10:orna del 7

@KrullTroll
Så mysigt det ser ut! :) Är det ett mindre samhälle ni bor i?

Bor i en medelstor stad och har hästen ca 6 km utanför stadskärnan. En mysig liten stadsdel där de är vana vid våra upptåg :)
Desto mer uppståndelse blev det när vi roade oss med detta
69154_442600478788_4089538_n.jpg

72521_442600278788_1126478_n.jpg

:D
 
Igår var vetten snäll och kom ut och vaccinerade Dennis på kvällen till en mycket ringa summa :bow: Skönt som jag inte är i skick att lasta o s v än. Annars tycker jag det är jobbigt att åka till stallet nu då jag knappt kan göra något alls. Benen är leriga, hästen är gravt understimulerad o s v. Blir ledsen att se honom :( Datumet då han ska åka iväg blev flyttat till måndag och både han och jag längtar till dess.
 
Bor i en medelstor stad och har hästen ca 6 km utanför stadskärnan. En mysig liten stadsdel där de är vana vid våra upptåg :)
Desto mer uppståndelse blev det när vi roade oss med detta
69154_442600478788_4089538_n.jpg

72521_442600278788_1126478_n.jpg

:D

Är det drive-in? ;) Lyckades ni sträcka er in genom luckan en och en? :cool: Vad sa personalen? Det har ju varit en del som vägrat expediera ryttare har jag hört.
 
Är det drive-in? ;) Lyckades ni sträcka er in genom luckan en och en? :cool: Vad sa personalen? Det har ju varit en del som vägrat expediera ryttare har jag hört.

Ride-thru :p
Beställningen var inga problem, även om hästarna var skeptiska till en pratande stolpe. Betalningen gick också bra att luta sig ner och göra. Dock var vår beställning (burgare och morötter) inte klara så vi parkerade helt enkelt på "specialbeställnings-parkeringen". Inom rutan såklart ;)
Personalen skratta och var mycket roade och imponerade så det har blivit fler turer genom åren. I grannstaden (Uddevalla) så nekades några ryttare förra året tror jag det var. Men hos oss är de mycket tillmötesgående :)
 
Ride-thru :p
Beställningen var inga problem, även om hästarna var skeptiska till en pratande stolpe. Betalningen gick också bra att luta sig ner och göra. Dock var vår beställning (burgare och morötter) inte klara så vi parkerade helt enkelt på "specialbeställnings-parkeringen". Inom rutan såklart ;)
Personalen skratta och var mycket roade och imponerade så det har blivit fler turer genom åren. I grannstaden (Uddevalla) så nekades några ryttare förra året tror jag det var. Men hos oss är de mycket tillmötesgående :)

Off-topic äter era hästar Mc Donalds morötter? :confused: Min bara stirrade på dem och fattade inte alls vad det var.. :laugh: Kanske luktar konstigt eller något?
 
Knölen har försvunnit och hon visar fortfarande ingen hälta. Var schysst att rida igår så vi kör på med lite lättare ridning men tänkte hålla mig mkt i skogen ifall det är nåt med ridhusunderlaget.
 
@krulltott va härligt att köra till stan, Janne borde verkligen få dra mera, han ser lycklig ut i hela kroppen o är mindre het framför vagn än med ryttare trots år på travtävling. Sadelprovning igår, o kan ni tänka er, den enda sadel som passade var en Childeric! Nej skojade bara, Jannes gamla sadel med fårskinnspadd o wintec jord! Man tackar! Sparade många tusenlappar, ny koll om ett halvår, och ingen ursäkt för att komma undan inköp av väst.....
 
Min häst e knepig, eller så är det normalt och jag är ovan vid unghästar.
Men när han står uppställd så är han gött överbyggd bak, och jag har ju tom mätt honom och fick honom till iaf 3 cm högre över rumpen.
Men när han rör sig så är han lika spikrak som vanligt...
Brukar det vara såhär?
Jag tänker att han får vila lite nu för att inte påfresta kroppen. Men när han är så rak i kroppen vid rörelse så kanske jag är överdrivet försiktig?
Nu kan han ju få vila ändå, men bara en tanke som ploppa upp.

Försökte ta en bild på honom idag för att visa honom stillastående. Men inte så lätt i mörkt stall :/
Men kanske kan ge ett hum iaf
6E53C5DD-8405-4EE8-9343-AA88F7056B6B_zpsgqmhipws.jpg



Svårt att se i mörkret och boxväggen bak förvillar oxå men...
 
Min ena häst är överbyggd bak men blir rak vid arbete. Menar du att din kanske växer nu?

Åh Fendi har så himla stor mage så den skjuter fram sadeln. Hopplöst! Jag har beräknad foderstat och ligger på lite plus på protein för att inte riskera proteinbrist, men magen den består samtidigt som hon är omusklad över ryggen.

Jag har fått för mig att det är galopper ute varvat med lite dressyrarbete i rund och låg form som bygger muskler och förhoppningsvis gör magen mindre på sikt? Rider inte mer än 3-4 ggr i veckan och sen har hon ju gått med föl i år om någon undrar var magen kommer ifrån.

Red nu ikväll mellan 21.00-21-30. Funkade bra, alla barnen sov hemma så lugnt för maken att ta hand om dem. Gillar inte att kasta mig iväg till stallet direkt efter jobbet, barnen är trötta och behöver pysslas om. Brukar köra inom stallet och ge hästarna ett mål med hösilage så de går de ingen nöd på så länge.
 
@sassiball Jag rider oxå mitt i natten, nu är det så mörkt alla lediga timmar så det spelar ju ingen roll om klockan är 21 eller 17. Tomt i ridhuset, bara jag och min ridfröken och barnet sover hemma i sängen. Passar utmärkt. Skulle ju ändå bara suttit soffan och läst Buke och ätit popcorn. Men läser inte bara Buke faktiskt, t ex är jag nu glad för Hästen i rörelse av Gillian Higgins, mkt informativ, ser saker i hästkroppen som jag inte hade en aaaning om. Saker och ting börjar falla på plats i mitt huvud!
En liten uppdatering ang vintertäcke från Biltema, fick telefonsamtal i hagen häromdagen, medan jag talade viktigt samtal såg jag hur hästens nya vänner klädde av honom täcket, drog det av hans kropp och slängde det på marken, jag ropade på hästen som numera, vid inkallning, av förklarliga skäl kallas Konjak, (kom Jack) och han kom, resultat av mkt godis, och hade sitt nya fina täcke i munnen som en apporthund! Karbinhakar från Biltema går av för hackor kan man gott säga, dock var täcket helt i övrigt så jag har i min lokala järnhandel införskaffat en fem gånger så stor och kraftig hake, undrar bara vad som händer med hästens kropp om täcket inte ramlar av när dom andra försöker klä av honom? Ja det är en senare fråga för det bara fortsätter att vara varmt här på ön, vi har ett citronträd med 11 citroner som fortfarande står ute och växer. I helgen skall det banne mig bli uteritter, med eller utan sällskap, jag har blivit en riktig ridhusråtta....
 
Min ena häst är överbyggd bak men blir rak vid arbete. Menar du att din kanske växer nu?

Åh Fendi har så himla stor mage så den skjuter fram sadeln. Hopplöst! Jag har beräknad foderstat och ligger på lite plus på protein för att inte riskera proteinbrist, men magen den består samtidigt som hon är omusklad över ryggen.

Jag har fått för mig att det är galopper ute varvat med lite dressyrarbete i rund och låg form som bygger muskler och förhoppningsvis gör magen mindre på sikt? Rider inte mer än 3-4 ggr i veckan och sen har hon ju gått med föl i år om någon undrar var magen kommer ifrån.

Red nu ikväll mellan 21.00-21-30. Funkade bra, alla barnen sov hemma så lugnt för maken att ta hand om dem. Gillar inte att kasta mig iväg till stallet direkt efter jobbet, barnen är trötta och behöver pysslas om. Brukar köra inom stallet och ge hästarna ett mål med hösilage så de går de ingen nöd på så länge.

Jepp, tror han växer då han har varit helt jämn innan. Därför trappar jag ner ridningen nu. Men han är som sagt spiiiikrak vid rörelse.
Och då även vid egen fri rörelse och inte bara när jag jobbar honom. :)
 
@sassiball ang magen på din häst tror jag det kommer med tiden.
Att bära föl är ändå en ansträngning för kroppen. Och jag inbillar mig att på en ung häst som egentligen inte växt klart eller byggt upp full muskelmassa så blir det tungt. Och då menar jag inte att det inte är fel, men om kroppen ändå är ung och växer samtidigt som den bär föl så tar det lite tid innan den hämtar sig.
Så med bra mat och bra träning så rättar hon till sig snart :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 364
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 555
· Visningar
51 133
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp