Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Har sen i lördags bara en häst (10:an) och det är skillnad!
Men visst tar det tid ändå. Jag pluggar heltid och slutar 15-16 på vardagarna, jobbar lite extra nätter på helger och har familj med totalt 4 barn, make och hund.
Familjen är tålmodig med mitt intresse, barnen börjar bli stora men visst är det tufft ibland.
Våd rids nu 4 dagar/vecka i snitt. Försöker planera stalltiden men det finns alltid en liten känsla av dåligt samvete.
 
Kvällens ridning ställdes in då andra hästen visade sig ha ont i ryggen :(
Lät honom rusa av sig lite i ridhuset istället och myste massa. Upptäckte att han antagligen är på väg att tappa sina yttersta framtänder. En snabb googling visade att detta är hans 4.5-års tänder vilket stämmer fint med hans ålder.
Dock tyckte jag att det såg ut som att de permanenta tänderna redan kommit upp rätt mycke. Mer på vänster sida där mjölktanden lixom petar ut mot läppen istället. Han har dock inga märken på läppen på insidan och reagerade inte heller när jag tryckte läppen mot tanden utifrån. Så gissar att det inte är någon fara, får hålla lite koll bara. Den permanenta ser ut att ligga i rätt läge iaf så gissar att den puttar bort mjölktanden. Har för mig att det var samma sak förra året också och det löste sig själv :)

Glad för snäll häst som låter mig peta runt i munnen så på honom :love:
Han är verkligen min kärlek!!!
 
@KrullTroll de där jäkla tänderna... min tappade sin vänstra sådan efter en mycket dramatisk skoning. Trodde jag skulle bryta ihop. Sen googlade jag och andades ut, haha. hennes nya tand var synlig, kanske 0,5 cm hög när väl gamla hade lossnat.

Idag har jag hoppat. 5½ på medellinjen. Började på trygga 40 cm, men hon var i hindret VARJE GÅNG. provade sedan att inte släppa tyglarna och luta mig framåt, och tydligen är det lättare för hästkraken att lyfta frambenen om inte ryttaren välter hästen framåt...

När jag lyckats komma bra på det några ggr höjde jag till 50, det var vårat dåvarande höjdrekord. red på en gång i varje varv, var noga med att hjälpa henne med balansen och det gick TOPPEN. Höjde en gång till, tänkte ta 60 men sen kände jag att äsch vafasen. höjer till 65 när jag ändå håller på. Hade löjligt supermegaont i magen när jag red an men bestämde mig för
att "äsch klart det går bra" och det gjorde det. Blev halvt hoppad ur sadeln. en gång till i andra varvet, precis lika bra.


IIIIIIIH senast jag var såhär glad över att ha hoppat 65 cm var jag nog typ 9 år. :laugh:
 
Nu vill jag hoppa imorgon också. och nästa dag, och dagen efter det!!!!

Tyckte hon fick väldigt härlig galopp av att hoppa lite mer "riktig" hinderhöjd. Är superpepp inför nästa års tävlingssäsong nu! (superpepp som i att hoppet inte är ute för oss, vi kan med största sannolikhet ta oss runt LE-LD i alla fall.)
 
@mira2013 välkommen!! :D

Slängde på dressyrsadeln idag och begav mig ner till ridhuset för lite trimmande. Imorn är det hubertus så tänkte det vore bra att göra av med lite energi på räserponnyn.
Efter uppvärmning så övade vi övergångar vilket jag märker att jag är allt för slarvig med. Men efter lite tragglande så gjorde han några riktigt fina :)
Har en plan för hur jag ska transportera honom imorn utan att han ska leka Tarzan i transporten.
Hoppas det funkar och att vi kommer hem med svansen! :D
 
Hej allihopa! Hoppas jag får hoppa in här i tråden när jag får hem min nyköpta -10;a.
Det är ett welsh mountain sto som ska bli vår familjehäst, utställningshäst och avels sto!
Hämtar hem henne nästa helg.:)

Någon mer här som har ponny?
Hej , kul med ny häst! Jag har två wm, sto med föl, men de är födda 09 och 14 så inte i den här tråden :)
 
@mira2013 Välkommen

Har en ponny dock inte 10 mer som 11 i huvudet utbildningsmässigt :-) fast född 09 tror jag :D (lite dålig koll)

Allmänt....


Gaaaahhhh!!! Gissa vem som tog tag i sig själ, kom dessutom iväg lite tidigare från jobbe och skulle ut och rida.

Reultat

Nilmar har dragit av sig en framsko och stoet var totalt knäpp. (fuxsto *morr*)
Vilket innebär att Nilmar frå vila (hovis kommer på måndag) och stoet drar jag på mig all säkerhetsutrustning jag har och drar en sväng i skogen med för att få ut energi.
Hon har vilat i några dagar pga av lättare sträckning/vrickning och nu tycker hon att hon är frisk så igår på en halvmörk ridbanan fick jag prova på 3 stegringar (matte ville sakta av från trtav till skritt) 5 tjvrusningar (livsfarligt nere vid ena härnet) och inte mindre än 8 bakutsparkar/kickar...... (svansen nuddade ju täcket och prasslade när hon viftade på den)

Detta passet innebar trav på ena kortsidan och ett hörne av ridbanan resten skritt. Bra jag tänkte galoppkom det en liten svansviftning och kick.

Så jag gav upp och gick in.

Unghästar är så mycket roligare just nu... Bruna stora vallacker som Nilmar är guild värda!
 
Tack så mycket:).
Lite bilder på henne.

foto från Stuteri Micks
Julinka1aringr_zpscb31be9f.jpg



Foto från nuvarande ägare, 2år och på utställning!
Julinka2aringr_zpsff8c63dd.jpg


Så här slimmad och fin är hon inte nu, hon har gått med föl och börjat sätta vinterpäls!;)
 
Idag var det dags för hubertus igen, denna gång anordnad av en av nordsvenska föreningens lokala föreningar.
Tyvärr sket sig min transportplan då den jag lånade inte var utformad som jag önska. Fick bli en alternativ lösning som funka för dagen.
Väl där så uppförde sig Våd kanon! Så gött att han är så cool på nya platser.
Var en härlig ritt med ett gäng andra "tjockisar", återigen kneps svansen framför ögonen på mig och sen avslutade vi med grillning i skogen över öppen eld. Årets första glögg har oxå intagits :)
Supernöjd med dagen som helhet, förutom att rosetten inte var gul-blå. Nästa år SKA jag ha en!! :wtf:
 
Har tyckt att Våd sett ut att ha dragit iväg över rumpan men tänkt att jag inbillar mig. Men så idag tog jag fram mätstickan och det skiljer 3-4 cm mellan manke och rumpa :eek:
Så nu får det nog blir lite välförtjänt vila för prinsen.
Hoppas framdelen växer ikapp för då hamnar han på en lagom höjd efter mina önskningar :)
Han har ju vuxit väldigt jämt hela tiden så trodde inte han skulle skjuta iväg. Men plötsligt händer det :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
min är trasig. är ca 90% säker på att det är kotledsinflammation i höger fram. Ingen tydlig hälta, funkar bra med både höger galopp och att trava på volt i höger varv men jag tror det är mest pga att jag ber henne. Går inte att longera ett steg i höger varv. Nån konstig knöl på kotan (UTSIDAN?!). Bjuder inte på framåt efter hinder.

ÅH.
 
Liten uppdatering från oss. Frågade ju er lite om råd ang om att skicka hästen på semester dit det är bättre hagar o s v, o s v.

I onsdagskväll hände det som inte skulle hända :( Vi var på hoppträning och på en långsida i galopp fick min häst en "urladdning". Understimulerad av för små hagar och glad över att vara på hoppträning. Jag flög rakt upp i luften och ner igen platt på ryggen. Det visade sig efter CT-röntgen vara en fraktur på ett tvärutskott. Så ridning, jobb o s v tog ett abrupt slut i minst 1 mån framöver. Kryckor och smärtstillande. Så glad att jag hade säkerhetsväst, vette sjutton hur det slutat annars? :crazy:

Så nu står jag med en häst jag inte ens klarar av att borsta benen på. Som tur var hade jag bestämt mig för att han skulle få åka på semester från den 16:e och några veckor framöver. Till större, torrare hagar. Nu återstår bara att hitta hjälp för att klara resterande dagar och med att forsla honom till "semesterorten".

Tröttsamt! :banghead:
 
Nä va trist :( Låter som det, eller så har denn slagit i kotan/fått en spark?
Ponnyn hon går med sparkar inte. Till 99% kan jag såga attdet inte är hans fel iaf. Däremot ar hon utlånad förra sommaren-nyår och då har man ju mindre koll. Varit svårskodd sen vi började försöka, alltid värst på höger men jag har tolkat det som "trötthet" iom att hovis alltid tar vänster först... Vilket gör mig rätt ledsen när jag tänker på det
, att hon kan ha varit trasig från början och att det kanske inte är nåt jag ridit fram nyligen :(
 
Liten uppdatering från oss. Frågade ju er lite om råd ang om att skicka hästen på semester dit det är bättre hagar o s v, o s v.

I onsdagskväll hände det som inte skulle hända :( Vi var på hoppträning och på en långsida i galopp fick min häst en "urladdning". Understimulerad av för små hagar och glad över att vara på hoppträning. Jag flög rakt upp i luften och ner igen platt på ryggen. Det visade sig efter CT-röntgen vara en fraktur på ett tvärutskott. Så ridning, jobb o s v tog ett abrupt slut i minst 1 mån framöver. Kryckor och smärtstillande. Så glad att jag hade säkerhetsväst, vette sjutton hur det slutat annars? :crazy:

Så nu står jag med en häst jag inte ens klarar av att borsta benen på. Som tur var hade jag bestämt mig för att han skulle få åka på semester från den 16:e och några veckor framöver. Till större, torrare hagar. Nu återstår bara att hitta hjälp för att klara resterande dagar och med att forsla honom till "semesterorten".

Tröttsamt! :banghead:
Ush din stackare, det låter smärtsamt! Krya på dig.
 
@Wembley, ajaj. Hoppas det inte blir en allt för lång konvalescent för dig. Och hoppas hästen taggar ner lite när han får komma till bättre hagar!

______________

Jag och Empa var iväg på tävling i går.

Och som synes var det en ganska trött Empa som fick ta emot sin första rosett.
Så stolt över min fina som trots att hon är lite trött för stunden gjorde sitt absolut bästa och hoppade fin fint! Nu ska hon joggas en dag och sen blir det vila i några veckor.

Hon har fått bakbenstekniken av sin far i alla fall. Och det är inte lite tryck i dem, svårt för mig att sitta kvar ibland.

 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
930
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
91 92 93
Svar
1 846
· Visningar
59 743
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp