10:orna del 7

Jag blir galen på sadeln. Har bytt till en nu som inte klämmeer, har en tjockis som fettvuxit ur sin gamla sadel som jag älskar. Nya sadeln är liiiiute för vid, men ligger ok med padd. Men jag sitter inget bra och passar jag mig inte halkar både jag och sadel snett. Superhjälpsamt när man från början har dålig balans i hästen i ena varv.et! Hoppas hon antingen blir vidare så jag kan skippa padden eller slimare så älsklingssadeln går på igen. Förstår folk som säger attman inte ska köpa forestiersadlar nu. Supersvåra att vänja sig vid men när man väl ridit in sig GÅR det inte att rida i nåt annat...

Prinsessan är supertrevlig att rida nu i alla fall. Jag vill hoppa men har ingen hinderpersonal tillgänglig :(
 
@Cherarriduracell hinderpersonal?
Vad är det för lyx? :p
Här är det en jäkla massa av- och uppsittningar som gäller.
Sen brukar jag iof inte hoppa ensam då jag är lite feg för just hoppningen och kan behöva en liten spark i röva inför vissa hopp.
Men med förra hästen som jag kände utan och innan så hände rätt som det var att jag hoppade ensam :)
Lite bökigare och inte lila kul men det går :)
 
Jag blir galen på sadeln. Har bytt till en nu som inte klämmeer, har en tjockis som fettvuxit ur sin gamla sadel som jag älskar. Nya sadeln är liiiiute för vid, men ligger ok med padd. Men jag sitter inget bra och passar jag mig inte halkar både jag och sadel snett. Superhjälpsamt när man från början har dålig balans i hästen i ena varv.et! Hoppas hon antingen blir vidare så jag kan skippa padden eller slimare så älsklingssadeln går på igen. Förstår folk som säger attman inte ska köpa forestiersadlar nu. Supersvåra att vänja sig vid men när man väl ridit in sig GÅR det inte att rida i nåt annat...

Prinsessan är supertrevlig att rida nu i alla fall. Jag vill hoppa men har ingen hinderpersonal tillgänglig :(
Håller med Krulltroll, ingen hinderpersonal vad menar du :D ?

Längtar till helgen då jag förhoppningsvis kan rida i dagsljus igen så vi kan fortsätta inhoppningen. Hittills har vi hoppat hela 20 cm högt. Tänkte försöka komma över 40 cm nästa gång.
Träningstävling på hemmaklubben den 15 november. Hade lite lösa planer på att vara med på lägsta höjden. Fendi har inte ens varit i ett ridhus och det är hög tid!!
 
Meh, det är ju en bebis!!!!!

Hon har lite svårt för av-och uppsittningar, vi tränar och det går helt ok nu, men tror hon skulle tröttna rätt brutalt på mig om jag skulle skutta upp och ner flera gånger på en halvtimme :)

Vuxna hästen hoppar jag själv med, dels blir det aldrig missförstånd så bommarna faller och om det blir klarar han de extra uppsittningarna bra :)
 
En liten uteritt i all enkelhet! Ett stort steg för oss, 20 min, lite asfalt o lite skogsväg, trygga Janne först, och hur uppförde han sig? Som en fyraåring! Hoppade runt o var rädd för kajor o skördade majsfält, stack iväg i slängtrav med mannen på ryggen, helt knäpp, det sägs att det är vanligt att de där supertrygga blir knasiga när dom skall visa unghästar hur lugnt o fint det är, men Jack var kolugn så Jannes fånerier sände inga flyktsignaler. Jack fick pinna på bra för att hinna med Jannes skritt, fanns det skrittrace skulle Janne vinna över alla. Igår lektion, gick sådär, fladdrig häst men fina galoppfattningar, jag fick förvänd öppna som hemläxa, jag tycker att det är alldeles för avancerat för oss, o så sa min tränare att Jack är superstel i vä bog o att jag skall ta dit någon, typ eqi... Men jag vill inte, vill avvakta, han är ju precis ny i en stor flock, 14 glada hästar som halkar om kring i regniga stor hagen, jag är oxå stel efter dessa två veckor med ny häst, visst tänker jag ok? Avvakta några veckor.....
 
Kl
Idag var jag ute själv med Kaptenen igen, jättelänge sen sist. Och tillbaka var min glada pigga unghäst med öronen spetsade och stora kliv framåt i alla gångarter. Knäpp han är som blir så trög bara för att man har sällskap... Eftersom bjudningen fanns kunde jag äntligen fånga upp honom och jobba lite också. Så himla fin han var! :love: Vi galopperade massor och han var så himla glad och framåt, jag behövde bara åka med - underbart!

Vi fick snö igår och idag är det kalasväder med ca 5 minus, så vägarna var helt underbara att rida på! :)

IMG_20141105_093808_zpsukhfnyup.jpg


IMG_20141105_100036_zpsxwxdybsi.jpg


IMG_20141105_100316_zpsopm667y5.jpg


Såna här dagar vill jag inte alls sälja honom... :love: 3,5 veckor kvar tills han åker.
 
Kl
Idag var jag ute själv med Kaptenen igen, jättelänge sen sist. Och tillbaka var min glada pigga unghäst med öronen spetsade och stora kliv framåt i alla gångarter. Knäpp han är som blir så trög bara för att man har sällskap... Eftersom bjudningen fanns kunde jag äntligen fånga upp honom och jobba lite också. Så himla fin han var! :love: Vi galopperade massor och han var så himla glad och framåt, jag behövde bara åka med - underbart!

Vi fick snö igår och idag är det kalasväder med ca 5 minus, så vägarna var helt underbara att rida på! :)

IMG_20141105_093808_zpsukhfnyup.jpg


IMG_20141105_100036_zpsxwxdybsi.jpg


IMG_20141105_100316_zpsopm667y5.jpg


Såna här dagar vill jag inte alls sälja honom... :love: 3,5 veckor kvar tills han åker.

En sån miljö, vad härligt! Du verkar bo så vackert. Men får du inte lappsjukan? :p
 
En sån miljö, vad härligt! Du verkar bo så vackert. Men får du inte lappsjukan? :p

Lappsjukan? Haha

Jo vi bor jättefint tycker jag. :) Älskar vintern, hoppas det blir riktig vinter nu med minusgrader och mycket snö så vi slipper is och nollgradigt som det var förra året... Vintertid har vi milslånga ridvägar på hur fint underlag som helst (om det är vettig vinter vill säga), på sommaren är det tyvärr myr och surt på de flesta vägarna.
 
Tur jag inte visar de här bilderna för Fendi för i veckodagarna så rider jag bara i en dåligt upplyst paddock. Visserligen bra underlag, men ändå.

Ikväll fick vi till ett bra pass, ingen stress utan jag tog tid på mig och vi var i symbios mesta tiden i alla fall. Duktiga kuse! Hon är så pigg, frustar lätt i väg i en galoppfattning bara man tänker tanken.

Jag har ju mina på lösdrift så efter ridning så på med täcke och ut igen. Det funkar faktiskt riktigt bra. Har delat av den så alla går inte tillsammans just nu, har lite med utfodring och så att göra. Och om ett par månader ska ju fölet skiljas av helt och då kommer de gå i egen avdelning, båda fölen.
 
Jäkla tenta :wtf: hann ju såklart bli bäcksvart innan vi kom iväg.
Men bra med mörkerträning oxå :)
Red med nordiskompisen som vanligt, står i ett stall med nu 15 hästar men typ bara våra två och en till som rids. Tråkigt, men vi "tjockisar" hänger ihop.
Vi red iaf en sväng i skogen och jagade zombies, sen full fräs uppför en av galoppbackarna och en lång utsräckande galopp efter. Uppfriskande efter allt ridhus-ridande under älgjakten :)
Blev även en bit längs "stora" vägen och Våd var så jäkla duktig! Min prins :love:
 
Ser sådana här trådar lite överallt just nu, vad handlar dom om? :)


Den här tråden handlar om våra hästar födda 2010 :)

@Maja_Kandi Jättefina bilder men ack så deprimerande... Det snöar här hos mig nu.. och jag liiiiider. Jag sitter hellre och rider i lite regn än med massa snö som ligger kvar och stenhårt underlag :( Även om galopp i skogen (bor lite som du) på oplogade snötäckta vägar är helt underbart :D

Allmänt..

Hur i helskotta ska man hinna med? Igår jobbade jag 8-20:00 så av förklarliga skäl fick hästarna vila. Idag kör jag ett sådant monsterpass också..

Det är mörkt på morgonen och det är mörkt på kvällen. 2 hästar att hålla igång och båda går för fullt. När jag jobbar normala pass till 17 är man fortfarande inte inne på kvällarna förens 22:00 Börjar kännas så jäkla tungt. Stress på vardagar och ännu mer stress för att hinna rida ordentligt på helgerna i dagsljus. *suck*

Motivationen tryter lite idag efter en lång dag på jobbet och den är långt ifrån färdig än....
 
Meh, det är ju en bebis!!!!!

Hon har lite svårt för av-och uppsittningar, vi tränar och det går helt ok nu, men tror hon skulle tröttna rätt brutalt på mig om jag skulle skutta upp och ner flera gånger på en halvtimme :)

Vuxna hästen hoppar jag själv med, dels blir det aldrig missförstånd så bommarna faller och om det blir klarar han de extra uppsittningarna bra :)


Du får bygga upp många hinder och hoppas det inte blir några rivningar ;)
 
@Diabetikern

Nu har jag bara en häst och jobbar till 16 om dagarna. Har haft mycket tankar på att skaffa en till men tyvärr tvingats inse mina ekonomiska begränsningar... Men gällande tiden tror jag på att planera smart om du vill ha mer ledig tid på kvällen. Vet inte vad det innebär för dig att en häst är igång för fullt, men jag brukar alltid ge mina vuxna hästar 1-2 dagar vila/v, och unghästar 2-3 dgr/v. Planerar man in att rida en häst och longera/promenera/vila den andra varje vardag och bara rider båda på helgen spar man mkt tid :)
Annars är väl ett alternativ att hitta medryttare?
 
@Diabetikern
Sen jag bytte jobb har jag också fått tidsbrist. Delvis därför jag säljer Kaptenen, har inte tid att ge honom den uppmärksamhet han behöver och förtjänar. Jag jobbar antigen 05-15 eller 11-18, ledig varannan helg och varannan tisdag. Hinner inte med mer än en häst på dygnets ljusa timmar, antingen rida före eller efter jobbet, och då kommer det ändå bli mörkare än vad det redan är! :arghh: Tackar tusan för snön som kom och lyser upp världen lite. Får hoppas att den ligger kvar...
 
I veckodagarna så försöker jag inte ens rida i dagsljus, det blir antingen tidig morgon innan jobb, eller så efter jobbet. Jag har ingen upplyst ridbana men på vägen utanför finns det gatubelysning så jag har lite ljus i alla fall. Det lyser dessutom in i hagen så det är inte helt beckmörkt.

Att rida på morgonen funkar bra för då har man nästan hela kvällen med familjen (förutom att jag nattar hästarna men tar inte så lång tid). Nu rids Fendi 3-4 dagar i veckan. Det känns lagom. Men jag har ju sjuåringen också som vilar nu men som snart borde sättas igång igen.
 
Nu tar jag 5 min och innan jag stämplar ut och åker hem.

Började 7 imorses så idag har det blivit ett för jäkla långt pass.

Stoet rids nästan varje dag försöker max ha 2 dagars vila i veckan, Unghästen går 2 dagar ledig 1 osv. Lite blandat.

Har belyst ridbanan. Förra vintern tog jag tag i det och inackorderade mig i ett stall med ridhus Jäklar vad mycket lättare det var att hålla igång.

Min iabetes ä inte att lita på vilket gör att morarna blir svåra att rida på även om jag skulle vilja.

Ja ja det är väl bara att ta tag i sig själv och köra på :D

Igår fck hästarna vila (jobbade 9-20) och idag får de göra samma.

jag har stallet ihop med min mor så jag får tätt mycket hjälp därifrån.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 499
· Visningar
48 821
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp