10:orna del 7

har ridit för tränare, och det har gått jättebra. Men nu när jag ridasjälv blir jag superfrustrerad. Jag ska börja ställa krav på henne, och jag hittar ingenbra balans där. Fram tills nu har det liksom alltid känts bra...
 
@powerm84 men shit vilka typer!! O_o
Förstår att du flyttar...

Här har det varit en tung vecka. Min gamle fodertant togs bort igår lördag så veckan har varit en lång väntan på det hemska som skulle ske :(
Igår var redigt tufft, när jag och hennes ägare ledde bort henne till platsen där hon skulle få somna in och begravas kändes det som benen inte skulle bära mig längre. Och när vi sen vänt ryggen till och börjat vår vandring bort och skottet brann av så gick jag sönder inuti :cry:
Men nu har hon inte ont längre och får återförenas med sitt föl som dog i magen för 2 månader sen. Hon behöver nog sin mamma där på de gröna ängarna.
16167_10152542648173789_2566726180487448060_n.jpg


Att åka till stallet idag var tufft. Men Våd steg fram och visade vilken klippa han är. :love:
Tog ner honom till ridhuset och släppte honom då jag inte hade inspiration för att rida. Först bralla han mest runt. Gjorde sen lite av de gamla vanliga markövningarna. Men så började han cirkulera runt mig så jag spann vidare och testade för första gången att löslongera honom och han är sååååå jäkla underbar!! Hade lyssnade på min röst och följde mitt kroppsspråk totalt.
I en stund av sorg och smärta så visade han mig varför jag håller på med hästar och gav mig en varm känsla av respekt, kärlek och samhörighet. Tårar av sorg byttes mot tårar av lycka och tacksamhet. Är helt slut nu efter alla känslostormar. Underbara häst!!!:love:

10606009_10152438440453789_4788486639789708480_n.jpg
Skickar en stor kram!
 
har ridit för tränare, och det har gått jättebra. Men nu när jag ridasjälv blir jag superfrustrerad. Jag ska börja ställa krav på henne, och jag hittar ingenbra balans där. Fram tills nu har det liksom alltid känts bra...

Det här låter antagligen fånigt men jag brukar ofta högt för mig själv när jag rider ( halvhalt, fram, mer böjning etc.). För en övning du känner igen från träningen och prova instruera dig själv! Kan du få någon att filma är det också kanon att utgå ifrån och du ser ofta vad som misstämmer!
 
Det här låter antagligen fånigt men jag brukar ofta högt för mig själv när jag rider ( halvhalt, fram, mer böjning etc.). För en övning du känner igen från träningen och prova instruera dig själv! Kan du få någon att filma är det också kanon att utgå ifrån och du ser ofta vad som misstämmer!
tack för tipset, men det är inte där problemet ligger för oss idag. Problemet är att jag har superhöga krav på mig själv och att det ska kännas bra, jag har kunnat lägga ner min nivå till "hon är bebis så hon ska bara gå fram för skänkel, bromsa för tygel och gå dit jag svänger, typ" Jag har jättesvårt för att öka kraven bara lite, det blir gärna att jag landar i "vuxenhästkraven" istället och det är ju jätteorättvist mot både henne och mig själv :P
 
Kl
Den här veckan har min medis haft lov så vi har passat på att rida ut tillsammans varannan dag, mån, ons, fre och sön. Kaptenen har innan dess inte gjort nånting alls, jag har inte hunnit med. Han har käkat havre, 1/2 mått, och har verkat lite piggare i hagen. Men vilken slöfock han är när man rider... :banghead: Efter i måndags dubblade jag därför havren till ett helt mått, den enda skillnaden blev att han fre och sön stod och trampade och stampade på gården innan vi gick iväg. Knallade på bra första 200 m, sen lika mycket segpropp igen. :meh: Har försökt rida efter och hamna på efterkälken, funkar okej men hur kul är det på en skala... Så senaste gångerna provade jag rida först, vilken knäpphäst han är... Dååååå gick det plötsligt bra att skritta på ordentligt, svara hyfsat framåt och se lite glad ut. Går man bakom är han ju som en sirapsflaska med öronen rakt ut typ.

Så vi fortsätter ett tag med samma giva. På onsdag har jag lovat mig själv att jag ska klättra upp igen, men då rider jag själv. Det brukar ju vara turbomotor när jag är själv så vi får väl se vad havreboosten ställer till med då. :angel:
 
Här går det undan.

Nilmar är helt ok igen. Dock hade jag ute min laser-kvinna idag. (passade bra nu när jag är krasslig förkylning med feber jäj) Jag hade ute henne precis när Nilmar kom till mig för en svullnad.

Kommentaren när jag tog av täcket Wow vad fin han blivit' Efter lite klämmande och kännande vart hon grymt imponerad' Han hade lite träningsvärk efter helgen vilket jag visste. Har jobbat mycket med att få ihop honom med hjälp av upphöjda bommar.

Hon trodde han var 5. för hon tyckte han såg så fä
 
Ett steg fram och 10 tillbaka... Kalas fin på markjobbet då vi introducerade slutor och sedan tokexploderat hon vid uppsittning så att jag flög som en liten gnu...
Orsak, hon gick framåt lite för plötsligt och då råkade jag knipa till med båda benen... Suck!
Tränaren satt upp och red en sväng och sedan satt jag själv upp igen. Nu blir det hårdträning på att flytta ordentligt för ena skänkeln efter uppsittning och behålla böjningen. Stackars min gamla kropp, jag dom aldrig ramlar av flyger ju numera av med viss regelbundenhet...
 
För ett några veckor sen var vi på hoppträning för första gången. Hon måste käkat nån sömnpiller eller liknande för latare häst har sällan skådats, fick driva mkt med både skänkel och spö för att hon ens skulle gå framåt (hade börjat med sportmüsli ett par veckor tidigare och det var ju inte riktigt den reaktionen jag hade räknat med...). Passen efter det hade jag bara fokus på att hon skulle gå fram, fram, fram! Rätt var det var trillade polletten ner och müslin måste börjat verka för då var hon som en kanonkula hela passet. Tog ett par ggr med superpigg häst innan hon nu har landat i lagom bjudning (ska väl inte ropa hej än dock ;) ). Förra söndagen hoppade vi lite linje och studs. Gas, broms och styrning kändes riktigt bra men hon har inte riktigt greppat det här med eftergift än. Men jag tror det kommer snart nu när det går att rida lite mer eftersom bjudningen är bättre. Sen letar jag även ny sadel då nuvarande inte passar. Men den modellen som jag fått hjälp av sadelutprovare att hitta finns såklart knappt nån begagnad. Och då jag pluggat fram till nu finns inte ekonomin att köpa en ny sadel på en gång :/ Så tråkigt eftersom man märkte att hon trivdes bättre i den, vi får hålla ut tills ett par löner trillat in..
Efter hoppningen har hon fått en lugn vecka med mest långskritt då hon troligen sträckt sig i hagen och inte va riktigt normal i rörelserna (dock ej halt). Igår körde vi igång tömkörning och hon va SÅ HIMLA FIN! Känns jättekul så hoppas det håller i sig :)

Här är en liten film från hoppningen. Mycket kvar att jobba på men tycker ändå hon är jätteduktig för att vara så lite riden :)
 
Trist @Sar att det går bakåt verkar vara en känlig och explosivdam den där:eek: Ja det är inte kul att åka av när man blivitlite gammal o stel i kroppen;) Jag hade inte åkt i backen på 10år innan lillfjant hystade av mig 2 ggr innom en kvart:p
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jaha här var det oxå 10 steg bakåt eller känns som 100... :( Red idag och han kändes pigg och framåt, provade att galoppera, åt höger gick det jätte bra och han sökte sig till och med framåt nedåt men sedan så fattade jag vänster galopp.. Själva fattningen gick jätte bra och vi galopperade hela långsidan för att sedan när vi kom till kortsidan så small det, full rodeo, jag försökte ta min one rein stop men det var som att försöka stoppa ett godståg, satt ändå kvar men då fortsatte han rakt in i staketet och då åkte jag.. :( Jag vet inte varför han blev så galen, jag vet inte att jag gjorde något som retade honom?? Han började bockserien med en bakutspark så jag vet inte om han blev arg på sporren eller vad, jag vet inte med mig att jag petade på honom?? :( Det var ganska rörigt med mycket ekipage som for runt i alla gångarter på ridbanan så jag vet inte om det var det som triggade honom?? Tjejerna som var på ridbanan var iallafall grymt imponerade att jag satt kvar så länge som jag gjorde för bockningarna var tydligen inte att leka med.;)
 
Håller med @sassiball att det verkar vara mkt busiga hästar här! Min är precis tvärt om, lugn som en filbunke senast för några dagar sen gav vi oss ut själva, barbacka i kolmörker med pannlampa. Långa tyglar och hon bara klampar på. Lite mer action hade varit att önska, men har nog hellre en som håller sig på backen än en som kör rodeo
 
@Raider_
Det där har jag alltid också sagt, bättre med en som är lugn. Men Kaptenen har ju typ karlssons klister under fötterna...
Mina hästar är som natt och dag. Kaptenen får man driva och driva och driva. Han tittar inte på nånting (förutom hemska vattenpölar). Men ponnyn är galet pigg och blir stark och springig och letar spöken i dikena överallt. På Kaptenen har man inte tillräckligt med fart för att be om stöd i tyglarna, ponnyn biter fast och kör järnet. Ett mellanting av dom två hade suttit kalasfint. ;)


Tråkigt för er som haft bakslag. :(
 
Å va jag är glad över denna tråd, vi är många! Har sluppit åka av mer än första ridturen och det är bra, för foten är iiiinte ok ännu. Red igår och det kändes finfint, pigg häst men uppmärksam och tjänstvillig. Nu har jag ägt honom i två veckor och ännu inte ridit ut. I morgon får det bli av, känns lite pirrigt, är ju som flera av er andra inte helt ung(läs gammal). Köpte i alla fall Biltemas vintertäck storlek 145 och det sitter som en smäck på Jack som är 165 cm och halvblod med fullblods mor och halvblodsfar. Men 300 gram stoppning kändes tunnare än andra täcken, passar ju global uppvärmning. Lektion i kväll.
 
Jag red också ett pass ikväll. Men jag ska nog hålla mig till att rida på tidiga morgnar. Kände mig stressad redan när jag skulle ta ut henne ur boxen och såklart kände hon av det. Ush blev inget bra ridpass. Hon kändes lite spänd och det var helt klart pga mig. Tycker hon brukar runda sig så fint över ryggen men dit kom vi inte ikväll.

Jag funderar fram o tillbaka på hur jag ska göra. Vill ju egentligen sälja en av mina hästar men det går trögt... vågar man låna ut?

Även om Fendi är väldigt snäll så känns det ändå som om jag "måste" rida och hur bra blir det då egentligen? Och låter jag bara henne gå och uggla i hagen lär hon ju inte bli så lättsåld.

Hmm svåra beslut, tycker om alla mina hästar men någon mindre hade varit skönt.
 
Idag är jag kär i min häst...lite mer än vanligt alltså :p
Blev ett pass i ridhuset, men byggde upp lite bruksridningshinder för att göra nått annat.
Värmde upp och Våd kändes så bra. Visst biter han sig gärna fast i vänster. Men idag lyckades jag rida igenom det utan att det tog 40 min.
Sen gav vi oss på hindren, och han gick som en pärla. :D
Backa i vinkel var svårt, men han får ett A i kämparglöd.
Imorn hoppas jag på att komma iväg medan det är ljust och rida ut en längre bit.
 
Tråkigt att läsa om bakslag, men det lär vända!

Är inne på sista veckan nu innan Empa ska få gå på vila, blir lite tidigare än december då hon växer igen. I morgon ska vi på hoppträning och sen har vi sista tävlingen för terminen på söndag och efter det ska det trappas ned.

I dag var vi ute på tur i mörkret. Nu börjar skänkelvikningarna bli riktigt fina dessutom, eller det börjar bli skänkelvikningar och inte bara förflyttning. Just nu rider jag väldigt mycket övergångar för att jobba upp styrkan just i dem så att de kan bli så där riktigt fina. För stunden är hon lite för svag för att orka "sätta sig" i övergångarna, men det kommer. Och hon är framförallt så otroligt rolig att arbeta med och så otroligt känslig, lätt för hand och skänkel.

Juste, måste berätta! Jag kastade upp mamma på Empa i söndags. Mamma är van ryttare, men just i höst har det blivit dåligt med ridning eftersom hennes häst går med föl. Men i alla fall ville jag se lite hur Empa reagerade med annan ryttare, det är ju bara jag som ridit henne, och Empa skötte sig fint. Roligt att få ett kvitto på att Empa är en väldigt enkel häst. Otroligt lätt för handen, skänkel och vikten men otroligt känslig! Märktes att mamma tappat lite ridmuskler då hon var lite "svajig" = Empa blev lite vinglig. Men när mamma hittade balansen var de så fina.


 
Hmm undrar var bara halva inlägget kom med?

Var och tränade med Nilmar idag och satan vad fin han var. Borta var den lilla segheten jag kännt troligtvis från träningsvärk mm Idag var han stor och stark men inte det minsta tung. Öppna/sluta/sidvärtes galoppbyten utfördes med massor av energi och svung. :-) Fick stanna honom med hjälp av ridhusväggen vid ett tillfälle. :D

Ska sätta upp ny tid för genomgång om ca 1-1 1/2 månad. Härligt när man får sånt gensvar.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
857
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 272
Senast: Gnist
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 781
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp