någon form av frustrations-passage, bockade, sköt rygg, små reste sig och lyckades även galoppera på stället. Så jäkla snygg när han blåser upp sig, men jag var glad att jag var på backen idag.
Han ser så kul ut när han blir sådär frustrerad för jag kan ha honom på lös töm/tygel och bara kramar lätt för att han ska fatta att han inte får rusa efter. Och han lyder verkligen, men energin bara spritter i honom och han ser ut som en studsboll. :love:

Jobbade honom lite lätt på grusplanen när vi kom tillbaka till stallet igen och jäklar vad snygg han blir när han använder energin rätt.

Har fått nys om en dressyrsadel som jag tror kan passa herrn oxå. Som kanske tvingar tillbaka krattan i sadeln i rätt läge oxå :wtf:
 
Har inte skrivit på länge, men följer er andra dagligen ;)
Så roligt att se utvecklingen på de "små", och ett litet extra plus till er som lägger upp filmer ;)

Här går det också framåt, lille mannen har fått börja jobba på riktigt den senaste månaden. Han har enormt stor galopp och det är ju trevligt när den är på plats sas... Vi har jobbat stenhårt med övergångar trav/galopp och så smått börjat med skritt/galopp för att han ska sätta sig mer. Vi har haft problem med att han inte har riktigt koll på benen och gått o klonkat i bommar på marken och inte hoppat upp sig särskilt mycket på hinder. Så vi har skyndat långsamt, med mycket bommar och kombinationer i långsamt tempo (trav) för att han ska hinna med. Och detta jobbet har verkligen gett resultat den sista veckan! Han har verkligen förstått vad det är han ska göra och sist vi hoppade så hoppade han mig ur sadeln OCH vi kunde även ta något språng i galopp :D
Lägger upp en lite suddig bild från videon, har inte haft tid att ladda upp på youtube än ;)
10710708_10204177671055273_3024000521650081089_n.jpg

Hade dessutom ET ut i fredags och hon hittade ju både det ena och det andra, så hon sa att "nästa gång du hoppar kan det vara läge att sätta på en halsring kanske" ;)
 
Roligt att det har blivit så otroligt aktivt i denna grupp! Jag gillar!

Jag och Empa var ju på tävling i lördags, är jättenöjd med Empa som skötte sig utmärkt. Hon är ju inte alls så van vid andra hästar så hon blir väldigt trött av att vara på framridningen och framhoppningen. Men det kommer bli bättre med rutin! Hon tyckte i alla fall att det var roligt kändes det som.

Väl på banan efter en kort framridning så var hon grym! Tog tag i vartenda hinder, även det som bestod av barbapappa plankor, en var luddig. Sen gjorde jag en riktig miss mot sista - jag slutade rida! Vilket resulterad i ett stopp, tydligen var det de läskigaste hindret på hela banan, målat med en väldigt glansig färg så solen la lite läskiga ljuspunkter. Men hade jag bara ridit ordentligt hade hon hoppat på första försöket. Så jag är lite små arg på mig själv samtidigt som jag är så stolt över Empa som faktiskt gör precis det matte säger.

Nu på lördag ska vi iväg igen, och då ska jag rida hela banan!



 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
869
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 349
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 474
· Visningar
47 990
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp