Bukefalos 28 år!

10:orna del 7

Anirac's Orvar. :)
Haha!!! Då är ju "Korven" självklar :p

Jag fattar med ytterskänkel bak något och inner något fram. Ställer något utåt i höger varv då han har svårare att fatta den. Men det blir mindre och mindre hjälper.
Tänker som nån skrev innan att på en ung häst i inridning/grundutbildning så blir det lite "större" hjälper. Men i takt med att hästen blir starkare och mer utbildad så blir hjälperna än mindre.

En tidigare häst fattade jag med ytterskänkel och ett lätt kram i yttertygel, samtidigt som jag "satt till" och förde fram innerhöften. Mycket små och lätta hjälper. Men så var han äldre och betydligt mer utbildad :)
 
Haha!!! Då är ju "Korven" självklar :p

Jag fattar med ytterskänkel bak något och inner något fram. Ställer något utåt i höger varv då han har svårare att fatta den. Men det blir mindre och mindre hjälper.
Tänker som nån skrev innan att på en ung häst i inridning/grundutbildning så blir det lite "större" hjälper. Men i takt med att hästen blir starkare och mer utbildad så blir hjälperna än mindre.

En tidigare häst fattade jag med ytterskänkel och ett lätt kram i yttertygel, samtidigt som jag "satt till" och förde fram innerhöften. Mycket små och lätta hjälper. Men så var han äldre och betydligt mer utbildad :)
Ja,det blev ju Orvar-korvar, sen korven. Säger aldrig Orvar längre i princip,utan det blir korven eller korv. Eller ja, kååååårw. :o:p
 
Släppte hästarna igår på lite mjukare underlag. Annie var självgående :p Fullblodet var inte lika självgående. Jag har ju haft fullblodet i 3 veckor nu och det har varit hårt i marken osv så jag vet inte hur hon rör sig, så därför fick de springa själva. Upp med svansarna så så gick det med det. Tur jag slutade filma för de bockserier Annie la av vill jag inte ha på film som en påminnelse att snart ska hon sättas igång efter nästan 2 års vila. Hon ser ju inte jättehalt ut nu... (jaja, jag ska vända kameran nästa gång).
 
Släppte hästarna igår på lite mjukare underlag. Annie var självgående :p Fullblodet var inte lika självgående. Jag har ju haft fullblodet i 3 veckor nu och det har varit hårt i marken osv så jag vet inte hur hon rör sig, så därför fick de springa själva. Upp med svansarna så så gick det med det. Tur jag slutade filma för de bockserier Annie la av vill jag inte ha på film som en påminnelse att snart ska hon sättas igång efter nästan 2 års vila. Hon ser ju inte jättehalt ut nu... (jaja, jag ska vända kameran nästa gång).
Annie ser ju jättefin ut, syns lång väg att det är dags för igångsättning.
 
Sjyssta uppfödare att döpa honom till Orvar från början :rofl:


Säger hon som har en häst vars namn låter som en renovering...tapetVÅD lixom:confused:
Så jäkla fult :p

Sägs att uppfödarens barn hade fått välja namn,enda krav var att det skulle börja på O i om stoets namn, Orbita. ;)

Förra stallägaren hade typ dagridläger under sommaren, och en jättevarm och solig dag så skulle dom ge nytt vatten i hagen,och korven stog och sov djuuuupt. Stallägaren berättar vad alla hästar heter,och naturligtvis så fnissade det lite bland småflickorna när hon säger Orvar. Medans vattnet fylls på så ser stallägaren hur en av tjejerna ser fundersam ut och frågar vad det är,och tjejen svarar: Varför ser han så ledsen ut för? Och pekar på Orvar,då svarar en annan flicka: Ja,vad tror du? Han hette ju Orvar!

Stallägaren dog av skratt! :p
 
Hittade två till från igår. Jag dör av lycka att få äga denna häst, han är verkligen perfekt för lilla mig :D :love:
10830631_10153027848521067_7231603831600594968_o.jpg

10837996_10153027826126067_5615646435397170796_o.jpg
 
Hej och hå vad mycket det händer här! Roligt att läsa som vanligt.

Jag har haft fullt upp sista tiden, men har läst allas inlägg. Men inte haft tid att skriva något själv. Svårt att kombinera fulltidsstudier med halvtidsjobb och häst. Denna vecka blev det dessutom 38timmars vecka på jobbet och 4 föreläsningar på universitetet + övriga plugget. Så Empa har vilat tre dagar. Men i övrigt är hon i full gång. Blir bättre och bättre för var gång!

I går när jag var på jobbet hade mamma varit ute och filmat hästarna lite i hagen. Fick lite skärmdumpar på min fantastiska lilla häst.
Jag blir så lycklig varje gång jag ser henne!

Ska3080rmavbild2015-02-08kl181717_zps85f73e47.png

Ska3080rmavbild2015-02-08kl181709_zpsa263f719.png


Nä, nu ska jag ge mig ut i stallet och ta min fina fina häst på en tur i mörkret.
 
Åh vad fina alls hästar är.
@Van Remo vilken jätte han är, en riktigt snygg jätte.

Min tokfia vet jag snart inte vad jag ska göra med.
Man tar en vrång märr utan framåtjudning (jo hemåt sprang hon) och betäcker den med en hingst som är possitiv till arbete. Ut kommer en röd donna som är lika vrång som märra och lika arbetsvillig som hingsten :crazy:. ALLT ska gå fort hon är "hemsk" att rida från stallet hur hon är hemåt kan nog alla snabbt räkna ut. Igår skulle vi ta en liten lugn tur på 8 km. Tji fick jag det var bara fullt ös medvetslös som gällde enligt henne. Jag höll henne i lite mer lagom hastigheter men hon låg på hela tiden. När vi kom till avtagsvägen hemåt så traskade hon raskt förbi den (jag satt och täntke på annat just då) och sen skulle det upptäckas ny vägar. På vägen hemmåt hade jag rätt bra kol även om det gick fort då det flög upp en uggla(?) framför oss som flög efter vägen vi gick på och då drog hon järnet efter den. När vi var framme där jag skulle sitta av drog hon sig raskt åt en avtagsväg till och ville gå en bit till.
Altså det är jättekul att hon vill göra saker men hur får man det att bli någon måtta på det hela? Som det är nu är jag livrädd att hon ska skada sig för hon drar gärna och glömmer totalt vad bromsen är till för. En person föreslog att hon kanse sprang för att hon inte orkade men när hon sprungit av sig det värsta så blir hon väldigt fin och samlar upp sig riktigt trevligt. Det är bara så mycket energi så det pyser över totalt.
Hästen är helt underbar att rida (när hon inte drar ;)) men ibland blir jag riktigt rädd. Att rida med sällskap är bara att glömma. Hon har tävlingsinstinkt också den lilla donnan.
 
Det var längesedan jag uppdaterade något i denna tråden ,men det har inte hänt något.. vi rider typ. Men han har helt förändrats i utseendet på ett år.. Nu tror alla att han är den äldre mörka grå dvs hans storebror :D

När han kom i årsskiftet 2013/14

1601515_10152137942906797_325195980_n.jpg


Ett år senare

10347478_10153020663306797_9129361821818814308_n.jpg


Storebrorsan

10922549_10153020675761797_4572333674820957128_n.jpg
 
Skulle ridit ut ikväll, men den vägen vi tänkt ta vart blockerad av ett träd och gick inte att ta sig runt. I alla fall inte i mörkret, att ta oss därifrån och till en annan väg hade tagit massa tid och klockan vara redan mycke. Så red hemåt och in i ridhuset istället. "Uteritten" fick ses som uppvärming :p
I ridhuset var Våd så himla fin. Lätt och mjuk, bet sig inte fast och svarade så fint för mina hjälper. På hugget men ändå sansad.
Stod ett hinder framme och hopprädda jag kunde inte hålla mig från att skutta över några gånger. Är visst inte så hopprädd längre. Var en tjej i ridhuset samidigt som inte sett Våd hoppa sen i höstas då han hoppade i full fart, två meter innan hindret och gärna två meter över. Hon var imponerad över hur han nu kunde samla sig före, hoppa av vid rätt avstånd, landa och vara styrbar efteråt. Mäkta stolt var jag idag över oss :D :love:

Måste få nån som kan filma oss nu när det känns så bra i ridningen :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
935
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
93 94 95
Svar
1 897
· Visningar
61 344
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp