10:orna del 7

Tack för välkomnandet. Han är jättefin @KrullTroll och du ser alldeles lagom ut på honom.

Visst är det så att man får väga fördelarna mot nackdelarna och just nu överväger fördelarna med det här stallet i och med att det ligger så nära mitt hem, det är litet, boxarna är stora liksom hagarna och hästar och folk är trevliga. Det negativa är också sådant som jag själv kan påverka i viss mån, såsom fodertillgång (kan ju som sagt ge halm om jag får hem och då känns det helt ok och stalltvätt kan vi fixa i sommar). Och till i höst blir allt lite mer planerat, då vi som står i stallet kan boka hö för hela säsongen och få levererat, så jag slipper småduttandet. Förhoppningsvis blir det ett bättre höår med bättre värden då också:)

Höet kom hem till slut, men det var det värsta slit för typ två veckors ranson som jag varit med om :wtf: Toksnö och plusgrader hela dagen. I morgon, när vi SKULLE varit där är det säkert jättebra väder. Vilken klant man är! Nåja, nu har jag fått lite perspektiv och tröstar mig med att 99 saker av 100 blir rätt av allt man bollar med till vardags i form av läxor, extrakläder, fotbollsträningstider, läkarbesök, m.m m.m. Och jag HAR faktiskt blivit BÄTTRE på att organisera och planera och komma ihåg allt eftersom familjen växt och därmed alla åtaganden. När jag var i 25-årsåldern och hade eget stall lovade jag en sommar bort den sista boxplatsen till hösten ... till två olika personer:banghead: Inte mitt livs stoltaste ögonblick när jag kom på det och skulle meddela den inte ont anande dubbelbokade hyresgästen. Det löste sig ändå lyckligtvis, men jag gjorde faktiskt fler och grövre tabbar som yngre, tro det eller ej.
Åh din stackare en sån jobbig dag! Men en så trevlig presentation :) Men missade jag vad det är för stam på din lilla häst? Tråkigt med förlusten av din förra häst, en uppfödares mardröm.
 
10959675_10152731248754426_4340819902718506300_n.jpg
1012988_10152731257319426_8284849330083411619_n.jpg
10629774_10152731250909426_4728892667420971103_n.jpg
10553425_10152731289729426_2389053256221635301_n.jpg
10968553_10152731296699426_4496082509521383668_n.jpg


Några kort på Fendi idag. Hon var helt galen när jag släppte henne på ridbanan, gick inte att få ett enda normalt kort haha. Sen efter det red vi ut en sväng, lika pigg o glad hela rundan.
 
Trotsade snöstormen i dag (så nästa gång ska jag inte "skälla" på @Molin för att hon rider i sånt väder! :p ) för en tur. Blåste och snöade sånna där små små flingor så det bara piskade snö! :cool: Korven lär ha vaknat på helt fel sida i dag,för han var sur som ättika! :wtf:

Först stog han och gjorde fula miner till stallkompisens ponny när vi gjorde i ordning dom, sen ville han inte lyssna på mina kommandon när han ska parkera vid pallen, sen när vi skulle gå av gården så nitade han,jag skänklade på och smackade,då la han i backen,då petade jag till med spöt och då surade han ur fullständigt! :mad: Öronen slickade bakåt sen vart det ett flertal rejäla "ge-fan-i-mig-bakutsparkar,stog och vevade ett tag,tur det var mycket snö så han kunde inte skutta allt för mycket. :up:

Väl ute i skogen så var det handbroms i,sen såg han en rotvälta som var halvt översnöad som han fick nita för,så där hade vi lite problem att ta oss fram,för kompisens pålle ansåg att det måste varit något jätteläskigt så hon började backa och frusta och ha sig. Kompisen fick fram henne tillslut så då kunde korven smyga efter. Vi travade lite och han gick jättefint,dock inte den där riktiga känslan som i Fredags,men helt klart godkänt. Lite handbroms fortfarande dock. Växlade i skritt,trav och galopp upp till masten,sista biten var oplogad så då fick dom pulsa rejält,så det var två mycket trötta hästar som nådde toppen.

På väg ner han dom vila ut för sen var det full fart,och den där handbromsen måste ha släppt efter vägen,för nu fick jag sitta och bromsa istället. :p Vi tog en trav och då gick han riktigt fint och bjöd självmant på,dock surade han ur lite igen när inte han fick bestämma hastighet och gångart. :angel:

Vi mötte nån slags terrängmaskin som var ute och plogade också,det gick jättebra,lite bananhals,tefatsnosborrar och klotögon,men han gick först så tyckte han var duktig endå. :up:

Tog en sista galopp på hemvägen också och då gick han faktist i fin och samlad form tom i galoppen,så vi avslutade bra! Släppte på lite på slutet,hade jag släppt på helt då,då hade jag fått hålla i hatten vill jag lova! :nailbiting::D Kände verkligen hur kul han tyckte det var! :D Släppte ut en betydligt muntrare häst i hagen än vad jag hämtade. :love:

10150652_10204537291726504_1050298960600395509_n.jpg


10383962_10204537296326619_4903373372806727845_n.jpg
 
Åh din stackare en sån jobbig dag! Men en så trevlig presentation :) Men missade jag vad det är för stam på din lriditst? Tråkigt med förlusten av din förra häst, en uppfödares mardröm.
Jag skrev inte ut stammen ;), men den är som följer: Richfield-Testarossa. Uppfödaren hade haft både mamma och mormor och de var enligt henne lika coola de.
Ja, vilken mardröm det var med min hjärtehäst:cry:. Och mitt efterlängtade föl som jag aldrig fick se mer än framhovarna och lite av kotorna av. Det gick inte ens att dra ut den efter att allt var avslutat.

Jag blev faktiskt fysiskt sjuk av förlusten/händelsen, om jag får vara lite öppenhjärtlig; led av fruktansvärd klåda på hela kroppen vilket ledde till att jag kliade sönder mig totalt. Detta började strax efteråt och höll i sig i åtta månader innan det bara försvann. Alla prover var bra och inga läkemedel, vare sig krämer eller tabletter hade någon effekt. Nu är jag full med små runda ärr som påminner om den hemska tiden.

Jag tyckte ändå att jag var förberedd och visste oddsen, väl medveten om att det kan gå fel, men att vara i den situationen... gode gud vad hemskt det var...

Har ridit ett pass på snöig ridbana med lilla hästen i kväll. Mycket mysigt och vi lattjade mest runt i snön. Hon är för rar och jag har långsamt tagit henne till mig och kommit att älska henne :love:
 
@Tualma jag tror inte att man någonsin kan vara beredd på hur man reagerar, hur förberedd man än är.
Fick ta bort mitt gamla sto i november och hon förlorade sitt föl två månader innan (tjuvbetäckning så hon skulle fölat när hon själv dog).
Bådas död väcker fortfarande starka känslor inom mig. Och då var jag inställd på att stoet skulle inte leva mycke länge till pga dåliga ben. Men i min tanke så skulle hon få gå och vara mamma den sista tiden iaf.
Så känslan när jag kom ut till stallet och hon börjat föla :(
Hela den dagen är suddig för mig, jagade en veterinär i 4-5 timmar då jag snabbt förstod att hon inte skulle klara det på egen hand. Men var otroligt trögt att få hjälp.
Vet som tillslut kom slet i en timma drygt för att få vänt och dratt ur fölungen. Det vackraste lilla stoföl någonsin.
Usch...

Till något roligare, idag fyller Våd 5!! :D 5 år sen han föddes i en snödriva och uppfödaren trodde mamma Tindra trängt upp en älgkalv i hörnet på hagen :p
Jepp, han är oxå resultatet av en tjuvbetäckning. Lite av min grej, hunden är ännu en (rottweiler/tibetansk spaniel). :D
Så idag blir det knäckebrödstårta och morötter :)
 
Jag skrev inte ut stammen ;), men den är som följer: Richfield-Testarossa. Uppfödaren hade haft både mamma och mormor och de var enligt henne lika coola de.
Ja, vilken mardröm det var med min hjärtehäst:cry:. Och mitt efterlängtade föl som jag aldrig fick se mer än framhovarna och lite av kotorna av. Det gick inte ens att dra ut den efter att allt var avslutat.

Jag blev faktiskt fysiskt sjuk av förlusten/händelsen, om jag får vara lite öppenhjärtlig; led av fruktansvärd klåda på hela kroppen vilket ledde till att jag kliade sönder mig totalt. Detta började strax efteråt och höll i sig i åtta månader innan det bara försvann. Alla prover var bra och inga läkemedel, vare sig krämer eller tabletter hade någon effekt. Nu är jag full med små runda ärr som påminner om den hemska tiden.

Jag tyckte ändå att jag var förberedd och visste oddsen, väl medveten om att det kan gå fel, men att vara i den situationen... gode gud vad hemskt det var...

Har ridit ett pass på snöig ridbana med lilla hästen i kväll. Mycket mysigt och vi lattjade mest runt i snön. Hon är för rar och jag har långsamt tagit henne till mig och kommit att älska henne :love:
Det måste varit fruktansvärt. Så bra att du köpte en ny häst kunde gå vidare.
 
Nu har det kräksnöat i 3 dygn! Först kommer inte vintern alls,sen kommer det en himla massa snö och kyla!

Nu känner jag att det får liksom räcka. Vill ha vår och sommar nu,och har jag tur kanske korven taggar ner lite när kylan försvinner,för gisses vad knasig han är! :p

Han som alltid varit stencool,lugn och fredlig,nu är det som om nån matar han med krut! ;)

Har hört ett flertal ggr, "är hästen lugn och snäll som 3-åring,får man ett helsike som 5-åring." Fler som hört det? Ligger det någon sanning i det tro? Vill gärna byta tillbaka,tack! ;)
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sar
@Fibusen och jag älskar att det äntligen kommer snö :love: kunde vart kallt innan bara så det frös i hagarna.
Just nu trampar hästarna igenom ner i leran, vilket sen fryser så det låter som Våd har kastanjetter kring benen med all frusen lera i hovskägget :meh:

Våd fyller som sagt år idag och det firades med tårta :D
CFF1555E-B9AD-48B4-9270-5911C5CC43E5_zpsjeyb6fzv.jpg

F4BF32FF-1851-47F7-91B4-DADAC30AF9B6_zpsiwuazqpu.jpg


Vilket han tackade för genom att dra omkull mig i skogen när vi tömkörde och springa hem.
Jag fick pölsa efter i snön efter att ha hamnat pladask på mage efter honom. Han stod i en av sjukhagarna och väntade på mig så var bara att ta tömmarna och vandra samma väg igen. Denna gång var jag beredd och han gick förbi "läskiga dungen" som inget. Häst!! :cautious:
Tur han e söt ;)
 
Fast nu är det som sagt lite väl mycket,skottat 4 ggr i dag,och behöver ut igen nu annars bir det för mycket i morgon.... Skulle behöva en häst med plog. :idea: Maken tyckte vi skulle lasta och köra hem korven till oss så "han kunde göra nån nytta han också". :p
 
Juste, tog ut Hugo på ridbanan igår för första gången på några dagar (varit för mörkt i veckan, för busigt väder och för busig häst att leda ut) och gud vilken rodeo-häst. :rofl:
Mamma filmade lite, ska se vad som fastnade på filmen men det var ca 30-50 cm djup snö att springa i, hästen for iväg i galopp och körde sitt tokrace runt banan innan han sen körde iväg 6-7 bocksprångserier efter varandra. Sen hoppade han över snödrivan så att han hamnade mellan staketet och snödrivan och tyckte att det var kul att ta sig fram där. O_o
Hur som helst så slutade det med en nöjd, frustande häst som verkligen var dygnsur av svett i snöstormen. Aja, han underhöll i alla fall publiken som bestod av mig, mamma, stallägaren och hennes man och två andra ägare i stallet. Men ja, känner igen det där med att någom matar hästarna med krut. Att ens leda han till ridbanan utan att han for iväg i bocksprång och lek var en utmaning i sig, massor av backande, slalom och olika saker som krävde hans uppmärksamhet gjorde att vi klarade oss dit bra. :up:

Vi har även börjat fundera på om vi ska skicka iväg han på inridning eller om vi ska ta ut någon till stallet. Hugo har ju aldrig riktigt flyttat mycket i sitt liv och att bara ta han till vårt stall krävde ju droger, och sen tog det några veckor innan han lugnade ner sig. Så tvekar på att flytta honom, men samtidigt vill de flesta som vi hört av oss till ha hästarna hos sig under inridningen. :crazy:
 
Oinspirerad... :(
Har helt kommit av mig efter den långdragna förkylnigen jag fick. Jag har på sin höjd orkat rasta av henne lös i ridhuset och longerat ett par gånger. Nu måste jag komma igång med ridningen igen!
Jag har kommit till insikt att jag måste sälja en av hästarna med, har varken tid, råd eller lust att ha 2. Det är nog mycket det som gör att jag har tappat inspirationen helt nu. Jag ska försöka sälja Rozalies mamma i första hand, R och jag passar så bra ihop så henne vill jag helst inte göra mig av med.

Den här loppan har en smula överskottsenergi...
(teleobjektiv, hon sparkar inte mot mig)

10277878_10152849702248113_5042418939953723036_n.jpg
 
Oinspirerad... :(
Har helt kommit av mig efter den långdragna förkylnigen jag fick. Jag har på sin höjd orkat rasta av henne lös i ridhuset och longerat ett par gånger. Nu måste jag komma igång med ridningen igen!
Jag har kommit till insikt att jag måste sälja en av hästarna med, har varken tid, råd eller lust att ha 2. Det är nog mycket det som gör att jag har tappat inspirationen helt nu. Jag ska försöka sälja Rozalies mamma i första hand, R och jag passar så bra ihop så henne vill jag helst inte göra mig av med.

Den här loppan har en smula överskottsenergi...
(teleobjektiv, hon sparkar inte mot mig)

10277878_10152849702248113_5042418939953723036_n.jpg
Så tråkigt att tappa motivationen.. stundtals känner jag så också av samma anledning som dig. En häst för mycket är lite jobbigt och istället för att göra det man hinner så hamnar man ibland i en svacka där man bara känner en massa måsten.
Hoppas du hittar en bra köpare till mamman :) Rozalie är ju så fin, förstår att du inte vill sälja henne.

Jag funderar lite också på hur jag ska göra. Ena sekunden vill jag tävla själv, ibland vill jag sälja och just nu funderar jag på att låna ut. Men det känns lite riskabelt att låna ut en unghäst tycker jag. Fendi är känslig och jag tror inte hon funkar med vem som helst även om hon i grunden är jättesnäll.

Ridningen funkar ju bra men det finns ju aldrig tid för träning, att åka i väg med henne och det är så tråkigt. Känner inte riktigt för det heller, tycker dressyrträning är ganska tråkigt men tävlingsmomentet är kul.
 
Jag i funderingar kring att leta upp en medryttare. Hade varit skönt att ha två stallfria dagar i veckan.
Men jag är så nojjig att det ska blir så fel. Speciellt då Våd klart visat otycke om 3/4 ryttare som jag släppt upp på honom. Senaste gången så var han så lugn och mjuk när jag red först så tänkte att då tar jag chansen. Hon som satt upp är en duktig hobbyryttare men direkt så slängde han upp huvudet, taktade, stressade och gick för jälvligt rent ut sagt. Hon hoppa av, jag satt upp, tog tyglarna, la på skänkeln och plötsligt så var min fina häst tillbaka igen.
Och jag är inte någon mästare! Knappt en duktig hobbyryttare. Men vi känner varandra och han trivs med kontinuitet.
Så numera är jag ännu mer kräsen till vem jag slänger upp.
Sen så har han tyvärr sin ras emot sig. Många anser att en nordsvensk duger att lufsa i skogen med. Och då nappar inte de där duktiga ryttarna som kan hjälpa mog utveckla honom som jag önskar.
Så tills en pärla dyker upp så får jag fortsätta pussla med tiden :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
873
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 359
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 508
· Visningar
49 451
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 782
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp