Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

@KrullTroll

Fin rumpa, fin svans o fint hjärta ! Och fin människa med, är det du Krulltroll ;) ?

Pratade lite med maken om att låna ut, han blev väldigt skeptisk och påstår att jag kommer få ett nersamanbrott om det händer något med kusen. Så nu känns det om om jag står på ruta ett igen.

Angående galopp så är Fendi tvärtom mot vad ni beskriver era. Hon blir så laddad så för oss är det svårt att få in några travsteg emellan, det jobbar vi med... Fattar gärna galopp bara jag gör en oväntad rörelse i sadeln haha och jag är inte den smidigaste ryttaren.
 
Jag ville ju köra in korven också,men jag vågar helt enkelt inte sen sadeltvången upptäcktes... :(

Han reagerar betydligt mer på en körgjord än sadel,så nej,jag gav upp dom planerna. Vill inte få en explosion när vagn och tömmar sitter på. :nailbiting: Skulle sluta med att han hade ihjäl sig.

Nu får vi hänga på kompisen när hon kör,och korv får gå på släp bakom. :up:

Nu för tiden skulle jag nog inte vilja köra in han oavsett sadeltvång eller inte, inte så länge den där,nu vad det är, matar i han dynamit! :meh:;)

Älskar att köra häst,speciellt när/om det blir syskon i framtiden,toppen att hålla igång med körning då. :up:

Han reagerade aldrig på lokselen när den kom på, tömkörningen går kanon, han har hängt med som handhäst när vi kört andra och han är inte rädd om benen annars. Men just vid skacklar eller andra hårda "pinnar" så ballar han ur och stressar massa. :(
Tycker det är jättekul att köra och anser att det är bra för kroppen att använda den på olika sätt. Men inte till vilket pris som helst.
Ska fortsätta öva iaf, han litar på mig och försöker. Så vi tar det långsamt för att inte förstöra vår tillit heller.

Imorn ska det ridas iaf. Där vet vi vad vi pysslar med. Så imorn ska vi göra nån käck galoppövning :)
 
@KrullTroll

Fin rumpa, fin svans o fint hjärta ! Och fin människa med, är det du Krulltroll ;) ?

Pratade lite med maken om att låna ut, han blev väldigt skeptisk och påstår att jag kommer få ett nersamanbrott om det händer något med kusen. Så nu känns det om om jag står på ruta ett igen.

Angående galopp så är Fendi tvärtom mot vad ni beskriver era. Hon blir så laddad så för oss är det svårt att få in några travsteg emellan, det jobbar vi med... Fattar gärna galopp bara jag gör en oväntad rörelse i sadeln haha och jag är inte den smidigaste ryttaren.

Tack! Jepp, det är jag den där "blobben" till höger :D ;)

Så gör Våd ute. Då är han så jäkla laddad och trav är en överskattad gångart, galopp ska det va :p
Räcker att jag trampar till i ena stigbygeln, sitter till lite eller flyttar vikten. Räserhäst.

Jag förstår hur din make tänker. Jag hade blivit knäpp utan hästen.
 
Räserhäst är kul :D Ibland, inte just på dressyrbanan.

Ser att jag i mitt inlägg ovan skrivit nersamanbrott haha vad är det ? Menar såklart nervsammanbrott.
 
@KrullTroll

Fin rumpa, fin svans o fint hjärta ! Och fin människa med, är det du Krulltroll ;) ?

Pratade lite med maken om att låna ut, han blev väldigt skeptisk och påstår att jag kommer få ett nersamanbrott om det händer något med kusen. Så nu känns det om om jag står på ruta ett igen.

Angående galopp så är Fendi tvärtom mot vad ni beskriver era. Hon blir så laddad så för oss är det svårt att få in några travsteg emellan, det jobbar vi med... Fattar gärna galopp bara jag gör en oväntad rörelse i sadeln haha och jag är inte den smidigaste ryttaren.

Så är Rozalie nu :) Fattningarna är inget stort problem längre :D
Men innan (vad som nu har flugit i henne, kondition?) så var hon ganska lat eller i alla fall bekväm. Fattningsövningen jobbade vi med efter sommarbetet.
Nu när hon har lärt sig att sätta in baken under kroppen och ta i, i det läget, så har hon även kommit på att hon kan göra likadant ute. Så nu på utritterna, när hon är pigg, så är hennes nya grej att galoppera i sidled, snudd på stillastående, bakom en annan häst som skrittar. Jag brukar försöka tänka positivt och se det så att hon kommer få starka rumpmuskler och förbereder sig för att sätta sig fint i piaff och passage ;) :D
 
Taggad av er så bestämde jag mig för att galoppträna idag.
Värmde upp som vanligt och började sen direkt med galoppfattningarna. Valde att göra de från skritt, och han är fullt med på vad han ska göra. Som bäst fick vi till galoppen efter två travsteg. En klar förbättring. Jobbade på en hel del i hans svåra varv och avslutade sen i det lätta.
Efteråt var han gött mjuk och varm i kroppen så fick till en riktigt bra trav och han kändes även mjuk i sidorna så gjorde lite skänkelvikningar i trav under nedvarvningen.
Gjorde gott att verkligen få jobba av sig energin :)
Imorn hoppas jag på finväder för då ska vi rida ut. :D
 
10686778_10152743633514426_4130021388595743336_n.jpg

Fendi idag. Så härligt väder!
 
Lite update från oss.
Vi är igång på riktigt nu äntligen och tränar varje vecka för vår duktiga tränare:love: Jag får kämpa på rätt mycket, även om Royal har långa ben och egen motor, så är det mycket häst att rida. Men vi kämpar på :) Är så himla glad och jag trodde aldrig jag kunde känna sån lycka för nån häst igen, som jag gjorde för min älskade Van Remo! Sån himla tur att jag hittade min stora röda skatt :love:

Vi myste i solen idag, det var ett sådant där pass då man aldrig ville hoppa av :love:
10960374_10153026019091067_3959535136676644106_o.jpg

10931628_10153026019251067_8693725577056218633_o.jpg

10849035_10153026019471067_7350190203230663525_o.jpg
*
10496198_10153026019596067_110954221203560202_o.jpg
 
10686778_10152743633514426_4130021388595743336_n.jpg

Fendi idag. Så härligt väder!

Jättefin! Men så grönt ni har! Här har vi snödjup på säkert 50 cm. Våren känns låååångt borta... :(

Tack för alla tips Ang galoppen. :up: Blir definitivt att testa både från skritt och med spö.

Nu när vi endå är inne på galoppen,HUR fattar ni galopp? Jag har lärt mig ridskolestyle att tex hö galopp så ska hö skänkel fram,och vänster lite bak (bara så pass lite så tyngdpunkten ändras och hö höft åker fram lite), men även på senare år har jag hört att man ska fatta för antingen inner ELLER ytterskänkel enbart för att underlätta för framtida byten?

Om jag fattar för tex ytterskänkel,är det inte risk att det blir dubbla spår då? Hur gör ni?
 
Låter som min ;)

Jag tror jag fick några grå hårstrån idag... Hästen älskar tränarens Parellisadel (fluidity). Nu fick jag ju chansen att prova en maxflex Bella som jag verkligen gillade konceptet med. Tränaren var med och hon satt upp. Hästen hatade sadeln och sköt rygg, tillbaka på ruta 1 alltså....
Så nu blir det en Parelli men de är ju inte alls lätta att få tag på och väldigt dyra...

Vad går en sån på om man får fråga?
 
Lite update från oss.
Vi är igång på riktigt nu äntligen och tränar varje vecka för vår duktiga tränare:love: Jag får kämpa på rätt mycket, även om Royal har långa ben och egen motor, så är det mycket häst att rida. Men vi kämpar på :) Är så himla glad och jag trodde aldrig jag kunde känna sån lycka för nån häst igen, som jag gjorde för min älskade Van Remo! Sån himla tur att jag hittade min stora röda skatt :love:

Vi myste i solen idag, det var ett sådant där pass då man aldrig ville hoppa av :love:
10960374_10153026019091067_3959535136676644106_o.jpg

10931628_10153026019251067_8693725577056218633_o.jpg

10849035_10153026019471067_7350190203230663525_o.jpg
*
10496198_10153026019596067_110954221203560202_o.jpg
Så fina ni är! Och jag tycker du är duktig som rider en så stor häst och får den att jobba bra. Jag har alltid haft förkärlek för stora hästar och storleksmässigt har Fendi varit en besvikelse med sina 162 cm, men på sistone har jag känt att det faktiskt inte är så dumt med en liten häst, antar att jag börjar bli bekväm. Det är lite lättare att rida ihop en minde häst helt enkelt.
 
Jättefin! Men så grönt ni har! Här har vi snödjup på säkert 50 cm. Våren känns låååångt borta... :(

Tack för alla tips Ang galoppen. :up: Blir definitivt att testa både från skritt och med spö.

Nu när vi endå är inne på galoppen,HUR fattar ni galopp? Jag har lärt mig ridskolestyle att tex hö galopp så ska hö skänkel fram,och vänster lite bak (bara så pass lite så tyngdpunkten ändras och hö höft åker fram lite), men även på senare år har jag hört att man ska fatta för antingen inner ELLER ytterskänkel enbart för att underlätta för framtida byten?

Om jag fattar för tex ytterskänkel,är det inte risk att det blir dubbla spår då? Hur gör ni?

Vill tillägga,jag har enbart varit en skogsmulle som lufsat i skogen och struntat totalt i vilken galopp vi haft,och slutade nog på ridskolan typ -99? Så runt 15-16 år sen jag red för någon. :o Så är mer än ringrostig,även fast jag läst mycket så blir det ju annorlunda o praktiken. Jag kommer vara stendöd efter första träningen...
 
Jag har ridit idag!! :bump::banana: För första gången på drygt 3 mån, ni förstår känslan :love: Dennis var lite på tårna när han kom ut i manegen så vi tog det säkra före det osäkra och linade några varv först. Kändes lite osäkert för mig de första varven när jag suttit upp, men var snart varm i kläderna igen. Han kom snabbt ihåg det vi gjort sedan tidigare och var riktigt mjuk i sidorna trots den långa vilan sedan början av nov. Det blev mest skritt och lite grann trav. Fastän vi jobbade en kort stund och med lätt arbete blev han svettig på halsen. Men frustade nöjt och verkade lika tillfreds som jag att komma igång igen :) Det var skönt att ha med en tränare som support.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152822101243052&l=be7b53619e
 
Jag har ridit idag!! :bump::banana: För första gången på drygt 3 mån, ni förstår känslan :love: Dennis var lite på tårna när han kom ut i manegen så vi tog det säkra före det osäkra och linade några varv först. Kändes lite osäkert för mig de första varven när jag suttit upp, men var snart varm i kläderna igen. Han kom snabbt ihåg det vi gjort sedan tidigare och var riktigt mjuk i sidorna trots den långa vilan sedan början av nov. Det blev mest skritt och lite grann trav. Fastän vi jobbade en kort stund och med lätt arbete blev han svettig på halsen. Men frustade nöjt och verkade lika tillfreds som jag att komma igång igen :) Det var skönt att ha med en tränare som support.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152822101243052&l=be7b53619e
Så härligt :D Cool färg han har.
 
Så fina ni är! Och jag tycker du är duktig som rider en så stor häst och får den att jobba bra. Jag har alltid haft förkärlek för stora hästar och storleksmässigt har Fendi varit en besvikelse med sina 162 cm, men på sistone har jag känt att det faktiskt inte är så dumt med en liten häst, antar att jag börjar bli bekväm. Det är lite lättare att rida ihop en minde häst helt enkelt.

Tack snälla :)
Jo det är inte helt utanansträngning. "Långa ben" tjatar tränaren om hela tiden :D hihi.
Fendi är ju såå läcker! :love:
 
Jättefin! Men så grönt ni har! Här har vi snödjup på säkert 50 cm. Våren känns låååångt borta... :(

Tack för alla tips Ang galoppen. :up: Blir definitivt att testa både från skritt och med spö.

Nu när vi endå är inne på galoppen,HUR fattar ni galopp? Jag har lärt mig ridskolestyle att tex hö galopp så ska hö skänkel fram,och vänster lite bak (bara så pass lite så tyngdpunkten ändras och hö höft åker fram lite), men även på senare år har jag hört att man ska fatta för antingen inner ELLER ytterskänkel enbart för att underlätta för framtida byten?

Om jag fattar för tex ytterskänkel,är det inte risk att det blir dubbla spår då? Hur gör ni?

På min dåförra häst fattade jag egentligen mest för sitshjälpen snarare än skänkel, typ kram i yttertygeln, sitt till och lätta något på innerhöften. Även om man på unghäst ger mer skänkelhjälp så tycker jag att ju mer utbildad häst desto osynligare hjälper som ges mer och mer med sitsen
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: zarmino
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 749
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 838
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp