10:orna del 7

Var hos veterinären igår för att i första hand fixa hoven och sen ev röntga bakknäet. Vi började med böjprov och longering och både veterinären och hovslagare sa att hästen rör sig riktigt trevligt, så bra har hon aldrig rört sig innan. Jag var nervös över böjprovet för jag har tyckt att ibland är det något fel på bak. Men ingenting. Hon skoddes om på den skadade hoven och även om hovis inte är känd för att vara så munter människa när det gäller sånt här var hon positivt överraskad över hur det såg ut. Jag ger ju ett medel från Hööks, och det ger superbra resultat! Han kunde faktiskt inte igår se något ärr i kronranden, men vi får se. Han rensade upp mer och la ny ringsko + ny plastbrygga.

Röntgen av knäet gjordes inte, det var ingen idé ännu sa veterinären. Vi böjde sen hästen en gång till för jag vara orolig. Ingenting. Så jag får fortsätta skritta (som jag gjort sen augusti/september).

Så bra min lilla häst, lasta ensam och köra ensam till veterinären utan problem. Lasta där osv, inga problem. Så glad för henne fast det tar lång tid med konvalecensen. Kom hem och ut i hagen fräste hon runt, pigg och glad!
 
Läser och undrar: använder ni alla säkerhetsvästar när ni rider edra 10or? Jag har aldrig haft en sådan på mig, men jag ser fram emot ett långt hyfsat smärtfritt liv och borde kanske införskaffa mig.....men är det inte förfärligt obekvämt? Ser ju så ur....trist ut. Där jag håller till finns det mycket westernfolk och dom förfaller ju odödliga så jag känner mig så säker i min ridhjälm. Ni som är fullvuxna och använder väst, har ni tips på någon smidig sak?

Jag älskar min väst! Använder den till inridning och uteritt och jag är då glad att jag haft den då jag blivit avkasta de sista två gångerna. Hade slagit mig betydligt mer utan!
 
Vi har superknaggligt underlag nu men direkt snön kommer ska Folky få en liten intensivkurs av min tränare för att försöka bryta den onda cirkeln vid uppsittningar då att jag kan känna mig tryggare. Hon avmaskades och blev riktigt dålig i magen, jag kollade bandmasken och visst hade hon även det då nu blir det en till avmaskning. Jag vill dock vänta någon vecka så magen hinner repa sig.
Equiterapeut beställd till nästa vecka, jag misstänker att hon sträckte sig lite vid förra explosionen då hon kom lös och sprättade omkring.
Under hennes vila blir fokuset lastträning, jag planerar att lösa ridhuskort så art vi har chansen att rida inomhus någon gång.
 
Satt upp och red idag. Hängde på kompisen som körde sin häst och det var nog tur vi hade rockarden framför som stopp för jäklar vad på han var :wtf:
Han lyckades oxå komma på hur man bockar, på RIKTIGT! Han har bara gjort små skutt innan men denna gång fick han mig nästan ur balans. Sen var det precis som om det tändes en lampa i skallen :idea: på honom och han laddade för nya skutt hela tiden. Jäkla häst :love:
 
Oj vad ni skriver!
Tråkigt att läsa om trasiga hästar och människor. Krya på er!!

kl*

Jag har äntligen hittat en sadel till min och den kommer nångång nästa vecka, tjohoo :bump:
Imon ska Basilika träffa equiterapeut+massör så det ska bli spännande att höra vad de säger! Min gissning är att hon fortfarande är lite sned i bäckenet och har nån låsning/spänning i halsen på höger sida...

I övrigt hopptränade vi i torsdags och tränaren höll med om att det hänt mycket sen sist, framförallt med bjudningen. Dock måste jag bli starkare i ffa skänklarna. Jag har varit borta från "riktig ridning" sen i mars och det märks så tydligt nu när hon kan ridas lite ordentligt. Tycker jag tappar allt vad sits heter när jag ska trycka till med skänkeln, dock tycker tränaren inte det ser farligt ut alls men det är så frustrerande när man vet att man kan så mkt bättre.
En liten film:

Idag hade jag en häst som inte alls vill komma till matte, springa var mkt roligare ;)

Till skillnad från igår när hon va myyyysig :love:
IMG_1962_zps55767588.jpg


Och en liten bonusbild
IMG_1932_zps353b8f28.jpg
 
Kl. Idag blev det en barbackatur med Kaptenen tillsammans med min medis på ponnyn. Helt underbar tur, mest skritt och lite trav. Känns att mycket lossnade förra gången jag red, han var såååå fin idag! :love: Så mjuk och följsam och bärig! Min fina fina häst från i våras är tillbaka, så underbar! Lyssnar perfekt på sitsen och är så himla fjäderlätt i handen. :love: Flyttade i skänkelvikning åt båda håll, den poletten har verkligen trillat ner. Och han har hittat tillbaka till sin fantastiska trav, så sjukt häftigt att sitta på honom när han bjuder till, så extremt i uppförsbacke och så mjuk och massor med power! Han har sån jäkla kapacitet alltså...

En sån här dag gråter jag ju lite för att han är såld... :cry: Två veckor tills han ska åka. Hoppas han hinner bita mig, släppa av mig i en buske, skena och vara allmänt jävlig innan dess... Så att jag inte gömmer honom nånstans istället...

received_593234877449004.jpeg_zpsyajfakaq.jpg
 
Kl. Idag blev det en barbackatur med Kaptenen tillsammans med min medis på ponnyn. Helt underbar tur, mest skritt och lite trav. Känns att mycket lossnade förra gången jag red, han var såååå fin idag! :love: Så mjuk och följsam och bärig! Min fina fina häst från i våras är tillbaka, så underbar! Lyssnar perfekt på sitsen och är så himla fjäderlätt i handen. :love: Flyttade i skänkelvikning åt båda håll, den poletten har verkligen trillat ner. Och han har hittat tillbaka till sin fantastiska trav, så sjukt häftigt att sitta på honom när han bjuder till, så extremt i uppförsbacke och så mjuk och massor med power! Han har sån jäkla kapacitet alltså...

En sån här dag gråter jag ju lite för att han är såld... :cry: Två veckor tills han ska åka. Hoppas han hinner bita mig, släppa av mig i en buske, skena och vara allmänt jävlig innan dess... Så att jag inte gömmer honom nånstans istället...

received_593234877449004.jpeg_zpsyajfakaq.jpg

Jag förstår dig precis. Även om jag på sätt o vis är lite avis på dig, vill också gärna ha en häst mindre.

Idag har jag o Fendi varit i ridhus för första gången och även hoppat oxer för första gången. Vi hoppade även den skräckinjagande höjden 50 cm för första gången. Lika bra att ta allt samtidigt. Vattenmatta fanns också med men det hoppade vi hemma förra helgen så det var inte nytt.
Tror det är fjärde eller femte gången hästen öht hoppar så jag är jättenöjd. När vi susade förbi spegeln så passade jag på att kolla magen på henne och den har nog blivit något mindre haha :D

Lastade själv också. Så himla nöjd. Dock var vi inte felfria för första hindret tvärstannade hon och var tvungen att spana in innan vi tog det stillastående, sen andra rundan rev vi första. Men jag är ändå jättenöjd.
 
Hej, har följt denna tråd en evighet nu känns det som men kan inte längre hålla mig med att lägga in ett inlägg. :o På Tisdag får vi hem denna charmiga herre, en korsningsvalack som (självklart) är född -10 och är 152 cm hög. Med tanke på våran tidigare otur med att hitta en häst som kan gå igenom hela proceduren under hästköp så blev jag nästan superförvånad när han gick genom veterinärbesiktningen utan problem :grin: Men nu äntligen ska vi få hem han :love:
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg
 
Hej, har följt denna tråd en evighet nu känns det som men kan inte längre hålla mig med att lägga in ett inlägg. :o På Tisdag får vi hem denna charmiga herre, en korsningsvalack som (självklart) är född -10 och är 152 cm hög. Med tanke på våran tidigare otur med att hitta en häst som kan gå igenom hela proceduren under hästköp så blev jag nästan superförvånad när han gick genom veterinärbesiktningen utan problem :grin: Men nu äntligen ska vi få hem han :love:
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg
Så söt häst :)
 
@Aionee Välkommen och grattis till fina häst :-)

@Wembley Fadiken vilken tur i oturen eller hur man ska säga. Krya på dig!

@KrullTroll ha ha det är så roligt när unghästarna hittat balansen och kan höra 2 bocksprång i följd. Nilmar har inte kommit på det här med att bovka riktigt än. Jag håller tummarna för att han aldrig kommer på det.

@Raider_ Roligt att ni är igång igen :-) Tycker det ser trevligt ut. Det känns ju alltid värre än det ser ut :-D

@sassiball Vad roligt!. Nilmar har börjat testa lite och det hör han vid lastning. Väldigt lite men man måste vara 2. så att åka iväg själv är uteslutet.

Här hos mig händer ingenting. Opererade ögat i tisdags och får inte vistas i stallet på 3 veckor. Har man kunnat hålla det? Svar nej I fredags blev det en skrittur i skogen och igår joggade vi lite på banan. Skyddsglasögon is da shit.

Blir lite ofrivillig vila igen. Durt speciellt eftersom vädret dessutom är grymt bra för ridningen
 
@Diabetikern jäkla söta häst lixom. Var inte alls beredd på första skuttet. Det bara kom.
Sen kände jag ju iaf när han laddade och kunde trycka fram honom. :p
Men mer än såhär behöver han inte hitta på. Har sett hur han brallar i hagen och de sprången vill jag inte vara med om :nailbiting:
 
Hej, har följt denna tråd en evighet nu känns det som men kan inte längre hålla mig med att lägga in ett inlägg. :o På Tisdag får vi hem denna charmiga herre, en korsningsvalack som (självklart) är född -10 och är 152 cm hög. Med tanke på våran tidigare otur med att hitta en häst som kan gå igenom hela proceduren under hästköp så blev jag nästan superförvånad när han gick genom veterinärbesiktningen utan problem :grin: Men nu äntligen ska vi få hem han :love:
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg
10751658_10202640851725700_571171895_n_zps8bd94f23.jpg
Blir nyfiken. Vad är detta för en häst? Har den Appaloosa i sig? Söt! :)
 
I helgen har jag fått hjälp med de tyngre göromålen. Assistans vid hovslagarbesök och hjälp vid lastträning idag :) Imorgon åker Dennis på sin semester, det känns bra för mig att han får stimulans under tiden jag rehabar.

Pratade med sjukhuset i veckan som inte vill att jag rider alls på 3 mån p g a ryggen är skör, vi får se hur det går med det :meh: :o Men en viloperiod om minst 1 mån för hästen är ändå på sin plats och det blir win-win-situation får oss båda! :)
 
Kul med nytt folk och nya hästar i tråden! :up:
Men himla tråkigt med de som är skadade och @Maja_Kandi som "försvinner" :(

Jag har haft en myshelg med Våd. Har jobbat en hel del och gubben som jobbar borta "kräver" viss socialt umgänge med sin fru på helgern :eek::D
Men Våd älskar verklige att bara mysa också. Han står och halvsover medan jag grejar och det kan vara full rulla runt omkring men han bara njuter.:love:

Jag är så töntigt jäkla kär i min häst så det är nästan pinsamt :o:love::love:
 
Blir nyfiken. Vad är detta för en häst? Har den Appaloosa i sig? Söt! :)
Hans pappa var fjording/knabstrupper och mamman var varmblod. Alltså en tjuvparning och eftersom mamman gick elit-lopp i travet blev inte ägaren alls glad och fölet skulle inte ha överlevt om inte en tjej tagit emot honom som litet föl. :( Sedan fick han flytta till sin nuvarande ägare vid 6 månaders ålder och nästan strök med när det visade sig att han var proppfull med bandmask :nailbiting: Men nu mår han toppen förutom att han vill göra mer än bara gå i hagen, han är oinriden nu men vi ska väl börja jobba på det när han funnit sig till rätta här. :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
877
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 364
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
76 77 78
Svar
1 555
· Visningar
51 133
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 799
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp