Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Liten uppdatering från oss. Frågade ju er lite om råd ang om att skicka hästen på semester dit det är bättre hagar o s v, o s v.

I onsdagskväll hände det som inte skulle hända :( Vi var på hoppträning och på en långsida i galopp fick min häst en "urladdning". Understimulerad av för små hagar och glad över att vara på hoppträning. Jag flög rakt upp i luften och ner igen platt på ryggen. Det visade sig efter CT-röntgen vara en fraktur på ett tvärutskott. Så ridning, jobb o s v tog ett abrupt slut i minst 1 mån framöver. Kryckor och smärtstillande. Så glad att jag hade säkerhetsväst, vette sjutton hur det slutat annars? :crazy:

Så nu står jag med en häst jag inte ens klarar av att borsta benen på. Som tur var hade jag bestämt mig för att han skulle få åka på semester från den 16:e och några veckor framöver. Till större, torrare hagar. Nu återstår bara att hitta hjälp för att klara resterande dagar och med att forsla honom till "semesterorten".

Tröttsamt! :banghead:

Men aj!! :nailbiting:
Tur du hade väst ändå. Och hoppas du hittar en "kamikaze-pilot" till kusen tills du är bra igen.
 
Läser och undrar: använder ni alla säkerhetsvästar när ni rider edra 10or? Jag har aldrig haft en sådan på mig, men jag ser fram emot ett långt hyfsat smärtfritt liv och borde kanske införskaffa mig.....men är det inte förfärligt obekvämt? Ser ju så ur....trist ut. Där jag håller till finns det mycket westernfolk och dom förfaller ju odödliga så jag känner mig så säker i min ridhjälm. Ni som är fullvuxna och använder väst, har ni tips på någon smidig sak?
 
Läser och undrar: använder ni alla säkerhetsvästar när ni rider edra 10or? Jag har aldrig haft en sådan på mig, men jag ser fram emot ett långt hyfsat smärtfritt liv och borde kanske införskaffa mig.....men är det inte förfärligt obekvämt? Ser ju så ur....trist ut. Där jag håller till finns det mycket westernfolk och dom förfaller ju odödliga så jag känner mig så säker i min ridhjälm. Ni som är fullvuxna och använder väst, har ni tips på någon smidig sak?

Jag har ingen väst, aldrig ägt en, testat någon men inte kommit överens utan känt mig stelare än ett träskaft så vart övertygad om att jag skulle åkt av pga västen. Finns ju fler modeller idag, så kanske borde man hitta en väst som funkar.
Men den där tummen är välmonterad där bak :wtf:
 
@KrullTroll
@Blipp
Det känns som om att alla undanflykter om stelhet och obekvämlighet kommer i andra hand efter en sådan här smärta och när man tänker på alternativet som kanske hade varit utan väst?

Varit inne och kikat lite på Horze nu också och de har många nyheter på väst- och ryggskyddsfronten. Kan vara ett tips? :up:
:idea:
 
@Wembley uch låter illa:( Vilken tur att det gick så bra som det gick. Gjorde ju en liknade sak för en månad sedan men var då foten som blev skadad...blä.
Ja vad gör man av hästen medans man är konvalicent. Jag skickade iväg min på uppfostring hos min unghästberidare. Nu har han stått där i 3 veckor medans jag försökt lösa det här med hur jag ska lösa
restrerande månader.
Jag satte faktiskt ut en försäljnings annons när jag fick reda på att jag ev får op bort den lösabenbiten i foten. Alltså ridförbud i x antal månader:crazy:

Men det verkar som att det ändå löser sig till det bästa. Har fått tag i en tjej som varit och provridit och det funkade kalas. Nu ska hon låna pållen ett tag framöver och förhoppningsvis börja tävla till våren:banana: Hon bor dessutom i närheten så jag kan hälsa på, yeah.
Har plockat bort annonsen och är glad som en lärka för att jag inte behöver sälja.
Blev jätteförvånad över det enorma intresse på min annons. Fick massor av svar ända från Norge:o
Min fina lillfjant:love:
DSC_0449_zpsdgnlni2_edit_1415653481744_zpsps6x1xmg.jpg
 
@Wembley Usch låter inte kul alls!! Känner att jag nog hade tur när min pålle skickade mig rakt igenom staketet för en vecka seda.. Hoppas att allt läker bra och att pålle håller sig på mattan med lite bättre och mer stimulerande hagmiljö!!
 
@TBT Oj var det så illa så du funderade på att sälja? Ska erkänna att jag haft sådana funderingar också, kanske har tagit mig vatten över huvudet.. Men jag kör på ett tag till.. I Mysens fall så bad jag vår hästfysioterapeut kika på honom och han har ont i sin käkled igen, förmodligen pga hönätet som jag hängde in för att han skulle ha att pyssla med.. Nu är nätet borttaget och jag hoppas att käkleden lugnar sig igen, men han har fått en veckas vila för säkerhetsskull.
 
Ursäkta många inlägg men om jag är inte överens med vår dator, så fort jag försöker tagga någon ny i inlägget så försvinner det jag just skrivit så jag ger upp och skriver nya för varje istället, hoppas ni överlever.. ;)

Angående säkerhetsväst så har jag också känt mig som en sköldpadda på rygg när jag provat en men så tänkte jag ändå att jag skulle investera i en billig från Biltema. Men läste sedan på medföljande säkerhetsblad att den inte skyddar ryggraden?!?!?! Är det något man vill skydda så är det väl ryggraden? Iallafall jag.. Hur som så läste jag vidare och tydligen gäller det allmänt för säkerhetsvästar att dom skyddar mot trampskador och dyl men inte ryggrad?? Så då struntade jag i det men så såg jag att det har dykt upp ryggskydd ala dom som dom har när dom åker motorcykel men som är anpassade för ridning. Provade en sådan och vilken skillnad, visst den skyddar inte revbenen men den är mycket kraftigare över ryggen än en normal väst och samtidigt så har jag full rörlighet. Så en sådan har jag och kan säga att jag var glad att jag hade den på mig förra veckan!!! Kände inget i ryggen men blev lite mörbultad i bäckenet men där hade inte en vanlig väst gjort någon skillnad i alla fall! Kan tillägga att min är en Dainese ryggskydd.
 
@Wembley uch låter illa:( Vilken tur att det gick så bra som det gick. Gjorde ju en liknade sak för en månad sedan men var då foten som blev skadad...blä.
Ja vad gör man av hästen medans man är konvalicent. Jag skickade iväg min på uppfostring hos min unghästberidare. Nu har han stått där i 3 veckor medans jag försökt lösa det här med hur jag ska lösa
restrerande månader.

Usch vad jobbigt med din fot, hoppas det läker väl och snabbt. Underbart att du har hittat rätt ryttare till din häst iallafall och toppen att det är så nära att du kan följa dem! :) Den ser jättefin ut på bilden så jag förstår att du fick många svar på din annons! :love: Tur att du inte behövde släppa den.

Ja vad gör man med hästen (eller i mitt fall hästarna)? Det blir sårbart när det händer något. I mitt fall hade jag redan bestämt att han skulle få åka iväg på semester från den 16:e. Egentligen helt otroligt som om jag visste? :cool::crazy: Den här veckan fram tills det har jag fått lita till vänner för att få hjälp.

Den andra hästen står som tur är på lösdrift med full service, så det är lite lättare. Men henne hade jag börjat sätta igång nu och tänkt försöka placera i rätt händer (på foder eller liknande). Den planen sprack ju! :banghead: Men pratade med en tjej redan förra helgen om att provrida henne, så hon har börjat bekanta sig med hästen lite och imorgon ska hon provrida henne och jag är bisittare – så håll tummarna!
 
@super de där ryggskydden ser intressanta ut! :) De ligger säkert före ridsporten i MC-sporten vad gäller utveckling av skydd. Och de tror jag verkligen skyddar ryggraden.

Ang västarna så tror jag att de kan skydda i vissa fall. Om man t ex landar på ett vasst föremål. Eller om man landar platt på ryggen borde de jämna ut trycket? :confused: De kan ju däremot inte hjälpa om man "trycks ihop" (typ kompression) eller hur man ska säga. Jag tror också att tillverkaren måste gardera sig mot att skriva att de inte skyddar mot ryggradsskador för skulle de "garantera" det så kanske de skulle vara på hal is?

Men som sagt det borde skydda mer än utan!
 
@super j det är inte lätt att veta hur man ska göra när man väl börjat fundera på att sälja:( Jag kände att jag inte kunde ställa av honom i värsta fall 6 månader:o Sen blir man ju inte direkt yngre och med sprattiga och känsliga hästar är en större risk för skador på ryttaren. Skulle vilja att min vore så där 6år och lugnat sig en smula och väl framme i sin utbildning. Tävlad och klar lixom:angel:

@Wembley skönt att det löser sig med dina hästar medans du tillfrisknar.
 
Hämtade hem den lilla godingen i går kväll. Lastade i total mörker men han uppförde sig galant och tur var väl det eftersom jag lastade på själv med hjälp av min man som inte är så hästvan. Han verkade så nöjd med att vara hemma igen, ja hästen alltså ( även om jag tror att mannen också var nöjd när vi väl var hemme:p )Var ute idag och kelade lite i hagen med lillfjanten och han tyckte nog att det var toppen att få umgås igen:)
Min unghästberidare har gjort ett jättefint jobb med honom som vanligt. En stor elog till henne.
DSC_0482_zpsjlvegbwk.jpg

DSC_0481_zps1gn3kgh_edit_1415720202774_zpssw2jznd8.jpg
 
@TBT Jätte kul att se film på din goding! :love: Han rör sig ju verkligen jättefint!! Skönt att det löste sig så du kan behålla honom för en sådan fin häst hittar man ju inte var dag precis!:up:
 
  • Gilla
Reactions: TBT
Film på lillfjant. Inte jag som rider.

Åh vad fin han är! :love: Vad skönt att du kan behålla honom. :)

@Wembley
Oj Shit! :eek: Vilken himla tur att det gick så bra som det gick! Krya på dig!


Kl
Idag var jag äntligen ut med fina röda igen. Han var dryg i början, knäppte av i skritt och travade med huvudet bland stjärnorna. Men efter några påminnelser om vad skänklarna betyder blev han så fin som aldrig förr! :love: Kunde forma och ställa och flytta för båda skänklarna i både skritt och trav. Med så himla härligt go med ärligt jämnt stöd i båda tyglarna. Underbart! Han orkade såklart inte så länge, men han var verkligen hur fin som helst! :love:
 
Ikväll-bästa ridlektionen någonsin! Å vilken måne oxå. Jack slingrade sig o krullade sig och stack iväg med vä bogen lång väg och jag förstod hur jag skulle korrigera, bästa ridlärare, fångade upp, ramade in, slappnade av, eftergift o började om, igen o igen o det blev bra.....mycket bättre! Imorgon sadelprovning. God natt
 
Åkte med stallkompisen i rockarden idag, Våd fick vara handhäst och springa vid sidan. Något han fixar med bravur :)
Skönt för honom att röra sig utan belastning också om han ska växa och ha sig :P
Efter en bit kände vi oss lite sugna så vi svängde förbi lokala konsumhandlaren
1459218_10152564191468789_7158924884778271175_n.jpg

10653614_10152564191558789_7975490806898534783_n.jpg


Funderade på pizza som vi gjorde förra sommaren
1014320_10151530263708789_1763335451_n.jpg

Men insåg att det är för kallt att äta pizza i rockarden nu :p
 
@TBT så läcker din häst! :love:

Nu vet jag inte hur det löser sig med min andra häst (6-åringen). Hon var väldigt obstinat idag när den tilltänkta medryttaren skulle provrida henne. Får ta ut tränaren och rida till henne lite får vi se om det löser problemet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
946
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 456
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
97 98 99
Svar
1 978
· Visningar
63 631
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 835
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp